Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Vikeplikt for buss - er reglene endret?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-17, 19:26   #1
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vikeplikt for buss - er reglene endret?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg opplevde en vemmelig episode i dag. Den ligner på den som er beskrevet i HI, men det var i 40-sone. Jeger fullstendig klar over at jeg har vikeplikt. Jeg er alltid avventende bak busser i busslommer, for jeg har angst for at de bare skal kjøre ut. Men den stod rolig, og jeg kjørte forbi. Så skjedde det jeg fryktet, den blinket og kjørte ut samtidig. Hadde jeg bremset, hadde jeg blitt påkjørt. Jeg var kommet så langt at jeg valgte å gasse på og hive meg inn foran bussen, det kom biler i motsatt kjørefelt.

Hva skulle jeg gjort? Og hvem sin feil er dette? Mannen sier selv om det var bussens feil, så er jeg likevel ansvarlig i forhold til lovverket.

Dette var ekkelt.

NEI!
Du har vikeplikt men du har ikke plikt til å være synsk.
Bussjåføren har plikt til å gi signal FØR han kjører sånn at du har mulighet til å overholde vikeplikten.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-17, 19:29   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.913
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vikeplikt for buss - er reglene endret?

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

NEI!
Du har vikeplikt men du har ikke plikt til å være synsk.
Bussjåføren har plikt til å gi signal FØR han kjører sånn at du har mulighet til å overholde vikeplikten.

Takk!

Har du noe jeg kan vise min påståelige mann? Som hevder at når jeg har vikeplikt, så må jeg være aktsom og forvente at bussen kan kjøre ut...

Det er forresten mulig at bussjåføren blinket litt før han kjørte ut, men jeg var uansett kommet altfor langt til å kunne stoppe uten å bli påkjørt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-17, 19:34   #3
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vikeplikt for buss - er reglene endret?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Takk!

Har du noe jeg kan vise min påståelige mann? Som hevder at når jeg har vikeplikt, så må jeg være aktsom og forvente at bussen kan kjøre ut...

Det er forresten mulig at bussjåføren blinket litt før han kjørte ut, men jeg var uansett kommet altfor langt til å kunne stoppe uten å bli påkjørt.

Forskrift om kjørende og gående trafikk, paragraf 7, punkt 5:
På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.

Det er innlysende at å kjøre samtidig med at man gir tegn er et brudd på siste setning, da dette er et absolutt minimum for å unngå fare.
Det er heller ikke fysisk mulig å overholde vikeplikten hvis tegn ikke kommer før handling.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-17, 19:41   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.913
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vikeplikt for buss - er reglene endret?

Takk

Hvis han ga tegn før han svingte, noe jeg ikke klarer å huske helt (det var uansett snakk om ytterst kort tid), forandrer det noe? Uansett var jeg langt forbi før tegnet ble gitt. Mannen mener jeg skulle stoppet opp når bussen blinket. Uansett. Hvis jeg hadde krasjet, hadde jeg fått skylden fordi jeg hadde vikeplikt, ifølge mannen. Stemmer dette?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no