|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Følelsen av fattigdom
Oppfatning av merkepress heng vel også svært mykje sammen med verdigrunnlag og holdningar? Det er jo ikkje tvil om at to familiar med lik økonomi og naboar i samme nabolag kan oppfatte dette ulikt.
|
|
|
|
#162 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Følelsen av fattigdomMerkepress blir vel mye av det samme som relativ fattigdom. Hvorvidt det er tilstedeværende eller ikke avhenger av hva du velger å føle det.
|
|
|
|
#163 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Følelsen av fattigdomMm. Og sikkert med det Guava sier - merkepresset kan jo være der, men dersom man selv har kontroll på om man velger å gi blaffen så føles presset lettere enn om man ikke har noe valg. Vi er nok litt der, men på barneskolen vår er det virkelig bemerkelsesverdig lite av det.
|
|
|
#164 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Følelsen av fattigdomJeg kan til og med føle meg edel og "flink" når jeg velger å handle Cubus og brukt. Fordi jeg da vet at jeg ikke bidrar til press. Og fordi det er fordi jeg vil selv (og er gjerrig), ikke fordi jeg "må".
|
|
|
#165 |
|
Personlig pessimist
|
Foreldrene her i bygda rapporterer også om større merkepress på ungdomsskolen, men rister fremdeles vantro på hodet av rapporter fra hovedstaden om ungdom i jakker til 5000 kr. Så det som kan oppleves som "mye merkepress" her ville antagelig vært lite andre steder. Jeg vil si det ikke er merkepress på barneskolen i det hele tatt, så "større merkepress" på ungdomsskolen trenger jammen ikke være rare greiene. Og jeg ser veldig avslappet og variert påkledning hos konfirmantkullene.
|
|
|
|
#166 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jepp. Dette tror jeg er en viktig greie. Vi bor jo i et nabolag som likner mye på deres. Min fjortenåring synes HM og Cubus er helt greit. Og velger å bruke lerretsveske fra loppis til gymtøy og musikkinstrument. Fordi hun kan, ikke fordi hun må.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#167 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Følelsen av fattigdomJeg har bare barn i barneskolen og skal ikke mene noe om merkepress der vi bor. Rapportene fra den lokale ungdomsskolen sier at den er vidunderlig fri for det den også, men det har jeg ingen erfaring med foreløpig.
|
|
|
|
#168 |
|
Personlig pessimist
|
Dette viser vel bare hvor forskjellige utgangspunkt vi har. Det har aldri falt meg inn at det skulle være edelt eller "flinkt" å handle på Cubus. Bare helt normalt.
|
|
|
|
#169 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Altså, det er jo det mange fra resten av landet gjør. Flytter fra nord, sør, vest til Oslo og omegn fordi det er mye jobbmuligheter her, samt pga utdannelse. De bor langt fra familie og etablerer seg i Osloregionen. De fleste jeg har jobbet med bor til dels langt unna sitt hjemsted og familie.
|
|
|
#170 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Merkepress i skolen handler i mange tilfeller om elever som blir utestengt fordi de har feil klær, snakket stygt om og plaget på andre måter. Du kan virkelig ikke i fullt alvor mene at disse elevene bare skal la være å føle dette som press.
|
|
|
|
#171 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jepp. men med all mulig respekt - det er nå faktisk slik at det er helt annerledes å etablere seg på nytt og få nettverk på et setd der der mange er nye enn der hvor alle andre enn deg har bodd siden tidenes morgen. Jeg har en venninne som flyttet fra Oslo til en liten by på Vestlandet for 20 år siden. Folk der ser fortsatt på henne som nykommer utenfra.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#172 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Her er det fraværende i form av at barna ikke har hørt om de merkene som regnes som "merkeklær". Og selv om sikkert flere barn har slike klær så er de ikke (i alle fall ikke mine barn) klar over at det skal bety status. Jeg regner med at det neppe kan være snakk om noe press når det blir snakket så lite om at ungene ikke får det med seg.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 21-10-16 kl 14:06. |
|
|
|
|
|
#173 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Her sikter du virkelig til ekstremversjonen. Hvor ofte inntreffer faktisk dette?
|
|
|
|
#174 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Helt enig. Og der spiller også foreldrene en rolle, med hvordan dette snakkes om hjemme.
|
|
|
#175 |
|
Personlig pessimist
|
Ja, det tror jeg også.
|
|
|
|
#176 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Følelsen av fattigdomOppfatning av merkepress handler vel også om økonomi. Det er stor forskjell på å velge å ikke kjøpe merkeklær selv om man har råd og å ikke ha råd til merkeklær i det hele tatt. Jeg er ganske sikker på at sistnevnte føler mer merkepress enn førstnevnte. Og det er mye lettere å ikke ta merkepresset innover seg hvis kjøp/ikke kjøp av merkeklær er et reelt valg. At folk på FP føler lite merkepress sier dermed ikke så mye. Kanskje har FPere generelt bare god råd?
|
|
|
#177 |
|
Glamorøs
|
Sv: Følelsen av fattigdomJa, det er litt sånn som den simple living-bølgen som gikk over landet for noen år siden. Ett eller annet magasin eller avis intervjuet en eller annen steinrik kunstnerdame som hadde valgt å flytte ut i ei koie i skogen og gå med flagregevanter, ikke ha penservise (
|
|
|
#178 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Det er nettopp dette jeg reagerer på i denne tråden. Hvordan kan man sammenligne det å ha et reelt valg og ikke? Hvordan kan folk fra middelklassen sette seg inn i hvordan det er å være ordentlig fattig i Norge i dag, dvs. ikke ha noen av disse valgene? Er det like lett da å si til barna at de ikke kan gå på kino, få en jakke de ønsker seg osv. Det er aldri et valg for mange av disse menneskene, det er aldri et alternativ, man reiser aldri på ferie eller gjør opp på andre måter osv som kan forsvare den kjipe avgjørelsen man tar osv. Det er en PERMANENT TILSTAND, hver dag, hele året.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 21-10-16 kl 14:53. |
|
|
|
|
|
#179 |
|
Off the map.
|
Sånn er det for meg også. Jeg MÅ sånn sett ikke gjøre det, men jeg ser virkelig ingen verdi for meg å kjøpe dyre klær til ungene. Guttungen velger joggebukser konsekvent om han kler på seg selv. Da snakker vi gjerne om arvede joggebukser. Jeg prøver å kle på han noe "pent" hvis vi skal noe (og da gjerne fra HM, og da er "pent" det samme som en hel og ren genser og bukse, som ikke er på vranga eller bak-fram.
|
|
|
#180 |
|
Personlig pessimist
|
Vet du egentlig nok om folk som svarer i denne tråden til å konkludere med at det er dette som foregår? At det kun er snakk om folk som aldri har vært noe annet enn middelklasse eller visst om noe annet enn middelklasse, og dermed er helt uten forestillingsevne om noe annet? Jeg lurer oppriktig, for du virker vel så bastant som mange andre i tråden.
|
|
![]() |
|
|