|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?
Denne her har jeg fundert på. Dere som sier at AI utarmer lokalsamfunn: Bidrar man ikke egentlig ganske lite til lokalt næringsliv om man kjøper all mat på et gedigent supermarked?
![]() |
#162 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?1. Hva i all verden er dette for slags uthenging av candy?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 29-07-14 kl 23:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Jeg skal ikke si at det var helt som helvetes forgård på vann, men det er definitivt ikke en ferieform jeg kommer til å gjenta noen gang. Vi reiste med storfamilien på en ukes cruise nå i sommer og det er jo greit å ha prøvd det, men aldri igjen. Makan til klaustrofobisk ferie skal man vel lete lenge etter, til tross for at vi var på verdens største cruiseskip som føltes mer som et flytende kjøpesenter enn en båt. De 5-7 timene man disponerer i nye land/havner, kommer man rett inn i en turistfelle, med slitsomme selgere som skal selge deg alt fra turer rundt øya til vannflasker og diamanter. Det sier seg selv at det blir begrenset med utforskning av karibiske øyer når man i praksis må gjøre det på 4 timer
![]() |
#164 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Syns du les meg litt med vrangbriller, men det hadde sikkert eg også gjort viss eg var deg. Dersom du orkar å bla deg tilbake til side 1 i tråden ser du at eg allereie i innlegg nummer fire i tråden seier meg eining i utarmings-argumentet. Og eg innrømmer også ganske raskt at AI ikkje er billigare enn den formen for ferie som HV og Avatar snakkar om. Eg understreker at eg meiner at det er billigare enn kombinasjonen charter og middag og lunsj på restaurant.
![]() |
#165 |
Epikur
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Jeg kjøper ikke mat gedigne supermarkeder. Jeg handler i småbutikker og på torget. Jeg tar buss til jobb, da. :glorie:
![]() |
#166 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Jeg hadde håpet å (ENDELIG!) få et par ekstrapoeng for å ikke lage mat selv mens man er på ferie (og ikke på AI). Jeg syns ikke dere er særlig hjelpsomme.
![]() |
#167 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Jeg lager jaffal ikke mat selv når jeg er på ferie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Epikur
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Jeg er ganske hyperaktiv av meg og slapper ikke av i det hele tatt om jeg ikke kunne gjøre ting på ferie. Jeg må ha ganske mye å tutle med for å være happy.
![]() |
#169 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?I følge TV 2 reiste 180 000 ferierende nordmenn AI i 2013. Av 870 000 pakkereisende for 2013. http://www.tv2.no/a/4085333.
![]() |
#170 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Vianne Rocher: Det er noe helt, helt annet enn vår cruise-erfaring, i alle fall! Men vi var i land i byer langs Middelhavet, uten noe turistfeller utover det normale, og overraskende lite klaustrofobisk (utover det at man er støkk på lugaren med barn som nekter å sovne om kvelden..).
![]() |
#171 |
maler
|
Vi hadde med unger ut på diverse underholdning.
![]() |
#172 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Det er helt sikkert smak og behag ja. Det er jo mange som gjentar cruiseferien år etter år (etter år), de har nok en helt annen opplevelse enn meg. Jeg ser jo at det er et velsmurt maskineri av en turistkoloss, og lar meg forsåvidt imponere av det aspektet. Men jeg følte meg innestengt og uten reelle valgmuligheter rimelig fort.
![]() |
#173 |
Off the map.
|
Jeg har vært på cruise i Middelhavet og deler VR sine erfaringer. Vi var 50 stykk på jobb, og jeg tror majoriteten av oss aldri reiser på cruise igjen. Heller ett eller to steder på land enn å dra rundt på den måten. Cruise var danskebåten i syden synes jeg.
![]() |
#174 |
kamerat
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Jeg synes cruiseturisme virkelig ødelegger en del steder – Dubrovnik, f.eks. De kommer i enorme driver og oversvømmer byen. Tramper rundt med tomme, matleie blikk, idiotisk gruppeatferd og reiseleder med flagg, og går glipp av byens virkelige sjarm på nesten alle punkter. Og ødelegger for alle andre.
![]() |
#175 |
Bedreviter
|
Det er bare noen uker siden jeg leste (var det i Dagens Næringsliv?) om folk i Flom som vurderte å flytte fra bygda fordi cruiseturismen var helt ødeleggende for lokalmiljøet, og de som bodde tettest på turistleia var utslitt av å være "lokalbefolkning på utstilling". |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Epikur
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Det heter Flåm, folkens. Og ja, cruisebåtene bråker og forurenser, turistene har det travelt, legger igjen uforholdsmessig lite penger i forhold til slitasjen på natur og nærområde. De er store grupper og derfor får de heller aldri noe godt inntrykk av en liten middelalderby som Bergen eller små stuer i Flåm. De er så mange og det skal gå så fort.
![]() |
#178 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Det er sikkert mange ulemper med cruise- turismen, men det må vel være noe fordeler også? Reiselivsnæringen i Norge ser ut til å ville ha dem ihvertfall.
![]() |
#179 |
kamerat
|
Tro meg, det var et faktum for de multiple cruiseturgruppene som nesten til enhver tid mellom 10 og 18 sto i trafikkork ved Onofrio-fontenen øverst på Stradun da vi var der i høstferien. Det er en idiotisk måte å se byen på, og man plager vettet av andre. Fyll all ledig plass på dette bildet med reiseledere og turister, så kan du tenke deg hvor stas det blir:
![]() |
#180 |
Sviiisj!!
|
Det er jo litt splittelse i befolningen de stedene inne i fjordarmer hvor cruise-båtene kommer og "koloniserer" bygda/bidrar til næringslivet, alt etter hvem som ser det.
![]() |
|
|