Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Male flisgulv?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-10, 14:38   #1
dea
Superaktiv
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 310
dea er litt kul
Standard

Male flisgulv?

Er det noen her som har prøv å male et flislagt gulv eler vet om det går an?
Jeg liker ikke flisene som var i gangen da vi flyttet inn her, men siden det er støpt varmekabler også under dem blir det mye jobb og dyrt å bytte dem. Derfor lurer jeg på om det går an å male dem? Åssen maling bruker man da? og blir det bra? Hvordan blir det å vaske etterpå? og må man male igjen ofte etterpå? Har lyst på en lys farge, aller helst hvit og siden det er i yttergangen må det vaskes ofte.

dea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 15:10   #2
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: male flisgulv?

Jeg har aldri forsøkt å male fliser, men man trenger vel ikke pigge opp hele gulvet bare for å legge nye fliser om man har varmekabler.
Det skal vel gå å bare fjerne flisene, starter med fugene og så flisene.

Får ta med at dette er jeg IKKE en ekspert på altså, men spør i en flisebutikk.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 15:20   #3
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: male flisgulv?

Dette lurer jeg også på. Vi har noen skikkelig 90-talls terrakottafliser på kjøkkenet som jeg gjerne skulle ha malt...

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 15:25   #4
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Male flisgulv?

Jeg har bare malt noen få veggfliser. De har jeg først pusset med grovt sandpapir, vasket med sprit og malt 3 strøk bengalakk. Men et gulv med varmekabler vil vel muligens gi krakelering i lakken pga varme.

__________________
-På vei ut av forumsdvale?-
Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 15:27   #5
dea
Superaktiv
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 310
dea er litt kul
Standard

Sv: Male flisgulv?

Fugene her ser ut som om de er sement. Da vi tok opp et flisgulv ute i sommer måtte mannen stå med slegge og hakke det løs og da vil jo støpinga rundt varmekablene også gå i stykker vil jeg tro
Har lest at det går an å legge nye fliser oppå de som ligger der, men da tror jeg heller at jeg vil legge et tregulv av noe slag. Men da må jo lister flyttes opp. Hadde vært så mye enklere å bare male over.

dea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 16:53   #6
elle
Aktiv
 
elle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 159
elle er litt kul
Standard

Sv: Male flisgulv?

Jeg har hatt terrakotta fliser i gangen min tidligere, og undersøkte da endel rundt dette. Ingen maleforretninger som anbefaler å gjøre det, da det lett krakkeleres. Du kan gjøre det, men resultatet vil ikke bli bra over tid. Jeg leste også litt rundt på forskjellige steder på nett, det var flere som hadde gjort det, men samtlige angret og ville ikke gjort det om igjen. Ikke noe problem å male fliser på vegg, men pga slitasje ikke noe særlig på gulv. Hos meg ble det dermed lagt tregulv istedet:-)

elle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 20:26   #7
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Male flisgulv?

Jeg så engang på ett opp-pussingsprogram hvor de malte gulvflisene i hele kjellerstuen, og tenkte "OJ! så smart!", fikk dessverre ikke med meg type maling de hadde brukt og ringte derfor Jotun sin tekniske svartjeneste dagen etter. Mannen der sukket dypt og kunne fortelle "du skal ikke tro på alt de gjør i disse opp-pussingsprogrammene, dette er ikke holdbart i det hele tatt!!" Men jeg tok sjansen og malte lell, noe som resultete i ett utrolig flott gulv i akkurat 2 uker - deretter var det sprekker, avskaling osv. tiltross for nøye avfetting og lettsliping.

Du kan aboslutt legge flis over flis, dersom det er tradisjonelle 6mm kabler i gulvet skal disse være overdekket min 1 cm fra toppen av kabel, så dersom du klarer å få av flisene uten å skade støpen under går det greit mht kablene. Eller du kan legge parkett

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 20:33   #8
dea
Superaktiv
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 310
dea er litt kul
Standard

Sv: Male flisgulv?

Takk for svar. Tar ikke sjansen på å male gulvet da. Snakka med mannen om å legge parkett/laminat, men fikk klar beskjed om at hvis det skulle skje måtte jeg gjøre det alene. Så får vel ringe pappa og spørre når han har ledig tid til å hjelpe meg

dea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 20:39   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male flisgulv?

Vi har brukt gulvmaling, og det fungerer helt greit, men man må regne med at det blir stygt etter hvert. Vi malte om igjen vårt nå etter 5 år, men det har skreket etter å gjøres i hvert fall de siste tre...

Det er i gangen, og får mye slitasje.

Jeg syns likevel løsningen er helt ok, jeg må bare være forberedt på å gjøre det om igjen annethvert år.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 20:40   #10
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Male flisgulv?

Opprinnelig lagt inn av dea, her.

Takk for svar. Tar ikke sjansen på å male gulvet da. Snakka med mannen om å legge parkett/laminat, men fikk klar beskjed om at hvis det skulle skje måtte jeg gjøre det alene. Så får vel ringe pappa og spørre når han har ledig tid til å hjelpe meg

Kjøp klikkgulv. Det klarer DU kjempefint! så kan mannen sitte der å se hvor utrolig flink dame han har

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no