Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er best når barn sitter i 3-punktssele uten pute?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-10, 11:02   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er best når barn sitter i 3-punktssele uten pute?

Ja, for det skjer jo dann og vann at man for eksempel reiser med buss der det finnes bilbelter. Da bruker man dem jo. Men hva da med barn som får beltet over halsen? Jeg har hørt at man IKKE skal legge beltet under armen, men det virker ikke noe bedre at det ligger over halsen? Jeg har i blant lagt en sammenbrettet jakke eller lignende under rompa deres så de kommer høyere, men det er jo ikke alltid man har det heller?

Gammel 14-09-10, 11:08   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er best når barn sitter i 3-punktssele uten pute?

Hm, det lurer jeg på også. Har ingen gode svar, men følger med!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 12:53   #3
kjerstisin
Aktiv

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Ungarn
kjerstisin er litt kul
Standard

Jeg bruker de som de skal, over hals eller ikke. Ved en eventuell krasj vil jo kroppen være den delen som presses hardest mot beltet.... Det med genseren ville jeg kanskje også gjort, om jeg hadde tenkt på det da

kjerstisin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 12:54   #4
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lurer jeg også på!

Er det "bare" ubehagelig til daglig, eller farlig ved en kræsj?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 12:59   #5
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Det finnes vel sånne portable selereguleringsdinger som man kan ha med i veska. Mener jeg så det på BarnasHus sist jeg var der.

Gammel 16-09-10, 13:10   #6
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøpte en sånn selereguleringsdings på barnas hus, den skulle funke såååå bra, sa damen. Men det eneste den gjorde var at den holder selen _inntil_ lillegutts kropp hvis han lener seg framover f.eks. Den holder ikke selen _unna_ halsen hans, som jo er problemet i utgangspunktet. (altså - den trekker på en måte selen "ned" mot skulderen, men ikke "sideveis" unna halsen)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 20:38   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dytter litt på denne.

Gammel 16-09-10, 20:55   #8
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

For en tid siden var noen venner av en bekjent i en kraftig ulykke med to store barn på 12 og 14. De satt med beltet under armen. Det ble nesten fatalt for dem - det hadde noe med ryggsøylen å gjøre - at den ble vridd under sammenstøtet. Heldigvis gikk det bra, men de var veldig opptatt av å fortelle at man aldri skulle la barna sitte feil i selen. At fagpersoner hadde snakket mye om dette i etterkant.

Men det er jo mye flaks og uflaks også. Det kommer jo sånn an på hvor impact'et kommer og hvor kraftig det er. Nylig var det en ulykke i nærområdet der sjåføren reddet livet fordi han ikke hadde belte på og ble skjøvet over i pasasjersetet i sammenstøtet. Sjåførsiden ble smadret. Forstå meg rett, jeg mener selvsagt at man skal ha på setebelte til enhver tid, altså.

Jeg ville definitivt latt barna mine sitte med selen på vanlig vis - ikke under armen. For meg ser det tryggest ut - by far.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 02:35   #9
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

De få gangene det har vært aktuelt her har jeg tatt den tversover selen bak ryggen på barnet. Men om det er optimalt vet jeg da ikke, for det blir jo et veldig press mot magen med bare sele over den. (men har i allefallf orsøkt å få den så langt ned som mulig)

Gammel 18-09-10, 02:43   #10
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg var på foredrag med Carl Einar Calish (overlege på barneklinikken på Ullevål og guru innenfor dette) så sa han at man absolutt ikke skulle ha selen under armen. Jeg husker ikke helt argumentet hans. Men jeg mener at det er noe av det jeg skriver neden her: Beltet trykker da bare på ribbene og at disse er veldig myke på barn og at de da kan brekke og det kan gi fatale skader på det som er innenfor. Om en ulykke skjer så er bare beltet stramt en veldig kort stund og den skaden den gjør mot halsen er som regel ikke farlig. I tillegg så regner jeg med at det er bedre at beltet er for høyt på kropppen enn for lavt for det holder kroppen mer stramt mot sete og fører kanskje til mindre sleng med kroppen.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 13:50   #11
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har også alltid lest (uten at jeg husker hvor) at evt kollisjon med beltet under armen medfører smadring av indre organer, og er livsfarlig.
Derfor har jeg terpet på at ungene mine IKKE får ta beltet under armen om de sitter på noen, og de sier at de skal gjøre det. Vet nemlig om minst 2 familier som praktiser(te)er dette på sine unger.

mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 19:47   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Takk for svar!

Gammel 18-09-10, 19:58   #13
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

http://www.tryggtrafikk.no/Fakta+om+...b7C_wBHQ0l.ips

Vanlige feil ved sikring av barn i bil er:

• Bilbeltet ligger under armen eller bak ryggen til barnet.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 11:38   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt med på at beltet ikke skal under armen, men syns det blir rart om beltet ikke gir skade på halsen på grunn av kort trykk, men gir skade på ribben med samme korte trykk (når beltet er under armen).

Gammel 19-09-10, 12:44   #15
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det fant jeg ikke noe om på mitt kjappe søk i går, glitter.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 14:13   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg kjenner jeg må finne ut av det!

Gammel 19-09-10, 14:47   #17
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er helt med på at beltet ikke skal under armen, men syns det blir rart om beltet ikke gir skade på halsen på grunn av kort trykk, men gir skade på ribben med samme korte trykk (når beltet er under armen).

Jeg tror at det absolutt kan gi skade, men normalt sett mindre livstruende skader enn på innvolvene. Slik oppfattet jeg det.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:24.