|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Følelsen av fattigdom
Hun har jo i det minste klart å spare opp en god del egenkapital, for å kunne i det hele tatt være med i starten. Pøbelsara snakker vel om de som ikke klarer det engang.
|
|
|
|
#142 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Følelsen av fattigdomEn ting som påvirker sammensetningen her vi bor, er at mange, faktisk flertallet, tror jeg, av boligene er bygd som generasjonsboliger. En del er solgt "ut av familien" til folk som har slått den sammen til en stor enebolig (som vår, som ble kjøpt rimelig før prisene gikk bananas), men veldig mange bor med mor og far i en etasje, og en barnefamilie i en annen etasje. Dermed kommer folk seg inn på boligmarkedet til en (relativt) rimelig pris, fordi den halvdelen strengt tatt ikke er så verdifull for andre enn folk som er i slekta (man deler inngang og det er stort sett lytt mellom etasjene, så det er ikke som å bo i leilighet i blokk, på en måte, fordi det blir så tett).
|
|
|
#143 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men finnes det ikke statistikk på inntekt i området der dere bor? Det vil jo opplyse en del om hvordan ståa er økonomisk for de som bor der. |
|
|
|
|
|
#144 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Nå sporer jeg kanskje av min egen diskusjon, men det jeg tenker er naturlig er at noen er rikere enn andre. Ikke at det er en god ting at like folk bosetter seg sammen. Selv om jeg skjønner hvorfor det skjer.
|
|
|
|
#145 |
|
Glamorøs
|
Ja, kanskje om man har din utdannelse. Skulle hun flyttet til Eidsvoll ville skolen ikke lenger vært gratis (noe som ser ut til å ha gått mange hus forbi), kanskje hun ville fått en enda dårligere betalt jobb enn det hun kunne få til i byen. Kanskje hun ville flyttet fra alt av nettverk, og det igjen ville gjort det enda vanskeligere å jobbe og studere. Også kan jeg like gjerne spørre deg også; siden ingen andre som kritiserer henne har svart på det: Hva tenker du om at hun faktisk har tatt konsekvensen av valget sitt: hun har utdannet seg, og hun har flyttet. Jeg syns det er fullstendig meningsløst å for det første kritisere en virkelig person for valg hun har tatt, men faktisk tatt konsekvensen av og endret, og for det andre, kritisere henne for å skrive en roman og blande fullstendig sammen hva romanen handler om, hva som er hennes liv og hva journalisten har valgt å fokusere på.
Nja, det hjelper nok på, men jeg tror sånne ting går i bølger, henger sammen med hvem som blir sett på som meningsbærere og kan variere fra klasse til klasse, og fra trinn til trinn. Lisa og jeg har barn på to naboskoler sentralt i Oslo som har nogenlude lik demografi. Vi har de som er ressurssvake på amnge vis: enten økonomisk, uten utdanning, uten språkkunnskaper, og vi har dem som bor i et relativt dyrt småhusområde; som har høy utdannelse, er akademinere, politikere og kunstnere. Vi har mange kommunale boliger, blokker, bygårder og eneboliger. Allikevel er merkepresset fullstendig ulikt på skolene våre. Save
|
|
|
#146 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Ja, jeg tror ikke at det er eneste grunnen, og jeg kan heller ikke garantere for de andre klassene, jeg kan bare svare 100% for de to klassetrinnene jeg har barn på. Men har hørt tilsvarende fra de som har barn på andre klassetrinn også. Selvsagt, hvis en svært dominerende og toneangivende elev kunngjør at ett eller annet merke er det eneste brukbare så vil det påvirke mange i klassen, men det er uansett mindre sjanse for at press oppstår når det er stor variasjon og få som har det samme, enn der det er flertallet som har en ting og tar det som en selvfølge at det er noe man må ha. Det blir mer tilfeldig.
|
|
|
#147 |
|
Yes, we can!!
|
Jo, sikkert? Jeg skjønte ikke spørsmålet? Vil du at jeg skal slå det opp?
|
|
|
#148 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Følelsen av fattigdomOk, nå er det på tide å finne frem denne pollen igjen:
|
|
|
#149 |
|
By the Sea
|
Takk for oppklaring! Det hang mer sammen, ja.
|
|
|
#150 |
|
Borte
|
Sv: Følelsen av fattigdomJeg tror jeg ville svart annerledes på den pollen i dag, med et barn i niende klasse, enn jeg gjorde i 2013 da jeg fortsatt ikke hadde noen ungdomsskolebarn.
|
|
|
#151 |
|
Borte
|
Eller forresten. Nå kom jeg på at veskesaken var sterkt knyttet til min hjemby, så da ville jeg vel kanskje ikke det likevel. :dobbel -
|
|
|
#152 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
... mens media elsker å presentere dette som at det er slik det er, nå til dags. Barn utsettes for et massivt merkepress helt ned i barnehagealder, og det er nærmest en gjengs holdning at det bare er fattige som handler på Cubus. Det er det jeg mener med at de problemstillingene det fokuseres på gjelder for en svært liten del av befolkningen, begrenset til enkelte områder i Oslo, og jeg ser nå at det tydeligvis ikke gjelder der heller, så da lurer jeg på hvor utbredt det egentlig er. Jeg tror ikke de som lever på lav inntekt ellers i landet helt kjenner seg igjen i de tabloide eksemplene.
|
|
|
#153 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Følelsen av fattigdomJeg ville nok svart det samme, men det henger sammen med barnet, mer enn skolen, tror jeg.
|
|
|
#154 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Følelsen av fattigdomJeg tenker at oppfatningen av hva som er mye eller lite merkepress også varierer med hvor man bor. Jeg handler forresten på Cubus, både til barna og meg selv.
|
|
|
|
#155 |
|
Yes, we can!!
|
Oooh, ny dimensjon. Hvordan da, tenker du?
|
|
|
#156 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Tja. I Norge er det lagt opp til at alle skal eie egen bolig. Det koster like mye å bo i en leid toromsleilighet som det koster å bo i en man eier selv. Det er ikke et regulert leiemarked, slik man har mange andre steder, der det er rimeligere å leie enn å eie. Jeg har en singel datter som ikke engang tenker seg muligheten av å kjøpe seg noe i Oslo, fordi det er helt utopisk for henne å klare å spare nok til egenkapital, selv om hun fink kan betjene et lån på det en toroms koster. Hun har alle sine røtter her og all sin familie her, og vurderer av og til å flytte, men har hittil slått det fra seg, fordi hun ikke har noe nettverk andre steder. Hun har fast, trygg jobb, men kommer nok ikke inn på boligmarkedet hvis hun ikke får økonomisk bistand eller finner seg en partner hun kan kjøpe sammen med. Sånn er det bare her.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#157 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Følelsen av fattigdomMerkepress henger veldig sammen med mulighetene man har. Det er ikke alltid selve merke det handler om, men det å være blant dem som har muligheter. Merke blir gjerne bare symboler på noe mye større. |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Følelsen av fattigdomI Norge er jo også det å eie bolig sterkt favorisert gjennom skattesystemet. Det er helt vilt at man belønnes for å ta pengene ut av verdiskapende virksomhet og sette dem i hytte på fjellet i stedet.
|
|
|
#159 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Hvis du går til boligannonsene i Finn.no, og går til tabellen under kart, og velger les mer, kommer du til Nabolagsfakta som Finn.no har satt sammen av flere kilder. Eksempler.
|
|
|
|
#160 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Dette synes jeg er utrolig viktig. Hvor mange av oss kan med hånden på hjertet si at vi selvsagt ville flyttet langt vekk fra venner, besteforeldre, annen familie og ofte jobb - for å få det romsligere? Klart det er et alternativ, men det er ikke en enkel sak å flytte fra alt av kontaktnett, heller.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
![]() |
|
|