Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-10, 14:36   #141
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Uten å vite om du leser og deltar i slike tråder så er det umulig for meg å vite om du var ironisk eller hva.

Ok. Men du har funnet ut av det nå da?

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 14:38   #142
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Ok. Men du har funnet ut av det nå da?

Ja, det forrige innlegget ditt forklarte hva du mente.

Gammel 05-02-10, 15:03   #143
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Selvsagt gjør du ikke det. Ikke jeg heller. Jeg har bare hørt om det.

Jeg har ikke hørt om det engang. :leder:

Nå ble jeg plutselig usikker på hva jeg er mest aktiv i, men jeg tror motehjørnet er på bunn sammen med autofil, sport, interiør, og graviditetstrådene.

Men Esme: Jeg lurer på hvorfor du sier det er historieløst å hevde at kvinner har pyntet seg til alle tider. Hvilken del av historien sikter du til? :spør oppriktig:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 15:10   #144
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men Esme: Jeg lurer på hvorfor du sier det er historieløst å hevde at kvinner har pyntet seg til alle tider. Hvilken del av historien sikter du til? :spør oppriktig:

Det har jeg ikke sagt. Jeg sa at dette utsagnet var historieløst (min utheving):

Sitat:

Jenter er mer forfengelige, og det må vel være i orden at de er opptatt av å ta vare på seg selv og liker å se bra ut?

Det finnes mange tidsepoker hvor menn har vært vel så forfengelig som kvinner (barokken, gamle Roma, Italia nå for tiden)

Gammel 05-02-10, 15:11   #145
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Esme klarer sikkert å svar selv men:
Det hun refererte til som historieløst var vel at jenter er mer forfengelig. Hvis du tar en titt på Ludvig 14. med venner, vil du se at gjennom historien har det vært perioder der menn har vært minst like forfengelige som kvinner.

Gammel 05-02-10, 15:11   #146
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og der hadde hun svart selv ja.

Gammel 05-02-10, 15:13   #147
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har jeg ikke sagt. Jeg sa at dette utsagnet var historieløst (min utheving):

Det finnes mange tidsepoker hvor menn har vært vel så forfengelig som kvinner (barokken, gamle Roma, Italia nå for tiden)

Ja, da er jeg med. Jeg misforstå og trodde du mente at det fantes tidsepoker der kvinner var mindre forfengelige og mindre opptatt av å pynte seg enn menn.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 15:13   #148
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Esme klarer sikkert å svar selv men:
Det hun refererte til som historieløst var vel at jenter er mer forfengelig. Hvis du tar en titt på Ludvig 14. med venner, vil du se at gjennom historien har det vært perioder der menn har vært minst like forfengelige som kvinner.

Nemlig.

Det er veldig vanlig at folk ser på hvordan ting er nå, og tror at det "alltid" har vært sånn. Bare sånn som at folk tror at rosa er en selvfølgelig jentefarge, når det var motsatt for 100 år siden.

Gammel 05-02-10, 15:15   #149
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Ja, da er jeg med. Jeg misforstå og trodde du mente at det fantes tidsepoker der kvinner var mindre forfengelige og mindre opptatt av å pynte seg enn menn.

Tja. Italia 2010 er sånn nå, min stesøster bor der og sier at italienske kvinner får fnatt over jålestyret til italienske menn.

Gammel 05-02-10, 15:40   #150
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja. Italia 2010 er sånn nå, min stesøster bor der og sier at italienske kvinner får fnatt over jålestyret til italienske menn.

Kan hende det er forskjellig ut fra hvor i Italia man bor/kommer fra, men etter det jeg har forstått så er italienske kvinner VERDENS mest forfengelige kvinnfolk altså. Noe helt vanvittig. Ikke "den eldre garde" da. Svigerfar er fra Sør-Italia og vi har endel kontakt med slekten der nede og vi har sett mye på italiensk tv, og maken til forfengelige damer enn de italienske skal man lete lenge etter. Men ja, mannfolkene er også sånn. Søskenbarnet (bor i Sør-Italia) til min mann bruker et par timer på badet hver morgen, og det går i mascara og diverse. Han er ikke alene, for å si det sånn

Sist redigert av Dixie Diner : 05-02-10 kl 15:57.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 15:45   #151
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare sånn som at folk tror at rosa er en selvfølgelig jentefarge, når det var motsatt for 100 år siden.

Er det sant? Det visste jeg ikke. Jeg elsker rosa, og min mann er kjempesnadder i en rosa skjorte han går med av og til. Jeg kan godt kle minsten i rosa (nøytralt), og ser for meg hvit dress med rosa skjorte inni ala Miami Vice.

Gammel 05-02-10, 15:55   #152
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En grønn traktor kan da vitterligen være en Fendt!

Kunnskapsløse hele hurven

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 17:26   #153
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det er synd at det skilles så veldig på kjønn når det gjelder leker og utstyr til barn, men tror ikke at det er ødeleggende for likestillingen at jenter kler seg i prinsessekjoler. I barnehagen til jentene mine ser jeg ofte at gutter også kler seg ut i kjoler og at jentene kan kle seg ut i mer "guttete" kostymer. Flott at de får leke med det de selv liker
Mine jenter kler seg gjerne i prinsessekjoler, men det hindrer dem ikke i å utøve røffere aktiviteter Se vedlagt bilde av "skiprinsessen" tidlig på ¨våren i fjor

Vedlagte bilder
Filtype: jpg skiprinsesse redigert.JPG (59,9 KB, 38 visninger)
Gammel 05-02-10, 18:46   #154
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man spør jo selvsagt hvilke leker det er snakk om før man sier gutt eller jente når det er snakk om barnemeny. :erfaren:

Gammel 05-02-10, 18:49   #155
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er vel først når guttebarnet begynner å ta på seg prinsessekjolen man ser hvor tolerant familien er, jeg vet om menn som får helt panikk av tanken på en sønn i kjole.

Og da dabber tråden ut, vi begynner å vise bilder av barna våre, og jeg benytter anledningen til å vise frem prinsessegutten (til høyre).

Gammel 05-02-10, 18:52   #156
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvem sier at rollene ikke kan være omvendt fra det tradisjonelle?

Gammel 05-02-10, 18:55   #157
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

En grønn traktor kan da vitterligen være en Fendt!

Kunnskapsløse hele hurven

Det er bare John Deere som gjelder.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 18:56   #158
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her er min prinsessegutt, han hadde en periode i noen år da han elsket rosa kjoler og glitter. Det begynner å bli noen år siden nå.

Sist redigert av Nina : 06-06-10 kl 21:06.
Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 18:59   #159
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Og i enda mer eksotiske strøk av verden er det heller ikke uvanlig at mennene er jålebukkene.

Gammel 05-02-10, 19:00   #160
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Hva! Dere kan ikke kalle mennene for jålebukker! Det er jo bare i dyreriket at hannene er mer fargerike og vakrere enn hunnene!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:27.