Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilket kjønn ønsket du helst?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilket kjønn ønsker/ønsket du helst?
Før første barnet ønsket jeg jente 99 61,88%
Før første barnet ønsket jeg gutt 48 30,00%
Før andre barnet ønsket jeg jente 69 43,13%
Før andre barnet ønsket jeg gutt 40 25,00%
Før tredje eller flere barn ønsket jeg jente 33 20,63%
Før tredje eller flere barn ønsket jeg gutt 13 8,13%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 160. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-14, 19:13   #1
Sissel
Bør lage seg en tittel selv

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?

Jeg ser av svarene på undersøkelsen er i tråd med noe jeg leste i Kamille for et par år siden. Norske jenter/damer ønsker seg jenter, noe som ikke er i tråd med det resten av verden ønsker. Hvorfor er det slik egentlig? Forskning viser at dersom norske par har 2 gutter, så er de mer tilbøyelig til å få barn nr. 3 til forskjell for de som har to jenter eller en av hver. Hvorfor? Jo, fordi det ofte er damen/jenta som har det siste ordet når det gjelder antall barn, og norske jenter vil ha minst ei jente selv.

Selv har jeg 2 gutter og ei jente. Må være så ærlig å si at da jeg ble gravid første gang, så ønsket jeg meg ei jente. Jeg var da så heldig å få en av hver, fikk m.a.o tvillinger. Da jeg ble gravid igjen ønsker jeg meg vel egentlig innerst inne ei jente, men fikk en gutt. Helt greit selvfølgelig, og det kunne jo nå aldri vært annerledes.

Gammel 08-03-14, 19:14   #2
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror kjønn har noe å si for valg og oppførsel, men forskjellene går ikke på utovertiss/innovertiss, men at hormoner har noe å si er jeg sikker på. Selv om jeg mener det har betydning blir det feil å bruke det som bås.
Variasjonene er store og miljøpåvirkningen er sterk.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-14, 19:37   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er garantert endel biologi, bare se på dyrene. Men jeg synes man feiltolker litt hvilke egenskaper man skal tillegge de biologiske forskjellene, det blir jo ofte brukt som argument at siden det beviselig er forskjeller betyr det at det er riktigst at kvinner tar seg av husarbeid. Som om det er noen link mellom kvinners mulige biologiske fortrinn når det kommer til babyer og å påta seg alt husarbeid for resten av livet? Det er svært lite i vårt samfunn som passer å sette i kjønnsbåser ut fra et steinalderperspektiv.

Men helt uavhengig av det skjønner jeg godt at man vil prøve å ha begge kjønn i hus. Helt uavhengig av hva som er biologi og hva som er miljø er det ulike manns- og kvinnekulturer ennå, og det er ganske ulike jente- og gutteaktiviteter og ulike oppvekster. Mye er overraskende kjønnsdelt, en god del er mer kjønnsdelt idag enn da jeg vokste opp. Selv om man ikke kan forvente noe spesielt med tanke på personlighet eller hvem man går best sammen med på grunnlag av kjønn er det på sett og vis to ulike opplegg.

Gammel 08-03-14, 20:33   #4
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Jeg ønsket gutt først. Rett og slett fordi jeg var redd for å få en blonde-dolle-jente Vel, helt til venninnen min sa: "Men det er jo du som skal kle henne, og får hun blonder og whatnot i gave, så trenger du fortsatt ikke å kle på henne det" Og en snuppe ble det, så da ønsket jeg meg en gutt som nr. 2, siden vi hadde jente. Og gutten kom. Med nr. 3 så spilte det faktisk ingen rolle, siden vi hadde en av hver. Dog synes jeg vel at det er mye skit med jenter, konflikter og oppvekst, så det var helt greit at det ble gutt

Gammel 08-03-14, 21:10   #5
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg ønsket meg veldig en av hvert kjønn - rett og slett fordi jeg syntes det virket spennende å få oppleve begge deler. Og jammen er det forskjell - i hva de er opptatt av, hvilke typer samtaler vi har, hvilke barn de har på besøk, hvordan bursdagene fortoner seg, hvilke aktiviteter de går på, hvilke skoleting de liker best, osv.

Hva er kjønn og hva er personlighet? Vet ikke - men etter å ha vært med å oppdra noen hundre barn de siste årene i skoleverket, er jeg helt sikker på at noe av det er kjønn.

Hadde jeg fått tre av en type, hadde jeg helt sikkert vært strålende fornøyd, men jeg nekter å ha dårlig samvittighet fordi jeg i utgangspunktet ønsket meg å få oppleve begge deler.

Gammel 08-03-14, 21:12   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Hva er kjønn og hva er personlighet? Vet ikke - men etter å ha vært med å oppdra noen hundre barn de siste årene i skoleverket, er jeg helt sikker på at noe av det er kjønn.

Vel, nå er ungene temmelig gjennomsosialiserte når du får fatt i dem, da.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-14, 21:18   #7
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Før jeg ble gravid så jeg for meg blonde gutter med blå øyne. Første ble jente som ikke er der minste blond eller blåøyd. Jeg er så praktisk av meg at jeg ønsket to av samme kjønn, og det ble det.

Gammel 08-03-14, 23:35   #8
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vel, nå er ungene temmelig gjennomsosialiserte når du får fatt i dem, da.

Sant! Jeg jobber i barnehage, og jeg har siste tiden tenkt mye på dette. Alle de små og store signalene vi sender ut til gutter og jenter om hvordan vi forventer at de skal oppføre seg/hva vi vektlegger/hva vi godtar. Jeg syns faktisk dette er enda mer tydelig nå enn da jeg vokste opp på begynnelsen av 80-tallet!

Gammel 08-03-14, 21:16   #9
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde jeg fått tre av en type, hadde jeg helt sikkert vært strålende fornøyd, men jeg nekter å ha dårlig samvittighet fordi jeg i utgangspunktet ønsket meg å få oppleve begge deler.

Jeg har tre av en type (dog ganske ulike) og jeg nekter å ha dårlig samvittighet for å synes det er helt perfekt. Heller ikke at jeg aldri har ønsket meg en av hver.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-14, 21:19   #10
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ønsket meg veldig en av hvert kjønn - rett og slett fordi jeg syntes det virket spennende å få oppleve begge deler. Og jammen er det forskjell - i hva de er opptatt av, hvilke typer samtaler vi har, hvilke barn de har på besøk, hvordan bursdagene fortoner seg, hvilke aktiviteter de går på, hvilke skoleting de liker best, osv.

Jeg har tre av samme kjønn og jammen er det forskjell- i hva de er opptatt av, hvilke typer samtaler vi har, hvilke barn de har på besøk, hvordan bursdagene fortoner seg, hvilke aktiviteter de går på, hvilke skoleting de liker best, osv.

Hva er kjønn og hva er personlighet?
Jeg er sikker på at det er personlighet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-14, 21:22   #11
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg har tre av samme kjønn og jammen er det forskjell- i hva de er opptatt av, hvilke typer samtaler vi har, hvilke barn de har på besøk, hvordan bursdagene fortoner seg, hvilke aktiviteter de går på, hvilke skoleting de liker best, osv.

Men er du sikker på at det ikke hadde vært enda større forskjeller om de hadde vært av forskjellig kjønn?

Jeg kan ikke være sikker på hva som er hva siden jeg har av begge kjønn, du kan ikke være sikker på hvordan det hadde vært å ha av begge kjønn.

Jeg føler her inne at det blir sett på som dumt å ønske seg en av hver mens idealet er å ikke ha noen preferanser. Å ikke ha preferanser er muligens det aller mest ideelle, men jeg er ikke med på at å ha ønsker er så negativt som jeg av og til føler det framstilles som her inne.

Gammel 08-03-14, 21:27   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er du sikker på at det ikke hadde vært enda større forskjeller om de hadde vært av forskjellig kjønn?

Jeg kan ikke være sikker på hva som er hva siden jeg har av begge kjønn, du kan ikke være sikker på hvordan det hadde vært å ha av begge kjønn.

Jeg føler her inne at det blir sett på som dumt å ønske seg en av hver mens idealet er å ikke ha noen preferanser. Å ikke ha preferanser er muligens det aller mest ideelle, men jeg er ikke med på at å ha ønsker er så negativt som jeg av og til føler det framstilles som her inne.

Jeg tenker at det å ønske å prøve begge kjønn er noe annet enn den nedvurderingen av gutter jeg av og til opplever rundtomkring.

Gammel 08-03-14, 21:24   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det som er litt morsomt er at de som har ulikt kjønn på ungene sine gjerne gir kjønn skylda for forskjellene, mens jeg tenker mer på nummer i rekka, gener og personlighet.

Likevel er jeg ganske sikker på at det er forskjeller mellom grupper menn og kvinner som skyldes hormoner. Bare se på dyr, det er forskjell på å ha hannhunn og tispe, hingst eller hoppe.

Gammel 08-03-14, 21:27   #14
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Unger i alle kulturer blir jo sosialisert inn i kjønnet sitt da.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-14, 21:28   #15
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det som er litt morsomt er at de som har ulikt kjønn på ungene sine gjerne gir kjønn skylda for forskjellene, mens jeg tenker mer på nummer i rekka, gener og personlighet.

Likevel er jeg ganske sikker på at det er forskjeller mellom grupper menn og kvinner som skyldes hormoner. Bare se på dyr, det er forskjell på å ha hannhunn og tispe, hingst eller hoppe.

Det er helt riktig, men variasjonene er så store at på individnivå er det allikevel store overlapp. Også er det veldig mye miljø. Jeg nekter å tro at gener og hormoner er årsaken til at dobbelt så mange gutter som jenter spiller fotball.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-14, 21:21   #16
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg har fire av en sort. Hadde jeg kunnet velge hadde jeg nok valgt å få annenhver, men det vil vel alltid være sånn at de barna man har er perfekte som de er? Det må da være helt greit å ønske seg å prøve begge deler eller en gitt rekkefølge eller et gitt kjønn så lenge man ikke vil bytte bort de barna man har eller favoriserer den ene med riktig kjønn noe veldig (det synes jeg enkelte damer gjør nemlig, det er akkurat som om aktiviteter og tid med gutten i familien ikke har noen verdi). Og så lenge man ikke argumenterer for at andre skulle ønske å bytte ut den ene ungen sin.

Gammel 08-03-14, 21:28   #17
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Jeg synes jo det hadde vært ytterst merkelig om de ulike hormonene vi er utstyrt med ikke skulle ha noen som helst effekt. Men jeg eier jo ikke peiling på emnet så klart.

Jeg tror at kjønn har betydning for utgangspunktet, men at man kan sosialiseres i vidt forskjellige retninger ut fra dette. Miljø betyr enormt mye, men jeg tror ikke det betyr alt.

Gammel 08-03-14, 22:50   #18
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tror at kjønn har betydning for utgangspunktet, men at man kan sosialiseres i vidt forskjellige retninger ut fra dette. Miljø betyr enormt mye, men jeg tror ikke det betyr alt.

Hva tenker du på her? Jeg forstår ikke helt hva du sikter til. Kjønn har betydning for utgangspunktet for hva, miljøet betyr ikke alt for hva..?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-14, 22:52   #19
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Hva tenker du på her? Jeg forstår ikke helt hva du sikter til. Kjønn har betydning for utgangspunktet for hva, miljøet betyr ikke alt for hva..?

Personlige egenskaper, interesser, væremåte?

Gammel 08-03-14, 22:53   #20
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Kjønn har betydning for hvilket utgangspunkt vi fødes med, miljøet betyr ikke alt for hvordan vi utvikler oss og hva vi interesserer oss for og ønsker å drive med, hvordan vi blir som personer, hvordan vi oppfører oss, egenskaper vi har, osv.

Jeg tror rett og slett gener, hormoner og sosialisering/påvirkning til sammen gjør oss til den vi er - men hvilken prosentandel som teller hva har jeg ingen formening om.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:22.