Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

«Mokkamann»

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hva mener du om kommentaren til Madcon?
Åpenbart rasistisk 47 18,29%
Uheldig og teit 218 84,82%
Morsom 5 1,95%
Det verste du har sett på TV.... 1 0,39%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 257. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-12, 11:00   #1
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: «Mokkamann»

Opprinnelig lagt inn av Avelonia, her.

Det virker som at flere av dere tror at alle artister står for det de synger, det er jo ikke sånn.

Mener du at de lager tekster som rimer, uavhengig av hva slags budskap de sender? Å være artist handler ikke om å stå å lalle ord til en melodi, for de fleste handler det om å formidle et budskap. Hvis Plumbo vil være morsomme/vulgære/harry så for all del, men jeg gidder ikke å høre på det.

Gammel 16-01-12, 11:15   #2
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Jeg tror at Madcon ikke tok det så tungt, helt til folk begynte å bue i salen. Det var da armene til Yosef? kom inn i bildet, det var faktisk "folk flest" som ropte rasist.
Om man nå skal håne Plumpo for tekstene de synger, så er det jaggu mange andre man også skal håne.
Det virker som at flere av dere tror at alle artister står for det de synger, det er jo ikke sånn.

Ettersom jeg har fått med meg hørte ikke madcon engang hva han i plumbo sa og Yosef tok ut armene for han skjønte ikke hva publikum buet for.

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 11:20   #3
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av mopdy, her.

Ettersom jeg har fått med meg hørte ikke madcon engang hva han i plumbo sa og Yosef tok ut armene for han skjønte ikke hva publikum buet for.

Ja, de sier så.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 11:05   #4
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg kan godt si akkurat det samme om tekstene til Luxus Leverpostei.

Jeg tenker at det er ganske blåst av artister å synge ting som går helt på tvers av ens etiske verdier. Det vitner om lite ryggrad. Det betyr ikke at alt som synges må være meget politisk og etisk korrekt, men å stå der og gaule ut noe som man egentlig synes er bare dritt synes jeg er snodig.

Tenk om alle artister skulle stått med ryggen rak og gaula politiske og etiske riktige strofer da, hadde ikke det blitt kjedelig?

Sist redigert av Avelonia : 16-01-12 kl 11:06. Årsak: feil
Gammel 16-01-12, 11:08   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg så kan de du liker synge møkkatekster, jeg disser ikke tekstene dems for det.

Vel, i motsetning til deg, så syns jeg det er helt greit at du kritiserer tekstene til band jeg liker. Og siden de er gjennomtenkte, så er det også lette å forsvare.

Det er for øvrig et visst spenn mellom "politisk og etisk korrekt" og "nachspielvoldtekt er gøy", så jeg tror ikke man skal være redd for at det kun blir politiske protestviser om Plumbo og deres likemenn legger inn årene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 11:03   #6
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er egentlig så fascinerende med å kunne si "pule" og "kåt" så ofte man kan, gjerne med påfølgende nødrim? Er det for festens skyld?

Gammel 16-01-12, 11:09   #7
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Hva er egentlig så fascinerende med å kunne si "pule" og "kåt" så ofte man kan, gjerne med påfølgende nødrim? Er det for festens skyld?

For meg da som er litt mere harry enn kvinner flest, synes det er artigere å gaule Plumpo med møkkamann, enn Under the surfase med Marit Larsen.

Gammel 16-01-12, 11:11   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg da som er litt mere harry enn kvinner flest, synes det er artigere å gaule Plumpo med møkkamann, enn Under the surfase med Marit Larsen.

Tøft.

Gammel 16-01-12, 11:19   #9
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tøft.

Mmm, tøff i pysjamas også har jeg sennep i ræva. Så liker jeg lyden av kjøtt som sprekker, så trenger jeg 23 tommer.

Gammel 16-01-12, 11:23   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Mmm, tøff i pysjamas også har jeg sennep i ræva. Så liker jeg lyden av kjøtt som sprekker, så trenger jeg 23 tommer.

Poetisk.

Gammel 16-01-12, 11:24   #11
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sjarmerende.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 14:05   #12
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan noen synes det kvinnefiendtlige ordet fittehøl var det som tok kaka her, nå Plumbo har sangtekster som dette:

"Alle damer!"

Tonnevis med sminke, for å dolle seg opp.
Silikon i puppa for å stramme dem opp.
Men vi gir vel faen det er'kke puppa vi skal ha,
nei gi oss ei fitte så blir vi så gla..

Jeg vet at du sikkert synes at det er kjempegøy at jeg blir provosert av dette, for jeg er ikke smartere enn at jeg blir det, men hva tenker du om jenter og selvrespekt når du skriver sånt som dette?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 16:37   #13
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stein Østbø skriver dette i VG i dag:

Sitat:

La det være klinkende klart - «mokka» er en farve som inntil få tiår siden ble hyppig brukt i nedlatende beskrivelser av mennesker som er litt mørkere i huden enn Ola Nordmann.
Slike uttrykk sårer fremdeles, ikke minst hos Madcon.

Jeg har aldri hørt dette uttrykket jeg? Har flere i kretsen min som er mørke i huden, og hverken en pakistansk kompis eller en Iransk venninne hadde hørt dette brukt. (Det var jo en shcikkelig spørreundersøkelse..) Men jeg ble nysgjerrig, for jeg har hørt det meste på det området, det er jeg ganske sikker på.

Ikke for at det gjør saken bedre, det er jo klart hva det henspeiles til i Plumbosaken, men hvor er det folk slang "mokka" for "noen tiår" siden?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 16:51   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Stein Østbø skriver dette i VG i dag:

Jeg har aldri hørt dette uttrykket jeg? Har flere i kretsen min som er mørke i huden, og hverken en pakistansk kompis eller en Iransk venninne hadde hørt dette brukt. (Det var jo en shcikkelig spørreundersøkelse..) Men jeg ble nysgjerrig, for jeg har hørt det meste på det området, det er jeg ganske sikker på.

Ikke for at det gjør saken bedre, det er jo klart hva det henspeiles til i Plumbosaken, men hvor er det folk slang "mokka" for "noen tiår" siden?

Med forbehold om at du er omtrent på min alder, så vil jeg vel si at "noen tiår siden" kan være en 3-4 av dem, og da reflekterte jeg lite over slike ting. Det er nok i hovedsak et utrykk som ble brukt på 50- og 60-tallet, hvor afrikanere ble beskrevet som noe eksotisk, vilt og anderledes. Jeg har hørt det innimellom helt inn på åttitallet, men ikke i voldsom bruk. Og helt klart sagt uten respekt.

Gammel 16-01-12, 17:55   #15
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg har aldri hørt dette uttrykket jeg?

Jeg hørte det sagt om min nyfødte niese det herrens år 2009, på Rikshospitalet. En dame tittet på den nyfødte, og sa noe slikt som "for en nydelig, liten mokkabønne!". Vi andre ble litt sånn , men den mørke pappaen leet ikke på et øyelokk, han var visst vant til å høre sånt.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 17:00   #16
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, 50 og 60 tallet har jeg mindre erfaring fra.

Gammel 16-01-12, 18:45   #17
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Mokkabønne faktisk, er det mulig.

Gammel 16-01-12, 19:01   #18
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er fortsatt himmelfallen over at det går an å argumentere med at det utsagnet som kom først "nøytraliseres" av et annet teit utsagn som kom etterpå. Som om Plumbo-mannen kunne vite på forhånd at Tschawe ville si noe kvinnefornedrende, og derfor kunne tatt det med i vurderingen sin av hva som var greit å si..? (Ok, det kunne tenkes at Tschawe har et rykte på seg i så måte, men det forsvarer uansett ikke "spøken", som var rasistisk overfor potensielt mange seere og en skam for nordmenn flest).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 22:08   #19
Anikka
Snøavhengig

Anikka sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg er fortsatt himmelfallen over at det går an å argumentere med at det utsagnet som kom først "nøytraliseres" av et annet teit utsagn som kom etterpå. Som om Plumbo-mannen kunne vite på forhånd at Tschawe ville si noe kvinnefornedrende, og derfor kunne tatt det med i vurderingen sin av hva som var greit å si..? (Ok, det kunne tenkes at Tschawe har et rykte på seg i så måte, men det forsvarer uansett ikke "spøken", som var rasistisk overfor potensielt mange seere og en skam for nordmenn flest).

Der formulerte du det min ammetåkebefengte hjerne satt og prøvde å få frem. Utrolig merkelig.

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 22:40   #20
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det er det jeg sier; det hele var iscenesatt og avtalt spill for å få masse PR og platesalg! Du kan lese det i fjesene deres på bildet som taler for seg .

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:43.