Nå trenger jeg litt hjelp i statistikk
Ja, da var jeg over på statistikk delen av utfordringen min. Noen som kan hjelpe?
Først, det står i boka at Sannsynligheten alltid er et tall mellom 1 og 0, dvs 0 < P(A) > 0. Men det må da være skrevet feil? Skal det ikke stå
0 < P(A) > 1?
(Og større og mindre tegnene skal egentlig være "mindre enn eller lik", "større enn eller lik", men det fikk jeg ikke til å skrive.)
Og så lurer jeg litt på om jeg har forstått mengdelæren riktig.
Jeg har en mengde A og mengde B som ikke er disjunkte. Disse er illustrert i et venndiagram hvor mengden A og B overlapper litt og er plassert inni en firkant.
Når jeg skulle finne (/A snitt /B) skraverte jeg alt rundt både mengen A og mengden B. Blir det riktig? ( skriver det /A men egentlig står det A med en strek over, betyr som dere sikkert skjønner komplementet til A)
Neste utfordring er å forklare vha venndiagram at (/A snitt /B) = (A union B (med stek over hele det uttrykket))
Hva er det meningen jeg skal gjøre da, tror dere? Hvis jeg har forstått mengden (/A snitt /B) riktig, så betyr jo dette mengden utenfor både A og B. Skal jeg da bare sette to slike venndiagram opp med = mellom seg?
|