|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hvilket kjønn ønsker/ønsket du helst? | |||
Før første barnet ønsket jeg jente |
![]() ![]() ![]() ![]() |
99 | 61,88% |
Før første barnet ønsket jeg gutt |
48 | 30,00% |
Før andre barnet ønsket jeg jente |
69 | 43,13% |
Før andre barnet ønsket jeg gutt |
40 | 25,00% |
Før tredje eller flere barn ønsket jeg jente |
33 | 20,63% |
Før tredje eller flere barn ønsket jeg gutt |
13 | 8,13% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 160. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Jeg ser av svarene på undersøkelsen er i tråd med noe jeg leste i Kamille for et par år siden. Norske jenter/damer ønsker seg jenter, noe som ikke er i tråd med det resten av verden ønsker. Hvorfor er det slik egentlig? Forskning viser at dersom norske par har 2 gutter, så er de mer tilbøyelig til å få barn nr. 3 til forskjell for de som har to jenter eller en av hver. Hvorfor? Jo, fordi det ofte er damen/jenta som har det siste ordet når det gjelder antall barn, og norske jenter vil ha minst ei jente selv.
![]() |
#2 |
|
![]() Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Jeg tror kjønn har noe å si for valg og oppførsel, men forskjellene går ikke på utovertiss/innovertiss, men at hormoner har noe å si er jeg sikker på. Selv om jeg mener det har betydning blir det feil å bruke det som bås. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Det er garantert endel biologi, bare se på dyrene. Men jeg synes man feiltolker litt hvilke egenskaper man skal tillegge de biologiske forskjellene, det blir jo ofte brukt som argument at siden det beviselig er forskjeller betyr det at det er riktigst at kvinner tar seg av husarbeid. Som om det er noen link mellom kvinners mulige biologiske fortrinn når det kommer til babyer og å påta seg alt husarbeid for resten av livet? Det er svært lite i vårt samfunn som passer å sette i kjønnsbåser ut fra et steinalderperspektiv.
![]() |
#4 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Jeg ønsket gutt først. Rett og slett fordi jeg var redd for å få en blonde-dolle-jente
![]() |
![]() |
#5 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Jeg ønsket meg veldig en av hvert kjønn - rett og slett fordi jeg syntes det virket spennende å få oppleve begge deler. Og jammen er det forskjell - i hva de er opptatt av, hvilke typer samtaler vi har, hvilke barn de har på besøk, hvordan bursdagene fortoner seg, hvilke aktiviteter de går på, hvilke skoleting de liker best, osv.
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?
Vel, nå er ungene temmelig gjennomsosialiserte når du får fatt i dem, da.
![]() |
#7 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Før jeg ble gravid så jeg for meg blonde gutter med blå øyne. Første ble jente som ikke er der minste blond eller blåøyd. Jeg er så praktisk av meg at jeg ønsket to av samme kjønn, og det ble det.
![]() |
#8 |
Tankefull
|
Sant! Jeg jobber i barnehage, og jeg har siste tiden tenkt mye på dette. Alle de små og store signalene vi sender ut til gutter og jenter om hvordan vi forventer at de skal oppføre seg/hva vi vektlegger/hva vi godtar. Jeg syns faktisk dette er enda mer tydelig nå enn da jeg vokste opp på begynnelsen av 80-tallet!
![]() |
#9 |
kan tilsettes alkohol
|
Jeg har tre av en type (dog ganske ulike) og jeg nekter å ha dårlig samvittighet for å synes det er helt perfekt. Heller ikke at jeg aldri har ønsket meg en av hver.
![]() |
#10 |
|
Jeg har tre av samme kjønn og jammen er det forskjell- i hva de er opptatt av, hvilke typer samtaler vi har, hvilke barn de har på besøk, hvordan bursdagene fortoner seg, hvilke aktiviteter de går på, hvilke skoleting de liker best, osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Er frisk!
|
Men er du sikker på at det ikke hadde vært enda større forskjeller om de hadde vært av forskjellig kjønn?
![]() |
#12 |
maler
|
Jeg tenker at det å ønske å prøve begge kjønn er noe annet enn den nedvurderingen av gutter jeg av og til opplever rundtomkring.
![]() |
#13 |
maler
|
Det som er litt morsomt er at de som har ulikt kjønn på ungene sine gjerne gir kjønn skylda for forskjellene, mens jeg tenker mer på nummer i rekka, gener og personlighet.
![]() |
#14 |
|
Unger i alle kulturer blir jo sosialisert inn i kjønnet sitt da.
![]() |
![]() |
#15 |
kan tilsettes alkohol
|
Det er helt riktig, men variasjonene er så store at på individnivå er det allikevel store overlapp. Også er det veldig mye miljø. Jeg nekter å tro at gener og hormoner er årsaken til at dobbelt så mange gutter som jenter spiller fotball.
![]() |
#16 |
maler
|
![]() Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Jeg har fire av en sort. Hadde jeg kunnet velge hadde jeg nok valgt å få annenhver, men det vil vel alltid være sånn at de barna man har er perfekte som de er? Det må da være helt greit å ønske seg å prøve begge deler eller en gitt rekkefølge eller et gitt kjønn så lenge man ikke vil bytte bort de barna man har eller favoriserer den ene med riktig kjønn noe veldig (det synes jeg enkelte damer gjør nemlig, det er akkurat som om aktiviteter og tid med gutten i familien ikke har noen verdi). Og så lenge man ikke argumenterer for at andre skulle ønske å bytte ut den ene ungen sin.
![]() |
#17 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Jeg synes jo det hadde vært ytterst merkelig om de ulike hormonene vi er utstyrt med ikke skulle ha noen som helst effekt. Men jeg eier jo ikke peiling på emnet så klart.
![]() |
#18 |
Medlem siden: Jan 2012
Hva tenker du på her? Jeg forstår ikke helt hva du sikter til. Kjønn har betydning for utgangspunktet for hva, miljøet betyr ikke alt for hva..? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
By the Sea
|
Personlige egenskaper, interesser, væremåte?
![]() |
#20 |
Er frisk!
|
Kjønn har betydning for hvilket utgangspunkt vi fødes med, miljøet betyr ikke alt for hvordan vi utvikler oss og hva vi interesserer oss for og ønsker å drive med, hvordan vi blir som personer, hvordan vi oppfører oss, egenskaper vi har, osv.
![]() |
|
|