Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Gi meg ditt beste biffmåltid

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-10, 23:00   #1
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Gi meg ditt beste biffmåltid

Det er så utrolig sjelden vi har biff så det tenkte jeg å lage på fredag. Synes ofte en kladd med kjøtt ikke er det helt store, men med godt tilbehør så er det jo godt. Vi får gjester og jeg vet at de som kommer iallefall vil sette pris på det. Jeg har stekt biff etter oppskrift fra Andreas Viestad med stort hell før så det er ikke selve stekingen jeg lurer på. Jeg vil ha tips og oppskrifter om alt det gode man kan ha til! Ikke minst oppskrift på sauser.

Noen som vil dele?

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 23:03   #2
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi meg ditt beste biffmåltid.

Jeg ble så irritert på den biffen som jeg aldri greide å få til, så alt ble slengt i fryseren. Når det var "gammelt nok" tok jeg det opp og hadde det i lapskausen

Ikke så hjelpsomt, jeg innser det.

Gammel 15-09-10, 23:07   #3
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Pleier å servere med stekt sopp og løk, brokkoli og fløtegratinerte poteter. Bernaisesaus. Klassisk, men veldig godt.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 23:15   #4
vixen

vixen sin avatar

vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Jeg ble så irritert på den biffen som jeg aldri greide å få til, så alt ble slengt i fryseren. Når det var "gammelt nok" tok jeg det opp og hadde det i lapskausen

Ikke så hjelpsomt, jeg innser det.

Gammel 15-09-10, 23:15   #5
vixen

vixen sin avatar

Standard

Har du god oppskrift på bearnaise da salt?

Gammel 15-09-10, 23:16   #6
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Pose?

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 23:25   #7
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gi meg ditt beste biffmåltid

Langtidsstekte tomater er godt. Del gode plommetomater i to, ha bittelitt god olivenolje, samt salt, pepper, litt melis og litt oregano over. Stek på 125 grader i ca 3 timer (kortere hvis du bruker mindre tomater).

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 23:27   #8
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her i huset mesker vi oss i blant med biff, stekt sjampinjong, ris eller ovnsstekte potetbåter, mais som har marinert i smør i stekeovnen og rødvinssaus. Av og til heller vi en skje rødvinssaus over biffen etter steking, pakker det inn i sølvfolie og setter det i stekeovnen noen minutter før servering.. Biffen er krydret med biffkrydder og pepper, det samme er sjampinjongen.

Åh nam, vi må ha biff igjen snart!

Vi bruker forresten rødvinssaus fra Toro, synes den er knallgod jeg

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 23:31   #9
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Soppstuing er godt til.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 23:38   #10
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Hasselbackpoteter og stekt sjampinjong og løk som du koker ned fløte i.

Oppskrift på hasselbackpoteter finner du nok fort på nettet.

Sopp og løk blanding stekes/brunes, heller over fløte, har i litt soyasaus og salte og pepre etter smak.

Grønnsaker av valgfri sort til.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 23:39   #11
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Mine favoritter er: grillet mais/ bakt potet/soppstuing, eller mozarellosalat/potetbåter/hvitløksbarg el buchetta, eller fløtegratinert potet/steikt sopp, løk og paprika/rødvinssaus.

Gammel 15-09-10, 23:53   #12
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fikk en utrolig god oppskrift av en venninne.

Biffsalat
Rucculasalat
Hjertesalat
Lollosalat
Avocado
Rødløk
Pinjekjerner (feses lett i stekepannen)
Cherrytomater
Agurk
Paprika
Mais
Basillikum
Salt/pepper
Balcamicoeddik
Olivenolje

Stek biffen og legg den hel og varm over en "seng" av salat.
en god dæsj rømme. Voila. Enkelt, godt og karbofattig.

Gammel 15-09-10, 23:55   #13
AprilRyan

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker godt ovnsstekt søtpotet til. Skjæres i biter eller båter. En kan også steke sammen med andre rotgrønnsaker. Nå er det jo soppsesong så jeg ville gått for noe kantarell til.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 01:57   #14
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker også tomater i en eller annen variant, den Turban Smukk skriver om er helt nydelig til biff.
Ellers er det ca en million forskjellige ting jeg liker til biff, og jeg liker å ha mye tilbehør, gjerne 4-5 forskejllige varianter.
F.eks
Sautert spinat
Mos av de tomatene Turban skrev om og kokte røbeter.
Grillet mais
Ovnsbakte grønnsaker (alt etter hva man liker, f.eks paprika, rødløk, sukkererter, blomkål, squash, bladpersille, perletomater og masse grovmalt pepper)
Gratinerte grønnsaker (alt etter hva man liker)
Marinerte grønnsaker (alt etter hva man liker)
Tomat og rødløksalat
Maispurè
Fylte, bakte tomater eller små paprika
En ordentlig god salat (hjertesalat, rødløk, sukkerter, små tomater, krutonger, vannkastanjer) med enten en syrlig oljedressing eller en dressing av lettrømme revet agurk og rødløk.
Løkkompott
Stekt sopp, løk og bacon
Tja, det er sikkert mer, men kanskje nok nå

For tiden er hjemmelaget rösti eller potetkroketter det mest populære potetalternativet i heimen.

Bearnaise lager jeg stor sett som denne
http://homecooking.about.com/od/cond.../blsauce14.htm
men har litt mindre hvitvinseddik, og mer hvit pepper.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 01:58   #15
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, asparges,- jeg glemte jo det. I sesong er vel grillet asparges noe av det beste jeg får til biff

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 08:32   #16
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Mitt beste tips er å helsteke indrefilet. Skjær bort senen, brun biffen i varm panne med smør. La den hvile en god stund. Sett inn et steketermometer, og stek til kjernetemperaturen viser 57 grader. Da skal den være rosa inni.
Se ellers her: http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=7379

Og så bruker du de gode idèene over her til tilbehør.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:55   #17
Ma Dalton
Hupp!

Ma Dalton sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Ma Dalton er litt kul
Standard

Andreas Viestads biffstekemetode slår aldri feil her i gården heller. Her i huset ble jeg og sambo litt lei hele biff/løk/sopp/potet-greia. Så jeg fant ut at den liten tomat/mozarellasalat, stekt østerssopp, biff og god (hjemmelaget) rødvinssaus er knallgodt. Det blir et lett biffmåltid, akkurat så lett at man kan spise det etter ungene har lagt seg.

Ma Dalton er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 16:02   #18
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Åh, nå kom jeg på sommerens må ha-salat til grillmat, og da funker den utmerket til biff også.

Gode tomater skjæres i biter (jeg pleier å ta ut litt av det våte, men det gjør du som du vil med)
Rødløk (du må nesten vurdere forholdet tomat/løk selv etter smak).
Fersk koriander
god olivenolje
balsamicoeddik
salt og pepper.

Dette blir utrolig godt, i sommer har jeg spist bare dette som tilbehør til mange ting.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 16:15   #19
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Biff er nydelig med stekte tomater til. Vi pleier oftest å ha cherrytomater, løk og sopp, jasminris og peppersaus(pose) som tilbehør til biff. Enkelt og greit, steker grønnsakene på litt sterk varme når biffen hviler etter steking.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 16:42   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Langtidsstekte tomater er godt. Del gode plommetomater i to, ha bittelitt god olivenolje, samt salt, pepper, litt melis og litt oregano over. Stek på 125 grader i ca 3 timer (kortere hvis du bruker mindre tomater).

Hvorfor ikke sukker?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:57.