Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er forskjellen på design og ikke design?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-08, 12:39   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Hva er forskjellen på design og ikke design?

En ting jeg har lurt på i mitt lille hode er: Hva er en designsofa og ikke en designsofa? Hva er designklær og ikke designklær?

Design er jo utseendet.

Er det prisen som gjør forskjellen?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 12:50   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?

En designersofa er laget av en navngitt designer, mens en ikke-designersofa er laget av en kjede eller fellesmerkevare, er et mulig utgangspunkt for en definisjon (selv om det neppe vil være en helt dekkende definisjon ut i fra hvordan folk bruker begrepet).

En Arne Jacobsen-stol er for eksempel designet av Arne Jacobsen, mens en IKEA- eller Skeidar-stol kommer fra IKEA eller Skeidar og er designet av hvem vet.

Pris er på ingen måte avgjørende; jeg vil for eksempel ikke omtale en Hødnebø-stol som en "designerstol", selv om den godt kan være dyrere enn Arne Jacobsen-stolen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 13:50   #3
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.950
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?

Alt som formgis er jo designet av noen. Men for å kalle det "design" mener jeg at idèen og uttrykket må være noe originalt, og ikke en etterligning av noe som allerede er laget. Vel, de fleste møbler er jo utformet etter samme grunnleggende mønster, men det bør være et visst element av nyskapning og kreativitet. De som verdsetter slik kreativitet, og som har penger til det, vil da betale mer for dette, på samme måte som om det er kunst, omtrent. Selv har jeg ikke råd til design-møbler, men synes mye er flott, og baner vei for nye trender.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 19:41   #4
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

En designersofa er laget av en navngitt designer, mens en ikke-designersofa er laget av en kjede eller fellesmerkevare, er et mulig utgangspunkt for en definisjon (selv om det neppe vil være en helt dekkende definisjon ut i fra hvordan folk bruker begrepet).

En Arne Jacobsen-stol er for eksempel designet av Arne Jacobsen, mens en IKEA- eller Skeidar-stol kommer fra IKEA eller Skeidar og er designet av hvem vet.

Pris er på ingen måte avgjørende; jeg vil for eksempel ikke omtale en Hødnebø-stol som en "designerstol", selv om den godt kan være dyrere enn Arne Jacobsen-stolen.

Hmmm, er det nødvendigvis slik da? Kjente designere har vel ofte en haug med "lærlinger" som med-designere (sånn som kjente malere har det), mens Ikea jo også har navngitte designere som har designet de enkelte møblene og tingene. Så da må det vel heller gå på hvor kjent designeren er? Når det gjelder møbler i alle fall.

Og når det gjelder klær er det vel heller ikke EN designer som tegner alt, det er vel mer et designhus eller har jeg virkelig misforstått så totalt?

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 19:51   #5
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?

Nå blir jeg sikkert "grillet", men jeg har en følelse av at det å kjøpe såkalt designsofa, designklær osv. er noe snobberi. Det er på en måte å gjøre den sofaen enda finere og gi litt ekstra status..... Det er sikkert en markedsføringsgimmick som en eller annen luring har funnet på. Den fungerer jo også så da er den vellykket......

Jeg er anti-snobb.... misunnelig på de som kan være snobber sikkert ;-)

Jeg er opptatt av andre verdier enn min fasade og hva jeg prøver å være overfor andre :selvgod:

Nå kan dere hive dere over meg

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 20:10   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Nå blir jeg sikkert "grillet", men jeg har en følelse av at det å kjøpe såkalt designsofa, designklær osv. er noe snobberi.

Jeg gidder ikke grille deg, for du er helt på bærtur.

Eller: det finnes helt sikkert dem som kjøper en designersofa eller et designerantrekk for å briefe med det, men jeg liker nå å tro at de fleste som har en designersofa eller en designerjakke har valgt sofaen fordi den er pen og se på, komfortabel å sitte i, er tidløs og av god kvalitet, slik at man kan ha den lenge.

På samme vis er det utrolig stor forskjell på snittet i en Armanijakke og en jakke fra Vero moda eller H&M: den sitter bedre, den ser lekker ut, og sjansen for at man kan bruke den i ti år er absolutt til stede.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 20:15   #7
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Nå blir jeg sikkert "grillet", men jeg har en følelse av at det å kjøpe såkalt designsofa, designklær osv. er noe snobberi. Det er på en måte å gjøre den sofaen enda finere og gi litt ekstra status..... Det er sikkert en markedsføringsgimmick som en eller annen luring har funnet på. Den fungerer jo også så da er den vellykket......

Jeg er anti-snobb.... misunnelig på de som kan være snobber sikkert ;-)

Jeg er opptatt av andre verdier enn min fasade og hva jeg prøver å være overfor andre :selvgod:

Nå kan dere hive dere over meg

Du har nok helt rett i at et anerkjent navn gir sofaen ekstra status, på samme måte som at et bilde av en anerkjent kunstner også gir status. Jeg er ikke så sikker på at sofaen nødvendigvis blir finere (som i penere), men det kan jo hende at man vier en sofa av en respektert designer mer oppmerksomhet og sånn sett lettere "oppdager" den.

Jeg må tilstå at jeg synes det er teit når folk konsekvent går etter dyre klær eller gjenstander med kjent navn på grunn av sjølve navnet. Men jeg tror ærlig talt ikke det gjelder så innmari mange.
Etter mitt skjønn er det soleklart at en såkalt designersofa eller -lampe er langt mer original enn de du finner i de typiske kjedene. Du får noe ikke alle andre har, du finner kanskje noe som er smalt, men som treffer deg "rett i hjertet", slik at du får et mer særegent preg i klesstilen eller hjemme hos deg.
Personlig tillater ikke økonomien vår denslags. 70 % av møblene våre kommer fra IKEA, og vi har ikke så mange fanjsye bruksgjenstander. Men jeg synes det er fryktelig morsomt å gå i butikker som selger design, for det er mye stilig og fiffig. Hadde jeg hatt råd til det, hadde jeg trolig unnet meg en og annen ting. Jeg anser meg som en omsorgsfull og grei person, og jeg tror ikke jeg hadde blitt et mer kynisk menneske om jeg hadde fyllt blokkleiligheten min med designmøbler. Kult interiør ville neppe fortrengt mine verdier og holdninger. Men det er lenge til jeg kan fråtse i denslags, og akk så lenge skal jeg leve lykkelig i kaos og fullstendig stilkræsj.


Sist redigert av Fadese : 04-05-08 kl 21:20.
Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 21:32   #8
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Nå blir jeg sikkert "grillet", men jeg har en følelse av at det å kjøpe såkalt designsofa, designklær osv. er noe snobberi. Det er på en måte å gjøre den sofaen enda finere og gi litt ekstra status..... Det er sikkert en markedsføringsgimmick som en eller annen luring har funnet på. Den fungerer jo også så da er den vellykket......

Jeg er anti-snobb.... misunnelig på de som kan være snobber sikkert ;-)

Jeg er opptatt av andre verdier enn min fasade og hva jeg prøver å være overfor andre :selvgod:

Nå kan dere hive dere over meg

Jeg kaller dette enkel tenking. Det eksisterer ingen mellomting. Man kan kjøpe en designersofa av andre årsaker enn snobberi og et intens ønske om å vise seg frem. Det kan tenkes sofaen er fin å se på, god å sitte i, bra på kvalitet og et møbel man ikke finner i de tusen hjem.

Jeg for min del handler kvalitet, og da kvaliteten er veldig varierende blant kjedene, tilbyr dyrere merker noe trygt og kjent, noe man mer eller mindre vet holder stand. Jeg synes det er anti-snobbene som gjør seg mest synlige, det å bevisst holde seg unna noe på bakgrunn av merke er i min bok mer påtatt enn å bevisst handle inn et merke man har kjennskap til.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 22:28   #9
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg kaller dette enkel tenking. Det eksisterer ingen mellomting. Man kan kjøpe en designersofa av andre årsaker enn snobberi og et intens ønske om å vise seg frem. Det kan tenkes sofaen er fin å se på, god å sitte i, bra på kvalitet og et møbel man ikke finner i de tusen hjem.

Jeg for min del handler kvalitet, og da kvaliteten er veldig varierende blant kjedene, tilbyr dyrere merker noe trygt og kjent, noe man mer eller mindre vet holder stand. Jeg synes det er anti-snobbene som gjør seg mest synlige, det å bevisst holde seg unna noe på bakgrunn av merke er i min bok mer påtatt enn å bevisst handle inn et merke man har kjennskap til.

Du må gjerne mene at jeg tenker enkelt, men tror du virkelig ikke at det finns andre alternativer enn den sofaen for jeg-vet-ikke-hvor-mange-penger et sted. Kvalitet koster såklart, men man kan også få kvalitet for en langt billigere penge, antakelig, enn for noe som kalles designersofa f.eks.

Jeg mener at de som har så stort behov for å kjøpe dyre biler, sofaer osv. har et behov for status. Jeg velger å få status gjennom den jeg er. Klarer meg bra faktisk ;-) Selvom sofaen vår er kjøpt gjennom finn.no, kjøkkenet er fra 1956, bilen er 12 år gammel, gubben er over 50 ;-) Jada, jeg er selvfølgelig misunnelig på snobbene.... men jeg mener....Snobber har mistet noe viktig i livet. Trist! En dag oppdager de at det kanskje ikke var det som betydde noe når de skulle telle over hva som var viktig i deres liv.

Vil bare presisere at jeg generaliserer snobber til de grader nå

Forøvrig er jeg veldig enig med Hattifnatten, som vanlig

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 20:05   #10
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?

Jeg er i grunnen litt mer opptatt av kvalitet snarere enn design (da tenker jeg på navnet, ikke hvordan det ser ut Jeg er selvfølgelig opptatt av hvordan ting ser ut). Vi var ute og kjøpte solstoler til hagen. De vi valgte var ikke blant de rimeligste (men vi kunne sikkert funnet noen veldig mye dyrere også ). Vi så tilsvarende hos Skeidar og Living, men forskjellen var at disse både så og kjentes veldig mye kjiipere ut. Så i noen tilfeller tror jeg at man får det man betaler for.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 20:12   #11
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.827
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Hmmm, er det nødvendigvis slik da? Kjente designere har vel ofte en haug med "lærlinger" som med-designere (sånn som kjente malere har det), mens Ikea jo også har navngitte designere som har designet de enkelte møblene og tingene. Så da må det vel heller gå på hvor kjent designeren er? Når det gjelder møbler i alle fall.

Og når det gjelder klær er det vel heller ikke EN designer som tegner alt, det er vel mer et designhus eller har jeg virkelig misforstått så totalt?

Du har helt rett.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 13:56   #12
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?

Store kjeder som Ikea og HM bruker ofte designerklær/-møbler som "inspirasjon" for egne modeller. Enkelte ting er direkte kopier. Dette kaller jeg definitivt ikke designerklær eller -møbler.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 13:58   #13
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?

Jeg har en sånn følelse på at det er status å ha designerklær og designermøbler osv.
Er dere enig i det, eller er det jeg som ikke skjønt noe?

Jeg er opptatt av å ha det pent rundt meg, men status og snobberi har jeg lite sans for. Men ingen vil vel si at de er snobber

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 15:05   #14
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg har en sånn følelse på at det er status å ha designerklær og designermøbler osv.
Er dere enig i det, eller er det jeg som ikke skjønt noe?

Jeg er opptatt av å ha det pent rundt meg, men status og snobberi har jeg lite sans for. Men ingen vil vel si at de er snobber

Selvsagt kan det følge en viss status med designerklær og -møbler.

Det følger én type status med det å ha et smakfullt innredet hjem, enten det er innredet med dyre eller billige møbler, og dessuten følger det en annen slags status med det å ha råd til å anskaffe eksklusive klær og møbler.

Det følger veldig lite status med det å fylle huset sitt med smakløst stasj som ikke passer sammen bare fordi man har råd til det eller har skjønt at man "må ha" møbler av en bestemt designer.

Og jeg har ingen problem med å innrømme at jeg er en snobb. Skulle det være galt også nå?


Sist redigert av Teofelia : 04-05-08 kl 15:16.
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 15:20   #15
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Selvsagt kan det følge en viss status med designerklær og -møbler.

Det følger én type status med det å ha et smakfullt innredet hjem, enten det er innredet med dyre eller billige møbler, og dessuten følger det en annen slags status med det å ha råd til å anskaffe eksklusive klær og møbler.

Det følger veldig lite status med det å fylle huset sitt med smakløst stasj som ikke passer sammen bare fordi man har råd til det eller har skjønt at man "må ha" møbler av en bestemt designer.

Og jeg har ingen problem med å innrømme at jeg er en snobb. Skulle det være galt også nå?

He he.... Neida, det er ikke galt. For all del...

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 16:59   #16
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?

Alt er jo formgitt av noen, og f.eks IKEA har jo mange designere. En del ansatt og sikkert mange innleide. Mye er også orginalt, men det er jo også et fokus på kostnad.

Ordet design (formgiving) er jo som oftest assosiert med eksklusivitet. Som oftest er det snakk om en merverdi pga utformingen, og hvem som har laget det.

De designerene vi alle kjenner navnet på nå f.eks Arne Jacobsen, Phillipe Starck er jo ikke så veldig eksklusive lenger.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 20:03   #17
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?

Føler ikke behov for å hive meg over deg

Vet ikke helt om jeg ser på design her eller der som snobberi...
Men det er ikke helt meg... Prioriterer helt annerledes..

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 20:10   #18
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.841
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?

Det finnes sikkert mange som synes spesielle designmøbler, enten de er laget av den ene eller den andre, er kjempeflotte, men at det finnes en god del som kjøper møblene bare på grunn av navnet, det er like sikkert.

Jeg for min del har ikke sett en Arne Jacobsenstol jeg har likt, men så vet jeg ikke om så veldig mange stoler han har laget heller, så det kan jo hende jeg har likt noen uten å vite at han har designet dem.

Alt jeg kjøper og har, kjøper jeg fordi jeg liker det. Hvis noen andre liker det også og komplimenterer meg for det, er det hyggelig. Hvis ingen andre liker det, bekymrer det meg ikke. Jeg har aldri kjøpt noe som helst kun ut fra merke, kanskje med unntak av noen klær som var "må ha" den gangen jeg var ungdomsskoleelev.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 20:21   #19
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.152
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?

Noen interesserer seg for kunst, og forstår kunst, andre ser rett og slett ikke poenget. Det er bra vi er forskjellige, uansett har alle hver sin stil.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 20:32   #20
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Noen interesserer seg for kunst, og forstår kunst, andre ser rett og slett ikke poenget. Det er bra vi er forskjellige, uansett har alle hver sin stil.

Så enkelt og greit kan det sies

Jeg er elendig med navn og sånn sett ingen designer-freak, men jeg har veldig, veldig lyst på en av de utrolig lekre danske design-lampene. Men jeg er fremdeles ikke der at jeg klarer å bruke 40 000 kr på en lampe, det er veldig mye penger for en lampe, om den er aldri så fin. Men jeg jobber med saken. Kanskje om jeg klarer å overbevise meg om at det er kunst?

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
design


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no