Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Godt glutenfritt brød?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-07, 19:45   #1
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Godt glutenfritt brød?

Min kjære svigerinne har fått gluten allergi, og sier brødet hun må bake IKKE smaker noe særlig godt. Noen som vet hvordan man lager et som smaker? Hun tåler ikke melk, mel, eller smør. Men det hører vel med glutenallergi?? Har ikke peiling jeg, tenkte bare å bake litt til henne..

__________________
Gutt 95 Jente 04
cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 19:53   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godt glutenfritt brød?

Dette er en oppskrift jeg har utarbeidet selv, da jeg spiste lavkarbomat, kanskje det faller i smak? Det er glutenfritt, tror jeg, er det ikke?

ISET-BRØD

5 toppede ss soyaprotein (smakte ikke noe)
3 dl rømme/creme fraiche
1 dl malte mandler
2 tykke båter hvitløk, presset
1/2 ts salt
4 egg
4 gode ss mykt/smeltet smør
1 ts paprikapulver
4 ss linfrø
4 ss solsikkefrø
70 gram kruskakli
4 ss sesamfrø

Bland alt i en mikser til det er en smørbar deig (som tannpasta, omtrent). Ta i litt mer soyaprotein om deigen er for løs. Den skal være omtrent som Ingers rugbrød-deig.

Spa deigen over i en brødform kledd med bakepapir, strø over masse sesamfrø og sett den midt i ovnen på 180 grader i ca en times tid.

La brødet avkjøles helt før det skjæres i tynne skiver og nytes.


Jeg synes det er kjempegodt. Man kan også lage knekkebrød av det. Skjær det avkjølte brødet i tynne skiver, legg dem på en papirkledd stekeplate og stek på 100 grader i 4-5 timer.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 19:53   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godt glutenfritt brød?

Nei pokker, nå ser jeg jo at hun ikke tåler smør og melk. Men erstatt feks. smøret med Nutana plantemargarin (transfettfri) eller olje, og creme fraiche med soyarømme?

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 19:53   #4
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godt glutenfritt brød?

Jeg lager Semper grov mix. Jeg tror oppskriften er den som er bakpå (skal sjekke det etterpå), og så tilsetter jeg linfrø, sesamfræ og solsikkekjerner, og strør sesamfrø på toppen (og har mer vann i pga disse tilsetningene). Deigen skal rett i formen (den skal være ganske våt), og heves en gang, og stekes i en time.

Det brødet er bare nydelig godt, og kan helt fint konkurere med de brødene jeg laget før (som ikke var glutenfrie).

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 19:56   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godt glutenfritt brød?

De har jo også ferdige brød og baguetter på helsekosten, men de er tørre som fy! Men de har også vaffelmix, kakemix og ferdige kaker, kjeks osv som smaker KNALLGODT! Saltkringlene (pretzels) er noe av det beste jeg har smakt. Vanedannende!

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 19:57   #6
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Godt glutenfritt brød?

Takk! Da skal jeg få handla, og bakt litt!

__________________
Gutt 95 Jente 04
cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 19:57   #7
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Godt glutenfritt brød?

Jeg har en god og ikke minst lettvint oppskrift på gl.frie rundstykker. Det er ikke smør i dem, men det er litt melk i melblandingen (Semper)
Kan hun ha melk i brød og varmebehandlet mat, eller skal hun styre unna alt av melkeprodukter? Det vanligste er at en med nyoppdaget cøliaki ska gå på laktoseredusert diett i starten. Dette for at tarmtottene skal gjenoppbygges. Før denne helingen av tarmtottene er unnagjort, så er det vaskelig for tarmen å spalte melkesukkeret. De som må ta hensyn til dette i starten av den glutenfrie dietten, kan som regel spise all mat med melk og melkeprodukter i. De må holde seg unna melk i ren form, smør og ost olign.
Var jeg deg så ville jeg spurt henne om detaljene for dietten. Da slipper du å ta ekstra dietthensyn hvis ikke det er nødvendig!

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 19:59   #8
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godt glutenfritt brød?

Semper grov mix er melkefri og naturlig glutenfri.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 20:01   #9
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.217
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Godt glutenfritt brød?

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

Jeg har en god og ikke minst lettvint oppskrift på gl.frie rundstykker. Det er ikke smør i dem, men det er litt melk i melblandingen (Semper)

Den grønne Semper melblandingen er melkefri.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 20:12   #10
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Godt glutenfritt brød?

Lettvinte rundstykker:

4 1/2 dl lunkent vann
1 pk gjær
1/2 ss fiberhusk
2 ss olje
1 ts salt
1 pk Semper grov mix (ev. Semper fin mix . Blir da fine rundstykker)

Varm vannet til det er fingervarmt, løs opp gjæren.
Visp inn fiberhusk. La det stå i ro i 10 min.
Ta i alt det andre, men bare 1/2 melmengden
Heves til dobbel størrelse
Tilsett resten av melet.
Ta deigen i en sprøytepose og sprøyt ut rundinger direkte på bakepapiret/stekebrettet.
Stekes midt i ovnen ved 225 grader til de er gylne!

Hvis man bruker Rød Semper i denne oppskriften, så kan deigen brukes til både pizzabunn, pizzaboller, pølsebrød, pitabrød og fine rundstykker! Blir kjempegode!
Baker disse grove eller fine rundstykkene ofte, storesøs på 5 og mannen liker disse rundstykkene kjempegodt. Er myyyyye bedre enn de vanlige glutenfrie brødene man får kjøpt ferdig
LYKKE TIL MED BAKINGEN !

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 20:17   #11
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Godt glutenfritt brød?

Semper Mix med fiber og Rød mix er tilsatt melk! De andre er melkefrie!

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 21:13   #12
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Godt glutenfritt brød?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

De har jo også ferdige brød og baguetter på helsekosten, men de er tørre som fy! Men de har også vaffelmix, kakemix og ferdige kaker, kjeks osv som smaker KNALLGODT! Saltkringlene (pretzels) er noe av det beste jeg har smakt. Vanedannende!

Les innholdsfortegnelsene nøye! En del av disse inneholder nemlig melk.

I og med at vi ikke vet helt hva slags diett Lillebror ender opp med, har jeg ikke bakt noe særlig enda. Men dette ser ut som en nyttig og informativ link:

http://home.online.no/~grokh/lien-fa.../gf_corner.htm

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 23:00   #13
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godt glutenfritt brød?

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Min kjære svigerinne har fått gluten allergi, og sier brødet hun må bake IKKE smaker noe særlig godt. Noen som vet hvordan man lager et som smaker? Hun tåler ikke melk, mel, eller smør. Men det hører vel med glutenallergi?? Har ikke peiling jeg, tenkte bare å bake litt til henne..

Jeg hiver den grove melkefrie Semper-brød-mixen i bakemaskinen til lillegutt, blander oppi Glutenfri Musli (som jo egentlig ikke er musli) fra ehm... Finax (burgunder melkekartong-aktig sak)? Eller oliven, og/eller hakkede soltørkede tomater. Blir så godt atte! Men brødet blir fort "surt", så det har holdbarhet på max 2 dager.
Semper er å få i de fleste litt større matbutikker

Den Semper-mixen med brokkolipai på bildet på synes jeg er den beste, men den er det selvsagt melk i (som lillegutt ikke skal ha, han er allergisk mot melkeprotein)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 10:07   #14
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Godt glutenfritt brød?

Naturbakeriet i Bergen har nydelige gluten og melkefrie rundstykker. Gjestal konditori sender brød litt rundt omkring i Norge, men personlig synes jeg det smaker litt papp ... Men innehaveren av dette konditoriet tror jeg startet med det pga et eget barn som ikke tålte gluten og sukker, mener jeg å ha hørt, men det er mulig det er feil.

Lettvint.no leverer glutenfrie brød på døra om du bor nær bergen.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 10:10   #15
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Godt glutenfritt brød?

[quote=Iset;239136] Det er glutenfritt, tror jeg, er det ikke?

ISET-BRØD

70 gram kruskakli [/quote]

Vær obs på at de fleste typer kruskakli er ikke glutenfrie!

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 10:30   #16
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Godt glutenfritt brød?

Er det noen av dere som har vært borti damen på vestlandet, hun som baker de fantastiske glutenfrie lompene for salg?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 10:47   #17
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Godt glutenfritt brød?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Er det noen av dere som har vært borti damen på vestlandet, hun som baker de fantastiske glutenfrie lompene for salg?

Jeg har noen lomper liggende i frysen som er naturlig frie for gluten, er det hun damen i gjesdal spesialbakeri du tenker på? (NB må ikke forveksles med gjestal konditori)

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 10:56   #18
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godt glutenfritt brød?

Det er en dame på Årnes som baker gode glutenfrie lomper også, også har Gjøvik LefseBakeri nettopp lagd opp nytt fikk jeg beskjed om. De er flinke og sender rundt overalt!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 12:48   #19
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Godt glutenfritt brød?

Jeg vet ikke. Men jeg blir veldig glad hvis noen har adressen til noen som kan sende melke- og glutenfrie lomper.

Beklager trådkupping.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 12:54   #20
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Godt glutenfritt brød?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg vet ikke. Men jeg blir veldig glad hvis noen har adressen til noen som kan sende melke- og glutenfrie lomper.

Beklager trådkupping.

Har sendt deg en prikk med info.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no