|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg opplever at slike debatter her inne oppleves som krtitikk av de som har valgt å jobbe deltid.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Kvinner og deltid og LO
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Syns du det er rart, sånn egentlig? Når de som jobber deltid får høre at de er egoistiske og at de muligens ikke burde få ta del i samfunnsgodene på lik linje med fulltidsarbeidende?
|
|
|
#4 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Kvinner og deltid og LOMen alle de som velger å jobbe deltid har jo sine personlige årsaker til det. Hvem snakker dere om, om dere ikke snakker om nettopp alle de enkeltskjebner som har valgt sin løsning på livet. Det blir litt sånn |
|
|
|
|
|
#5 |
|
kamerat
|
Tror du mennesket velger alt helt fritt, løsrevet fra samfunnsstrukturene? Hvor tror du mønstre og trender kommer fra?
|
|
|
#6 |
|
Borte
|
Hvor mener du endring kommer fra da? Om ikke nettopp fra folk som har påpekt noe som er et problem og som bør endres? Verden stopper opp om vi ikke de som ser skjevheter og problemer gjør noe for å endre gjeldende mønstre. Det vil alltid være noen som føler seg truet og truffet når en samfunnsnorm er moden for endring.
|
|
|
#7 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Kvinner og deltid og LOFra SSB, som forklarer deltid med tradisjonelle yrkesvalg. Men de sier ikke noe om en økning i antall deltidsarbeidende.
|
|
|
|
#8 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg tror mennesker kontinuerlig tilpasser seg samfunnet slik det gagner dem. Endrer man rammebetingelsene, endrer man mennesket. Sist redigert av Dronningen : 04-06-13 kl 15:04. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
kamerat
|
Sv: Kvinner og deltid og LOOm b), med kjønnsperspektivet i tillegg.
|
|
|
#10 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Kvinner og deltid og LO...jeg tror at det er veldig, veldig kjipt å ha passert 60 og finne ut at mannen din vil skilles. Jeg tror det er veldig, veldig kjipt å finne ut at han vil sørge for sitt nye liv med ny familie (kanskje et nytt "kull unger") og ikke er opptatt av å gi deg det du har fortjent etter å ha oppdratt deres voksne barn, at det er utrolig trist å måtte strikke sokker i julegaver fordi du ikke har penger å kjøpe for, at du ikke har råd til å gå av med pensjon når du er 67. Det er i grunnen bare en ting som er tristere. Det er å i tillegg ha jobbet rompa av deg hele livet i din manns firma. Uten å ha hatt et ansettelsesforhold som gir deg pensjonsrettigheter. Dette er ikke en dame jeg har møtt. Det er mange. Dessverre. Det er de personlige historiene. Men det er deres valg. Minstepensjon får de uansett. I motsetning til mange steder i verden. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Ringskrømt
|
Dette er viktig å tenke på, men for de fleste av oss som deltar i denne tråden vil jeg anta at det dreier seg om bare et par år med deltid mens barna er små, og at det ikke har så mye å si i det lange løpet. Sist redigert av Skremmern : 04-06-13 kl 15:53. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bedreviter
|
Det blir jo ofte mer enn et par år, hvis man har flere barn og er litt romslig i definisjonen av "små barn". |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinner og deltid og LOHvis man bare jobber deltid en kort periode, spiller det ike noen rolle for pensjonen. Jobber man for eksempel 50 - 60% i hele yrkesløpet (slik faktisk mange gjør - det er jo mange av de deltidsarbeidende kvinnene som ikke har småbran) så vil det straffe seg. Og særlig hvis man blir alene mot slutten av yrkeslivet, slik at man ikke har noen mulighet til å "ta igjen" pensjonsopptjeningen.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg jobber ikke 100 % fordi jeg vil tjene samfunnet. Jeg jobber fullt fordi jeg vil det, og så er jeg kjip på pensjonspoengene mine. Og så liker jeg å få penger i kassa sånn at vi kan gjøre ting vi har lyst til. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
villende
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg tror at noe av utfordringen med deltidsdebatter er at de alltid vil bli polariserte, fordi de aller fleste mener at de har gode grunner til å ta de valgene de har tatt. Jeg mener, helt oppriktig, at mange av de familiene som har en som jobber deltid hadde hatt godt av å ha begge to i tvungen fulltidsstilling en periode, om ikke annet for å få jobbet litt med prioriteringene internt i familien og også bidrar til å få begge foreldrene skikkelig på banen. For det jeg i mange tilfeller ser er at det er deltidsforeldren som driver Familien AS, uten å bli kompensert for dette, mens den andre blir en bidragsyter på hjemmebane, i steden for en likeverdig partner. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Panzerekstremfeminist
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Re: Kvinner og deltid og LOHvordan sikrer en hjelpepleier i full stilling seg for perioder mellom jobb, etc? Det er jeg oppriktig nysgjerrig på - for lønna er rimelig lav. Jeg syns en del av argumentasjonen som blir brukt i tråden her passer dårlig på lavtlønnsyrker - og det jobber faktisk ganske mange i dem. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Re: Kvinner og deltid og LO
Jeg sier ikke at man kan gjøre dette nå, men prisnivået og måten vi har strukturert oss på ikke er bærekraftig og trenger oss opp i et hjørne. Det jeg mener er at det nok vil komme en tid, som det alt er i andre land, der man får en minimal støtte mellom jobber eller uten jobb. Dette vil selvsagt igjen påvirke alt annet i landet, priser, boligverdi osv. Om oljen svikter, så vil vi måtte falle, det er derfor disse debattene, som ikke kan tas på individnivå, er så viktige. Vi må sikre oss der vi kan, vi må endre det vi kan. Vi må i det hele tatt gjøre fallet så mykt som mulig, og evne å ta vare på de som har det vanskligst og har minst i samfunnet. Jeg kjenner mange i høyt lønnede yrker, det er ikke slik at de sikrer seg i noe særlig grad heller. Så derfor er det viktig å snakke om disse tingene, ikke minst lære barna våre å kanskje måtte leve i en noe annen virkelighet enn den vi opplever i dag. Og er man frisk må man bidra og ta vare på seg selv. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Re: Kvinner og deltid og LO
Akkurat hjelpepleiere er jo i den heldige situasjonen at de er veldig etterspurt da - selv om de ikke akkurat er lønnsadel.
|
|
|
![]() |
|
|