Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-13, 16:54   #161
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Folk på østkanten snakker mere "rett fra levra". Dvs, de er mye mere åpne og har ikke så mye regler på hva som er greit å prate høyt om. Jeg synes også det virker som folk er varmere mot hverandre der og bryr seg mer om naboen, enn på vestkanten.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-13, 17:06   #162
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Folk på østkanten snakker mere "rett fra levra". Dvs, de er mye mere åpne og har ikke så mye regler på hva som er greit å prate høyt om. Jeg synes også det virker som folk er varmere mot hverandre der og bryr seg mer om naboen, enn på vestkanten.

Jepp. Det var en fordom, ja. Dog ikke MOT øst, egentlig.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-13, 17:19   #163
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja, fordommer kan ha positivt fortegn også. Hvertfall det avsender mener er positivt. Mange skjønner f.eks ikke at damer med afrikansk opprinnelse ikke syns det er stas å bli omtalt som eksotiske negresser. Og min afroamerikanske veninne syns det var superirriterende at alle mente hun måtte ha så bra rytme, bare fordi hun var svart.

Fordommer går på å overføre enkeltindividers attributter, gode eller dårlige, til en gruppe.

Sist redigert av Tallulah : 21-10-13 kl 18:32.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-13, 18:11   #164
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teller Holmlia som østkant?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-13, 18:14   #165
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du mangler et "ikke", Tally. Ellers godt poeng.

Men i forhold til det Cumulus sier: i min boble på vestkanten opplever jeg at folk har overskudd til å bry seg om hverandre, ta hensyn, være høflige og stille opp. Barnevakt når noen har det vanskelig, hensyn til de som har allergi, omsorg i sorgsituasjoner. Uen at jeg vet hvordan det er i forhold til andre steder. Men jeg opplever virkelig ikke denne delen av byen som "kald".

Gammel 21-10-13, 18:17   #166
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine fordommer mot østkantfolk er at de snakker stygt. De sier apppelsin og bannnannn, de slår sammen ord i språket sitt. Typ: Harru sett å støgg huva på håre. Og de har veldig fordommer mot vestkanten. I min spede ungdom kom de i store gjenger for å banke jentene på vestkanten, fordi de gikk med Henry Lloyd jakker. I mine øyne blir det smålig og vitner om misunnelse.

Spiller det noen rolle om man går med perleøredobber? Blir man støtt eller plaget av det? Spiller det noen rolle om enkelte velger å kjøpe seg en veske til 10.000?? Eller andre dyre plagg? Går det utover noen andres enn egen økonomi? Jeg tenker ofte i slike diskusjoner at man har lite å irritere seg over når man starter kritikk av hvordan andre velger å forvalte sin økonomi. Man fremstiller seg selv som smålig i mine øyne.

Gammel 21-10-13, 18:27   #167
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Mine fordommer mot østkantfolk er at de snakker stygt. De sier apppelsin og bannnannn, de slår sammen ord i språket sitt. Typ: Harru sett å støgg huva på håre. Og de har veldig fordommer mot vestkanten. I min spede ungdom kom de i store gjenger for å banke jentene på vestkanten, fordi de gikk med Henry Lloyd jakker. I mine øyne blir det smålig og vitner om misunnelse.

Spiller det noen rolle om man går med perleøredobber? Blir man støtt eller plaget av det? Spiller det noen rolle om enkelte velger å kjøpe seg en veske til 10.000?? Eller andre dyre plagg? Går det utover noen andres enn egen økonomi? Jeg tenker ofte i slike diskusjoner at man har lite å irritere seg over når man starter kritikk av hvordan andre velger å forvalte sin økonomi. Man fremstiller seg selv som smålig i mine øyne.

Hadde du ikkje sagt at dei snakka stygt, hadde eg til dels fulgt deg. Men speler det nokon rolle korleis folk snakker?

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-13, 18:31   #168
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Du mangler et "ikke", Tally. Ellers godt poeng.

Hvor da? Poenget mitt var at fordommer kan også være positivt ment. F.eks. er det faktisk en fordom at østkantfolk snakker mer fra levra, eller tar mer vare på hverandre. Det finnes ikke noe belegg for å bevise at det er sånn, så da er det en fordom, om enn med positivt fortegn.

Edit; nå så jeg det. Foran stas. Rettet opp!

Gammel 21-10-13, 18:33   #169
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Hadde du ikkje sagt at dei snakka stygt, hadde eg til dels fulgt deg. Men speler det nokon rolle korleis folk snakker?

Vel, det er mine fordommer. Men nei, det spiller ingen rolle hvordan folk snakker, jeg syntes ikke det høres pent ut, men det plager meg overhodet ikke.

Gammel 21-10-13, 18:48   #170
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Plutselig slo det meg her i sted: tenk om Tallulah mener at det er henne jeg mener når jeg skriver om de selvhøytidelige selvopptatte hipsterne!!

Det gjør jeg selvsagt ikke, Tally er grünerløkkakul på en passe ironiskdistansert måte. Som med alle fordommer: den ene man kjenner passer selvsagt ikke inn i fordommen, det er de man ikke kjenner, alle de andre, som er sånn!

Er det ikke alltid sånn da? De man kjenner er bare de man kjenner og selvfølgelig en blanding av noe normalt og noe helt for seg selv, mens de man betrakter på litt avstand er lettere å putte i bås. Helt uavhengig av hvilket tema man diskuterer.

Gammel 21-10-13, 18:52   #171
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, innpakningen i seg selv spiller absolutt ingen rolle hos voksne vel å merke, men det kan signalisere at man er en del av en gruppe som folk også forbinder andre ting med.

(Og så tør jeg nesten ikke si at jeg ikke hører forskjell på hvordan du snakker og søskenbarna mine som er vokst opp på Tveita. Jeg tror egentlig ikke det er noen forskjell, jeg bruker å være rimelig god til å ta dialektnyanser. Men de er nok kanskje ikke prototypene på "typisk østkant" noen av dem).

Gammel 21-10-13, 19:27   #172
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Endelig kom misunnelseskortet!

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-13, 19:30   #173
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Spiller det noen rolle om enkelte velger å kjøpe seg en veske til 10.000?? Eller andre dyre plagg?

Problemene kommer jo når det er så mange som har vesker til 10 000 kr eller jakker til 7 000 kr at det er ugreit for andre ikke å ha det. Gruppepress, rett og slett. Selv om ikke enkeltindividene tenker over at de er med på å bidra til at noen andre føler det.

Gammel 21-10-13, 20:00   #174
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er stappteit å bruke 7.000 på en veske, uansett om man er fra østkanten eller vestkanten.
Jeg har fordommer mot Oslofolk generelt, jeg.

(Kilde: youtube.com)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-13, 20:11   #175
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

I Oslo har jeg vel, som Polyanna, sterkest fordommer mot krampaktig Grünerløkkabeboere. Jeg ser at det er mye fint med Grünerløkka, for all del. Men det er vel derfra jeg sterkest har møtt ideen om at det simpelthen ikke finnes noen andre steder i Norge der det er mulig å leve. Og det synes jeg er lit festlig.

http://reise.aftenposten.no/reise/Gr...l#.UmVffDIaySO

Gammel 21-10-13, 20:19   #176
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Teller Holmlia som østkant?

Gammel 21-10-13, 20:25   #177
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Grunnen til at eg eigentleg gjekk inn i tråden her er at eg har gått forbi Ica Sjølyst (på veg til kiropraktor) og handla på Ica Linderud på veg heim i dag. Eg angrer på at eg ikkje tok illustrasjonsfoto av dei to butikkane, til denne tråden.

Det der sier meg overhodet ingenting. Kan du forklare en utenforstående hva du mener?

Gammel 21-10-13, 20:29   #178
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Endelig kom misunnelseskortet!

Når man banker andre mennesker pga en jakke. Vel, mulig det er helt normalt. Men for meg blir det primitivt, hba tror du er årsaken til at slikt skjet Bluen?

Gammel 21-10-13, 20:30   #179
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Når man banker andre mennesker pga en jakke. Vel, mulig det er helt normalt. Men for meg blir det primitivt, hba tror du er årsaken til at slikt skjet Bluen?

Jeg vil tro det er noen andre mekanismer bak gjenger og vold enn misunnelse.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-13, 20:34   #180
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

(Og så tør jeg nesten ikke si at jeg ikke hører forskjell på hvordan du snakker og søskenbarna mine som er vokst opp på Tveita. Jeg tror egentlig ikke det er noen forskjell, jeg bruker å være rimelig god til å ta dialektnyanser. Men de er nok kanskje ikke prototypene på "typisk østkant" noen av dem).

Say what?

Jeg snakker ikke typisk Oslo-vest, men bannann eller harr'u sett? Hører du meg ikke si. Min svoger er fra Tveita, han snakker heller ikke typisk østkant.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:32.