Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hvor streng er skolen?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-15, 19:21   #161
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Jeg har aldri hatt en jobb som har vært så lite fleksibel at en langhelg planlagt og varslet i god tid ikke hadde latt seg gjøre så at dette er å gjøre barna lite forberedt på arbeidslivet synes jeg er å ta det langt. At det føles som pes og merarbeid for lærere skjønner jeg godt siden det tydeligvis er så utbredt. Vi var fire søsken så mine foreldre hadde skolebarn i 22 år. En gang i løpet av disse årene tok vi en uke utenfor skoleferiene. Vi bodde på gård så sommerferien utgikk dessuten som reisetid. At det aldri skal kunne gjøres unntak er jeg ikke enig i selv om det fint kan strammes inn.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-15, 19:36   #162
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg har aldri hatt en jobb som har vært så lite fleksibel at en langhelg planlagt og varslet i god tid ikke hadde latt seg gjøre så at dette er å gjøre barna lite forberedt på arbeidslivet synes jeg er å ta det langt. At det føles som pes og merarbeid for lærere skjønner jeg godt siden det tydeligvis er så utbredt. Vi var fire søsken så mine foreldre hadde skolebarn i 22 år. En gang i løpet av disse årene tok vi en uke utenfor skoleferiene. Vi bodde på gård så sommerferien utgikk dessuten som reisetid. At det aldri skal kunne gjøres unntak er jeg ikke enig i selv om det fint kan strammes inn.

Jeg mener foreldre sender signaler til ungene sine om hva som er viktig og hva vi behøver å bry oss om. Sånn egentlig. Når vi klager til høyre og venstre når rektor (eller tilsvarende myndighetsperson) svarer nei på et spørsmål om fri, kan det i aller høyeste grad gi inntrykk av at man aldri behøver å godta andres avgjørelser, det er bare å stå på krava

Fleksible jobber er fint, og å tilrettelegge når noen SPØR bør man alltid prøve på, så langt det lar seg gjøre. Det er dog uansett et tips å vente med å bestille urefunderbare billetter til etter man har spurt arbeidsgiver om det passer.

Gammel 22-02-15, 19:40   #163
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Fleksible jobber er fint, og å tilrettelegge når noen SPØR bør man alltid prøve på, så langt det lar seg gjøre. Det er dog uansett et tips å vente med å bestille urefunderbare billetter til etter man har spurt arbeidsgiver om det passer.

Selvfølgelig.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-15, 19:42   #164
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Selvfølgelig.

Ikke for alle

Gammel 22-02-15, 20:02   #165
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Skoleåret er 190 dager så en hel del langhelger og ferier er det jo å ta av reste av året.

Gammel 22-02-15, 20:20   #166
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her ville dere nok fått fri, men man må søke til rektor om mer enn en dags fravær(læreren kan godkjenne en dag). Jeg har forstått det som at det bare er Oslo og Bergen som har sluttet med å jo gi elever fri for ferier ol..?

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-15, 20:58   #167
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke det nøyaktige tallet på om det har blitt endring på fravær før og etter de nye reglene i Osloskolen. Men jeg konstaterer at selv om fravær utover en dag konsekvent ikke godkjennes ved vår skole, så er det allikevel veldig mange som tar seg fri for å reise på ferie. Og den eneste konsekvensen er at man får et sint brev fra rektor.

Vi har sluttet å søke om fri etter at de nye reglene kom, og det er vel flere som meg, så det har kanskje hatt noen effekt allikevel? Både mannen min og jeg har fleksible jobber som synes det er helt greit at vi avspaserer et par dager i forbindelse med en langhelg så lenge det er avtalt på forhånd, men nå har vi altså begynt å reise uten ungene.

Gammel 22-02-15, 21:57   #168
Mamari
Med nebb og klør

Mamari sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Håper dere får reise i din søsters bryllup. Skulle bare mangle. Ville syns det hadde vært trist å tenke på i ettertid. Litt skolelekser kan tas med på turen.

Eldste vår fikk fri de to gangene vi søkte om ekstra friuke på barneskolen. Hun gjorde skolearbeid på turen og det gikk fint. Vi søkte ikke om fri på ungdomsskolen.

Fra i høst er det avslag på alt dessverre -nye regler i hele kommunen hvor det ikke skal utvises skjønn.

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-15, 22:08   #169
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, det er jo bare å ta ungene ut av skolen, man må bare være klar over konsekvensene - som at ungene risikerer å miste skoleplassen sin hvis de er borte i over 14 dager, altså - de har jo rett på skoleplass, men ikke nødvendigvis i samme klasse. Man må også akseptere at ungene kanskje ikke får de karakterene som er nødvendig å ha for å komme inn på enkelte skoler, fordi lærerene ikke har grunnlag til å sette rett karakter hvis fraværet er i en periode hvor vurderinger blir tatt. Har man laget et helvete i forkant kan man få et helvete i etterkant, men til 7Žende og sist er det foreldrenes valg og ansvar. Men det er jo grenser for hvor mye man kan forvente av tilrettelegging for at man velger å ta ferie når det passer en selv.

Gammel 22-02-15, 22:21   #170
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er bra de har strammet inn. Men når det er sagt så synes jeg de har strammet inn for mye. Hos oss er det en dag fri i forbindelse med begravelse. Thats it.

Vi feirer annenhver jul med familie i utlandet. Da hende det seg at det er 1-2 dager før eller etter ferien. Det burde ikke være et problem. Har unger som ligger foran pensum uansett. Og læringstrykket er ikke akkurat formidabelt disse dagene.

Hele uker synes jeg er riktig at man "default" sier nei til.

Gammel 22-02-15, 22:22   #171
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg vet ikke det nøyaktige tallet på om det har blitt endring på fravær før og etter de nye reglene i Osloskolen. Men jeg konstaterer at selv om fravær utover en dag konsekvent ikke godkjennes ved vår skole, så er det allikevel veldig mange som tar seg fri for å reise på ferie. Og den eneste konsekvensen er at man får et sint brev fra rektor.

Nja, noen får litt mer problemer enn det. Utskriving fra skolen og melding til NAV om at de befinner seg i utlandet = stopp av barnetrygt og litt styr når de kommer hjem. I tillegg har vi flere enn en gang meldt familier til barnevernet fordi vi mener det er uansvarlig at de tar barna ut fra skolen for å reise bort. Dette gjelder om det er stort fravær.

Jeg har også en del møter med foresatte dersom barna har stort fravær eller bare er borte i to uker.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-15, 22:23   #172
Blånn

Blånn sin avatar

Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Men altså, det er jo bare å ta ungene ut av skolen, man må bare være klar over konsekvensene - som at ungene risikerer å miste skoleplassen sin hvis de er borte i over 14 dager, altså - de har jo rett på skoleplass, men ikke nødvendigvis i samme klasse. Man må også akseptere at ungene kanskje ikke får de karakterene som er nødvendig å ha for å komme inn på enkelte skoler, fordi lærerene ikke har grunnlag til å sette rett karakter hvis fraværet er i en periode hvor vurderinger blir tatt. Har man laget et helvete i forkant kan man få et helvete i etterkant, men til 7Žende og sist er det foreldrenes valg og ansvar. Men det er jo grenser for hvor mye man kan forvente av tilrettelegging for at man velger å ta ferie når det passer en selv.

Eller på samme skole. Utrolig nok er ikke behovet for å reise på ferie til stede i de klassene hvor de risikerer å miste plassen og måtte bytte skole.

-Jim Carrey-
Gammel 22-02-15, 22:26   #173
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes jo det er synd at det enkelte steder har blitt så strengt at folk opplever det som helt urimelig. Da oppnår man jo bare at det blir normen å ta fri uten å spørre. Det finnes endel rimelig gode grunner til å ha fri midt i skoleåret (det skjer ikke hvert år for de fleste barn vil jeg tro), og da er det dumt om det er nei på autopilot.

Gammel 22-02-15, 22:27   #174
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Nja, noen får litt mer problemer enn det. Utskriving fra skolen og melding til NAV om at de befinner seg i utlandet = stopp av barnetrygt og litt styr når de kommer hjem. I tillegg har vi flere enn en gang meldt familier til barnevernet fordi vi mener det er uansvarlig at de tar barna ut fra skolen for å reise bort. Dette gjelder om det er stort fravær.

Jeg har også en del møter med foresatte dersom barna har stort fravær eller bare er borte i to uker.

Men utskriving fra skolen og stopp av barnetrygd gjelder vel ikke de som tar en ekstra ukes ferie?

Jeg diskuterer ikke at reglene er som de er. De irriterer meg, men jeg respekterer dem. Samtidig som jeg er såpass regelrytter at jeg blir sur over at andre ikke respekterer dem. (Og det er bare mitt problem.)

Gammel 22-02-15, 22:32   #175
Blånn

Blånn sin avatar

Standard

Men utskriving fra skolen og stopp av barnetrygd gjelder vel ikke de som tar en ekstra ukes ferie?

Jeg diskuterer ikke at reglene er som de er. De irriterer meg, men jeg respekterer dem. Samtidig som jeg er såpass regelrytter at jeg blir sur over at andre ikke respekterer dem. (Og det er bare mitt problem.)

Strengt tatt kan vi det. Hvis vi vet med sikkerhet at de befinner seg i utlandet. Men stort sett gjelder dette de som har lengre ferier til hjemlandet. Hos oss er ikke sydenferier et veldig stort problem.

Og HI ville sannsynligvis fått fri dersom det ikke var andre grunner som tilsa at barnet ikke burde gå glipp av skolegang.

-Jim Carrey-
Gammel 22-02-15, 22:33   #176
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde irritert meg grønn om det var så strengt her. Ikke at jeg egentlig benytter meg av mulighet til å ta dem fri (vel, ikke helt sant, jeg har tatt dem fri til sammen 3 dager i løpet av skoletiden, begge ganger ferierelatert), men sånne absolutte forbud gjør meg trassig.

Gammel 22-02-15, 22:46   #177
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg hadde irritert meg grønn om det var så strengt her. Ikke at jeg egentlig benytter meg av mulighet til å ta dem fri (vel, ikke helt sant, jeg har tatt dem fri til sammen 3 dager i løpet av skoletiden, begge ganger ferierelatert), men sånne absolutte forbud gjør meg trassig.

Jeg er nok også der. Jeg har lett for å bli litt trassig av rigide regler.

Samtidig så skjønner jeg hvorfor det har blitt sånn. Jeg har en fleksibel jobb og kan lett få fri. Samtidig ville jeg jo aldri finne på å be om fri i travle perioder. "Sånt gjør man jo bare ikke."

Men når jeg hører om ungdomsskoleelever som reiser på ferie i forbindelse med tentamen, så skjønner jeg at grensen for "sånt gjør man jo bare ikke" er svært forskjellig fra min.

Gammel 22-02-15, 22:49   #178
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg er nok også der. Jeg har lett for å bli litt trassig av rigide regler.

Samtidig så skjønner jeg hvorfor det har blitt sånn. Jeg har en fleksibel jobb og kan lett få fri. Samtidig ville jeg jo aldri finne på å be om fri i travle perioder. "Sånt gjør man jo bare ikke."

Men når jeg hører om ungdomsskoleelever som reiser på ferie i forbindelse med tentamen, så skjønner jeg at grensen for "sånt gjør man jo bare ikke" er svært forskjellig fra min.

Ja, det er nettopp det. Og så er det nok slik at det har eskalert litt med diverse feiringer i utlandet som egentlig er sydentur med unnskyldning. Vi har også vært med på det selv om det for vår del var i en skoleferie.

Gammel 22-02-15, 22:50   #179
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Har unger som ligger foran pensum uansett.

Hvorfor er dette vesentlig? Er det helt greit at Ole, som gjør det bra på skolen, får reise til syden midt i skoleåret, mens Dole, som sliter, alltid får blankt avslag?

Gammel 22-02-15, 22:54   #180
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lovverket sier jo tydelig at det kan gis fri så lenge det er forsvarlig, så da blir jo nettopp sånt viktig hvis det skal gjøres vurderinger. Eller man kan bestemme seg for å kjøre en streng linje for å slippe å gjøre slike virderinger.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:00.