Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff - katter og løsgjengeri

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-06-13, 00:01   #161
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeri

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Sannelig om jeg vet hvor grensen skal gå, men i mitt hode er katter relativt små, ikke-truende dyr på linje med andre naturlige løsgjengere.

Det kan du jo forsøke å si til svigermor som er livredd katter.

Hele problematikken rundt kattehold er vanskelig, og man trenger ikke gå så langt for å se hvorfor. I denne tråden er det nok av katteeiere som forsvarer et ansvarsløst dyrehold og mener man må være både kattehater og på krigsstien om man mener at man ikke skal måtte akseptere dritt i hagen og sammen sjenanse fra andres dyr. Det er en naiv og ansvarsfraskrivende holdning som i allefall ikke bidrar til løsning på problemet. For at det er et stort problem er det vel bare katteeiere som ikke ser.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 00:06   #162
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når vi først har nevnt hunder, som jeg forøvrig er barnslig glad i - de to fillebikkjene som bor på hjørnet av rekka og står og gneldrer på alt og alle som rører seg på veien forbi, hele kvelden, japp, japp, japp, japp... De er søren meg til mer sjenanse enn de 6-7 kattekrekene som bor i samme nabolaget til sammen. Gaah, jeg blir sprø av den stadige bjeffinga til de to bikkjene.

Gammel 30-06-13, 00:16   #163
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Når vi først har nevnt hunder, som jeg forøvrig er barnslig glad i - de to fillebikkjene som bor på hjørnet av rekka og står og gneldrer på alt og alle som rører seg på veien forbi, hele kvelden, japp, japp, japp, japp... De er søren meg til mer sjenanse enn de 6-7 kattekrekene som bor i samme nabolaget til sammen. Gaah, jeg blir sprø av den stadige bjeffinga til de to bikkjene.

Hos oss er det både gneldrebikkjer (som eierne liker å lufte midt på natta) OG gaulende, halv(hel)gale katter.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 00:26   #164
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Hos oss er det både gneldrebikkjer (som eierne liker å lufte midt på natta) OG gaulende, halv(hel)gale katter.

Jotakk, nærmeste nabohus har 1 stk Rotweiler, 2 stk Staff av en eller annen rase (1 mor og en valp) og 2 katter.
*becoming insane*

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 00:33   #165
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt til jeg begynte å lese kattetråder på FP har jeg vært overbevist om at katter (selv om de bor hos mennesker) blir sett på som andre frittgående/flyvende/krypende dyr. De er en del av naturen og bæsjer og lager lyder og finnes - som fugler og innsekter og pinnsvin og rådyr og stålormer.

Gammel 30-06-13, 00:48   #166
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt til jeg begynte å lese kattetråder på FP har jeg vært overbevist om at katter (selv om de bor hos mennesker) blir sett på som andre frittgående/flyvende/krypende dyr. De er en del av naturen og bæsjer og lager lyder og finnes - som fugler og innsekter og pinnsvin og rådyr og stålormer.

Men synes du da at hundeeiere også kan la hundedritt ligge igjen?
For katter har en eier, slik som hunder har, i motsetning til pinnsvin og rådyr. Katter skal helst ikke være ville, de har noen som er ansvarlig for dem, akkurat som hunder, hest, kyr.

Gammel 30-06-13, 01:07   #167
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er egentlig ikke så negativ til katter i utgangspunktet som slike tråder sikkert gir inntrykk av. Om et marsvin, en hest eller en rev ødelegger en barnevogn med tisselukt som ikke går vekk (true story), bæsjer i bedene våre og sandkassa ukentlig, om ikke daglig, og så videre, synes jeg det er akkurat like plagsomt uavnhengig av dyrets rase.

Jeg tror ikke folk flest irriterer seg mer over sporadiske kattebesøk enn de gjør over ekorn og andre smådyr som kan ferdes i hagen. Men det er litt spesielt at det gjerne delvis er naboens valg som fører til disse problemene som kan komme. Kjøper du en hamster sitter du med den biten selv. For eksempel.

Bor man i tettbebygde strøk må man tåle å se en katt eller en hund, høre at naboen klipper gresset og at unger kan skape litt liv da de leker ute. Blir det derimot høylydt festing hver helg, snekring til midnatt i dagesvis, høy musikk til langs på natt, null styring på unger og hva de gjør - eller som det kan bli med katter, ødelagte sko/blomsterbed/hagemøbler synes jeg ikke det er ok.

Og igjen, jeg har ikke inntrykk av at noen her inne irriterer seg over å se en katt luske over plenen i ny og ne.

Jeg er litt slik på andre områder også tror jeg. For eksempel er det situasjoner vi i alle fall tidligere styrte utenom med vår over gjennomsnittelig aktive pode. Ja, alle har rett til å ferdes overalt, og alle mennesker er like mye verdt, men selv om jeg synes mitt gull er verdens fineste synes jeg andre skal slippe å få restaurantmiddagen forstyrret at barn som ikke kunne sitte stille. Folk tenker forskjellig, og noen er jo veldig rause begge veier. (Og noen er rause på egne vegne, og vil ha minst mulig bry med andre. )

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 01:22   #168
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men synes du da at hundeeiere også kan la hundedritt ligge igjen?
For katter har en eier, slik som hunder har, i motsetning til pinnsvin og rådyr. Katter skal helst ikke være ville, de har noen som er ansvarlig for dem, akkurat som hunder, hest, kyr.

Vet du, sånt tenker jeg har med kultur å gjøre, og i mange, mange land hvor det er vanlig at langt flere dyr går fritt, så er det etterlatenskaper etter dem alle. Da lærer man barna at man ikke pirket i bæsj, akkurat som man ikke plukker opp andres tyggis eller roter i søplekasser. Så om det ikke var vanlig å plukke opp hundebæsj, så er jeg slett ikke så sikker på at jeg ville synes det var skrekkelig. Jeg ville synligvis skrittet over - og bannet mellom sammenbitte tenner de gangene jeg tråkket på en i vanvare.

Man skal selvfølgelig være forsiktig med å bagatellisere andres problemer, men jeg synes generelt at vi har innmari høye krav til hva vi skal kontrollere og regulere. Det er selvfølgelig relevant å følge ned på at ting er i balanse, og om vi har altfor mange katter på altfor liten plass, er det selvfølgelig fn relevant problemstilling, og da er løsningen å begrense kattebestanden, slik jeg ser det.

Ellers ser jeg på kattebæsj bak en busk som måkebæsj på bilruta og kattegauling som hundeglam og måkeskrik og fulle naboer på vei hjem fra fest. Det er liv som leves både i takt og utakt med egne personlige ønsker.

Gammel 30-06-13, 01:25   #169
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vet du, sånt tenker jeg har med kultur å gjøre, og i mange, mange land hvor det er vanlig at langt flere dyr går fritt, så er det etterlatenskaper etter dem alle. Da lærer man barna at man ikke Luther i bæsj, akkurat som man ikke plukker opp andres tyggis eller roter i søplekasser.

Man skal selvfølgelig være forsiktig med å bagatellisere andres problemer, men jeg synes generelt at vi har innmari høye krav til hva vi skal kontrollere og regulere. Det er selvfølgelig relevant å følge ned på at ting er i balanse, og om vi har altfor mange katter på altfor liten plass, er det selvfølgelig fn relevant problemstilling, og da er løsningen å begrense kattebestanden, slik jeg ser det.

Ellers ser jeg på kattebæsj bak en busk som måkebæsj på bilruta og kattegauling som hundeglam og måkeskrik og fulle naboer på vei hjem fra fest. Det er liv som leves både i takt og utakt med egne personlige ønsker.

Om man synes det er helt ok at hundeeiere lar dritten ligge igjen, slik det er vanlig i Frankrike feks, så er det i det minste konsekvent.

Men man kan ikke irritere seg over hundedritt og samtidig forsvare at katta si driter naboens hage altså.

Gammel 30-06-13, 01:37   #170
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Vår vei er et populært turområde for hundelufting. Noen plukker opp, andre ikke. Jeg tenker ikke over det. Det er rett og slett viktig for meg å drite i (pun intended) sånne (i mine øyne) små saker.

Men igjen - har man hagen full av katter som bæsjer og tisser og herjer og hveser, så høres det riktig utidig ut. Og jeg er definitivt åpen for at vi har for mange katter i tettbygde strøk.

Gammel 30-06-13, 01:48   #171
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Om man synes det er helt ok at hundeeiere lar dritten ligge igjen, slik det er vanlig i Frankrike feks, så er det i det minste konsekvent.

Men man kan ikke irritere seg over hundedritt og samtidig forsvare at katta si driter naboens hage altså.

Og igjen, jeg synes det er litt spesielt med katter. Jeg kjenner mange mennesker som lever og ånder for hest, og/eller hund, men de måker og plukker også møkk kan man si. Veldig mange katteelskere, selv de som har mange katter, har lite dritt i egen hage. (Og jeg har inntrykk av at selv de største kattefans synes det er kjedelig da katten er syk og har uhell rundt omkring hjemme og slikt..) Jeg vet også om mange som ikke vil ha kasse inne, nettopp fordi de synes det er ekkelt med tiss og bæsj.

En uforstående holdning til at kan noen virkelig plages av min lille snøball ?!? er langt mer provoserende enn møkk på plenen.

For min del blir det litt som at naboene må tåle at ungene mine sykler forbi, og at det kan forekomme litt lyd da de er mange ute, men jeg forventer ikke at de skal synes det er kos om poden og hans aktive små kompiser plutselig spiller fotball i hagen deres. Jeg synes ikke naboene er ufine om de ikke vil ha en haug aktive smågutter rundt ørene da de sitter ute, av samme grunn som jeg alltid har gått unna med ungene da de var små og trasset/løp vilt rundt/skrek i selskaper eller på restaurant.

Gammel 30-06-13, 02:03   #172
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Standard

Det som er synd i disse kattediskusjonene her inne er at jeg får inntrykk av at en del kattemennesker tror man ser etter hagla omtrent om en liten pus skulle komme på besøk. Men dessverre tror jeg vi som ikke har katt ofte har mer plager med møkk i bed, på plen og i sandkasser enn de som har katt, og da kan man jo legge til den faktoren at man har tatt et bevisst valg om å ikke ha dyr, av ulike grunner.

Gammel 30-06-13, 03:22   #173
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at jeg er ganske heldig/herdet av å bo på landet.

Jeg har tre barn, har vært mamma i 19 år og har enda aldri opplevd at barna mine har hatt kattebæsj på sko eller klær etter lek ute. (Hundebæsj har vi opplevd, både av vår hund og av andres.) Jeg har heller aldri vært plaget av kattebæsj på plenen, men har opplevd bæsj i bed. I og med at vi har få bed har dette aldri vært et stort problem. Sandkassen har gått fri, ingen kattebæsj der heller. Jeg aner ikke hvor egne eller nabokatter bæsjer - kanskje hos naboen? Dog mistenker jeg egne katter for å bæsje mest inne i kattedoen, der tømmes ofte!

Jeg har altså katt og skjønner godt de som irriterer seg over andres katter. Jeg irriterer meg over naboens kyr og hunder som skiter hos meg, og kan godt forstå at andre irriterer seg over katten min om den skiter hos dem. Nå skal vi snart flytte fra bygd til tettbebygd strøk og en av kvalene mine er katten: Jeg skjønner om de kommende naboene mine ikke synes katten min er god knall. Jeg velger likevel å ta den (og kattedoen) med meg, og håper det går greit. Om vi får mange klager på katten må vi rett og slett vurdere å omplassere den. Men jeg nekter å ta livet av den pga naboer, det synes jeg blir feil.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 10:17   #174
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg så en reportasje på nyhetene nylig om at dyrebeskytten var sprengt med katter og det før ferien egentlig hadde begynt. Mange skaffer seg katt og gir f. Det er for mange katter! De burde ikke vært gratis, og sterilisering og chip skulle vært et krav.

Gammel 30-06-13, 10:20   #175
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns tanken på hjort og rådyr i hagen høres veldig eksotisk ut, men de jeg kjenner som jevnlig har besøk av hjort i hagen sin, irriterer seg temmelig mye over dem. Det er jo noe med hvor ofte man har dem, og hvor stor skade de gjør.

Vi har hatt besøk av grevling to-tre ganger i hagen vår, og da passerte den bare gjennom. Vi syns det var skikkelig stas. Hadde den kommet på besøk mange ganger i uken og ødelagt hagen, slik grevlinger kan gjøre, så hadde jeg virkelig ikke likt det. Og hadde vi bare unntaksvis hatt bry med kattene, så hadde de ikke plaget meg, men noen av dem er jo på besøk daglig og gjerne flere ganger om dagen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 10:20   #176
konsulenten
Passiv

Standard

Her bor vi et par tusen mennesker tett sammen i rekkehus. Mitt inntrykk er at annenhver husstand har katt, men det er sikkert en overfrivelse. Uansett, det er mange. Når alle kattene gjør fra seg i sandkassene så er det 10 cm mellom hver bæsj og det nytter ikke å skritte over. Sandkassene blir ubrukelige for mennesker. Da er det et problem i seg selv at antall katter blir for stort på for lite område. Så store mengder bæsj kan man ikke bare la ligge.

Redusere bestanden, som noen nevner, hvordan skal man gjøre det? Kan man innføre ventelister for anskaffelse av katt? Slik at kattehold går på rundgang? Det kan jo ta en del år før man får katt, da. Jeg ser liksom ikke så mange muligheter. Avliving av folks katter går jo ikke an.

Forresten, i beboerskriv som vi får i postkassene jevnlig så gis det beskjed om problemer både med for mye katter og for mye skadedyr. At det er alt for mange katter her resulterer dessverre ikke i at vi kan fjerne rottefellene. Så katteeiere skal ikke være for sikre på at de gjør folk en tjeneste sånn sett. Jeg synes katter tar mest fugler.

Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 10:27   #177
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Man kan sikkert regulerere kattehold i større grad - krav om sterilisering og chip bl.a.

Når vi snakker om å begrense et problem og regulere, får vi en mer edruelig debatt, synes jeg. Jeg synes det er veldig viktig at kattene blir tatt godt vare på og at man ikek tenker at det er en menneskerett å ha katt om det slett ikke er plass til den i bomiljøet. Mange borettslag har katteforbud også, ettersom jeg har skjønt, så det er klart det kan reguleres, og kanskje i større grad enn det gjøres nå.

Katter er til stor glede for mange mennesker. Ikke bare katteeiere selv. Det er relativt fredelige dyr, ikke djevelen selv, liksom. Kattediskusjonene genererer nesten skremmende sterke følelser.

Sist redigert av Pebbles : 30-06-13 kl 10:45.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 10:30   #178
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har vi også vært heldige, skjønner jeg. Hadde aldri tenkt over at kattebæsj var et så stort problem før jeg leste trådene om det her inne, for selv har jeg aldri opplevd kattebæsj noen steder jeg har bodd, tror faktisk aldri jeg har SETT en kattebæsj ute noensinne og heller aldri opplevd kattetiss i sko ute eller lignende, og jeg har bodd (og bor også nå) i tettbygde strøk med katter overalt. Her kreler det av katter. Men som sagt, kanskje vi har vært heldige. Eller så har vi svært "siviliserte" og høflige katter her i nabolaget.

Gammel 30-06-13, 10:57   #179
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Standard

Man kan sikkert regulerere kattehold i større grad - krav om sterilisering og chip bl.a.

Når vi snakker om å begrense et problem og regulere, får vi en mer edruelig debatt, synes jeg. Jeg synes det er veldig viktig at kattene blir tatt godt vare på og at man ikek tenker at det er en menneskerett å ha katt om det slett ikke er plass til den i bomiljøet. Mange borettslag har katteforbud også, ettersom jeg har skjønt, så det er klart det kan reguleres, og kanskje i større grad enn det gjøres nå.

Katter er til stor glede for mange mennesker. Ikke bare katteeiere selv. Det er relativt fredelige dyr, ikke djevelen selv, liksom. Kattediskusjonene genererer nesten skremmende sterke følelser.

Jeg tror at om man har veldig mye glede av katter, og assosierer det med mye selskap, kos, hygge, nytte og masse glede - og lite skvetting/bæsj - tror jeg man leser slike diskusjoner med andre øyne enn om man sitter med kun ulempene. (Katt er vel en av de få tingene jeg kommer på som gir andre mer jobb og ulempe enn eieren selv.)

Vi hadde en gang en nabo som nesten kjørte på datteren vår (2), jeg rakk å nappe henne unna. En annen gang endte han nesten i hagen vår da han skrenset og mistet kontrollen over bilen. Høy musikk døgnet rundt var dagligdags, og det var en del lyssky aktiviteter rundt den leiligheten. Jeg er ikke bedre menneske enn at jeg håpet han skulle flytte, og han var en av grunnene til at vi ikke bodde lenge i det nabolaget. Etterpå bodde vi 7 år på samme boligfelt, og hadde null irritasjon over en eneste av de mange naboene. Det er sikkert feil å sammenlikne mennesker og dyr, men jeg tror de som skriver krasst om katter (meg inkludert) ikke snakker om at nabokattene av og til svinser innom og at man finner en bæsj en gang i halvåret, for det tror jeg de aller fleste tar på strak arm. Og kanskje mange katteeierere tror at det er slik deres katt oppleves. Jeg vet ikke.

Med fare for å gjenta meg selv, de mest ihuga katteelskere som har masse glede og kos av det lille familiemedlemmet sitt har gjerne veldig lite plager med ting ødelagt av kattetiss og bæsj. (Jeg synes slikt er ekkelt uansett hvilket dyr som produserer det, men så langt har 99% av det jeg har plukket i vår hage vært fra katter. Om det kommer en hund på besøk daglig og gjør fra seg i hagen ville jeg bli like oppgitt etter et år eller to eller fem.. men jeg tror altså at katter er av de dyrene som skaper mest bry for andre enn eieren selv.

Gammel 30-06-13, 11:08   #180
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Her bor vi et par tusen mennesker tett sammen i rekkehus. Mitt inntrykk er at annenhver husstand har katt, men det er sikkert en overfrivelse. Uansett, det er mange. Når alle kattene gjør fra seg i sandkassene så er det 10 cm mellom hver bæsj og det nytter ikke å skritte over. Sandkassene blir ubrukelige for mennesker. Da er det et problem i seg selv at antall katter blir for stort på for lite område. Så store mengder bæsj kan man ikke bare la ligge.

Redusere bestanden, som noen nevner, hvordan skal man gjøre det? Kan man innføre ventelister for anskaffelse av katt? Slik at kattehold går på rundgang? Det kan jo ta en del år før man får katt, da. Jeg ser liksom ikke så mange muligheter. Avliving av folks katter går jo ikke an.

Forresten, i beboerskriv som vi får i postkassene jevnlig så gis det beskjed om problemer både med for mye katter og for mye skadedyr. At det er alt for mange katter her resulterer dessverre ikke i at vi kan fjerne rottefellene. Så katteeiere skal ikke være for sikre på at de gjør folk en tjeneste sånn sett. Jeg synes katter tar mest fugler.

Jeg synes nok at det burde vært restriksjoner på dyrehold og at det i veldig tettbygde områder kunne vært regulert bedre.
Her vi bor opplever jeg ikke katter som noe stort problem. Hundebæsj derimot er et problem. Jeg tror mange irriterer seg grenseløst over hunder av den grunn og det som er litt dumt er at ikke hundeeiere som ikke gidder å plukke bæsj eller legger bæsjeposer fra seg ute i naturen skjønner det.
Restriksjoner på dyrehold kommer gjerne som følge av problemer og en del problemer kan forebygges både ved hunde og kattehold.

Kyr og sauer må man regne med at gir lyd om man bor i nærheten av gårder i likhet med at man må regne med fabrikkstøy av en viss grad nær fabrikker. Rådyr og elg i boligområder må man regne med til en viss grad, men der kan det om det blir veldig sjenerende bli regulert ved større jaktkvoter og henting av elg som har forvillet seg.

Jeg liker katter, men hadde ikke synes at katter i massevis rundt huset hadde vært noe stas.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:20.