|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Frikjent for voldKan dere diskutere denne litt høyt?
|
|
|
|
#2 |
|
Sv: Frikjent for vold
|
|
|
|
#3 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Frikjent for voldMerkelig at de brukte preventiv nødverge (da har man ikke gjort noe strafbart) fremfor berettiget harme (da blir man dømt men slipper straff). Uten at jeg er noen strafferettsekspert.
|
|
|
#4 |
|
Populærkulturjunkie
|
Sv: Frikjent for voldEnig med Pelle. Jeg synes forøvrig også at det er helt greit med frikjennelse her, det virker som om de har prøvd absolutt alle utveier og da de konfronterer mobberen så blir han konfronterende og frekk. Hadde glatt fiket til ham selv, dog neppe slått med knokejern (han ble jo forøvrig dømt): |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Tøff
|
Sv: Frikjent for voldDette er en sak jeg synes er svært vanskelig. I prinsippet mener jeg at det er offentlige instanser som skal løse opp i slike saker. Denne veien har de da også prøvd å gå, men fikk ikke gehør. Hva gjør man så? Normalt synes jeg ikke om vigilanter, og det å la privatpersoner slippe unna med slike ting kan gjøre store skader på rettssamfunnet.
|
|
|
#6 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Frikjent for voldJeg finner dette veldig problematisk. På den ene siden kan jeg ha en viss forståelsefor familiens frustrasjon i saken, men jeg kan bare ikke forsvare voldsbruk, punktum.
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: Frikjent for voldJeg synes dommen er helt grei. |
|
|
|
#8 |
|
Magisk
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Frikjent for voldJeg synes frikjennelse av 26-åringen var helt riktig.
|
|
|
#9 |
|
Magisk
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men er det greit at 15-åringen bare fortsetter med trakassering og voldsbruk uten at noen gjør noe med det? Jeg synes, som Pappalille sier, at 26-åringen ga et hardtslående, men kontrollert budskap som 15-åringen forstår. Søsterens samboer gikk for langt, men det fikk han også straff for.
|
|
|
#10 |
|
Ringskrømt
|
Men er volden mot lillebroren OK da?
|
|
|
#11 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Frikjent for voldNei, selvsagt ikke. Men jeg mener allikevel at vanskelige 15-åringer ikke skal behandles 'med et språk de forstår'. Hadde det vært like greit hvis det var mobberens far som banket han for å få han til å slutte med mobbingen?
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Frikjent for voldJeg synes samfunnet skulle løst problemet for lillebroren lenge før det kom til dette. |
|
|
|
#14 |
|
Tøff
|
Nei, men det blir på siden av denne diskusjonen synes jeg. Her er det snakk om hvordan femtenåringens ofre skal forholde seg til ham. Skal han få ture frem fordi det er synd på ham og de instansene som bør reagere ikke gjør det? Nei. Her må vi se på saken fra det opprinnelige offerets side. Hva sier man til den som blir trakassert da? "Han har det tøft hjemme, så du får bite tenna sammen og finne deg i det?"
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#16 |
|
Tøff
|
Her synes jeg de opprinnelig fornærmede har gjort absolutt alt de kunne, og da er fik en helt forståelig reaksjon.
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: Frikjent for voldJeg syns jo også denne saken burde få et etterspill - noen burde stå til ansvar for at ingen hjalp disse gutta - hverken mobberen eller den som ble mobbet. |
|
|
|
#18 |
|
Tøff
|
Ja, jeg kjenner jeg synes det virker veldig rart. Det bekymrer meg også; hva slags vern har barna våre om ikke disse instansene reagerer? Og hvilket signal gir det til unge som trenger hjelpen deres, men som ikke får den. Det er hvorvidt du har en stor storebror som avgjør hvor godt beskyttet du er.
|
|
|
#19 |
|
Ringskrømt
|
Det er først og fremt viktig å forstå hvem som er det faktiske offeret her, og det er ikke den trakkaserende og voldelige 15-åringen, altså. Jeg vil ikke si at gutten ble banket heller.
|
|
|
#20 |
|
Jeg aner egentlig ikke, det er jo ofte litt enklere å synse når man ikke har vært i situasjonen selv.
|
|
![]() |
|
|