Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-07, 10:08   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Hei,

Ja, jeg vurderer faktisk bunad, men jeg er veldig usikker på hvilken jeg i tilfelle skal velge. Jeg er svensk og der jeg kommer fra er det ikke noen tradisjon med bunad. Det har gamle damer på seg når det er "skördefest" eller lignende. Ingen har det på bryllup, dåp etc (i vært fall ikke i byen der jeg kommer fra, mulig det er annerledes på "landet"). I tillegg liker jeg ikke noen av dem i området og jeg har ikke noe forhold til dem. De fleste har jeg ikke sett live.

Og så finnes jo Sverigedräkten, men jeg vet ikke om jeg liker den helt heller, kanskje det er fargene jeg ikke liker eller at det er så bulsete over midjen? I tilfelle er den mørkere blå som Viktoria har penere, syns jeg.

Jeg bor i Oslo og har gjort det i 11 år.

Oslodrakten syns jeg ikke er så flott

Da foretrekker jeg jubileumsdrakten som finnes i forskjellige farger:

Sitat:

Kvinnedrakten består av skjørt, forkle, skjorte,
liv, belte, jakke og sjal. Det mønstrede forkleet
har to fargekombinasjoner; blått/gyldent eller
sort/gyldent. Av skjorter finnes det en off white
i silke, en i blå eller gylden taft samt en hvit
bomullsskjorte. Man kan velge mellom to forskjellige silkeskjerf, med eller uten frynser i gyldent eller blått. Smykkene er spesialdesignet til jubileumsdrakten og er inspirert av byvåpenet St. Halvard og Bjørnsons kjente dikt hvor Oslo beskrives som "Tigerstaden". Jubileumsdrakten for Oslo fås hos Eva Lie Design, Haugtussa bak slottet og Heimen Husflid.

Lagt til etterpå: Nå fant jeg denne også. Eva Lie som har designet jubileumsdrakten har også gjort en Hundreårsdrakt. Dessverre finner jeg den bare i Flash, men gå inn på www.evalie.no og klikk på Hundreårsdrakten.

Har du noen innspill/kommentarer/forslag?

Sist redigert av Pelen : 21-05-07 kl 10:36.
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:51.