|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Som sagt; stramme inn for de det gjelder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Librocubicularist
|
Men det har eg då verkeleg ikkje sagt heller. Eg har sagt at det er veldig mange som ikkje kan lese når dei begynner på yrkesfag på vidaregåande og då er toget gått, dei har så lite sjølvtillit og så lite tru på at dei skal klare å fullføre, at dei ramler av lasset når det blir stilt krav til dei. Dette er eit samfunnsproblem. Viss ein verkeleg vil ha barna sine inn i det systemet med utdanning og jobb som samfunnet vårt har som ideal, handler det om å forebygge.
![]() |
![]() |
#163 |
Librocubicularist
|
Då sitt du igjen med lillebror som ikkje er flink nok til å dra på ferie fordi han har konsentrasjonsvansker medan storesøster får fri for å reise. Eg synest eg ser oppslaga i VG, då.
![]() |
![]() |
#164 |
Borte
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneDet gjelder opp mot en tredjedel av den samlede elevmassen. Det er blitt et stort problem med fri utenom ferie. Jeg mener det er helt riktig med et kollektivt tiltak lik det som nå settes i gang i Bergen, Oslo og flere steder. Det har vist seg at det ikke fungerer med individuell behandling.
![]() |
#165 |
maler
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneHvordan skal man se på skolen? Er skolen det viktigste? Er det slik at skolen per definisjon er så viktig at det trumfer alt annet med unntak av begravelser? Jeg tror det skal litt til å få folk med på å tenke sånn, å la skolen med sin litt gammeldagse organisering av året sette dagsorden for alt annet som skal skje. For barna er del av en familie som på ingen måte ligner på den familien skolen i sin tid ble laget for. Og skolen innfrir ikke på den måten at man umiddelbart kan si seg enig i at barna mister veldig mye ved noen få dagers fravær, jeg snakker da om de yngste barna. Når samfunnet har endret seg såpass som det har gjort synes jeg at skolen bør henge på. Jeg tror ikke lengre sommerferie er noe å trakte etter, men hva skal man egentlig med høstferien? Man har knapt kommet tilbake før de skal ha en uke fri. Så kommer juleferie, vinterferie, påskeferie og så ny sommerferie. Hvis man ikke skal utvide antallet skoledager (jeg er av de som mener at barna godt kan ha litt sammenhengende sommerferie), kan man ikke fjerne høst- og vinterferien og utvide jul- og påskeferie? Da blir det i hvertfall normalt å ikke ha disse feriene.
![]() |
#166 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneSpørsmålet om korleis ein skal sjå på skulen er jo veldig relevant Katta.
![]() |
![]() |
#167 |
maler
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneSelvfølgelig er skolen viktig. Spørsmålet er bare om den egentlig har mandat til å sette dagsorden for alt en familie driver med, spesielt når den også sier at det er foreldrene som har ansvaret for opplæringen og ikke vil gi nok utfordringer til endel barn. Akkurat det der går ikke helt opp. Skolen er så viktig at alle må være der hele tiden, men skolen vil ikke ta ansvaret for opplæringen eller sørge for at alle faktisk får utbytte av tiden de sitter der. Jeg skjønner virkelig frustrasjonen til lærere over at det kan være vanskelig at det er mange borte til enhver tid og jeg skjønner behovet for en innstramming, jeg bare tror det virker mot sin hensikt når det blir så rigid og enveis.
![]() |
#168 |
maler
|
Jeg er uenig i dette selv om jeg mener at individuell frihet er ganske viktig. Men man må kunne kritisere skolen for å være vel rigid uten at man mener at individuell frihet er det aller viktigste. Jeg mener bare ikke at fulle klasserom til enhver tid nødvendigvis er viktigere enn alt heller. Jeg synes det vitner om feige skoleledere som ikke tør ta tak i vurdering av søknader når man velger å være så rigid som i Osloskolen og kanskje nå også Bergen.
![]() |
#169 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
På vår skole også. Jeg klarte selvsagt ikke å la være å si noe. Da heller...
Enig, men jeg ønsker meg en nivådelt skole som er utrolig fleksibel, med minst mulig fokus på at man er på ulike nivå og der bare basisfagene er nivådelte.
Jeg har formidlet det gjennom mange tråder her inne og mange ganger RL, men jeg kan gjerne si meningen min en gang til! Dustefolk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg har lurt litt på om dette skaper et nytt klasseskille, jeg da. Siden økonomi synes å være et viktig argument hos svært mange som ønsket å ta barna ut av skolen for å dra på ferie. Vil det da bli sånn, etterhvert, at barn i familier med god råd (eller som klarer å spare/prioritere) også er de med barn som følger undervisningen fullt ut? Og, som derfor kan ha et fortrinn både med tanke på forholdet til skolegang og uavkortet læring?
![]() |
#171 |
Halloen!
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneMen Katta: Skolen sier jo ikke nei til at du kan ta med deg ungene på ferie midt i skoleåret. Den gir deg bare ikke sin velsignelse til å dra lenger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
I mål
|
Jeg synes at å dra på tur til tross for at skolen sier nei, er et ganske kraftig signal overfor barna, og jeg håper og tror at flere enn dem med Flink Pike syndrom vil droppe det av den grunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Usedvanlig begavet
Helt enig, men folk tar jo dårlige valg hele tiden, sant? Det blir bare veldig tydelig at det står på pengene når ungene tas ut to uker i november for å dra til Maspalomas, liksom...
![]() |
#174 |
Halloen!
Jeg håper, jeg også, men jeg frykter at ganske mange vil finne på en fryktelig god grunn inne i hodet sitt ("bestemor er bare 70 en gang", "vi sparer faktisk 10.000 på å reise i september", "tenk så mye engelsk han lærer"...) og så dra likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
I mål
|
Dem om det. Over mitt lik om jeg hadde forklart barna mine at "du skjønner, skolen sier at du ikke får lov, men vi velger å gjøre som vi vil vi fordi vi er så veldig spesielle". |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Halloen!
Det hadde selvsagt vært over mitt lik også, på samme måte som om det de siste syv årene har vært over mitt lik å søke om fri selv om vi hadde fått lov til å dra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
villende
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg tenker faktisk at man begynner å lære ansvarlighet i skolen. Hvis man læres opp til at man skal møte opp på skolen, når det er skole, så lærer man at man skal møte opp på arbeidsplassen når man skal på jobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
I mål
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Usedvanlig begavet
Glemme at man skal jobbe f.eks og ikke kaste seg rundt og komme på jobb når man minnes på det fordi man jo har lagt andre planer... Bestille billetter FØR man får innvilget ferie i perioder hvor det alltid er mange om beinet, eller stadig søke om ulønnet permisjon fordi partneren tjener godt, har langfriturnus og gjerne vil reise i friperiodene. På kort varsel.
![]() |
#180 |
I mål
|
Enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|