Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Man trenger kanskje ikke gifte seg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-10, 14:09   #141
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?

Men er det ikke veldig rart å ønske å ha barn med en mann man overhode ikke kan tenke seg å leve sammen med/gifte seg med?

Gammel 02-01-10, 14:10   #142
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Seriøst? :died and woke up in the Middle Ages:

Hvis man VIRKELIG skulle ta ansvar, mener jeg. Jeg mener jo man bør ha så mye morsom sex som overhodet mulig, men kanskje ikke få barn med hvem som helst? Jeg skal ærlig innrømme at jeg har hatt sex med menn jeg ikke ville ha barn med, attpåtil vært gift med en.

Gammel 02-01-10, 14:11   #143
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

.........

Sist redigert av -ea- : 10-10-11 kl 20:02.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 14:12   #144
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men er det ikke veldig rart å ønske å ha barn med en mann man overhode ikke kan tenke seg å leve sammen med/gifte seg med?

Jo det er det, derfor fikk hvertfall jeg barn med mannen jeg skulle gifte meg med, og det etter at vi hadde vært sammen i 6 år og kjente hverandre på godt og vondt. Men blir man uplanlagt gravid har man jo kanskje ikke ønsket seg barn med en mann man ikke ville være sammen med. Tar man abort da så javel. Jeg kunne ikke gjort det, men det har jo å gjøre med hvilket syn man har på den saken.

Gammel 02-01-10, 14:12   #145
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ikke så rart å ønske å beholde et barn man allerede bærer selv om man ikke ønsker å dele livet med barnets far? Mye heller det enn å flytte sammen med faren fordi det "passer seg slik" hvis han ikke er en god fars- og ektemannkandidat. Jeg ville i alle fall 1000 ganger heller vært alenemor enn å bo sammen med en slabbedask av en mann.

Det er mange som ikke synes abort er noe alternativ til uplanlagt graviditet, og det er da virkelig et valg man bare må respektere.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 14:14   #146
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal ærlig innrømme at jeg har hatt sex med menn jeg ikke ville ha barn med, attpåtil vært gift med en.

Sørg i hvert fall for guds skyld for å ikke få barn eller gift deg med en mann du ikke har lyst til å fortsette å ha sex med.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 14:21   #147
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Sørg i hvert fall for guds skyld for å ikke få barn eller gift deg med en mann du ikke har lyst til å fortsette å ha sex med.

Ja, DER har du et godt utgangspunkt for en hustavle.

-ea-: Jeg er ikke på noen høy kjepphest, jeg bare sier hva jeg ville gjort og har gjort og så får nå andre gjøre det som passer dem. Det er (bokstavelig talt) legitimt å få barn utenfor ekteskap, før ekteskap og velge å ta abort. Alle disse valgmulighetene er en God TingTM.

Gammel 02-01-10, 14:46   #148
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Vi giftet oss på tinghuset, i olabukser, og hadde ansatte der som vitner. Kostet oss ikke en krone. Vi var imidlertid litt spontane etterpå, og fant ut at om det var en dag vi skulle spise på restaurant, var det kansje denne dagen, så vi brukte vel rundt 500 kr på mat.
Vi skulle i gang med prøverørsbehandlinger, og ønsket å være gift før den tid, nettopp for trygghetens skyld, samtidig som vi ville bruke pengene på behandlingene, ikke på et stort og flott bryllup.

Gammel 02-01-10, 14:50   #149
Slettet bruker
Passiv

Standard

Problemet er at man begynner å ha sex i for ung alder. Jeg burde ikke giftet meg og fått barn med min eksmann. Sånn rent bortsett fra at jeg har de kuleste ungene i verden såklart.

Men det jeg vet i dag fordi jeg har selvrespekt og verdighet og innsikt nå - det visste jeg ikke da. Jeg giftet meg og fikk barn ut fra det modenhetsnivået jeg hadde den gangen, ispedd en barnslig tro på at Ting Kan Bli Bra.

Noen år senere visste jeg at ting ikke alltid blir bedre engang - men da var jo barna født. Med en kjip far.

Jeg synes dermed man ikke skal ha sex før man er voksen jeg.
For min del vil det si rundt femogtredve.

Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 15:02   #150
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg synes dermed man ikke skal ha sex før man er voksen jeg.
For min del vil det si rundt femogtredve.

Mine barn skal hvertfall ikke det. Mannen har begynt å researche både kloster og kostskole.

Ellers har du veldig gode poenger, Smilefjes, triste, hardt erfarte og kjipe poenger.

Gammel 02-01-10, 15:05   #151
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå lover man faktisk evig troskap eller noe lignende når man gifter seg, og jeg ser poenget til dem som mener at den delen bør være valgfri.

Det er jeg helt enig i. Veldig enig. Ekteskapsinngåelsen bør ikke ha noe obligatorisk innhold som sier noe om det "emosjonelle/filosofiske" i det å være gift.

Men hvorfor i all verden kan ikke folk da heller gå på barrikadene for å få endret en enkel ordlyd i ett enkelt rituale, i stedet for å mase om masse endring av lover og innføring av nye regler og avgrensning av hvilke samboere som skal omfattes og hvilke som ikke skal det?

Gammel 02-01-10, 15:07   #152
Slettet bruker
Passiv

Standard

SP - jeg ser ikke helt for meg så mange som har lyst til å fronte at troskap skal ut av ekteskapssammenheng. Det vil liksom fort kunne virke litt kjipt for partnerne deres.

Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 15:08   #153
Frost

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

SP - jeg ser ikke helt for meg så mange som har lyst til å fronte at troskap skal ut av ekteskapssammenheng. Det vil liksom fort kunne virke litt kjipt for partnerne deres.

Troskap er et greit løfte. Evig troskap er litt verre.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 15:10   #154
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg ser det for meg:
Jeg lover å holde meg i hovedsak til deg - inntil videre.

Besvart med "Whatever".

Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 15:11   #155
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan jo eventuelt vinkle det slik at folk får velge/skrive løftene sine selv, så mye eller lite blomstrende og romantiske de bare vil, og at det offentlige stiller med en minimalistisk defaultvariant som bare sier "Vil du gifte deg med ham/henne der? Og du også? OK, da er dere gift, case closed".

Gammel 02-01-10, 15:13   #156
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg ser det for meg:

Besvart med "Whatever".

Eventuelt "Ja jøss". Det er det mannen og jeg pleier å svare på alle sånne "Jeg bekrefter å ha lest lisensavtalen for dette programmet/denne tjenesten i sin helhet", og kan sikkert også brukes for "Vi bekrefter å ha lest ekteskapsloven i sin helhet og at vi er ved våre fulle fem og har tenkt grundig gjennom saken før vi gikk til dette alvorlige skrittet".

Gammel 02-01-10, 15:13   #157
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg ser det for meg:

Besvart med "Whatever".

Og feiringen består i en bolle med gjestenes bilnøkler?

Gammel 02-01-10, 15:16   #158
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Troskap er et greit løfte. Evig troskap er litt verre.

Folk må gjerne love hverandre troskap og være trofaste mot hverandre, det er en fin ting, men jeg synes ikke det offentlige har noe med å avkreve slike løfter av folk eller pålegge dem å avlegge dem overfor hverandre. Jeg synes også ærlighet og kommunikasjon er bra og viktige ting i et parforhold, men jeg synes ikke dette heller er noe man skal være nødt til å drive med for å få lov til å gifte seg. Hva man legger i det å være gift, sånn ut over det å ha felles adresse, gjensidig forsørgerplikt og visse økonomiske forpliktelser, det må være opp til det enkelte par. :soapbox:

Gammel 02-01-10, 15:19   #159
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hva man legger i det å være gift, sånn ut over det å ha felles adresse, gjensidig forsørgerplikt og visse økonomiske forpliktelser, det må være opp til det enkelte par. :soapbox:

Nemlig.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 15:50   #160
Frost

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Folk må gjerne love hverandre troskap og være trofaste mot hverandre, det er en fin ting, men jeg synes ikke det offentlige har noe med å avkreve slike løfter av folk eller pålegge dem å avlegge dem overfor hverandre. Jeg synes også ærlighet og kommunikasjon er bra og viktige ting i et parforhold, men jeg synes ikke dette heller er noe man skal være nødt til å drive med for å få lov til å gifte seg. Hva man legger i det å være gift, sånn ut over det å ha felles adresse, gjensidig forsørgerplikt og visse økonomiske forpliktelser, det må være opp til det enkelte par. :soapbox:

Du har jo selvsagt helt rett i det. Folk kan jo gjøre akkurat hva de har lyst til selv om de er gift. Folk driver jo med litt av hvert, og kan også være enige seg imellom hva som er lov. Det offentlige har jo selvsagt ingenting med dette å gjøre.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:07.