Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Når lot dere barnet få sitte forovervendt?
Så snart h*n vokste ut av babysetet 32 16,67%
Da h*n ble 2 år 37 19,27%
Da h*n ble 3 år 62 32,29%
Da h*n ble 4 år 61 31,77%
Deltakere: 192. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-08, 23:33   #1
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Jeg er ikke av de "flinke", men så har vi vært så "heldig" å få tre bilsyke barn
De to eldste ble nok snudd litt før de ble to år. Eldste lå i bag de første månedene, det ble vi anbefalt, for babyen skulle ikke sitte. "Heldigvis" hadde vi ikke plass til bag og sete da mellomste ble født.
Minsten prøvde vi lengst mulig å holde bakovervendt, hun var vel 2 år og 2 mnd...
Jeg har hele tiden villet vente lengst mulig, men det ble for vanskelig når jeg hele tiden måtte være var på tegn til bilsyke. Og har fulgt de fleste råd om bilsyke. De to eldste ble etterhvert flinke til å fortelle når de måtte ha en pause for å unngå å bli syk. Men da var de så store at det ikke var aktuelt å snu de tilbake.
Med en 4 åring som sier mamma jeg har vondt i magen, da har jeg max 30 sekunder på meg...

Jeg synes ikke jeg ser så mange bakovervendte over 3 år (men nå kan det hende mange av de jeg ser er over 3 år, vant til lange barn jeg).

Synes det er mange små som sitter i fremsetet på nyere biler (og da har vel de fleste airbag?). Selvsagt er det en del biler der airbagen kan kobles ut, men tror det er mange som sitter fremme som ikke burde. Vet ikke hvor mange jeg har forklart at det ikke hjelper å sitte på pute i fremsetet. Iallefall unødvendig når det ofte er ledig plass bak. Jeg er streng der. Nå får eldste (141-142 cm) kun sitte foran om det er fullt bak, men bare da. Og mellomste som er ca 135-136 får ikke lov enda.

Skulle ønske alle var like "flinke" som flertallet som svarer i tråden her. Vi har alle våre grunner, problemet er bare at de ikke alltid er like "gode".... Mulig vi kunne gjort mer, men syntes vi har prøvd så godt vi kunne. Vi har heldigvis hatt flaks, og aldri vært i noe ulykke av noe slag. For jeg har vært klar over at det er best å sitte bakover så lenge som mulig.

Gammel 24-06-08, 23:44   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg ser heller ikke mange barn over 3 år sitte bakovervendt og da snakker jeg om barn jeg vet er 3 år. Jeg har vel i grunnen aldri sett andre treåringer enn min sitte bakovervendt så vidt jeg kan huske.

Ikke jeg heller. Vennene til eldstemann kaller setet hennes for "babysete".

Gammel 25-06-08, 00:11   #3
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg ser heller ikke mange barn over 3 år sitte bakovervendt og da snakker jeg om barn jeg vet er 3 år. Jeg har vel i grunnen aldri sett andre treåringer enn min sitte bakovervendt så vidt jeg kan huske.

I den forrige barnehagen til Poden var alle de åtte barna under tre år, de fleste var to. Det var bare Poden og dattera til venninna mi som satt bakovervendt. Jeg har inntrykk av at de fleste mellom 2-4 sitter forovervendt, og jeg synes det er trist. Særlig siden jeg mistenker at det dreier seg om uvitenhet, og ikke gjennomtenkte valg. Informasjon ut til folket!

Gammel 24-06-08, 23:23   #4
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemte 3 år, men vi snudde ham altså da han var 2 år og 7 måneder. Han hadde vokst ut av Izi Kiden, fikk ikke plass til rompe og bleie lenger rett og slett, samt at hodet stakk over. Han var stor nok til beltestol og vi byttet til den. Jeg var moderat komfortabel med det, og hadde jeg valgt om igjen tror jeg at jeg hadde kjøpt et TWE. Nå er han 3 år og 3 måneder og jeg vurderer ikke lenger snu ham på nytt. Det må sies at han har skreket og kranglet i bilen siden han var nyfødt og jeg har hengt bakover store deler av tiden - etter at vi snudde ham har vi knapt protester bak der, så sånn sett føles ikke tryggheten SÅ redusert. Kink i nakken hos fører er også småskummelt.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 23:25   #5
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ang hva som er trangt: Når hodet stikker over, selen knapt er lang nok og bleia forskyves slik at junior sitter i en dam av tiss når man kommer fram; ja da er det trangt. Og det skjedde med S da han var 97 cm og veide 16 kg. Mulig mitt barn har pussige dimensjoner.

Gammel 24-06-08, 23:26   #6
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I et sete som går til 25 kg?

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 23:28   #7
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

I et sete som går til 25 kg?

Neida, til 18.
Jeg vet jeg kunne kjøpt et til 25. Jeg tenker vi gjør det med et evt neste barn, men ref min begrunnelse over vil jeg ikke snu ham igjen nå. Dette har vært en småvanskelig vurdering, men jeg har bestemt meg for at det blir sånn .

Gammel 24-06-08, 23:30   #8
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Aurora er nå 3 år og 7 måneder, og sitter fortsatt bakovervendt. Når vi flytter tilbake til Norge om en måned må vi kjøpe nye bilstoler, og da kommer hun til å få en beltestol. Så 3 år og 8 måneder kommer hun til å være når vi snur henne. Hannah kommer nok i hvert fall ikke til å bli snudd noe tidligere.

Gammel 27-08-08, 00:30   #9
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Aurora er nå 3 år og 7 måneder, og sitter fortsatt bakovervendt. Når vi flytter tilbake til Norge om en måned må vi kjøpe nye bilstoler, og da kommer hun til å få en beltestol. Så 3 år og 8 måneder kommer hun til å være når vi snur henne. Hannah kommer nok i hvert fall ikke til å bli snudd noe tidligere.

Ombestemte oss! En historie en venninne fortalte om en treåring i beltestol som omkom i en frontkollisjon ble avgjørende. Så nå sitter både nesten-4-åringen og ettåringen bakovervendt i TWE, og det er såpass god plass at det fortsetter vi nok med i hvert fall til de er 4,5-5.

Gammel 02-09-08, 19:33   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Ombestemte oss! En historie en venninne fortalte om en treåring i beltestol som omkom i en frontkollisjon ble avgjørende. Så nå sitter både nesten-4-åringen og ettåringen bakovervendt i TWE, og det er såpass god plass at det fortsetter vi nok med i hvert fall til de er 4,5-5.

Bare at ettåringen sitter i Acta Graco-sete. Samme grunn, også.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 23:51   #11
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Mine store sitter i beltestoler (eldste er 10 år) og vennene kaller deres seter for babyseter.
De har jo sluttet med sånt for lenge siden.

Gammel 24-06-08, 23:59   #12
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Lillemor ble snudd da hun var 3 år - dessverre. Junior sitter selvsagt bakovervendt ennå, og jeg satser på at han skal gjøre det til han blir i alle fall 4 år.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 00:08   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flervalg, Zoe, flervalg.

Eldste måtte vi snu da han brakk foten, sommeren før han fylte 3. Det tok lang tid før foten var førlig til å sitte sammenkrølletbakovervendt.

Mellomsøster snudde vi nå, hun er straks 4. Det var fordi lillebror ble for stor til babysetet, og vi har ikke plass til to "store" bakovervendte seter pluss beltestol i baksetet vårt.

Og akkurat mens jeg skriver dette så kom innslaget på nyheten.

Gammel 25-06-08, 00:14   #14
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da storesøster var 2 år begynte hun å vise tegn til bilsyke. På lengre turer bagynte hun å kaste opp. "Alle" rundt oss mente at det var bare å snu henne så ville hun ikke bli bilsyk mere. Vi stopper heller annenhver time, og dermed fikk vi bukt med bilsyken.

Vet at andre plages mye mer enn oss med bilsyke, men da min svigerinne benyttet argumentet at hennes sønn lettere kunne bli bilsyk for å snu sin 1,5 åring (han har aldri spydd i bil) ble jeg en smule paff.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 00:20   #15
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Vet at andre plages mye mer enn oss med bilsyke, men da min svigerinne benyttet argumentet at hennes sønn lettere kunne bli bilsyk for å snu sin 1,5 åring (han har aldri spydd i bil) ble jeg en smule paff.

Her snakker vi forebygging på høyt plan, dog på litt feil plan kanskje?

Gammel 25-06-08, 00:23   #16
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg trodde det er omvendt, bilsyke barn før tre år er sjeldent, nettopp pga. utviklingen av balansenerven Før man er rundt tre år er det gjerne andre grunner til at man kaster opp i bilen

Alle mine har begynt før de ble året, så hos oss stemte ikke det...

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Da storesøster var 2 år begynte hun å vise tegn til bilsyke. På lengre turer bagynte hun å kaste opp. "Alle" rundt oss mente at det var bare å snu henne så ville hun ikke bli bilsyk mere. Vi stopper heller annenhver time, og dermed fikk vi bukt med bilsyken.

Kunne aldri kjørt 2 timer uten bilsyke barn (bortsett fra om vi kjørte på natta). 30 minutter uten "luftepause" har vi så vidt begynt å klare nå.

Synes svigerinna di sitt argument er helt på trynet i grunnen...

Gammel 25-06-08, 00:37   #17
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

I vår forrige bil satt storesøster til 2 år og 3 mnd bakovervendt. Der var det trangt gitt, og vi hadde den gamle Besafestolen til henne.

I vår bil nå sitter lillebror i Besafe IZI så lenge han kan. Vi satser på til over jul, og da vil han være 3 år og 7 mnd. Han er ikke så lang da, så dermed går det greit. 92 cm nå. Storesøster på 108 cm satt på hans plass i går, da jeg og hun var ute og kjørte. Det ble høye knær. Så jeg tipper at 100-105 cm er grensen i vår bil.

Dere med bilsyke barn: Gir dere Postafen i god tid før turen?

Den eneste bilsyke vi har hatt i bilen, var storesøster påsken 2007 forovervendt på svingete vei, med lite mat og desto mer godteri i magen.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 00:46   #18
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Mine store sitter i beltestoler (eldste er 10 år) og vennene kaller deres seter for babyseter.
De har jo sluttet med sånt for lenge siden.

Tøft.

Gammel 25-06-08, 01:18   #19
Nebbia
Passiv

Standard

2/3 av FP-ere lar barna sitte bakovervendt til de er minst 3 år. Betyr dette at FP-ere er mer opptatt av trafikksikkerhet enn folk flest, eller er de rett og slett ute av stand til å ta selvstendige avgjørelser og gjør bare det myndighetene og autoriteter befaler og anbefaler?

Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 01:36   #20
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Det har noe med utviklingen av balansenerven (?) å gjøre.
Noen kan mer om dette enn meg. Husker ikke hvor jeg leste det desverre.
Det stod noe om det i Illustrert vitenskap også, at det var som med sjømenn som blir sjøsyke,
med tiden venner man seg til det.
Hvor i alle dager var det jeg leste om det tro.
HH husker du?

Uansett; det finnes veldig mange ting man kan prøve for bilsyke,
så jeg hadde gått igjennom hele den smørbrødlista før det hadde vært aktuelt å snu.

Jeg trodde det er omvendt, bilsyke barn før tre år er sjeldent, nettopp pga. utviklingen av balansenerven Før man er rundt tre år er det gjerne andre grunner til at man kaster opp i bilen

Man blir ikke bilsyk pga av ballansenerven, men pga likevektsansen i mellomøret. I mellomøret han man væske med krystaller i som beveger seg når man beveger hodet. Når hodet er i bevegelse, men man likevel fokuserer blikket, blir det en sanse-kræsj mellom synsansen og likevektsansen. Det er da man blir bilsyk.

Vi prøvde alt på "smørbrødlisten", men ingenting hjalp. Noen er mer var for sanse-kræsjen enn andre.

Sist redigert av 007 : 25-06-08 kl 11:22.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:27.