Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-10, 22:31   #1
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ja, jeg syns det er praktisk å dele opp klesavdelinger i kjønn.

Da antar jeg at du heller ikke synes det er noe problem at det lages egne klær for gutter og egne klær for jenter heller? Jeg savner unisexklærne - noe midt i mellom spiderman og glitterprinsesse, og de blir det enda færre av med den type fysiske skiller mellom jente- og gutteklær i butikkene.

Gammel 05-02-10, 22:35   #2
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Det finnes masse klær midt imellom spiderman og prinsesse. Småfolk, feks, de har klær i friske farger og mønstre hvor skillet mellom "gutteklær" og "jenteklær" er ganske så diffust.

Gammel 05-02-10, 22:41   #3
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg husker da jenta vår begynte i barnehage, jeg måtte alltid over på guttevdelingen for å finne for eksempel pologensere og myke bukser uten dill. Arv av klær er nesten håpløst om man har barn av begge kjønn, selv relativt nøytrale klær har som regel et rosa hjerte eller noe på.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 22:47   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Arv av klær er nesten håpløst om man har barn av begge kjønn, selv relativt nøytrale klær har som regel et rosa hjerte eller noe på.

Det er det som er så greit med at det eldste barnet er ei jente som elsker "gutteklær", det aller meste i hennes skap kan arves videre til lillebror.

Gammel 05-02-10, 22:48   #5
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Det finnes masse klær midt imellom spiderman og prinsesse. Småfolk, feks, de har klær i friske farger og mønstre hvor skillet mellom "gutteklær" og "jenteklær" er ganske så diffust.

Ja, at det finnes noe i mellom - det vet jeg. Vi har to gutter som har forholdsvis kjønnsnøytrale garderober. Dvs. vi har måttet lete mye på jenteavdelinger for å finne klær med friske farger uten at det i tillegg står "Princess" eller er fullt av bling bling på dem. Så lenge de største butikkene hvor folk flest handler (H&M, Kapp Ahl, Lindex, Cubus ++) har totalt adskilte avdelinger for gutter og jenter, og avdelingene framstår som veldig forskjellige når man tar et overblikk - så synes jeg det er et problem.

Gammel 05-02-10, 23:02   #6
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Enig med deg når det gjelder de store kjedene. Har sluttet å handle klær til guttene der. For tiden er det Rosinbutikken som gjelder. Der kan jeg shoppe i både jente- og gutteavdelingen.

Gammel 05-02-10, 23:04   #7
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Enig med deg når det gjelder de store kjedene. Har sluttet å handle klær til guttene der. For tiden er det Rosinbutikken som gjelder. Der kan jeg shoppe i både jente- og gutteavdelingen.

Gammel 05-02-10, 23:12   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Traktor? Vi har Ford. Men den er ikke grønn, den er blå. Det er vel guttefarge det.

Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 23:55   #9
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke lest hele tråden så det er en viss fare (garanti) for at mye er sagt tidligere. Jeg ser at lekekjøkken er nevnt, og det har da mine gutter hatt. Det samme gjelder kassa-apparat, men også en haug andre leker både i form av spiderman og mye bamser.

Så nei, jeg tror ikke rosa prinsessekjoler har noe som helst å si for likestillingen. Vi har vel alltid gått gjennom faser av livet hvor vi blir påvirket av andre, av mote/venner/hva som er forventet og dette er vel en evig sirkel, forskjellen er vel hvor mye man bryr seg.

Likestilling for meg er at menn og kvinner, gutter og jenter har de samme mulighetene og rettighetene. Jeg klarer ikke koble dette med rosa kjoler. Det er vel mer lønnsforhandlingsteknikk og interesser/studievalg som avgjør?

6-åringen min skal bli kokk forresten. Han elsker å skjære opp grønnsaker og mat.

Gammel 06-02-10, 00:25   #10
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg holder meg fremdeles til John Deere og grønn traktor!

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 01:17   #11
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For tiden er det Rosinbutikken som gjelder. Der kan jeg shoppe i både jente- og gutteavdelingen.

Gammel 06-02-10, 17:10   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ulvhedina, det er mye enklere å lese svarene dine og sitatene du bruker dersom du deler opp slik at hvert svar kommer rett etter den sitat-delen det hører til, hvis du skjønner? Da må du riktignok legge inn manuelt noen [quote] og [/quote]-tagger, men det hjelper veldig på leseligheten. (Og så slipper man misforståelser i forhold til det innlegget du siterer - hvis man ikke leser hele tråden i sammenheng, men skummer litt, får man ikke nødvendigvis med seg f.eks. innlegget til Irma, men bare sitatet ditt, der det ser ut som om de tre setningene står uten noe imellom.) Dette er ikke ment som flisespikking, brukertittelen min til tross, bare som et tips.

Gammel 07-02-10, 22:58   #13
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen av mine får batmantøy. Det er virkelig ikke pent. Superman, on the other hand.

Gammel 07-02-10, 22:59   #14
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ingen av mine får batmantøy. Det er virkelig ikke pent. Superman, on the other hand.

Gammel 13-08-10, 15:52   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Marte Michelet har et svar til den godeste Rollness: http://www.dagbladet.no/2010/08/13/k...alen/12944928/

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 16:08   #16
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Marte Michelet har et svar til den godeste Rollness: http://www.dagbladet.no/2010/08/13/k...alen/12944928/

Jada. Hun vokter borgen sin, hadde ikke ventet annet...

Gammel 25-09-10, 12:26   #17
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Feminisme i Norge er luksusfeminisme (fra et s.k. minoritetskvinne-perspektiv)

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10036542

Gammel 05-02-10, 12:44   #18
lucifine

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Jeg tror, som O Kloke Kanina, at det er viktigere at guttene får delta i omsorgslek, enn at jentene unngår rosa prinsessekjoler.

Det viktigste tror jeg likevel er hvordan rollene er fordelt i hjemmet.

denne måtte jeg signere!

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 14:10   #19
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Nå har jeg ikke lest så mange innlegg, men jeg synes at det som evt. er ødeleggende for likestilling ift. rosa prinsessekjoler er at det som oftest ikke er akseptert at gutter vil ha dem på seg. Det er det som er verst synes jeg. Jenter får lov til å like stort sett alt, men det er ikke slik for gutter ennå, synes jeg.

Sier ikke at det ikke er foreldre som lar guttene sine gå i prinsessekjoler etc., men sånn generelt er det ikke vanlig å se gutter i prinsessekjoler etc. Det hadde vært fint om både gutter og jenter kan få lov til å digge hva som helst, uten at det var uvanlig.

Ser at Katta sier mye av det jeg ikke har formulert like bra.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli

Sist redigert av sindrome : 05-02-10 kl 14:11. Årsak: La til kommentar etter å ha lest Kattas innlegg
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 12:21   #20
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Men det har ikke gått upåaktet henn hos alle. "Du vet at du har fått en gutt, sant?"

Himmel!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:36.