|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvor streng er skolen?Jeg har aldri hatt en jobb som har vært så lite fleksibel at en langhelg planlagt og varslet i god tid ikke hadde latt seg gjøre så at dette er å gjøre barna lite forberedt på arbeidslivet synes jeg er å ta det langt. At det føles som pes og merarbeid for lærere skjønner jeg godt siden det tydeligvis er så utbredt. Vi var fire søsken så mine foreldre hadde skolebarn i 22 år. En gang i løpet av disse årene tok vi en uke utenfor skoleferiene. Vi bodde på gård så sommerferien utgikk dessuten som reisetid. At det aldri skal kunne gjøres unntak er jeg ikke enig i selv om det fint kan strammes inn. |
|
|
|
|
|
#162 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor streng er skolen?
Jeg mener foreldre sender signaler til ungene sine om hva som er viktig og hva vi behøver å bry oss om. Sånn egentlig. Når vi klager til høyre og venstre når rektor (eller tilsvarende myndighetsperson) svarer nei på et spørsmål om fri, kan det i aller høyeste grad gi inntrykk av at man aldri behøver å godta andres avgjørelser, det er bare å stå på krava
|
|
|
#163 |
|
|
Selvfølgelig. |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Ikke for alle
|
|
|
#165 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvor streng er skolen?Skoleåret er 190 dager så en hel del langhelger og ferier er det jo å ta av reste av året.
|
|
|
#166 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor streng er skolen?Her ville dere nok fått fri, men man må søke til rektor om mer enn en dags fravær(læreren kan godkjenne en dag). Jeg har forstått det som at det bare er Oslo og Bergen som har sluttet med å jo gi elever fri for ferier ol..? |
|
|
|
|
|
#167 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hvor streng er skolen?Jeg vet ikke det nøyaktige tallet på om det har blitt endring på fravær før og etter de nye reglene i Osloskolen. Men jeg konstaterer at selv om fravær utover en dag konsekvent ikke godkjennes ved vår skole, så er det allikevel veldig mange som tar seg fri for å reise på ferie. Og den eneste konsekvensen er at man får et sint brev fra rektor.
|
|
|
|
#168 |
|
Med nebb og klør
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor streng er skolen?Håper dere får reise i din søsters bryllup. Skulle bare mangle. Ville syns det hadde vært trist å tenke på i ettertid. Litt skolelekser kan tas med på turen. |
|
|
|
|
|
#169 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Hvor streng er skolen?Men altså, det er jo bare å ta ungene ut av skolen, man må bare være klar over konsekvensene - som at ungene risikerer å miste skoleplassen sin hvis de er borte i over 14 dager, altså - de har jo rett på skoleplass, men ikke nødvendigvis i samme klasse. Man må også akseptere at ungene kanskje ikke får de karakterene som er nødvendig å ha for å komme inn på enkelte skoler, fordi lærerene ikke har grunnlag til å sette rett karakter hvis fraværet er i en periode hvor vurderinger blir tatt. Har man laget et helvete i forkant kan man få et helvete i etterkant, men til 7Žende og sist er det foreldrenes valg og ansvar. Men det er jo grenser for hvor mye man kan forvente av tilrettelegging for at man velger å ta ferie når det passer en selv.
|
|
|
#170 |
|
Off the map.
|
Sv: Hvor streng er skolen?Jeg synes det er bra de har strammet inn. Men når det er sagt så synes jeg de har strammet inn for mye. Hos oss er det en dag fri i forbindelse med begravelse. Thats it.
|
|
|
#171 |
|
|
Nja, noen får litt mer problemer enn det. Utskriving fra skolen og melding til NAV om at de befinner seg i utlandet = stopp av barnetrygt og litt styr når de kommer hjem. I tillegg har vi flere enn en gang meldt familier til barnevernet fordi vi mener det er uansvarlig at de tar barna ut fra skolen for å reise bort. Dette gjelder om det er stort fravær.
|
|
|
#172 |
|
|
Eller på samme skole. Utrolig nok er ikke behovet for å reise på ferie til stede i de klassene hvor de risikerer å miste plassen og måtte bytte skole.
|
|
|
#173 |
|
maler
|
Sv: Hvor streng er skolen?Jeg synes jo det er synd at det enkelte steder har blitt så strengt at folk opplever det som helt urimelig. Da oppnår man jo bare at det blir normen å ta fri uten å spørre. Det finnes endel rimelig gode grunner til å ha fri midt i skoleåret (det skjer ikke hvert år for de fleste barn vil jeg tro), og da er det dumt om det er nei på autopilot.
|
|
|
#174 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Men utskriving fra skolen og stopp av barnetrygd gjelder vel ikke de som tar en ekstra ukes ferie?
|
|
|
|
#175 |
|
|
Strengt tatt kan vi det. Hvis vi vet med sikkerhet at de befinner seg i utlandet. Men stort sett gjelder dette de som har lengre ferier til hjemlandet. Hos oss er ikke sydenferier et veldig stort problem.
|
|
|
#176 |
|
maler
|
Sv: Hvor streng er skolen?Jeg hadde irritert meg grønn om det var så strengt her. Ikke at jeg egentlig benytter meg av mulighet til å ta dem fri (vel, ikke helt sant, jeg har tatt dem fri til sammen 3 dager i løpet av skoletiden, begge ganger ferierelatert), men sånne absolutte forbud gjør meg trassig.
|
|
|
#177 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg er nok også der. Jeg har lett for å bli litt trassig av rigide regler.
|
|
|
|
#178 |
|
maler
|
Ja, det er nettopp det. Og så er det nok slik at det har eskalert litt med diverse feiringer i utlandet som egentlig er sydentur med unnskyldning. Vi har også vært med på det selv om det for vår del var i en skoleferie.
|
|
|
#179 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
|
|
#180 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvor streng er skolen?Lovverket sier jo tydelig at det kan gis fri så lenge det er forsvarlig, så da blir jo nettopp sånt viktig hvis det skal gjøres vurderinger. Eller man kan bestemme seg for å kjøre en streng linje for å slippe å gjøre slike virderinger.
|
![]() |
|
|