Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-11, 19:59   #1
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?

Jeg synes saken har tatt litt av jeg. Helt klart at hun ble tatt på en helt feil mpte og at behandlingen etterpå ikke akkurat har vært human.

Men hvor er engasjementet når barn blir sendt hjem, da er det snakk om de som faktisk ikke er 18 år. Som blir sendt til land hvor forholdene er mye mer en ubehagelig?
Det er ganske mange som har blitt tvanssendt hjem den siste tiden, men det har ikke vært et pip om de, med unntak av han som gjorde et forsøk på å kapre flyet da.....

Ikke dermed sagt at jeg synes det er ok, men føler at det kanskej er andre som hadde trengt støtten i mye større grad en henne.

Gammel 14-01-11, 20:07   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jammen herlighet da, det at man får et mer synlig engasjement når en av disse sakene endelig blir synlige, betyr ikke nødvendigvis at man gir fullstendig beng i alle andre. Det får være grenser for kortsynt argumentasjon.

Denne kvinnen er en kjent aktør i, tja, hva skal man kalle det? RockeNorge? ... hvilket betyr at kretsene rundt henne er svært flinke til å lage høylydt bråk og få oppmerksomhet. Det betyr derimot ikke at hun kun får sympati fordi hun har et pent ansikt, altså.

Det er så håpløst irriterende med "hvorfor bry dere med dette når dere ikke bryr dere om [insert en eller annen tragisk ting]". Og lite konstruktivt, ikke minst.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 21:08   #3
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jammen herlighet da, det at man får et mer synlig engasjement når en av disse sakene endelig blir synlige, betyr ikke nødvendigvis at man gir fullstendig beng i alle andre. Det får være grenser for kortsynt argumentasjon.

Denne kvinnen er en kjent aktør i, tja, hva skal man kalle det? RockeNorge? ... hvilket betyr at kretsene rundt henne er svært flinke til å lage høylydt bråk og få oppmerksomhet. Det betyr derimot ikke at hun kun får sympati fordi hun har et pent ansikt, altså.

Det er så håpløst irriterende med "hvorfor bry dere med dette når dere ikke bryr dere om [insert en eller annen tragisk ting]". Og lite konstruktivt, ikke minst.

Helt i Julie Brodtkorb-stil. "Hvorfor mase om denne pelsoppdretten?? Det er myyye viktigere å engasjere seg i barnearbeiderne på bomullsplantasjene i Latin-Amerika."

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig, faktisk.

Gammel 14-01-11, 21:18   #4
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå ser det ut som om hun har fått seg jobb. Jeg antar at dette vil gjøre prosessen (=bli norsk statsborger) lettere for hennes del.

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Dette forundrer meg også. Jeg tror som sagt IKKE at jeg hadde fått det til. I Norge. Som norsk statsborger og norske identitetspapirer dersom jeg ikke kunne fremlegge papirene mine... Eller tar jeg feil?

Det at utlendinger studerer i Norge er temmelig vanlig. Det er også vanlig at norske personer studerer i utlandet.

Gammel 14-01-11, 21:22   #5
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det at utlendinger studerer i Norge er temmelig vanlig. Det er også vanlig at norske personer studerer i utlandet.

Jo,takk, jeg vet det men da har de likefullt et statsborgerskap og et personnummer fra det landet de kommer fra. Har Maria Amelie det?

Gammel 14-01-11, 21:27   #6
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jo,takk, jeg vet det men da har de likefullt et statsborgerskap og et personnummer fra det landet de kommer fra. Har Maria Amelie det?

De har jo statsborgerskap, men det er ikke sikkert de har personnummer. Mange andre land har ikke personnummer, og om de har det, så er det ikke sikkert de nummrene kan brukes slik som vi bruker norske personnumre.

Hvis man har lyst kan man bare lage seg et personnummer selv. Det er en kjent algoritme, står blant annet på wikipedia.

Gammel 14-01-11, 21:29   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nå ser det ut som om dette ordner seg uansett for henne. Jeg håper alle bevarer det samme engasjementet til gode for ofre for menneskehandel. Disse risikerer gjerne feks å selges som slaver på nytt når vi sender dem hjem. http://www.dagbladet.no/2011/01/14/n...lose/15063469/

Men når du nå bryr deg om dette, og bakgrunnen for å oppfordre til å ikke droppe dette engasjementet men heller gi det videre til noen som nå vil trenge det bedre ettersom denne saken løser seg så er nettopp poenget at det er andre der ute som nå har det verre og som trenger deg mer.

Når en sak løser seg så må det være lov å be folk engasjere seg videre altså. Det vil faktisk være nettopp konstruktivt.

Og jeg synes ikke karakteristikkene som tillegges bla meg her er særlig kule heller. Faktisk ganske urettferdig å kalles kortsynt og lite konstruktiv når man forsøker å oppfordre til å spre et gode videre til neste som trenger det.

Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 21:33   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel smilefjes, nå vet ikke du en damned shit om mitt engasjement og innsats i lignende saker. Dette har blitt en offentlig sak, derfor blir mitt engasjement synlig i debatten.

Jeg klarer meg veldig fint uten overbærende henstillinger om å "la dette gå videre til noen som trenger deg mer".

For øvrig var det hverken du eller andre som ble kalt kortsynt eller lite konstruktivt, det var argumentasjonen.

Gammel 14-01-11, 21:40   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Så det å oppfordre til å bevare engasjementet videre til neste stakkar som trenger det er altså kortsynt og lite konstruktiv argumentasjon?

Nå var det ikke spesielt deg jeg oppfordret heller. Det var alle som engasjerte seg. Og jeg visste ikke at man ikke kunne oppfordre noen til å engasjere seg hvis man ikke vet hvor mye de evt måtte være engasjert fra før.

Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 21:45   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Nei, det var argumentasjonen om "men hvor er engasjementet når man sender hjem barn/når man sender hjem ofre for menneskehandel" som var korttenkt og lite konstruktiv.

Det trodde jeg selvfølgelig var opplagt, men mulig at det var en mulighet for å misforstå der.

Gammel 14-01-11, 21:47   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nei, det var argumentasjonen om "men hvor er engasjementet når man sender hjem barn/når man sender hjem ofre for menneskehandel" som var korttenkt og lite konstruktiv.

Det trodde jeg selvfølgelig var opplagt, men mulig at det var en mulighet for å misforstå der.

Den kom nå ganske raskt etter at jeg skrev at denne saken ser ut til å løse seg - fint om engasjementet kan brukes til neste som trenger det. Jeg synes ikke det var veldig rart å koble det.

Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 21:49   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Tja, kanskje ikke så rart hvis man kun går etter rekkefølgen på innlegg, men ikke spesielt logisk om man ser på innholdet.

Gammel 14-01-11, 21:50   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er faktisk direkte og virkelig uenig. Rett og slett.

Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 21:51   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jaha. Det er forsåvidt så sin sak, jeg forklarte hva jeg mente, om du ikke tror det - so be it.

Det er da viktigere ting å engasjere seg i, har jeg hørt.

Gammel 14-01-11, 21:59   #15
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Maverick apropos det jeg skrev med hvithet i huden, grad av søthet og påfølgende engasjement så snakker jeg om på nasjonalt plan. Ikke om det engasjerte rockemiljøet rundt henne som setter fokus på et viktig problem, at norske myndligheter lar barn integreres ulovlig i årevis - og deretter plutselig kaster dem ut. Jeg synes det er ironisk at det er de samme som er hyperengasjert i å hive Mulla Krekar ut av landet - om han blir drept eller ikke, helst i samling med alle andre mørkhudede asylsøkere, som nå engasjerer seg på vegne av Maria Amelie. Og som skriver i FB-statusen at de ikke kan skjønne hvorfor man skal hive ut folk med utdannelse, hvorfor ikke hive ut alle tullingene som subber rundt eller lever på trygd i stedenfor. Jeg får rett og slett en vond smak i munnen av en slik tankegang, hvor det ikke er behovet for asyl/beskyttelse eller flyktningestatus det settes fokus på, men hvor ressurssterke de er. Dette tillater jeg meg å si på tross av at jeg har sympati med Maria Amelie i hennes situasjon, og er åpen for en oppmyking ifht. regelverket vedrørende barn som blir integrert mens de oppholder seg ulovlig i Norge. Er det noen de skulle ha grepet tak i først, hvis det var for å statuere eksempler, så måtte det være foreldrene hennes.

Gammel 14-01-11, 22:01   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Ja, det er jeg (selvfølgelig ) helt enig i. Men, det er jo litt det typiske hylekoret som kommer i enhver sak, og som blir så enda mye mer synlige takket være sosiale medier. Bullshitfilteret blir tykkere og tykkere, jeg vet ikke om det egentlig er en bra ting. Kan de ikke bare holde kjeft?

Gammel 14-01-11, 22:04   #17
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

D-nummer brukes av de som ikke har fast opphold i Norge, men som har behov for å være "offentlige" personer i landet. Særlig gjelder dette utlendinger som må levere selvangivelse/betale skatt til Norge fordi de har inntekt eller formue her, eller de som har en rolle i en organisasjon registrert i enhetsregisteret. Svensker som jobber (mer eller mindre midlertidig) i Norge har typisk D-nummer. Filipinske au-pairer med midlertidig opphold får fnr. Det er et lite helvete når personer med D-nummer blir "oppgradert" til fnr, DSF er derfor restriktive med å utstede D-nummer.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 22:10   #18
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Hvithet i huden skaper mer sympati?

Gammel 14-01-11, 22:13   #19
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg føler at denne saka (ikkje nødvendigvis på FP, men generelt blandt folk) har meir og meir vridd seg mot "kva verd har ein som menneske". Det at Maria Amelie skal få bli fordi ho har utdanning, men ein "slubbert på trygd" skal ut. Det kan ikkje bli slik at Noreg kun skal ta imot personar som er fagleg sterke, eller som utpeikar seg på nokre områder. Ein treng mangfold for eit sunt samfunn.

Gammel 14-01-11, 22:17   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av SiriP, her.

Eg føler at denne saka (ikkje nødvendigvis på FP, men generelt blandt folk) har meir og meir vridd seg mot "kva verd har ein som menneske". Det at Maria Amelie skal få bli fordi ho har utdanning, men ein "slubbert på trygd" skal ut. Det kan ikkje bli slik at Noreg kun skal ta imot personar som er fagleg sterke, eller som utpeikar seg på nokre områder. Ein treng mangfold for eit sunt samfunn.

Absolutt. Nå var hun heller ikke faglig sterk da hun kom hit for mange år siden, og det er det som er poenget i denne saken. Hun kom hit for mange år siden, som et barn, tatt med av sine foreldre. Hun skapte seg et liv her, og hun hadde da aldri noe valg. Hva skulle hun gjort, dratt tilbake til Kaukasus alene som 16-åring? Ikke blitt med foreldrene som 12-åring?

Sukk.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:27.