Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Kan man servere "alt" i en konfirmasjon?
Alt er greit- det er konfirmantens dag! 15 12,71%
Mor far lar konfirmanten bestemme ut fra deres forslag 37 31,36%
Konfirmanten bestemmer, men pris/hva som er praktisk mulig spiller også en rolle 57 48,31%
Konfirmasjonsmiddag skal være "ordentlig" middag- kjøtt eller fisk- med forrett og dessert. 21 17,80%
Konfirmasjonsmiddag skal/bør være catering som koldtbord eller snitter 6 5,08%
Annet 4 3,39%
Tacokrydder/vi feirer ikke konfirmasjon 5 4,24%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 118. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-17, 20:36   #161
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

De gangene jeg har hentet en flokk konfirmanter etter kurskvelder har de diskutert innholder i bilen hjem i alle fall. Om de håpefulle her sa rett ut at de bare ville gjennomføre for å få gaver ville jeg nok kanskje vurdert å droppe både kurs og selskap.

Det har vi hatt i bilen her også og det det ser ut som de får med seg noe videre. Det er fint. Men som sagt, det er obligatorisk. Nå, som da jeg konfirmerte meg, skinner det igjennom at gaver og penger er svært interessant. Og jeg er veldig overrasket over hvor mange som kun får velge kristelig fortsatt i 2017. Ellers ingen konfirmasjon. Det fikk heller ikke jeg i 1988/89, sånn i prinsippet. Jeg ble dypt kristen i konfirmasjonstiden, men det varte ikke så lenge. Så mitt inntrykk er ikke at barna velger mye utifra egen dypere motivasjon. Min sønn valgte human etisk pga stor skeptisme og null religiøs overbevisning og det syntes jeg er bra han har et forhold til.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 20:38   #162
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Charlie: Konfirmantene sier selvsagt verken ja eller "ja" til noe som helst, verken i kristen eller alternativ konfirmasjon. Det handler ikke om å verken love eller bekrefte noe som helst.[/quote]

Jeg vet at de ikke sier ja eller nei til noe som helst lenger, det er poenget. Jeg synes ikke det er selvsagt at man ikke skal ta standpunkt til trosoppfatningen i DNK. (det er derfor jeg mener det knapt er innhold igjen i kirkelig konfirmasjon). Er konfirmanten min kristen og ønsker å stå i kirken, flott. Men jeg avbefaler kirkelig konfirmasjon hvis ikke. Synes det er synd at kirken ikke gjør det.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 20:41   #163
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knapt noe innhold igjen? Det må stå dårlig til med konfirmasjonsoppleggene rundt omkring.

Gammel 25-03-17, 20:41   #164
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Minis motivasjon var nok selskapet, tradisjonen og gavene. Nå når han snart er ferdig med kurset så kan vi oppsummere med at han syntes det har vært gøy på de samlingene som har vært.

Han har overraskende engasjert i hvordan han ønsker dagen skal være - hvilke farger han skal ha på pynt, dressen, maten, kakene - selv invitasjonene hadde han en mening om. Han har selv tatt initiativ til de ulike delene og det opplever jeg som veldig positivt ettersom det normalt sett er kun fotball som engasjerer.

Gammel 25-03-17, 20:47   #165
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Knapt noe innhold igjen? Det må stå dårlig til med konfirmasjonsoppleggene rundt omkring.

Jeg syntes den kirkelige undervisningen har vært utrolig samfunnsengasjert - de har hatt flere tilrettelagte gudstjenester for funksjonshemmede hvor konfirmantene har hatt tjenester, de har hatt gudstjenester og kirkekaffe for de eldre - Mini syntes begge deler har vært fint. Karnevalgudstjenesten for barn hadde også vært bra.
De har flere ulike aktiviteter - som rollespill om hvordan det er å være forfulgt pga sin tro, denne foregikk i skogen og hadde vært veldig spennende, vi foreldre var også engasjert her. Den kirkelige undervisningen er mao ikke å sitte og bla i en bibel.

Gammel 25-03-17, 20:49   #166
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg syntes den kirkelige undervisningen har vært utrolig samfunnsengasjert - de har hatt flere tilrettelagte gudstjenester for funksjonshemmede hvor konfirmantene har hatt tjenester, de har hatt gudstjenester og kirkekaffe for de eldre - Mini syntes begge deler har vært fint.
De har flere ulike aktiviteter - som rollespill om hvordan det er å være forfulgt pga sin tro. Den kirkelige undervisningen er mao ikke å sitte og bla i en bibel.

Der din konfirmerer seg tror jeg det er spesielt bra faktisk. Det er i alle fall det jeg har hørt. Det er et bra ungdomsmiljø, og jeg har hørt mye positivt om opplegget.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 20:49   #167
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er "innhold"?
Hva ligger i å ta standpunkt? Standpunkt til hva?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 20:51   #168
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Der din konfirmerer seg tror jeg det er spesielt bra faktisk. Det er i alle fall det jeg har hørt. Det er et bra ungdomsmiljø, og jeg har hørt mye positivt om opplegget.

Det er et veldig ungt miljø - lederene er utrolig bra og klart det har nok en viss påvirkning. De er på bølgelengde med konfirmantene.

Gammel 25-03-17, 20:59   #169
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg syntes den kirkelige undervisningen har vært utrolig samfunnsengasjert - de har hatt flere tilrettelagte gudstjenester for funksjonshemmede hvor konfirmantene har hatt tjenester, de har hatt gudstjenester og kirkekaffe for de eldre - Mini syntes begge deler har vært fint. Karnevalgudstjenesten for barn hadde også vært bra.
De har flere ulike aktiviteter - som rollespill om hvordan det er å være forfulgt pga sin tro, denne foregikk i skogen og hadde vært veldig spennende, vi foreldre var også engasjert her. Den kirkelige undervisningen er mao ikke å sitte og bla i en bibel.

Så bra! Her lager ungdomspastoren teambuildingopplegg hjemme på sin egen gård, og flere voksne par i menigheten er "faddere" for hver sin gruppe konfirmantert. Konfirmantene kommer hjem til dem, spiser kveldsmat og prater. Om både tro, ungdomstid, vennskap osv. Vi som lager oppleggene for gudstjenestene har alltid konfirmantene spesielt i tankene, særlig med tanke på det musikalske. For et par uker siden ville en av årets konfirmanter døpes på søndagsgudstjenesten, og venninnen min som var musikalsk leder den søndagen skrev like godt en helt egen sang til anledningen. Vi bryr oss virkelig om konfirmantene, og det er ikke lite krefter som legges ned hvert eneste år. Og det tror jeg merkes. Jeg ser at konfirmantene kommer på langt mer enn det som er obligatorisk, og opplegget er mye mer dynamisk enn det var da jeg var konfirmant i -95. Og opplegget var slett ikke så ille da heller, men langt mer tradisjonelt enn nå.

Gammel 25-03-17, 21:05   #170
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det frister meg å si nå at det ikke virker som du vet hva kirkelig konfirmasjon er i det hele tatt.

Jeg skulle til å si det samme selv.

Min er konfirmant nå og jeg synes opplegget i kirken er bra, fordi det tar ungdom på alvor, det handler om tro og å leve, om rettferdighet og nestekjærlighet, og de kirkelige handlingene. En av venninnene til min skal døpes om noen uker, da skal venninnene være tilstede og så blir det dåpsselskap etterpå. De tar forberedelsene på alvor, synes jeg. Og jeg synes menigheten møter ungdommene på en veldig fin måte. Min er ikke opptatt av penger og gaver i det hele tatt, men det kan skyldes at hun har det meste hun trenger fra før. Hun er veldig glad for å få bunad, da.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 25-03-17 kl 21:16.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 21:14   #171
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Mine uttalelser går ikke på om oppleggene er flotte eller ikke. Jeg hadde en veldig bra og spesiell konfirmasjonstid selv. Men at motivasjonen for å velge å konfirmere seg har for veldig mange på penger/gaver, press og forventninger fra familie om at det skal gjøres og gjerne hvilken type også er førende. Jeg sier ikke at opplegget er bortkastet eller ikke gir barna noe. Men at meningen bak dette har forandret seg såpass mye fra opprinnelig/veldig gamle tider at for min del har mine følelser rundt dette endret seg. Jeg synes at en høytidelig feiring ved 18 år som markering fra barn til voksen hadde vært like verdifull.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 25-03-17, 21:15   #172
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg synes at en høytidelig feiring ved 18 år som markering fra barn til voksen hadde vært like verdifull.

For å si det sånn, så hadde jeg hvertfall ikke vært interessert i noe feiring med familie da jeg var 18, så det hadde vært for sent for min del. Jeg er glad jeg hadde konfirmasjon som 15-åring, tross alt.

Gammel 25-03-17, 21:16   #173
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv om eldste gikk inn i dette med konfirmasjon fordi han ville ha fest og gaver, så synes han jo faktisk at HEF-opplegget er bra. Så da kommer det jo noe bra ut av det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 21:24   #174
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine uttalelser går ikke på om oppleggene er flotte eller ikke. Jeg hadde en veldig bra og spesiell konfirmasjonstid selv. Men at motivasjonen for å velge å konfirmere seg har for veldig mange på penger/gaver, press og forventninger fra familie om at det skal gjøres og gjerne hvilken type også er førende. Jeg sier ikke at opplegget er bortkastet eller ikke gir barna noe. Men at meningen bak dette har forandret seg såpass mye fra opprinnelig/veldig gamle tider at for min del har mine følelser rundt dette endret seg. Jeg synes at en høytidelig feiring ved 18 år som markering fra barn til voksen hadde vært like verdifull.

Jeg for min del synes det er bra. Gudskjelov at innholdet har endret seg. Slik Niobe beskriver det er det nesten så jeg også kunne konfirmert meg i kirka. Det er mye bedre og mer meningsfullt nå enn da mamma eller mormor konfirmerte seg, og det var pugging og overhøring som stod i fokus.

Og da mine jevnaldrende konfirmerte seg hadde jeg inntrykk av at det hele var et langt gjesp de måtte lide seg igjennom. Men det kan jo ha vært pga dårlig opplegg akkurat der.

Sist redigert av My : 25-03-17 kl 21:37.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 21:42   #175
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Jeg er sikkert ikke ferdigtenkt eller bestemt angående temaet men siden vi har første konfirmasjon nå snart er dette det jeg sitter med nå. For min del synes jeg kristelig bør velges utifra kristen overbevisning eller oppriktig nysgjerrighet. Ikke fordi familien krever eller forventer at det er den formen som velges og at barnet velger det fordi det ellers ikke blir selskap/penger/gaver/oppmerksomhet. I forhold til human etisk er det et godt alternativ for de som ikke finnes kristne/religiøse, men det samme gjelder der. Hvis man ser på det som en overgangsrite fra barn til voksen er det det som jeg synes har forandret seg mye. Dagens 15 åringer er ikke voksne ved denne alderen slik det var i tidligere tider. For meg blir derfor ingen mening ift det, da kan det heller feires ved 18 år da barnet faktisk sett blir ansett som voksen. Stemmerett, førerkort, alkohol og nærmer seg tid for videre studier og selvstendig liv.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 25-03-17, 21:54   #176
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er da ingen ting i veien for at man kan lage en storslagen 18-årsfeiring for barnet sitt om man vil det.

Mange feirer riter ved annen alder enn 15.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 17:27   #177
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Min konfirmant var mye mer reflektert enn jeg var da jeg ble konfirmert. Ungdommen nå til dags er så fine. Selvsagt var hun glad for penger og gaver, men det var kurset, festen og talene hun var mest opptatt av.

Helt enig. Her blir det ikke så mye penger heller, hun har valgt seg en bunad, og veldig mange er med på å spleise på den. Hun gleder seg veldig til å bruke den da! Senest på fredag hadde vi en gjeng 15 åringer her, og da gikk diskusjonen livlig rundt bordet om konfirmasjonen. Det ble også diskutert om man kunne velge å ikke "fullføre" da noen underveis hadde blitt veldig usikre på om det var riktig for dem. De tenker i alle fall mye på de store tingene i livet, og det synes jeg er en veldig fint ting.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 20:42   #178
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Jeg er sikkert ikke ferdigtenkt eller bestemt angående temaet men siden vi har første konfirmasjon nå snart er dette det jeg sitter med nå. For min del synes jeg kristelig bør velges utifra kristen overbevisning eller oppriktig nysgjerrighet. Ikke fordi familien krever eller forventer at det er den formen som velges og at barnet velger det fordi det ellers ikke blir selskap/penger/gaver/oppmerksomhet. I forhold til human etisk er det et godt alternativ for de som ikke finnes kristne/religiøse, men det samme gjelder der. Hvis man ser på det som en overgangsrite fra barn til voksen er det det som jeg synes har forandret seg mye. Dagens 15 åringer er ikke voksne ved denne alderen slik det var i tidligere tider. For meg blir derfor ingen mening ift det, da kan det heller feires ved 18 år da barnet faktisk sett blir ansett som voksen. Stemmerett, førerkort, alkohol og nærmer seg tid for videre studier og selvstendig liv.

I vår familie har vi hatt stort familieselskap for ungdommer både ved 15 årsalder og ved 18-årsdag (ut til fetter/kusiner av oss foreldre), mange av ungdommene har ikke hatt noen form for konfirmasjon, men selskap er det uansett. Det er litt en anledning for å samle familien - selv om eller fordi mange av oss har minimalt med kontakt mellom selskapene. For meg er det å ha familieselskap likevel/ nettopp derfor for ungdommens skyld - ikke bare for at ungdommen skal feires, men også at ungdommen skal få vedlikeholde slektsrelasjoner.

Gammel 26-03-17, 20:48   #179
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hva er "innhold"?
Hva ligger i å ta standpunkt? Standpunkt til hva?

Vet ikke om det var en kommentar til mitt innlegg, men for sikkerhets skyld. Standpunkt til om man deler trosoppfatningen til trossamfunnet man er medlem av. Jeg synes det er noe man burde ha en mening om, når man har valgt å stå der i kirken og bli bedt for av en forkynner av et religiøst samfunn foran menigheten. Det er det selvfølgelig helt greit å ha flere meninger om.

Gammel 26-03-17, 20:55   #180
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at 15 år kan være en riktig alder på mange måter. Da er ungdommene i en prosess hvor deres voksne personlighet formes, de utsettes for mange voksne problemstillinger som de må takle, samtidig som de er veldig sårbare og ikke "ferdig formet". Nei, de er ikke voksne, men de er definitivt ikke barn lenger, og det er en brytningstid, der de går inn i noe nytt. Det er en viktig alder for å reflektere over og ta inn over seg en del av de problemstillingene som drøftes i konfirmantundervisningen.

Og bare selve seremonien, det å være midtpunkt blant voksne, takle å bli holdt tale for, med alle høytidelige og rosende ord, måtte ta eldre slektninger i hånda og takke for gaver og motta lykkeønskninger, sånt som er både høytidelig, litt kleint og stort på en gang, det er det mange som vokser på.

Og ikke minst, i en alder hvor mange ønsker å forsvinne i mengden, være lik de andre, er usikre på seg selv, har lav selvtillit og føler seg utilstrekkelig, er det viktig med en dag der de får høre i klare ordelag hvor verdifulle nettopp de selv er. Ikke på grunn av at de glir inn i mengden, eller er syyyykt peen, men på grunn av den egenarten og personligheten hver enkelt har.

Akkurat dette tror jeg har spesielt stor verdi i den vanskelige ungdomsskolealderen. Jeg har inntrykk av at en god del ungdommer har vokst et hakk på denne dagen.

Når det gjelder offisielle aldersgrenser for ting så er jo også 15 år en grense for mye. Blant annet den kriminelle lavalder, man er strafferettslig ansvarlig for sine handlinger. Og ikke minst (og særlig relevant i denne sammenhengen), man kan selv velge religiøs tilhørighet. Man nærmer seg seksuell lavalder, med alt det innebærer, og selv om man ikke har lov til å kjøpe alkohol enda er det likevel en alder der mange stifter sin første bekjentskap med dette. De skal snart over i videregående, og begynne å tenke på framtidig karriere for alvor, for første gang. Så det er absolutt mange nye og voksne ansvarsområder som dukker opp rundt den alderen.

Fra Ung.no:

Sitat:

15 år
Du er over den kriminelle lavalder og kan bli straffet med fengsel eller pengebot hvis du bryter loven.
Du kan settes i varetekt, men dine verger skal varsles og har bestemte rettigheter.
Du har rett til å ta vanlig lønnet arbeid, men foreldrene dine kan si opp avtalen hvis din "oppfostring og velferd krever det".
Du har rett til å bestemme over pengene du har tjent selv, men foreldrene dine kan sette grenser.
Du kan velge utdanning selv.
Dersom barnevernet har bestemt noe over deg som du ikke er enig i, kan du klage på egen hånd. Du har rett til å se papirene som barnevernet har i din sak.
Du har rett til en plass i videregående skole etter du er ferdig med ungdomsskolen.
Du har rett til å melde deg inn og ut av foreninger og kirkesamfunn.
Du kan gå alene på kino med 15 års aldersgrense.
Du kan øvelseskjøre på lett motorsykkel, moped eller traktor på bestemte vilkår.

Sist redigert av My : 10-04-17 kl 09:47.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:12.