|
Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Skrift avslører mer enn tale, tror jeg. Det er vanskelig å virke mer intelligent enn man er skriftlig. (Man skal være ganske smart for å få det til.) Skrift avslører vesentlige ting om hvordan man tenker. Men det er selvsagt mulig å være svært intelligent uten å få det fram skriftlig.
![]() |
#162 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?
Det er vel derfor man har separate karakterer i muntlig og skriftlig norsk. Det var i alle fall slik før at "skriftlig norsk" bare omfattet stilskriving, og da holder det jo nettopp å "bare" skrive godt (eller for å være mer korrekt: å skrive gode stiler), siden det er det karakteren omfatter. Evne til å delta i diskusjoner, fremføre ting muntlig etc. er derimot med på å avgjøre hvilken karakter man får i muntlig norsk.
Igjen kommer det helt an på. Skal man holde taler eller delta i debatter, er det selvsagt at evnen til å fremføre innhold overbevisende og med innlevelse er veldig viktig. Skal man derimot skrive artikler, er det rimelig irrelevant om man også er i stand til å legge frem innholdet i artikkelen i en muntlig sammenheng. Hva som blir lagt vekt på i en intervju-situasjon bør ha sammenheng med hva som er viktig for jobben, ikke hvorvidt intervjueren synes at søkeren fremstår som overbevisende eller "levende".
Men i mange tilfeller er det det. (Eller ikke nok, da; som vi var inne på tidligere, må man jo også ha innhold å bidra med.) Det var bare det jeg ville påpeke.
![]() |
#163 |
flisespikker
|
Subjektivt, selvsagt. Det er ikke så overraskende om vi skulle være uenige der.
![]() |
#164 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Jeg likte norsk veldig godt på skolen, og syntes som regel at de fleste rettskrivningsregler var greie å få med seg. Jeg skriver nok ikke alltid 100% korrekt. Har fortsatt en del å lære. Fikk jo senest denne uka lært meg at 'kjempe' ikke brukes som adverb Sist redigert av Dronningen : 19-10-07 kl 14:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?
Hvorfor si det selv, når det er sagt (har ikke lest hele tråden).
![]() |
#166 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?
Jammen var det enda et innlegg jeg bare kunne signere helhjertet.
![]() |
#167 |
*_*
|
![]() Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Jeg er ganske ung, men helt siden jeg var veldig ung - ja til og med liten - har jeg vært uhorvelig opptatt av rettskriving. Er ikke enig i at man kan tillate seg å slurve på forum, det er faktisk veldig mange som etter endt skolegang kun skriver i chat- og forumsammenhenger.
![]() |
![]() |
#168 |
Leser
|
Jeg vet at enkelte dialekter bruke kjempe som adjektiv, men det er ikke et adjektiv skriftelig, nei.
![]() |
#169 |
Introvert optimist
|
Kjempe, kjempere, kjempest?
![]() |
#170 |
flisespikker
|
Kanskje ikke gradbøyd eller foran et substantivt (heter det attributtivt?), men predikativt, å si at noe "er helt kjempe", for eksempel, mener jeg å ha hørt. (Jeg oppfatter den bruken mer som slang enn som dialekt, litt som når jeg sier "hjertelig" i stedet for "[hjertelig] takk".)
![]() |
#171 |
Protonterapeut
|
![]() |
#172 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg mente adverb. Så feilen når jeg leste tråden igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|