|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Jeg synes saken har tatt litt av jeg. Helt klart at hun ble tatt på en helt feil mpte og at behandlingen etterpå ikke akkurat har vært human.
|
|
|
#2 |
|
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Jammen herlighet da, det at man får et mer synlig engasjement når en av disse sakene endelig blir synlige, betyr ikke nødvendigvis at man gir fullstendig beng i alle andre. Det får være grenser for kortsynt argumentasjon. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?
Helt i Julie Brodtkorb-stil.
|
|
|
#4 |
|
Leser
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Nå ser det ut som om hun har fått seg jobb. Jeg antar at dette vil gjøre prosessen (=bli norsk statsborger) lettere for hennes del.
Det at utlendinger studerer i Norge er temmelig vanlig. Det er også vanlig at norske personer studerer i utlandet.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jo,takk, jeg vet det
|
|
|
#6 |
|
Leser
|
De har jo statsborgerskap, men det er ikke sikkert de har personnummer. Mange andre land har ikke personnummer, og om de har det, så er det ikke sikkert de nummrene kan brukes slik som vi bruker norske personnumre.
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Men når du nå bryr deg om dette, og bakgrunnen for å oppfordre til å ikke droppe dette engasjementet men heller gi det videre til noen som nå vil trenge det bedre ettersom denne saken løser seg så er nettopp poenget at det er andre der ute som nå har det verre og som trenger deg mer. |
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Vel smilefjes, nå vet ikke du en damned shit om mitt engasjement og innsats i lignende saker. Dette har blitt en offentlig sak, derfor blir mitt engasjement synlig i debatten. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Så det å oppfordre til å bevare engasjementet videre til neste stakkar som trenger det er altså kortsynt og lite konstruktiv argumentasjon? |
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Nei, det var argumentasjonen om "men hvor er engasjementet når man sender hjem barn/når man sender hjem ofre for menneskehandel" som var korttenkt og lite konstruktiv. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Den kom nå ganske raskt etter at jeg skrev at denne saken ser ut til å løse seg - fint om engasjementet kan brukes til neste som trenger det. Jeg synes ikke det var veldig rart å koble det. |
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Jeg er faktisk direkte og virkelig uenig. Rett og slett. |
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Jaha. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ekvilist
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Maverick apropos det jeg skrev med hvithet i huden, grad av søthet og påfølgende engasjement så snakker jeg om på nasjonalt plan. Ikke om det engasjerte rockemiljøet rundt henne som setter fokus på et viktig problem, at norske myndligheter lar barn integreres ulovlig i årevis - og deretter plutselig kaster dem ut. Jeg synes det er ironisk at det er de samme som er hyperengasjert i å hive Mulla Krekar ut av landet - om han blir drept eller ikke, helst i samling med alle andre mørkhudede asylsøkere, som nå engasjerer seg på vegne av Maria Amelie. Og som skriver i FB-statusen at de ikke kan skjønne hvorfor man skal hive ut folk med utdannelse, hvorfor ikke hive ut alle tullingene som subber rundt eller lever på trygd i stedenfor. Jeg får rett og slett en vond smak i munnen av en slik tankegang, hvor det ikke er behovet for asyl/beskyttelse eller flyktningestatus det settes fokus på, men hvor ressurssterke de er. Dette tillater jeg meg å si på tross av at jeg har sympati med Maria Amelie i hennes situasjon, og er åpen for en oppmyking ifht. regelverket vedrørende barn som blir integrert mens de oppholder seg ulovlig i Norge. Er det noen de skulle ha grepet tak i først, hvis det var for å statuere eksempler, så måtte det være foreldrene hennes.
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Ja, det er jeg (selvfølgelig |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?D-nummer brukes av de som ikke har fast opphold i Norge, men som har behov for å være "offentlige" personer i landet. Særlig gjelder dette utlendinger som må levere selvangivelse/betale skatt til Norge fordi de har inntekt eller formue her, eller de som har en rolle i en organisasjon registrert i enhetsregisteret. Svensker som jobber (mer eller mindre midlertidig) i Norge har typisk D-nummer. Filipinske au-pairer med midlertidig opphold får fnr. Det er et lite helvete når personer med D-nummer blir "oppgradert" til fnr, DSF er derfor restriktive med å utstede D-nummer.
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Hvithet i huden skaper mer sympati?
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Eg føler at denne saka (ikkje nødvendigvis på FP, men generelt blandt folk) har meir og meir vridd seg mot "kva verd har ein som menneske". Det at Maria Amelie skal få bli fordi ho har utdanning, men ein "slubbert på trygd" skal ut. Det kan ikkje bli slik at Noreg kun skal ta imot personar som er fagleg sterke, eller som utpeikar seg på nokre områder. Ein treng mangfold for eit sunt samfunn.
|
|
|
#20 |
|
|
|
|
|
|
![]() |
|
|