Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-07, 11:12   #1
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Helt enig i dette, man må tørre å kalle en spade for en spade. Er det rasismerelatert så må man kunne bli kvitt disse ambulansesjåførene.

Er problemet derimot at de har jobbet i 1 døgn i ett strekk fordi det er sommer og alle i helsevesenet jobber seg nesten i hjel og de var slitne og tålmodigheten var på null så er det det problemet man må få tak i.

Uendelig enig.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 13:24   #2
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Helt enig i dette, man må tørre å kalle en spade for en spade. Er det rasismerelatert så må man kunne bli kvitt disse ambulansesjåførene.

Ja, helt enig! Det er åpenbart for meg at det ER mye forskjellsbehandling basert på hudfarge i vårt samfunn, også i det offentlige. Jeg undres over at det skal være så vanskelig å, som du sier, kalle en spade en spade.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 15:42   #3
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er problemet derimot at de har jobbet i 1 døgn i ett strekk fordi det er sommer og alle i helsevesenet jobber seg nesten i hjel og de var slitne og tålmodigheten var på null så er det det problemet man må få tak i.

Nemlig!

Da hjelper det kanskje ikke at allerede utslitte folk blir pålagt å møte opp på antirasisme-opplegg i tillegg til jobben med mindre man gjør noe med resten av pakka.

Jeg mener dessuten at i forhold til yrker som dette så må man ikke bare se på antall timer de jobber, men også den mentale påkjenningen de utsettes for gjennom alt de opplever i jobben. Jeg vil tro at kroppen er i en helt annen type beredskap når du nesten når som helst kan få i oppgave å plukke opp kroppsdeler etc.

Uten at det unnskylder det som skjedde i Sofienbergparken. Men om det avdekkes noe sånt så er det jo viktig at ledere og politikere ikke slipper unna med å kun sparke to ambulansesjåfører, men faktisk må foreta noen endringer selv også.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 15:50   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Men om det avdekkes noe sånt så er det jo viktig at ledere og politikere ikke slipper unna med å kun sparke to ambulansesjåfører, men faktisk må foreta noen endringer selv også.

Jeg syns det gjelder uansett jeg. Problemet er at hvis disse ambulansefolka ikke har brukt ord som svarting/jævla neger osv. så vil det bli enormt vanskelig å bevise at det er rasisme, selv om det er det. Det har vært saker hvor slike ord har blitt brukt, og det har allikevel ikke blitt dømt som rasisme. Så dere vil nødvendigvis ikke få beviset dere er ute etter. At det finnes institusjonalisert rasisme i samfunnet er en realitet, og saker hvor hvite har fått dårlig behandlig også, beviser ikke at det ikke er rasisme i dette tilfellet. Jeg syns uansett det er enormt viktig at dette settes fokus på. Så kanskje noen tenker seg om et par ganger neste gang før de trekker for raske konklusjoner.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 15:34   #5
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Akkurat som hvis man er altfor ivrig på å finne en annen årsak enn rasisme, så kan man undergrave et rasismeproblem som da fortsetter. Jeg håper det er like mange som ikke vil det. Men jeg tror det ikke. Det er en grunn til at veldig, veldig få i dette landet er dømt etter rasismeparagrafen.

Det er helt klart en forskjell på å ville finne en annen grunn og å ville vente med en endelig konklusjon til man vet sikkert.

Jeg anser meg selv for å være i den siste gruppen og er også av de som mener at det er stor sannsynlighet for at dette har med rasisme å gjøre. Kanskje en form for rasisme som er ufarliggjort i forhold til den mer tydelige og ekstreme, slik at utøverne ikke klarer å identifisere seg med den. For de forbinder kanskje rasisme med "versting-oppførsel" og kun det.

Men jeg holder altså konklusjonen åpen til andre enn VG og Co. har sett på saken.

Det som er synd er at siden jeg ikke vil være med på å konkludere nå med en gang så er det flere som nærmest putter også meg i rasist-båsen. Og det er ikke bare komplett usant, men ganske sårende.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 12-08-07, 14:16   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1932394.ece

Og her er Siv Jensens kommentar. Det går jo stort sett bra, så det er da ikke så farlig om ambulansen lar noen ligge igjen en gang i blant.

Helseforkjemperne våre.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 14:22   #7
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Og et annet sitat fra samme dame:

"Men Frp-formann Siv Jensen er lei av at mediene stadig blåser opp enkeltepisoder som går galt.
- Vi må ha fokus på det som går bra, sier Jensen til Aftenposten."

Eh ..., når har ikke jeg inntrykk av at FRP akkurat er det partiet som er flinkest til å se linjene, hoste opp gode analyser etc. Det er vel ikke noe parti som pleier å henge seg så mye opp i enkeltepisoder som FRP!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 15:10   #8
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jensen og FrP fornekter seg ikke. Gang på gang beviser de sin søppelfaktor.

Gammel 12-08-07, 15:22   #9
Frantzen
Passiv

Standard

Sitat:

Jensen og FrP fornekter seg ikke. Gang på gang beviser de sin søppelfaktor.

Lurer på om hun hadde uttalt seg slik dersom det var en etnisk nordmann som hadde blitt rammet av dette. En partifelle, f.eks.

Sa jeg lurer? Beklager, Siv, jeg VET jo at du ikke ville gjort det!

Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 17:25   #10
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg blir litt matt av alle som er så sikre på at det lå rasistiske motiver bak ambulansefolkenes avvisning. At de uttalte seg rasistisk når de bl.a. kalte ham "neger" er jeg enig i, men jeg har sett nok av trengende bli avvist av ambulansefolka, til å tro at det ene og alene skyldtes rasisme og at det ikke ville hendt en etnisk nordmann. Det hender ofte nok med folk som har den minste likhet med uteliggere (og sikkert med andre også). Hva som skal til for at en ekte uteligger skal få ambulanse ved behov, tør jeg ikke tenke på en gang. For å ha sagt det med en eneste gang: Tviler på at de trodde Ali var uteligger.

Beklager det der med "etniske nordmenn", vet rett og slett ikke hva jeg skal bruke og vet at uttrykket i beste fall er upresist. *usikkert smil*

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 17:29   #11
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SiwH, her.

For å ha sagt det med en eneste gang: Tviler på at de trodde Ali var uteligger.

Nei, det var vel derfor ambulansen snudde 100 meter fra mannen og tenkte å kjøre fra han uten engang å undersøke han.

Gammel 14-08-07, 17:58   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det at andre også blir avvist og behandlet dårlig beviser ikke at det ikke var rasisme i dette tilfellet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 01:11   #13
Frantzen
Passiv

Standard

Det er vel ingen som er uenig om at det var galt av voldsmannen å slå?
Vanligvis så får offeret hjelp av helsevesenet og saken ruller og går uten at det er noe uvanlig ved noe som helst. Ingenting å hyle høyt om det? (den diskusjonen er en helt annen - hvorvidt vi blir blaserte ift slike hendelser etterhvert)
Når da profesjonelle (skulle vært, ihvertfall) ambulansesjåfører lar en livstruende skadd mann bli liggende uten ålevne han den minste medisinske oppmerksomhet, og politiet maser på den samme livstruende skadde mannen for personalia, syns jeg debatten betimelig SKAL handle om nettopp det.
Enten det nå ER rasistisk motivert eller ikke.

Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 15:53   #14
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Fokus er viktig, ja.
Uansett.

Og uansett hvordan det var i Sofienbergparken, så sier det jo litt at såpass mange tenker rasisme.

Gammel 14-08-07, 18:00   #15
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Det er like galt å utelukke det som å bastant påstå at det er det, etter mitt syn. Når saken har blitt undersøkt nærmere vet vi forhåpentligvis mer om hva som er hva og dermed kan man begynne å jobbe for å hindre at det skjer igjen.

Gammel 14-08-07, 18:43   #16
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Jeg tror de aller fleste mener sannsynligheten er høy for at det handler om fordommer. Det er bare konklusjonen som en del synes er litt vel prematur akkurat nå.

Gammel 14-08-07, 18:45   #17
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ullevål vurderer nå flere ulike eksterne konsulentbyråer som skal se på prehospital-seksjonens rutiner og sikkert holdninger og etikk ukultur og sånt.

Fikk infomail fra sjefen idag. Laaaang mail. Ingen egentlige innrømmelser, bare beklagelser om hvor ille saken var for PPP (pasient, pårørende og personale).

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 22:11   #18
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg leste nå en god del linjer om han før han ble tatt.

Gammel 16-08-07, 10:21   #19
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Se så søte de er:

Angrer ikke

Gammel 16-08-07, 10:36   #20
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eria, her.

Se så søte de er:

Angrer ikke

Herreguuud! Jeg kan ikke forstå det, jeg kan virkelig ikke det! Har ikke alle mennesker krav på menneskelig behandling hvis de er skadet -ruset eller ikke - om det var tilfelle?

Og burde de ikke ha fått opplæring nok til å forstå at mennesker med hodeskade ikke nødvendigvis oppfører seg rasjonelt, og kan miste kontrollen over samtlige kroppshull? Og her var det vel nok av vitner som kunne fortelle at mannen IKKE var ruset, men slått i bakken...

En jeg kjenner fikk hjerneblødning, og da han ble funnet av kona hadde han både gjort seg ut og tisset seg ut. Skulle tatt seg ut om ambulansen kalte ham en gris og nektet å ta ham med .

Rasisme eller ei - det dreier seg uansett om et uverdig menneskesyn . Og saken lukter svidd, uansett hvordan man snur på det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:10.