Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-14, 11:26   #1
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Samme kommune som Senora, andre skoler.

Eldste var i Oslo tre dager. Ca 1600kr tjent inn i fellesskap fordelt på antall elever til slutt. Innland ble valgt da det var usikkert om alle kunne reise ut av landet.

Toeren var i Polen ei uke i høstferien. 7000kr. Noen fellesdugnader der pengene ble fordelt (halve summen) resten inntjent på egenhånd. Tre elever ble ikke med sånn ca).

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-14, 10:06   #2
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klassetrinnet "vårt" skal på leirskole en uke. Helt gratis for oss, bortsett fra 200,- i lommepenger. De blir busset til og fra, og det er hele ni lærere og assistenter med de trettifem elevene, så ingen foreldre trengs. Skal sies at det er noen funksjonshemmede elever blant dem da, derfor høy ansatt-tetthet. Veldig fornøyd med skolen/kommunen som betaler dette for syvende trinn.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-14, 15:10   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Klassetrinnet "vårt" skal på leirskole en uke. Helt gratis for oss, bortsett fra 200,- i lommepenger. De blir busset til og fra, og det er hele ni lærere og assistenter med de trettifem elevene, så ingen foreldre trengs. Skal sies at det er noen funksjonshemmede elever blant dem da, derfor høy ansatt-tetthet. Veldig fornøyd med skolen/kommunen som betaler dette for syvende trinn.

Samme her, bare uten lommepengekrav, og med noen færre lærere.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-14, 15:16   #4
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sånn var leierskolen her også. Færre barn, og bare en lærer. Pluss en forelder, han reiste frivillig og det kostet ingenting bortsett fra feriedager.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-14, 16:07   #5
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

6-7. Klasse har gratis leirskole her også.

Gammel 27-08-14, 22:38   #6
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

6-7. Klasse har gratis leirskole her også.

Her også. I min tid måtte vi spare via skolesparing til å finansiere leirskolen, så jeg er veldig glad det er gratis nå.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-14, 16:17   #7
Adrenalina
Nybegynner

Medlem siden: May 2014
Adrenalina har et hav av muligheter foran seg
Standard

10.trinnet hos oss skal på utenlandstur i høstferien. Ingen lærere er med, kun foreldre. Turen koster rundt 7000 + lommepenger, og det arrangeres ulike dugnader for å skaffe penger. Hver elev får det de klarer å samle inn selv. Ingen felleskasse.

Synes dette er en klassisk omgåelse av "gratisprinsippet" i grunnskolen, og har i grunnen lite til overs for denne type klasseturer. Vårt barn/vi deltar både på turen og dugnader, men jeg kjenner en tydelig bismak.

Må si at jeg synes at engasjementet til de foreldrene som arrangerer og planlegger turen/dugnader er flott. Men i mange tilfeller går engasjementet utover gratisprinsippet, det synes mange å ha vanskelig for å forstå.

Hadde det bare vært opp til meg så hadde jeg droppet denne type klassetur, så fikk det bli den klasseturen skolen hadde råd til i samsvar med gratisprinsippet.

Adrenalina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-14, 17:55   #8
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Adrenalina, det opplegget der synes jeg ikke er greit.
Her har jeg hørt at elevene har begynt å snakke om klassetur på ungdomsskolen, at de må begynne å spare allerede nå (syvende). "Men det er jo dumt for vi vet jo ikke hvilken ungdomsskole vi kommer på".

Tror jeg skal sjekke litt på neste foreldremøte/-samling hva som har pleid å være vanlig praksis her. Jeg syns det skal være likt for alle, ikke at hver elev samler inn til seg selv. Hva skjer når folk flytter? Skal ikke nye elever få være med på tur hvis de ikke kan betale hele reisen selv?

Gammel 26-08-14, 18:17   #9
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sukk. I dag kom klassetur i 10. opp som tema ved middagsbordet. Ungene har akkurat begynt på ungdomsskolen, og kontaktlærere til Herremannen hadde tatt opp temaet i klassen og fortalt om hva den forrige klassen hennes gjorde. Jeg kjente at jeg ble vrang. Men jeg får vel prøve å forholde meg rolig fram til foreldremøte; der blir det vel sikkert en viktig sak.

Gammel 27-08-14, 22:44   #10
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det varierer fra kommune til kommune, gjør det ikke? En av skolene min eldste var sammen med på leierskole fikk bare være der i to dager, de andre var en uke.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-14, 01:23   #11
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jenta mi var fra mandag til fredag.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-14, 08:52   #12
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er helt vilt med turer til 7000 + 7000 for foreldre + at de må bruke en uke av ferien sin på dette. For mange vil det uansett ikke være aktuelt og noen kanskje dropper ferie med resten av familien sin for å få til dette.

Jeg synes det er OK med dugnad for å skaffe penger til busstransport og en rimelig overnatting i Norge et sted. Slik at det er realistisk å kunne skaffe dette inn uten at man må jobbe nærmest dag og natt i årevis på dugnad. Litt vaffelsalg og en varetelling her eller der.

Vi har jo den fantastiske naturen i Norge. Man kunne tenke seg en tur hvor man overnatter ute i naturen, eller finner turisthytter.

Gammel 28-08-14, 11:18   #13
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Vi gikk forresten over Besseggen på ungdomsskolen. Fantastisk tur!

Gammel 29-08-14, 10:16   #14
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Vi har jo den fantastiske naturen i Norge. Man kunne tenke seg en tur hvor man overnatter ute i naturen, eller finner turisthytter.

Den nyeste og flotteste er etter sigende RabothyttaHelgeland. Til og med jeg fikk lyst å dra dit, når jeg så bilder på nett.

Gammel 17-09-15, 18:35   #15
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg synes det er helt vilt med turer til 7000 + 7000 for foreldre + at de må bruke en uke av ferien sin på dette. For mange vil det uansett ikke være aktuelt og noen kanskje dropper ferie med resten av familien sin for å få til dette.

For oss hadde dette scenarioet vært HELT uaktuelt. Det hadde da blitt 21000 å betale for en klassetur...yeah right!!
Nå er det mange år til vi kommer i den situasjonen, så jeg håper det modererer seg til den tid.

Gammel 29-08-14, 10:18   #16
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Da jeg gikk på ungdomsskolen var vi på utveksling hos en skole i en annen landsdel, som bodde svært annerledes enn oss, og sov hos dem. 3 netter. Kjempespennende!

Gammel 29-08-14, 10:26   #17
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Ulempen med fjelltur er at det fremstår som gratis. Det kreves en del utstyr og da er man avhengig av noen man kan låne av. Ikke alltid like lett.

Gammel 29-08-14, 10:30   #18
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Ulempen med fjelltur er at det fremstår som gratis. Det kreves en del utstyr og da er man avhengig av noen man kan låne av. Ikke alltid like lett.

Ja, det er sant. Jeg skjønner at det ikke er lett, men det må gå an å gjøre det billigere enn i eksempelet her i alle fall.

Gammel 29-08-14, 10:30   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sant. Prisen for en god sovepose, underlag, skikkelige fjellsko og annet nødvendig turutstyr tangerer fort prisen på en London-tur, hvis man ikke har noe av dette tilgjengelig eller har mulighet til å låne.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-14, 10:35   #20
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Vi har gratis fjelltur med overnatting ei natt i niende i vår kommune. Da jeg dro med mine måtte jeg snakke med hver enkelt om påkleding og utstyr og lånte bort både mannens, sønnens og datteras fjellsko. Det er ikke gratis med fjelltur og det er veldig tydelig hvem som har råd til utstyr og hvem som ikke har. For de det gjelder er penger penger om de må betale sko og sovepose eller flybillett.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:32.