|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
Se resultatene: Kan man servere "alt" i en konfirmasjon? | |||
Alt er greit- det er konfirmantens dag! |
![]() ![]() ![]() ![]() |
15 | 12,71% |
Mor far lar konfirmanten bestemme ut fra deres forslag |
37 | 31,36% |
Konfirmanten bestemmer, men pris/hva som er praktisk mulig spiller også en rolle |
57 | 48,31% |
Konfirmasjonsmiddag skal være "ordentlig" middag- kjøtt eller fisk- med forrett og dessert. |
21 | 17,80% |
Konfirmasjonsmiddag skal/bør være catering som koldtbord eller snitter |
6 | 5,08% |
Annet |
4 | 3,39% |
Tacokrydder/vi feirer ikke konfirmasjon |
5 | 4,24% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 118. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?
Det har vi hatt i bilen her også og det det ser ut som de får med seg noe videre. Det er fint. Men som sagt, det er obligatorisk. Nå, som da jeg konfirmerte meg, skinner det igjennom at gaver og penger er svært interessant. Og jeg er veldig overrasket over hvor mange som kun får velge kristelig fortsatt i 2017. Ellers ingen konfirmasjon. Det fikk heller ikke jeg i 1988/89, sånn i prinsippet. Jeg ble dypt kristen i konfirmasjonstiden, men det varte ikke så lenge. Så mitt inntrykk er ikke at barna velger mye utifra egen dypere motivasjon. Min sønn valgte human etisk pga stor skeptisme og null religiøs overbevisning og det syntes jeg er bra han har et forhold til.
![]() |
#162 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?Charlie: Konfirmantene sier selvsagt verken ja eller "ja" til noe som helst, verken i kristen eller alternativ konfirmasjon. Det handler ikke om å verken love eller bekrefte noe som helst.[/quote] |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?Knapt noe innhold igjen? Det må stå dårlig til med konfirmasjonsoppleggene rundt omkring.
![]() |
![]() |
#164 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?Minis motivasjon var nok selskapet, tradisjonen og gavene. Nå når han snart er ferdig med kurset så kan vi oppsummere med at han syntes det har vært gøy på de samlingene som har vært.
![]() |
#165 |
~~~~~~~
|
Jeg syntes den kirkelige undervisningen har vært utrolig samfunnsengasjert - de har hatt flere tilrettelagte gudstjenester for funksjonshemmede hvor konfirmantene har hatt tjenester, de har hatt gudstjenester og kirkekaffe for de eldre - Mini syntes begge deler har vært fint. Karnevalgudstjenesten for barn hadde også vært bra.
![]() |
#166 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Der din konfirmerer seg tror jeg det er spesielt bra faktisk. Det er i alle fall det jeg har hørt. Det er et bra ungdomsmiljø, og jeg har hørt mye positivt om opplegget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
~~~~~~~
|
Det er et veldig ungt miljø - lederene er utrolig bra og klart det har nok en viss påvirkning. De er på bølgelengde med konfirmantene.
![]() |
#169 |
Personlig pessimist
|
Så bra! Her lager ungdomspastoren teambuildingopplegg hjemme på sin egen gård, og flere voksne par i menigheten er "faddere" for hver sin gruppe konfirmantert. Konfirmantene kommer hjem til dem, spiser kveldsmat og prater. Om både tro, ungdomstid, vennskap osv. Vi som lager oppleggene for gudstjenestene har alltid konfirmantene spesielt i tankene, særlig med tanke på det musikalske. For et par uker siden ville en av årets konfirmanter døpes på søndagsgudstjenesten, og venninnen min som var musikalsk leder den søndagen skrev like godt en helt egen sang til anledningen. Vi bryr oss virkelig om konfirmantene, og det er ikke lite krefter som legges ned hvert eneste år. Og det tror jeg merkes. Jeg ser at konfirmantene kommer på langt mer enn det som er obligatorisk, og opplegget er mye mer dynamisk enn det var da jeg var konfirmant i -95. Og opplegget var slett ikke så ille da heller, men langt mer tradisjonelt enn nå.
![]() |
![]() |
#170 |
Panzerekstremfeminist
|
Jeg skulle til å si det samme selv.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 25-03-17 kl 21:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Nek er allrighte dyr
![]() Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?Mine uttalelser går ikke på om oppleggene er flotte eller ikke. Jeg hadde en veldig bra og spesiell konfirmasjonstid selv. Men at motivasjonen for å velge å konfirmere seg har for veldig mange på penger/gaver, press og forventninger fra familie om at det skal gjøres og gjerne hvilken type også er førende. Jeg sier ikke at opplegget er bortkastet eller ikke gir barna noe. Men at meningen bak dette har forandret seg såpass mye fra opprinnelig/veldig gamle tider at for min del har mine følelser rundt dette endret seg. Jeg synes at en høytidelig feiring ved 18 år som markering fra barn til voksen hadde vært like verdifull.
![]() |
#172 |
Personlig pessimist
|
For å si det sånn, så hadde jeg hvertfall ikke vært interessert i noe feiring med familie da jeg var 18, så det hadde vært for sent for min del. Jeg er glad jeg hadde konfirmasjon som 15-åring, tross alt.
![]() |
![]() |
#173 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?Selv om eldste gikk inn i dette med konfirmasjon fordi han ville ha fest og gaver, så synes han jo faktisk at HEF-opplegget er bra. Så da kommer det jo noe bra ut av det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Jeg for min del synes det er bra. Gudskjelov at innholdet har endret seg. Slik Niobe beskriver det er det nesten så jeg også kunne konfirmert meg i kirka. Det er mye bedre og mer meningsfullt nå enn da mamma eller mormor konfirmerte seg, og det var pugging og overhøring som stod i fokus.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 25-03-17 kl 21:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Nek er allrighte dyr
![]() Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?Jeg er sikkert ikke ferdigtenkt eller bestemt angående temaet men siden vi har første konfirmasjon nå snart er dette det jeg sitter med nå. For min del synes jeg kristelig bør velges utifra kristen overbevisning eller oppriktig nysgjerrighet. Ikke fordi familien krever eller forventer at det er den formen som velges og at barnet velger det fordi det ellers ikke blir selskap/penger/gaver/oppmerksomhet. I forhold til human etisk er det et godt alternativ for de som ikke finnes kristne/religiøse, men det samme gjelder der. Hvis man ser på det som en overgangsrite fra barn til voksen er det det som jeg synes har forandret seg mye. Dagens 15 åringer er ikke voksne ved denne alderen slik det var i tidligere tider. For meg blir derfor ingen mening ift det, da kan det heller feires ved 18 år da barnet faktisk sett blir ansett som voksen. Stemmerett, førerkort, alkohol og nærmer seg tid for videre studier og selvstendig liv.
![]() |
#177 |
Men først, kaffe!
Helt enig. Her blir det ikke så mye penger heller, hun har valgt seg en bunad, og veldig mange er med på å spleise på den. Hun gleder seg veldig til å bruke den da! Senest på fredag hadde vi en gjeng 15 åringer her, og da gikk diskusjonen livlig rundt bordet om konfirmasjonen. Det ble også diskutert om man kunne velge å ikke "fullføre" da noen underveis hadde blitt veldig usikre på om det var riktig for dem. De tenker i alle fall mye på de store tingene i livet, og det synes jeg er en veldig fint ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Licence to thrill
I vår familie har vi hatt stort familieselskap for ungdommer både ved 15 årsalder og ved 18-årsdag (ut til fetter/kusiner av oss foreldre), mange av ungdommene har ikke hatt noen form for konfirmasjon, men selskap er det uansett. Det er litt en anledning for å samle familien - selv om eller fordi mange av oss har minimalt med kontakt mellom selskapene. For meg er det å ha familieselskap likevel/ nettopp derfor for ungdommens skyld - ikke bare for at ungdommen skal feires, men også at ungdommen skal få vedlikeholde slektsrelasjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Licence to thrill
Vet ikke om det var en kommentar til mitt innlegg, men for sikkerhets skyld. Standpunkt til om man deler trosoppfatningen til trossamfunnet man er medlem av. Jeg synes det er noe man burde ha en mening om, når man har valgt å stå der i kirken og bli bedt for av en forkynner av et religiøst samfunn foran menigheten. Det er det selvfølgelig helt greit å ha flere meninger om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Jeg tenker at 15 år kan være en riktig alder på mange måter. Da er ungdommene i en prosess hvor deres voksne personlighet formes, de utsettes for mange voksne problemstillinger som de må takle, samtidig som de er veldig sårbare og ikke "ferdig formet". Nei, de er ikke voksne, men de er definitivt ikke barn lenger, og det er en brytningstid, der de går inn i noe nytt. Det er en viktig alder for å reflektere over og ta inn over seg en del av de problemstillingene som drøftes i konfirmantundervisningen.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 10-04-17 kl 09:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|