|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Originala
|
![]() Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?
Jeg skal medgi at jeg synes vesker og klokke til mange tusen kroner er fjollete, men det er kanskje fordi jeg overhode ikke har interesse for slike ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Ringskrømt
|
Jeg kaller dette enkel tenking. Det eksisterer ingen mellomting. Man kan kjøpe en designersofa av andre årsaker enn snobberi og et intens ønske om å vise seg frem. Det kan tenkes sofaen er fin å se på, god å sitte i, bra på kvalitet og et møbel man ikke finner i de tusen hjem.
![]() |
#23 |
Introvert optimist
|
Jeg kjenner at jeg er skikkelig uenig med deg nå. Selv om man aldri så ærlig og redelig har tjent pengene sine selv, så bør den sosiale samvittigheten slå inn på et tidspunkt. Når man har opp til flere fullt brukbare vesker fra før, så behøver man ikke kjøpe en Prada-veske til 10 000 kroner bare fordi man har råd. Da kan man kanskje heller se litt lenger enn sin egen nesetipp og spørre seg selv hvordan de pengene kunne brukes på en bedre måte. Man kan ikke bruke mer enn ei veske om gangen, ikke mer enn ei klokke heller for den sakens skyld. At man kan kjøpe hva man vil bare fordi pengene er tjent på ærlig vis, synes jeg det bør stilles store spørsmål ved. Når bør moralen slå inn? Når bør det sosiale ansvaret slå inn? Når bør man se lenger enn sin egen nesetipp? Når bør man ta ansvar for noen andre enn seg selv? Når bør man stille seg spørsmålet: Trenger jeg dette produktet eller har jeg faktisk flere andre som fungerer like bra fra før?
![]() |
#24 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?Jeg syns "design"-begrepet er tøysete. Alle ting er formgitt, av en designer eller flere i et team. Det er meningsløst å bruke til å kategorisere noe som helst
![]() |
#25 |
Shake it out!
|
Ikke skyt meg, jeg har veldig god råd men kjøper verken Prada eller Rolex
![]() |
#26 |
Ringskrømt
|
Tja. Denne kan man egentlig formane overfor alle som unner seg mer luksus enn de egentlig trenger. Man trenger strengt tatt ikke én bil pr. voksen. Eller tørketrommel. Eller plasma-TV, eller svære hus, eller sydenferier hver vinter ... Det kan tenkes at de som handler mange vesker føler de trenger alle disse veskene, på samme måte som vi trenger trøketrommel eller mange biler. Det har litt med hva man er vant til.
![]() |
#27 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?Vi hadde en gjesteforeleser en gang, han jobbet i et kosmetikkfirma. De produserer bl.a hårprodukter. En av merkene deres selges i dagligvaren, et annet i frisørsalong. Forskjellen på de to var at den dyreste sjampoen var litt tykkere, og hadde en annen duft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?Det finnes jo et egne studieretninger for prising av luksusvarer. Mannen og diskuterte det der litt da vi var i Milano og så jakker til 11 000 euro i utstillingsvinduer. Hvorfor 11 000 euro. Hvorfor ikke like gjerne 15 000 eller 20 000? Når man først har kommet opp i sånne beløp, mener jeg
![]() |
#29 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kan jeg. Se under.
Jo, det er en gradvis overgang fra retten til å nyte gode levekår til der hvor ditt personlige forbruk er en hån mot dine medmennesker i en verden hvor millioner av barn lider av sykdommer som kunne forebygges for en tier. (Nei, jeg overdriver ikke. Google "Neglected Tropical Diseases" og se hva jeg håper å jobbe med som Post.Doc). Du mener jeg ikke har noen rett til å "dømme" folk med mye penger utfra hva de bruker dem til? Vel, jeg kommer tiil å gjøre det uansett. På akkurat samme måte som jeg "dømmer" folk som kjører forbi et skadet barn i veikanten uten å hjelpe eller tømmer septiktanken sin i en drikkevannskilde. Vi deler én verden med ikke ubegrensede ressureser, og det er en fundamental del av min virkelighetsoppfatning at vi har et ansvar for hverandre, slik at makt (inkludert økonomisk makt) forplikter.
At det var? Misunnelse? Nei du verden. Noe så dumt har ingen sagt til meg på flere uker. Jeg trodde det var noe som bare ble sagt i Hollywood-komedier hvor en overklassebærte må gi et overfladisk inntrykk med bare én replikk til rådighet. Kom igjen, du kan bedre enn dette! Sist redigert av Ulvefar : 04-05-08 kl 22:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Pauset
|
Du må gjerne mene at jeg tenker enkelt, men tror du virkelig ikke at det finns andre alternativer enn den sofaen for jeg-vet-ikke-hvor-mange-penger et sted. Kvalitet koster såklart, men man kan også få kvalitet for en langt billigere penge, antakelig, enn for noe som kalles designersofa f.eks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Pauset
|
Dette er en genistrek http://www.vosswater.com/ http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...t/3944811.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?Design som begrep eller ikke; jeg er levende opptatt av form og utrykk innen interiør. Jeg bor så absolutt ikke i et designhjem, ei heller har jeg råd til å kjøpe meg Egget fra Arne Jacobsen. Men jeg nyter å kunne tråle Illum bolighus i København og se på alt det de forskjellige designerene har laget av nytt og gammelt. Det samme med leilighetene OBOS pusser opp på folkemuseet, der de lager en fra hver tidsalder desinmessig. Det artige er at designikoner i dag kan ha vært rene hatobjekter for dårlig smak i den tiden de ble laget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Shake it out!
|
Tja... det kan jeg helt sikkert.
![]() |
#34 |
Shake it out!
|
Jeg kan love deg at om de produktene jeg tåler hadde vært solgt på Nille eller Europris eller hvor som helst til en billig penge, så hadde jeg vært storkunde
![]() |
#35 |
Pauset
|
Helt enig. Takket være vårt forbruk av blant annet fargede bomullsklær så sliter mange mennesker i andre deler av verden med mangel på rent vann. Deres vann er forgiftet av fargestoffer som brukes til bomullsklær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?Enkelt. Idag heter ALT et eller annet med "Design..." Design er blitt trendy, og dermed selger det, og dermed setter de dette prefixet foran absolutt alt som er til salgs.
![]() |
![]() |
#37 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?Det er vel et langt større problem på den nordlige halvkule at alle kjøper for mye av alt enn at noen få kjøper alt for dyrt. Det kan kanskje lette på hjertet til noen å tro at millionærene står for overforbruket, men jeg er redd det er noe vi alle bidrar til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Shake it out!
|
Vi har bare et liv. Så kan vi forsøke å gjøre det beste ut av det og hjelpe der vi kan hjelpe, under de rammene som er lagt for livet vårt.
![]() |
#39 |
Shake it out!
|
Amen!
![]() |
#40 |
Shake it out!
|
Et godt eksempel på at design ikke nødvendigvis er det samme som kvalitet
![]() |
Emneord |
design |
|
|