|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Bor du nærme foreldre eller svigerforeldre? | |||
| Ja, nær der en av oss vokste opp |
|
134 | 56,78% |
| Ja, men de har flyttet til oss et annet sted |
|
6 | 2,54% |
| Nei, men vi vurderer å flytte hjem |
|
1 | 0,42% |
| Nei, men de vurderer å flytte hit |
|
1 | 0,42% |
| Nei, vi bor ikke nærme |
|
89 | 37,71% |
| Ostepop |
|
5 | 2,12% |
| Deltakere: 236. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?
Men det du kaller å generalisere syns jeg er å se på interessante forskjeller i trender. Hvorfor er for eksempel forskjellene så store når det gjelder overvekt hos barn?
|
|
|
#162 |
|
|
Sv: Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?At noen ting er verre på bygda enn i byen? Så klart. Det betyr fortsatt ikke "hvor mye verre ting er på bygda" generelt. |
|
|
|
|
|
#163 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?Flytta heim til staden vi begge er frå for vel eit år sidan.
|
|
|
#164 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?Det er litt utmattende å ikke kunne snakke om, for eksempel, forskjellene i levekår og livsstil mellom øst og vest, uten å understreke det åpenbare - at det innenfor grupper selvsagt finner større forskjeller mellom gruppene, at det selvsagt finnes spreke 95-åringer som går i marka hver dag på østkanten også, at det selvsagt finnes slitere som jobber og røyker seg i hjelp på vestkanten også, untzuweiter.
|
|
|
#165 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?Vi bor to kilometer fra der jeg vokste opp, i mannens barndomshjem mens foreldrene bor på gravlunden. Min mor bor tre km fra oss og fire fra der vi bodde da jeg var liten. Vi møtes av og til i nærmiljøet og syntes avstanden er perfekt, særlig den gang barnevakt og skoleavslutninger var tema. Nå skal vi gå dit og spise. |
|
|
|
|
|
#166 |
|
This is normal!
|
Det er interessant å se på slike forskjeller, det er jeg helt enig i, men jeg synes det er lite interessant i en diskusjon og si at "barn på bygda er mer overvektige enn barn i byen", fordi det er så store forskjeller mellom bygder og mellom ulike deler av byen. Forøvrig en interessant artikkel om dette på forskning.no:
|
|
|
|
#167 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?Det er helt greit å snakke om de generelle forskjellene mellom øst/vest, by/bygd osv, men jeg opplever slike diskusjoner her på FP som veldig unyanserte. Det er sjelden det trekkes fram positive sider av å bo på bygda for å si det sånn.
|
|
|
#168 |
|
Glamorøs
|
Syns du? Jeg syns de som bor på bygda gjør det stadig vekk jeg. Akkurat som byfolket trekker frem det som er positivt med å bo her.
|
|
|
#169 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?Jeg opplever diskusjonene ofte som svart-hvitt og at vi i Norge har én by (Oslo) og resten er bygd. Noen ganger er Bergen og Trondheim også byer og hvis vi er riktig rause har Stavanger og Tromsø fått bystatus. Resten av Norge er distrikt og bygd. (Jada, jeg generaliserer, men det er vi jo enige om at må være lov. Er vi ikke?
|
|
|
#170 |
|
This is normal!
|
Hva er det som er er verre i stort sett alle bygder i forhold til stort sett alle byer? Det lurer jeg veldig på.
Det du har peiling på er hvordan det var å vokse opp i din bygd i en viss tidsperiode. Hvis du er i hjembygda ofte nok og snakker med folk som bor der, vet du kanskje noe om hvordan det er der nå også. Men du kan ikke gjøre dine negative opplevelser til "bygdefenomener".
|
|
|
|
#171 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?Ja, men for meg virker det som mange byfolk ikke nøyer seg med å si at de liker seg i byen og hvorfor de gjør de, de må også skape tydelig avstand til bygda. Bare her i tråden føler flere behov for å understreke at de rømte fra bygda eller at de aldri kunne tenke seg å flytte tilbake. Det er sjelden omvendt.
|
|
|
#172 |
|
|
Utstrakt laging og bruk av hjemmebrent. Svært unge jenter i åpenlyse forhold med eldre menn. Fenomenet "uvitende hverdagsrasisme".
Nyhetsbildet har fortsatt med et par saker fra mer rurale områder enn Oslo sentrum, og jeg ser at ting gjentar seg på bygda som jeg opplevde i min tidsperiode som negative, og som jeg sjelden ser det rapporteres om fra by. |
|
|
|
|
|
#173 |
|
|
Sv: Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?Argh. Nå faller jeg tilbake til opposisjonen, det var ikke meningen. |
|
|
|
|
|
#174 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?Jeg bor i Norges nest største by, og handler på samme Rema-1000 som min bror,mine foreldre og min farmor. Sønnen min er fjerde generasjon Ru som går på skolen han går på. Han går i klasse med barn som har foreldre jeg gikk i klasse med/over/under. Noen av disse foreldrene har vært på vift rundt i inn- og utland, andre har blitt i byen hele tiden. Den største forskjellen er at de som ble værende, også har beholdt den samme klikken og folk å være med. De av oss som har vært på rangel, har gjerne importert en partner og funnet nye venner og utvidet horisonten et par hakk mer enn de som ble igjen.
|
|
|
#175 |
|
This is normal!
|
Kan du vise til statistikk som underbygger dette?
|
|
|
|
#176 |
|
This is normal!
|
Det gjør det da ikke? Jeg betviler ikke at dette har skjedd deg i din bygd. Eller at det har vært veldig kjipt. Men jeg er ikke med på premisset om at dette er "typisk bygda".
|
|
|
|
#177 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?Jeg flyttet hjem da jeg ble alene for litt over 3 år siden. Jeg bodde i en by, og trivdes veldig godt der, men jeg hadde ikke noe nettverk der som var barna sitt. Derfor valgte jeg å flytte hjem til et lite tettsted der foreldrene mine og broren min bor. Jeg hadde nok ikke flyttet hjem dersom jeg ikke hadde barn.
|
|
|
|
#178 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Å, det er ikke vanskelig å finne folk som argumenterer kraftig for at det ikke går an å oppdra barn i Oslo. For eksempel.
|
|
|
#179 |
|
Born to run
Medlem siden: Nov 2009
Sv: Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?Vi kjøpte huset til mine besteforeldre og bor 3,2 km unna mine foreldre, så ja, vi bor definitivt nærme min slekt. Svigermor bor 45 mil unna.
|
|
|
#180 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?Jeg flyttet hit jeg bor nå (rømte) i 1995 og det er ca 50 mil fra der jeg vokste opp. Foreldrene mine og min bror bor der fremdeles, så vi ses ganske sjeldent.
|
![]() |
|
|