Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Løpstikke

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-10, 23:28   #1
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Løpstikke

Sesongen er på hell, og jeg kjenner jeg kommer til å savne løpstikke i vinter. Noen som har prøvd å fryse den? Man kan jo få kjøpt urter etc. frosne, men innbiller meg de da er frosset ned med mye lavere temperatur enn jeg har i fryseren? Noen som har prøvd hjemme?

Gammel 26-09-10, 23:36   #2
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løpstikke.

Har bare kjøpt ferdig tørket, samt at jeg i løpet av sommeren bruker ferskvare fra hagen. :lat: Ikke mye hjelp å få herfra, altså, men herlig krydderurt til matlaging, ikke minst til rømmedressing!

Gammel 26-09-10, 23:40   #3
United
På (opp?)tur

United sin avatar

United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Løpstikke.

Bruker det til fisk i rømmedressing. Fantastisk!

Men altså, tørket? Hvor kjøper man det og forringes smaken mye?

Gammel 26-09-10, 23:58   #4
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Løpstikke

Du kan tørke din egen på rist i ovnen. Jeg ville prøvd å fryse ned friske blader også, det er jo mange urter det fungerer fint med.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 00:00   #5
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Standard

Aldri tørket noe. Ikke sopp en gang. Siden du sier rist, må jeg ha grener? Tar du så av bladene? Hvor mange grader tørker man på?

Gammel 27-09-10, 07:56   #6
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://nuftenoft.wordpress.com/2007/...3%B8rke-urter/

Gammel 27-09-10, 08:18   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mor har masse løpstikke i hagen og hun fryser noe og tørker noe.

Frysing: Finhakk løpstikken og ha de i bittesmå ziplockposer, glass med skrulokk eller i plastbokser. Har du urtene i større glass/ bokser så er det bare å grave ut en eller to skjeer og ha rett i matretten. (Ikke la frosne urter tine)

Litt større isbitformer kan også brukes.

Dette funker også med persille, koriander, basilikum, kjørvel og andre litt vannholdige urter.

Tørking: Legg løpstikke utover aviser et tørt sted. (tørkeskap? Oppå tørketrommelen? Eller bare på kjøkkenbenken el. Dette funker best på østlandet eller tørre steder, her i Bergen vil det nok neppe bli tørt) Du kan også legge på tett rist i ovnen med litt åpen dør og 50 C.

Ellers finnes det urtetørkere.

Gammel 27-09-10, 08:32   #8
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tørket sopp på en avis oppå varmekablene i gangen i forrige uke. Fungerte kjempefint.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 08:52   #9
Ma Dalton
Hupp!

Ma Dalton sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Ma Dalton er litt kul
Standard

Jeg har også tørket løpstikke i ovn. Både blader og frøkapsler.

Sett det på lav varme til det blir knusktørt, knas sammen, og ha i et rent glass. Bare husl å tørk nok..!

Ma Dalton er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 09:05   #10
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har tørket krydderurter i buketter hengende i vinduet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:17.