Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

"Knerten er et kulturelt hærverk" - er du enig?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-10, 19:16   #1
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

"Knerten er et kulturelt hærverk" - er du enig?

Filmanmelderen i Aftenbladet har sterke meninger om Knerten-filmen.

Hva synes dere? Var filmen hærverk eller helt fin?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 19:17   #2
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Knerten er et kulturelt hærverk" - er du enig?

Jeg var igrunnen helt enig med anmelderen, selv om jeg syntes han satte det veldig på spissen. Det var ikke noe galt med filmen isolert sett, i mine øyne, men sammenligningen med boken var treffende. Jeg kjente meg også helt igjen i opplevelsen rundt høytlesing av serien for Star Wars-barnet. . Jul i Svingen-referansen var imidlertid mystisk.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 20:12   #3
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Knerten er et kulturelt hærverk" - er du enig?

Filmen ble en real nedtur for meg som er Anne Cath Vestly-fan. Jeg er egentlig 100% enig med anmelderen og synes filmmakerne har ødelagt alt som minner om Anne Cath Vestly i filmen. Ungene likte filmen, men de liker bøkene myyyye bedre.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 20:43   #4
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Knerten er et kulturelt hærverk" - er du enig?

Jeg synes filmanmelderen tok helt av. Her i huset herjer Knertenfeberen vilt og vi er like begeistret for både bøkene og filmen. Jeg synes det var en skikkelig feel good-film på høyde med bøkene, bortsett fra at filmen var morsommere.

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 20:46   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Knerten er et kulturelt hærverk" - er du enig?

Jeg og gutta digger Knerten filmen. Men det skal sies at vi ikke har lest den for de. Kanskje vi skulle gjøre det...

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 20:54   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Knerten er et kulturelt hærverk" - er du enig?

Jeg likte filmen til tross for at jeg ikke liker Åsleik Engmark, men så har jeg ikke så veldig sansen for Anne Kath lenger, og Knerten syns jeg var kjedelig allerede som barn på søttitallet. Jeg skjønner ikke helt hvordan han greier å plassere historien på søttitallet, men men.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 20:58   #7
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Knerten er et kulturelt hærverk" - er du enig?

Jeg synes filmen er bra, og at den er spicet opp litt gjør meg ingen ting. Jeg kjøpte Mormor og de 8 ungene på dvd, og du verden, det var nedtur, rett og slett. Jeg hadde veldig gode minner fra den serien, men ikke alt tåler tidens tann like godt.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 21:00   #8
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Knerten er et kulturelt hærverk" - er du enig?

Vi, både fireåringen og jeg likte flimen godt. Jeg var heller aldri overbegeistret for bøkene da jeg leste dem som barn, men filmen synes jeg er en vellykket adapsjon.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 12:06   #9
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Knerten er et kulturelt hærverk" - er du enig?

Ungene likte filmen. Jeg syntes de "tullet" litt vel mye, rettet mot et voksens publikum. Nå husket jeg ikke alt fra bøkene, men antok at det "måtte bli noe sånt" i 2009.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 12:19   #10
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Knerten er et kulturelt hærverk" - er du enig?

Nekter å lese bøkene på nytt og nekter å se filmatiseringer.
:klamrer seg fast til barndomsminnene:
Mamma og pappa som leser hver sin side for oss, eller bytter på gjøre stemmer mens jeg og storesøster har krøllet oss sammen i sengen hennes med en hel haug med puter, dyner og kosedyr.

... nå føler jeg meg gammel.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 12:23   #11
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Knerten er et kulturelt hærverk" - er du enig?

Vi likte filmen, både oss to voksne og dei to små. Ingen har lest bøkene da. Ja, du las rett - ingen av oss har lest bøkene. Mannen min er ikkje norsk (derfor har han ikkje forhold til bøkene), og eg las dei rett og slett ikkje som barn. Har sterkare forhold til Mormor og dei 8 og Aurora.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 12:27   #12
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Knerten er et kulturelt hærverk" - er du enig?

Det blir å ta det for langt. Hun sovner på julaftenfest etter å ha invitert oss. Det er jo litt dumt. Men å kalle henne for kulturelt hærverk synes jeg blir for drøyt altså.

  Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 12:29   #13
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Knerten er et kulturelt hærverk" - er du enig?

Her likte hele familien inkl. besteforeldrene filmen!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 12:57   #14
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Knerten er et kulturelt hærverk" - er du enig?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det blir å ta det for langt. Hun sovner på julaftenfest etter å ha invitert oss. Det er jo litt dumt. Men å kalle henne for kulturelt hærverk synes jeg blir for drøyt altså.

Hæ? Kan du være så snill å utdype denne?

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 13:03   #15
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Knerten er et kulturelt hærverk" - er du enig?

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Hæ? Kan du være så snill å utdype denne?

Seff

  Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 13:06   #16
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Knerten er et kulturelt hærverk" - er du enig?

Vi likte bøkene og den første filmen. Synes man må få en god porsjon kunstnerisk frihet når man skal ressigere en film ut fra en bok.

De to jentene mine fikk feks ikke så rent lite hakeslepp når jeg leste at Lillebror ble henvist til å leke utenfor butikken når mor skulle jobbe, hver dag. Anmeldere er en nostagisk tullebukk som ikke skjønner at man må lage en film for sitt faktiske publikum, og ikke en voksen manns våte drøm om pene og pyntlige etterkrigsforeldre. Vi skal huske at Anne Cath måtte gå "baby steps", hun utfordret bland annet sin tid ved å fortelle hvor barn egentlig kom fra. Det ble et ramaskrik visstnok. Hadde hun skrevet i dag ville nok dette vært mer opp til sannheten, hun så ufarlig ut, men jeg tror ikke hun hadde gått av veien for å utfordre samfunnet rundt seg litt!


Sist redigert av emm : 10-03-10 kl 13:11.
emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 13:07   #17
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Knerten er et kulturelt hærverk" - er du enig?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Filmen ble en real nedtur for meg som er Anne Cath Vestly-fan. Jeg er egentlig 100% enig med anmelderen og synes filmmakerne har ødelagt alt som minner om Anne Cath Vestly i filmen. Ungene likte filmen, men de liker bøkene myyyye bedre.

Nå har ikke jeg lest anmeldelsen. Men jeg er helt enig i alt du sier. Det var ingen Anne Cath Vestly-ånd i denne filmen, men full av småflaue groviser. Datteren min elsket filmen, men jeg ble litt skuffet.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 13:08   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Knerten er et kulturelt hærverk" - er du enig?

Jeg er enig med deg, Emm. Jeg fniser også av dem som mener at barn bør beskyttes mot all flørtingen i filmen. Jeg syns for øvrig de kunne fått tak i en ekte spansk dame.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 13:08   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Knerten er et kulturelt hærverk" - er du enig?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Datteren min elsket filmen, men jeg ble litt skuffet.

Nå er det jo datteren din som er i målgruppen, ikke du.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 13:11   #20
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Knerten er et kulturelt hærverk" - er du enig?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå er det jo datteren din som er i målgruppen, ikke du.

ja det er jo sant - og vi har jo allerede bestemt oss for å se 'Knerten gifter seg' til høsten.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no