Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Barnevennlig tomatsuppe?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-10, 21:30   #1
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Barnevennlig tomatsuppe?

Jeg har lyst på hjemmelaget tomatsuppe, men har lyst til å lage en litt mer barnevennlig versjon enn vanlig. Jeg lager med baconbiter, hvitløk, persille, Mutti boksetomater, litt tomatpuré, og kanskje kokte egg. Den får ganske dominant tomatsmak, noe jeg liker.

Men hva kan jeg gjøre for å gjøre den mer barnevennlig? Å lage den tykkere er nok en plan, makaroni ser hun ut til å hate, så det kan bare glemmes. Egentlig vil hun knapt ha noe middagsmat for tiden, men jeg gir meg ikke så lett. Så utfordringen er å lage noe hun i hvertfall smaker på, samtidig som jeg selv også synes det er godt.

Hvordan lager du barnevennlig tomatsuppe?

Gammel 24-09-10, 21:31   #2
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barnevennlig tomatsuppe?

Tilsett melk/fløte?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 21:31   #3
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Melkefett i en eller annen variant i mengder ♥

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 21:33   #4
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jepp. Melk/fløte gir barnesmak, i tillegg kan du la suppen koke (inn) en stund.

Gammel 24-09-10, 21:33   #5
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager en hvit saus, hvor jeg sper med en blanding av hønsekraft (terning/ordentlig avhengig av hva jeg har) og melk. Har oppi et par bokser hakkede tomater, og bruker stavmikseren. Krydre med salt, pepper og timian etter smak. Nå har jeg i hvitløk også, før jeg bruker stavmikseren, men det innførte jeg gradvis. Så har jeg små skåler med hakkete cherrytomater, beiken, pølsebiter, fetaostterninger, rømme - og så forsyner alle seg med det de helst vil ha.

Gammel 24-09-10, 21:34   #6
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Hvor: Oslo
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg surrer løk, hvitløk, kanskje litt gulrotterninger og evt paprikabiter i smør eller olje, har over en boks tomater eller to, tilsetter litt kraft eller buljong/vann og lar det koke til alle grønsaker er myke og bruker stavmikseren oppi. Så tilsetter jeg en slump fløte eller melk, og vesla får litt ekstra melk i sin suppe. Kokt egg og grovt brød med smør til.

Melk/fløte er greia for mild smak, og litt ekstra i hennes porsjon gjør den både mildere og litt kaldere. Rever parmesan i/på toppen er også en vinner her i huset. Persille eller andre synlige urter hadde imidlertid vært krise, så det strør jeg evt på toppen av min egen porsjon.

*delvis resignert*

Gammel 24-09-10, 21:34   #7
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Melk ja, f.eks matfløyte. Litt creme fraiche, men ikkje så mykje for da blir det surt. Og litt sukker. Det rundar av den syrlige tomatsmaken.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 21:36   #8
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Arran, her.

Jeg surrer løk, hvitløk, kanskje litt gulrotterninger og evt paprikabiter i smør eller olje, har over en boks tomater eller to, tilsetter litt kraft eller buljong/vann og lar det koke til alle grønsaker er myke og bruker stavmikseren oppi. Så tilsetter jeg en slump fløte eller melk, og vesla får litt ekstra melk i sin suppe. Kokt egg og grovt brød med smør til.

Jeg pleide også å gi ekstra melk rett i barnetallerkenen da min var liten. Det er lurt.

Gammel 24-09-10, 22:02   #9
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Det var lurt å kjøpt laktosefri matfløte i dag, med andre ord. Gulrot var også smart; det bruker jeg gjerne i pastasaus, og det gir jo litt sødme. Vi får prøve i morgen. Den unge damen er meget bestemt, og for tiden er det kun pannekaker og fisk jeg i det hele tatt får i henne. Barnehagen har flere ganger kommentert: "Spiser hun ikke varmmat?" I dag ville hun visst ikke ha fiskekaker der, enda det er favoritt hjemme.

Bakgrunnen er nok jeksler som plager henne. En er brutt gjennom, men hun har flere kuler i tannkjøttet, så det skjer nok ting.

Gammel 24-09-10, 23:47   #10
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Ungene elsker tomatsuppen jeg lager, og det samme gjør alle voksne som har smakt den.

http://matloggen.blogspot.com/2010/0...oppskrift.html

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 12:30   #11
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har i godt kokte gulrøtter som jeg moser med stavmikser. Det gir søt smak. Og fløte, som nevnt.

Gammel 25-09-10, 20:09   #12
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Standard

Jeg orket ikke å lage noen suppe i dag. Snuppa tror hun kan leve på yoghurt, havregryn og jordbær, og da er det kjedelig når hun bare fnyser til alt som blir tilbudt. I dag laget jeg i stedet potetmos med godt med Kviteseidsmør. Joda, jeg fikk lurt i henne én skje. Hun tok så fingrene inn i munnen, tok ut innholdet, og la det på bordet.

Gammel 25-09-10, 20:15   #13
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Standard

Uffda.

Jeg liker å ha en håndfull eller to med hakket, fersk basilikum i min tomatsuppe, men jeg antar at det ikke nødvendigvis får lille snuppa til å spise noe mer.

Mitt råtips til barnespising er barnemat på glass. Rett og slett.

Gammel 25-09-10, 20:21   #14
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Standard

Jeg synes at unger som har passert ettårsdagen bør like annet enn fastfood. Her får hun gjennomtenkt mat, gjerne av økologiske råvarer, men neida, det hun likte i går, er ikke spiselig i dag. Men hun spiser heller ikke varmmaten i barnehagen, og der tror jeg ikke det er hjemmelaget med rene råvarer, av forståelige grunner.

Menmen. Havregrøt, smoothie, naturellyoghurt med fruktmos og havregryn (og kaldpresset rapsolje), brødskiver, jordbær og bringebær er også mat, og så lenge ikke vektkurven peker nedover, får det gå.

Jeg har allikevel tenkt å lage suppe i morgen kveld, så vi har til mandag.

Gammel 25-09-10, 20:34   #15
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Standard

Det viktigste er jo at hun får i seg mat og ikke akkurat er avmagret, tenker jeg. Og du gir jo veldig sunne, gode alternativer til henne.

Men jeg skjønner frustrasjonen din. Jeg liker også gjennomtenkt og økologisk mat. Men Nestlé gikk av med seieren en god stund etter at ettårsdagen var passert. Det har gått over nå.

Gammel 25-09-10, 21:23   #16
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Standard

Det var en lettelse. Fra å ha en trillrund jente da hun var 3-4 måneder gammel har jeg nå en bønnestengel.

Rosiner på kjøkkengulvet funker også, men så var det det at småttiser ikke skal ha så mye rosiner. Det er ikke snakk om mer enn maks. 10 pr. gang, og kanskje 2 ganger pr. uke. Jeg vurderer stadig å prøve det med annen mat, for alt som ligger på gulvet, havner i munnen. Hun har både spist tørrfor og hundekjeks, mistenker jeg.

Gammel 26-09-10, 21:37   #17
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Jeg lagde suppe i dag av en liten hakket løk, surret i smør, en gulrot i biter, to bokser økotomater, bittelitt hvitløk, litt oksefond/salt/pepper og et par never røde linser. Kokte ca en time, stavmikset til jevn konsistens. Så tilsatte jeg en god del melk og slapp oppi makaroni så det fikk koke fem minutter på slutten. Kokte egg ved siden av. Den ble veldig barnevennlig, synes jeg, og både små og store syntes det var godt.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:17.