Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Pusse opp trapp

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-10, 12:51   #1
dea
Superaktiv
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 310
dea er litt kul
Standard

Pusse opp trapp

Vi skal pusse opp trappa vår, det er en lakkert furutrapp. Jeg ønsker å male hele hvit, men mannen er skeptisk til å male trinnen hvite siden skitt synes så fort og han er redd malingen vil skalle av og at vi må male over veldig ofte.
Så alternativet er å beise trinnen i en mørk brun farge, mens resten av trappa er hvit. Men da må vel lakken pusses i trinnene pusses bort? og hvilken beis er fin å bruke da?

Noen som har helt hvit trapp? hvordan funker det?

dea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 12:54   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Vi har malt alt hvitt bortsett fra trinnene, som er i en lys gråfarge. Funker fint. Ingenting har skallet av, og vi har dunket dokkevogner opp og ned flere ganger.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 12:58   #3
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Hyacinth - bilde?
Jeg skal også pusse opp trappa, og tenkte å male alt unntatt trinnene, men vil gjerne se hvordan det ser ut slik dere har gjort.

  Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 13:00   #4
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Opprinnelig lagt inn av dea, her.

Men da må vel lakken pusses i trinnene pusses bort?

Nettopp pga av dette så har jeg sett helt bort fra å gjøre noe med trinnene. Men male kan jo kanskje bli fint.

  Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 13:22   #5
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Vi har akkurat gjort det. Men det var teppe i trappa. Vi måtte pusse ned trappa. Brukte teakfarget spritbeis i 2 strøk før vi lakka med matt lakk. Jeg hadde ALDRI malt trappa i hvitt ihvertfall...

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 14:03   #6
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Vi har en furutrapp vi skal beise. Den er ulakket, eller lakken er slit vekk Men gelenderet har lakk på seg. Først må du fjerne det med en lakk og malingsfjerner, det er relativt enkelt. Så pusser du med sandpapir, først et grovere og så et finere, og så ja, så har jeg ikke kommet lengre. Vil gjerne se før og etterbilder av trappene deres. Det passer ikke å male det hvitt i vårt hus!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 14:10   #7
Nina
pretty ballerina
 
Nina sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.792
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Skal snart pusse opp trappen min, og da har jeg tenkt å beise trinnene med to strøk Jotun interiørbeis kullsort, med noen strøk matt lakk oppå. Fargen kan du se her: Ild
Resten av trappen (opptrinnene heter det det?) skal males i samme hvitfarge som veggen. Sliping av trinnene har jeg tenkt å sette bort, tror ikke jeg klarer å få det så jevnt og pent selv, siden den er ganske nedgått på midten.

__________________

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 14:42   #8
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.394
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Må dere ikke uansett fjerne all lakken om dere maler?

Det høres for øvrig lurt ut å ha mørkere trinn i beis.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 15:46   #9
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pusse opp trapp

:abonnerer: har også lyst å male trappa.

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 20:16   #10
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Hadde lutet furutrapp som er malt eggehvit. Den var virkelig ikke fin lutet, så skiten ut.
Jeg har malt trinnene i samme farge som resten av trappen.
I huset er det en syvåring, to hunder og tre katter som løper opp og ned. Trinnen holder seg veldig fint, og jeg syntes ikke det er behov for mye rengjøring. Vasker trappen et par ganger i uken. Støvsuger en gang mer ca.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 21:44   #11
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse opp trapp

må le litt av definisjonen din på mye rengjøring Angelique. Tre ganger støvsuging + to ganger vask er mye for meg!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 21:49   #12
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

må le litt av definisjonen din på mye rengjøring Angelique. Tre ganger støvsuging + to ganger vask er mye for meg!

For meg også. Må innrømme at trappa gjerne ikke blir vasket så ofte som resten.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 21:52   #13
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Med så mange dyr, og tre hjemmeboende barn er det akurat passe rengjøring.
Vi deler på jobben da.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 21:55   #14
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Vi har hvit trapp, fikk den fikset i sommer. Var litt skeptisk til å ha den hvit, men syns det går over all forventning. Har en sånn der 2 i 1 støvsuger, som er veldig enkel å harve over med.

Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 22:34   #15
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Vi har mellomgrå trapp. Trinnene er grå og resten er hvitt. Jeg innbiller meg at støv og møkk synes nesten like godt på mørkt tre som på hvitt.

Vår trapp bør støvsuges hver uke, men det er ikke krise om det ikke gjøres.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 00:04   #16
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.394
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Jeg skulle også tenke på at malt trapp kan bli veldig glatt. Vi har malt trapp på hytten og den er glattere.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 11:13   #17
dea
Superaktiv
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 310
dea er litt kul
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Takk for innspill. Vanskelig dette. Jeg vet ikke om han som skal gjøre jobben tok med pussing av trappa i prisen vi fikk og ha kommer på tirsdag allerede. Så alt må handles inn i morgen.

dea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 11:20   #18
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Hvit trapp kan vel fungere? En venninne av meg malte trappa hvit for i alle fall fire år siden, og den ser like fin ut enda. Nå er dette trappa fra stua til loftet (soverom og do der oppe), så den blir ikke brukt med sko på da. Men de har barn (og barns venner) som springer opp og ned der hele tiden.
Hun limte også på et par striper "antiskli" på hvert trinn. Ser ut som blank tape, bare.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 11:21   #19
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Jeg pusset opp en 35 år gammel furutrapp i fjor. Den var lakket med båtlakk, så jeg brukte en del tid (dvs omtrent en dag) på å pusse vekk lakken på trinnene. Jeg brukte en liten slipemaskin til dette. Monterte på støvsugeren på pussemaskinen slik at vi slapp unna støvet.

Etter å ha pusset vekk lakken, vasket jeg trappen godt. Deretter malte jeg det som skulle være hvitt (dvs vanger, opptrinn og rekkverk-spiler). Når det hvite vart tørt, beiset jeg trinnene og øverste del av rekkverket med mørk brun spritbeis. Deretter ble alle brune detaljer lakkert 4 strøk med halvblank lakk. Resultatet ble kjempebra. Det var heller ikke så mye jobb som vi hadde sett for oss på forhånd.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 11:24   #20
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Jeg pusset og vasket etter beste evne, og malte trappa som før var lakkert furu, egghvit. Jeg var drittlei før jeg var ferdig, og trappa er derfor ikke malt med likt antall strøk overalt. Og det er flere hakk og avskallinger på trinnene. Og møkk synes kjempegodt.
Jeg angrer, men orker ikke begynne på ei ny runde.
Brukte forresten maling som var spesiallt beregnet for gulv, for at den skulle være sterk. Oxan het den.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no