Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

All inclusive - hva tenker du?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-07-14, 22:50   #161
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Vil man eksempelvis bidra så veldig mye mer dersom man kjøper all mat på et stort supermarked og lager all mat i det leide huset/leiligheten?

Denne her har jeg fundert på. Dere som sier at AI utarmer lokalsamfunn: Bidrar man ikke egentlig ganske lite til lokalt næringsliv om man kjøper all mat på et gedigent supermarked?

(Jeg spør fordi jeg uvitende. Den gangen jeg var på AI hadde jeg ikke engang tenkt på at det var et problem.)

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 22:53   #162
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Hva i all verden er dette for slags uthenging av candy? Og
2. Det var jeg som sa at jeg ikke syntes det finnes t ode grunner til å velge AI. Jeg svarte for meg på vegne av meg. Og bare meg.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 29-07-14 kl 23:13.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 22:54   #163
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Cruise høres ut som helvetes forgård på vann, så jeg burde vel rygge baklengs ut av tråden mens jeg plystrer Love Boat-temaet. Det er bare at jeg ikke fikser å feriere i flokk, gå i kø, stå i kø, få kort og upresis guiding om noe jeg stort sett har lest meg bedre opp på på forhånd. Grettent og arrogant? Sikkert. Og igjen, matlei etter over ti år i reiselivsbransjen.

Jeg skal ikke si at det var helt som helvetes forgård på vann, men det er definitivt ikke en ferieform jeg kommer til å gjenta noen gang. Vi reiste med storfamilien på en ukes cruise nå i sommer og det er jo greit å ha prøvd det, men aldri igjen. Makan til klaustrofobisk ferie skal man vel lete lenge etter, til tross for at vi var på verdens største cruiseskip som føltes mer som et flytende kjøpesenter enn en båt. De 5-7 timene man disponerer i nye land/havner, kommer man rett inn i en turistfelle, med slitsomme selgere som skal selge deg alt fra turer rundt øya til vannflasker og diamanter. Det sier seg selv at det blir begrenset med utforskning av karibiske øyer når man i praksis må gjøre det på 4 timer . Og de dagene man bare seiler, må man bare omfavne stappfulle bassenger, buffet til tre av fire måltider og kø for å få bordsetting til middag. Barna vi hadde med oss elsket det, forresten. Gratis is, limonade og buffet er visst right up their ally. Men, jeg vil også ha det fint på ferie, så de får reise alene om de vil dra flere ganger .

Har feriert, i anledning en slektnings fødselsdag, ved et AI-hotell en gang (i Egypt) uten å ha AI selv og kommer aldri til å dra på den typen ferie selv. Jeg får hetta av kveldsshow, vannaerobic og bamseklubber. Jeg forstår at noen synes dette er veldig praktisk, men jeg hadde ikke holdt det ut med aldri så mye hipsterironiskdistanseskråblikk på hele opplevelsen.

Gammel 29-07-14, 22:56   #164
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er jo uelegant å nekte å godta selv en yssensk unnskyldning, så det ville jeg ikke drømt om. Men jeg synes den stråmannsargumentasjonen du har prestert er temmelig usjarmerende. Det er 4-5 stykker som kommer med en rekke etiske innvendinger mot AI, blant annet jeg, Tally, HV og pøbelsara. Til dels temmelig forskjellige argumenter, en av dem (ikke jeg) om fråtsing.

Så kommer du med en innvending om at AI er billigere økonomisk, noe som blir imøtegått av flere (fremdeles ikke meg, på det tidspunktet). Derav konkluderer du at det er påfallende at det er de samme menneskene som er mot AI som selv utmerker seg med høyt forbruk i fråtsetråder, og navngir meg (i etterkant begrunnet med at jeg har hytte).

Ja, jeg hang meg nok opp i det, det innrømmer jeg.

Syns du les meg litt med vrangbriller, men det hadde sikkert eg også gjort viss eg var deg. Dersom du orkar å bla deg tilbake til side 1 i tråden ser du at eg allereie i innlegg nummer fire i tråden seier meg eining i utarmings-argumentet. Og eg innrømmer også ganske raskt at AI ikkje er billigare enn den formen for ferie som HV og Avatar snakkar om. Eg understreker at eg meiner at det er billigare enn kombinasjonen charter og middag og lunsj på restaurant.
Men eg skulle kanskje droppa å nevne deg som eksempel sidan du ikkje var ein av dei som tok opp fråtsing. Det innrømmer eg gjerne.

Gammel 29-07-14, 22:59   #165
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøper ikke mat gedigne supermarkeder. Jeg handler i småbutikker og på torget. Jeg tar buss til jobb, da. :glorie:

Vianne Rocher: dette er nøyaktig samme fortelling jeg har fått fra flere troverdige overlevende tidsvitner. Jeg kan ikke utsette meg selv for dette, jeg som fikk fnatt og stakk av fra skoletur fordi det ble for organisert.

Gammel 29-07-14, 23:02   #166
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde håpet å (ENDELIG!) få et par ekstrapoeng for å ikke lage mat selv mens man er på ferie (og ikke på AI). Jeg syns ikke dere er særlig hjelpsomme.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 23:06   #167
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager jaffal ikke mat selv når jeg er på ferie.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 23:12   #168
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ganske hyperaktiv av meg og slapper ikke av i det hele tatt om jeg ikke kunne gjøre ting på ferie. Jeg må ha ganske mye å tutle med for å være happy.

Gammel 29-07-14, 23:12   #169
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

I følge TV 2 reiste 180 000 ferierende nordmenn AI i 2013. Av 870 000 pakkereisende for 2013. http://www.tv2.no/a/4085333.

En representant for bygda Flom var på nyhetene denne uken for å si at bygda ønsket mer av alle cruicebåt turistene som kom inn fjorden.

De fleste som går Samaria ravinen på Kreta kjøper lunsj i Agia Roumeli før de reiser med båt til Sougia, og tar buss til hotel. Sougia får ikke turist inntekter, kun store busser. Innbyggerne er fattige mens de tjener fett i nabobyen. Det har vært uro dempet med militærestyrker fra fastlandet.

Jeg har nettopp lest Cosa Nostra av John Dickie. Mafiaen lever nok i beste velgående, de har bare ikke kriget eller fått store avisoverskrifter siden midten av 1992 da Falcone ble skutt. Det har vært rolig under Berlusconis tid siden 1994. Som turister i Italia gir vi vårt bidrag. Vi har også opplevd en restaurant eier som fortalte åpent at han kjøpte norsk eller canadisk laks av mafiaen. Dette var kanskje i 1996. Sjåfører er blitt ranet og jeg mener en er drept. Her fra 2005, http://www.vg.no/nyheter/utenriks/fi...slaa/a/277832/. For kanskje to uker siden leste jeg i Aftenposten om en Italiensk tomatbonde som fikk trusler fra mafiaen fordi han ikke betalte pizzo. Det er ikke greit i det hele tatt.

Gammel 29-07-14, 23:15   #170
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Vianne Rocher: Det er noe helt, helt annet enn vår cruise-erfaring, i alle fall! Men vi var i land i byer langs Middelhavet, uten noe turistfeller utover det normale, og overraskende lite klaustrofobisk (utover det at man er støkk på lugaren med barn som nekter å sovne om kvelden..).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 23:18   #171
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Vianne Rocher: Det er noe helt, helt annet enn vår cruise-erfaring, i alle fall! Men vi var i land i byer langs Middelhavet, uten noe turistfeller utover det normale, og overraskende lite klaustrofobisk (utover det at man er støkk på lugaren med barn som nekter å sovne om kvelden..).

Vi hadde med unger ut på diverse underholdning.

Jeg har vært på samme skip som VR og har en helt annen beskrivelse, jeg tror det der er mest smak og behag.

Gammel 29-07-14, 23:28   #172
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Det er helt sikkert smak og behag ja. Det er jo mange som gjentar cruiseferien år etter år (etter år), de har nok en helt annen opplevelse enn meg. Jeg ser jo at det er et velsmurt maskineri av en turistkoloss, og lar meg forsåvidt imponere av det aspektet. Men jeg følte meg innestengt og uten reelle valgmuligheter rimelig fort.

Jeg vet at noen selskap ofte stanser lengre (til og med overnatter) i havner i Middelhavet. Men der vi var var det visst et poeng å få folk til å legge igjen mest mulig penger på cruiseskipet fremfor i anløpsstedene. Derfor var det kun tre stoppsteder på sju dager, og det var forholdsvis kort tid på hvert sted. RCCL (som vi reiste med) har kun ett sted de stopper lengre, og det er på deres egen øy/havn tilknyttet Haiti. Da får de jo inn alle pengene folk legger igjen til lands læll .

Gammel 30-07-14, 06:55   #173
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg har vært på cruise i Middelhavet og deler VR sine erfaringer. Vi var 50 stykk på jobb, og jeg tror majoriteten av oss aldri reiser på cruise igjen. Heller ett eller to steder på land enn å dra rundt på den måten. Cruise var danskebåten i syden synes jeg.

Gammel 30-07-14, 08:51   #174
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes cruiseturisme virkelig ødelegger en del steder – Dubrovnik, f.eks. De kommer i enorme driver og oversvømmer byen. Tramper rundt med tomme, matleie blikk, idiotisk gruppeatferd og reiseleder med flagg, og går glipp av byens virkelige sjarm på nesten alle punkter. Og ødelegger for alle andre.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 09:17   #175
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg synes cruiseturisme virkelig ødelegger en del steder – Dubrovnik, f.eks. De kommer i enorme driver og oversvømmer byen. Tramper rundt med tomme, matleie blikk, idiotisk gruppeatferd og reiseleder med flagg, og går glipp av byens virkelige sjarm på nesten alle punkter. Og ødelegger for alle andre.

Det er bare noen uker siden jeg leste (var det i Dagens Næringsliv?) om folk i Flom som vurderte å flytte fra bygda fordi cruiseturismen var helt ødeleggende for lokalmiljøet, og de som bodde tettest på turistleia var utslitt av å være "lokalbefolkning på utstilling".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 09:23   #176
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Det heter Flåm, folkens. Og ja, cruisebåtene bråker og forurenser, turistene har det travelt, legger igjen uforholdsmessig lite penger i forhold til slitasjen på natur og nærområde. De er store grupper og derfor får de heller aldri noe godt inntrykk av en liten middelalderby som Bergen eller små stuer i Flåm. De er så mange og det skal gå så fort.

Gammel 30-07-14, 09:34   #177
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flåm, ja.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 09:35   #178
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Det er sikkert mange ulemper med cruise- turismen, men det må vel være noe fordeler også? Reiselivsnæringen i Norge ser ut til å ville ha dem ihvertfall.

Men jeg skulle ønske vi kunne diskutere saklig uten å legge til tolkninger og verdier. Utsagn til Toffskij om å "trampe rundt med tomme, matleie blikk" er jo ikke noe faktum, men en tolkning og en måte å velge å se på de turistene på.

Jeg verken trampet rundt eller gikk med tomt blikk den ene gangen jeg var på cruise. Vi tok toget til Nice, lå på stranda, shoppet, spiste lunsj, gikk i katedraler i Firenze, tok rundtur med taxi til marked i Tunisia.

Som sagt, jeg krever ikke at alle skal like det verken for egen del eller av moralske grunner, men jeg skulle ønske man kunne slutte å tillegge oss/ dem som velger det verdier og holdninger man ikke vet noe om.

Gammel 30-07-14, 09:48   #179
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Utsagn til Toffskij om å "trampe rundt med tomme, matleie blikk" er jo ikke noe faktum, men en tolkning og en måte å velge å se på de turistene på.

Tro meg, det var et faktum for de multiple cruiseturgruppene som nesten til enhver tid mellom 10 og 18 sto i trafikkork ved Onofrio-fontenen øverst på Stradun da vi var der i høstferien. Det er en idiotisk måte å se byen på, og man plager vettet av andre. Fyll all ledig plass på dette bildet med reiseledere og turister, så kan du tenke deg hvor stas det blir:

Det er et helt reelt problem, det sliter på byen og fortrenger andre turister som legger igjen mye mer i byen.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 10:20   #180
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Det er sikkert mange ulemper med cruise- turismen, men det må vel være noe fordeler også? Reiselivsnæringen i Norge ser ut til å ville ha dem ihvertfall.

Det er jo litt splittelse i befolningen de stedene inne i fjordarmer hvor cruise-båtene kommer og "koloniserer" bygda/bidrar til næringslivet, alt etter hvem som ser det.

Jeg tror at de turistene som Toffskij og HV beskriver er en type turister som ser dette som eneste mulighet å reise og se verden på, og jeg tror ikke det er cruiset i seg selv som gjør dem slik. Amerikanske bestemødre med lilla permanent reiser ikke til Flåm sånn helt på måfå og på egen hånd. Hadde det ikke vært et cruise, hadde de ikke reist til Flåm, mest sannsynlig. At store grupper med turister kan være plagsomt, er jo et faktum, enten de kommer fra et cruise eller en annen pakkereise. Venezia er også i ferd med å knuses under vekten av turister, og det har ikke med cruise-båtene å gjøre (skjønt det som virkelig er kjipt er at cruisebåtene ødelegger utsikten!!). Det at det er mange som vil komme og se et sted, gjerne på en gang, er jo både fint og trist på en gang. (Prekestolen er visst siste tilskudd på lista, leste jeg i avisa -nå må noe gjøres med mengden av besøkende som kommer på en gang). Jeg tror noen steder som virkelig blir plaget/ødelagt av cruise-turister kunne trenge bedre regulering av det. Store byer som Oslo, Barcelona, Nice og Cannes blir ikke ødelagt av cruise-turismen.

Jeg har jobbet i souvenirbutikk i et av Norges mest besøkte museer. Vi fikk beskjed på forhånd om det var cruise på vei, og hvor mange båter. Da var vi forberedt, og kunne hente frem ekstra "charms" hvis det var amerikanske cruiseturister som var på vei. Vi gikk helt klart i overskudd av cruiseturister.

Jeg skriver dette ikke fordi jeg har voldsomt behov for å forsvare cruisenæringen, men for å understreke at jeg tror alt kommer an på hvordan det er lagt opp og regulert, hvor man er, og hvem man er. Å dra alt over en kam (sa jeg det riktig nå? ) blir jo bare fordomsfullt.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:40.