Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-14, 17:22   #161
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Klavenes sine snørestøvler er fine! Og beklager, men jeg får ikke større bilde.

Det gjorde ikke jeg heller.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 17:44   #162
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere er då dårlige på å finne store bilder. Skuffet.

Sist redigert av Pelen : 20-02-14 kl 23:35.
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 17:55   #163
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Kan ikke se for meg at noe annet enn bunadsko eller snørestøvler kan være fint til. Det er jo en del av antrekket, fint eller ikke.

Sist redigert av Snuppa : 20-02-14 kl 18:54.
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 18:14   #164
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Kan ikke se for meg at noe annet enn bunadsko eller snørestøvler kan være fint til. Det er jo en del av andtrekket, fint eller ikke.

Det tenker jeg også. Jeg bruker jo ikke akkurat trang brokadevest til vanlig heller.

Gammel 20-02-14, 18:37   #165
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Kan ikke se for meg at noe annet enn bunadsko eller snørestøvler kan være fint til. Det er jo en del av andtrekket, fint eller ikke.

Det er jeg enig i, men det finnes jo forskjellige typer.

Gammel 20-02-14, 18:54   #166
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg har disse fra folklore.

Gammel 20-02-14, 21:26   #167
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Ting tar tid!

I dag har jeg vært og snakket med og målt meg hos herlige Eva Lie og jeg tror at jeg går for hennes Hundreårsdrakt.

Hun kommenterte også at det måtte jo være perfekt for en som er svensk.

Den var nyyydelig! Jeg er også svensk og har vært mye frem og tilbake på om jeg skal ha en Sverigedrakt, en drakt fra Värmland (hvor jeg kommer fra) eller en Oslo-bunad. Jeg har et sterkt kjærlighetsforhold til Oslo og føler nok at det å ha en norsk bunad er det riktige for meg. I tillegg ville nok ikke Sverige-drakten sittet så godt på meg, og det er viktig for meg hvis jeg skal legge såpass mye penger i en drakt eller bunad. Men det jeg lurer på, er den veldig dyr den drakten du skal få sydd?

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 23:34   #168
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Jeg tror den går på ca 26000 med jakke (gave fra mannen så jeg skal vel ikke egentlig vite hva den koster ). Da er ikke sølv med. Vi bestilte beltespennet ettersom det sys på etter mine mål. Resten (den som sitter på skjorten hva nå den enn heter) kan jeg sikkert ønske meg til bursdag eller kjøpe senere. Foreløpig har vi bare betalt 4000.

Gammel 21-02-14, 00:27   #169
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Hva har man egentlig for noen strømper på seg?

Gammel 21-02-14, 00:47   #170
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det varierer jo gjerne fra bunad til bunad, det er regler for hva som "hører til". På Sunnmøre er det f.eks røde strømper til ugifte jenter og svarte til gifte kvinner. Trønderbunaden skal ha røde strømper til den blå og den grønne bunaden, og grønne strømper til den røde bunaden (hvis jeg ikke husker feil). Til min stakk er det svarte. Til festdrakt vet jeg ikke, men tror jeg ville valgt svart. Ugjennomsiktig.

Gammel 21-02-14, 00:48   #171
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker rett og slett sort strømpebukse, gjerne med tette sorte sokker til. Knelange.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-14, 08:54   #172
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har røde strikkede ullstrømper til min bunad, knestrømper. Har jo ullstakk med underskjørt, så har aldri orket ha strømpebukse under, holder lenge med knestrømper. Ikke alltid jeg orker bruke ullstrømpene, de er ganske varme, da bruker jeg tette røde knestrømper. Til min bunad synes jeg rødt er fint, men sort går like fint.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-14, 11:15   #173
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Er det "lov" å bruke sko som dette? Jeg har noe lignende.

Gammel 24-02-14, 12:04   #174
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Tja, til festdrakt er vel "alt" lov, siden de aldri har vært i tradisjon noe sted, men for min del ville jeg ikke valgt det. Hvis jeg absolutt ikke ville hatt tradisjonelle bunadsko/-støvler ville jeg heller valgt en annen kjole tror jeg. Men det er jo litt smak og behag, du kan jo så klart gå i akkurat det du vil, jeg har sett verre kombinasjoner, for å si det slik.

Jeg er jo også typen som nekter å gå med allværsjakke/regnjakke utenpå bunaden, uansett hvor mye det regner, og uansett hvor mange andre som gjør det. Så der har du meg. Jeg velger utapåplagg som går til bunaden (i mitt tilfelle, et stort ullsjal), og paraply (men IKKE bunadsparaply ).

Gammel 24-02-14, 12:19   #175
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke gått i så høyhælte støvletter til en festdrakt av den typen. jeg syns for øvrig at du kan gjøre akkurat som du vil, men jeg vil tro at noen letter på øyenbrynene. Det er det jo alltid noen som gjør når det kommer til bruk av tradisjonsplagg, så hvor mye du bryr deg er helt opp til deg.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Klavenes sine snørestøvler er fine! Og beklager, men jeg får ikke større bilde.

Disse har jeg også. Gode å gå i, og veldig fint til litt kalde 17. mai-er. Jeg syns de er finere enn vanlige bunadsko, men jeg har det også, fra samme produsent. Det enest er at jeg syns de er litt vide øverst i leggen, jeg kan snøre dem helt sammen. Samtidig tar de litt tid å få av, så om jeg er sliten kan jeg få litt klaus av å snøre opp så mye.

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg har både vanlige bunadsko og snøresko til min beltestakk. Været er avgjørende for hva jeg bruker.

Jupp, veldig greit å slippe lave sko om det pøser ned.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-14, 12:25   #176
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Takk for innspill. Jeg har ikke noe tradisjon for dette i blodet og ikke noen slekt å rådføre meg med så jeg tror at jeg velger å lytte på dere. Jeg føler meg mer "festlig" om jeg har noe høyhælt på meg, men det er vel bare en vanesak tenker jeg. I tilfelle så går jeg nok for snørestøvler.

Gammel 24-02-14, 12:26   #177
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for innspill. Jeg har ikke noe tradisjon for dette i blodet og ikke noen slekt å rådføre meg med så jeg tror at jeg velger å lytte på dere. Jeg føler meg mer "festlig" om jeg har noe høyhælt på meg, men det er vel bare en vanesak tenker jeg. I tilfelle så går jeg nok for snørestøvler.

Ja, 17. mai er jo en travedag også, så det er jo greit å ha fottøy man holder ut i. Klaveness er av høy kvalitet, og jeg føler meg ikke "flatskodd" i dem, selv om de ikke er så høye.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-14, 12:30   #178
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker jo hæler, men er veldig glad for Klavernes-bunadskoa mine på 17. mai. De er veldig gode og har jo litt hæl.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-14, 12:31   #179
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Jeg tror det skal mye til før noen letter på øyenbrynene her i byen altså, så mye merkelig som jeg har sett. Så jeg svarer utelukkende ut fra hva jeg selv ville valgt.

Tror du slipper unna med det meste i Oslo også.

Men det jeg tenker på er at bunaden/festdrakta er formgitt etter det som var moten/klesskikken i en viss tidsepoke, og etter en viss nasjonal tradisjon, og da bør kanskje skoa være det også. Men det er mye rart av bunadssko også, jeg har jo sett "bunadssko" som mer eller mindre ser ut som pumps, som det er klæsjet en slags spenne frampå. Det synes jeg bare ser rart ut.

Gammel 24-02-14, 12:36   #180
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Hvor finnes det best utvalg av sko i Oslo-området?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:56.