Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Mattehjelp - sannsynlighetsregning (kombinatorikk)

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-10, 18:32   #1
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Mattehjelp - sannsynlighetsregning (kombinatorikk)

Holder på med en matteinnlevering.

a) "Hvor mange forskjellige "ord" kan du lage av bokstavene som inngår i ordet JULEMAT?"
b) "hva med ordet RIBBEFETT?"
(Formuleringer forenklet her...)

a) er grei nok, 7!

Men hvordan må jeg tenke på b? Hvis jeg bruker en E, T eller B som første bokstav får jeg ikke ferre muligheter i neste ledd... Min første tanke er 6*6*5*5*4*4*3*2*1 men noe sier meg at det er feil.

c) blir enda verre. "Fortsett med ordet fra b). Fortusett at B-ene skal stå til venstre for E-ene, hvor mange muligheter får vi da?"


Hjelp!

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 18:34   #2
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mattehjelp - sannsynlighetsregning (kombinatorikk)

tamtamtam


Sist redigert av annemede : 02-10-10 kl 18:51.
annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 18:34   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mattehjelp - sannsynlighetsregning (kombinatorikk)

Du går på HiT ikke sant? Jeg kjenner igjen oppgavene, holdt på med dette i fjor.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 18:39   #4
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mattehjelp - sannsynlighetsregning (kombinatorikk)

Når det er fler av hver bokstav så blir det 9!/2!*2!*2!. Det er tre bokstaver som det er to av, det er de som det blir delt på.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 18:51   #5
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mattehjelp - sannsynlighetsregning (kombinatorikk)

Åh, jøss. Det har jeg aldri hørt før. Ja, det er HiT.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 22:12   #6
Chiffre
Profesjonelt paranoid
 
Chiffre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 385
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Sv: Mattehjelp - sannsynlighetsregning (kombinatorikk)

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

c) blir enda verre. "Fortsett med ordet fra b). Fortusett at B-ene skal stå til venstre for E-ene, hvor mange muligheter får vi da?"

(Dette er altså drodling på en lørdagskveld, og bør ikke automatisk tas for god fisk... )

Så vidt jeg skjønner, vil du finne antall ord på formen
*B*B*E*E*
der * representerer 0 eller flere av de resterende bokstavene (RIFTT).

B-ene og E-ene er «spikret», så hvis vi nå erstatter dem med X-er, er vi ute etter ord på formen
*X*X*X*X*
Antall slike ord skulle da bli antall permutasjoner av RIFTTXXXX = 9!/(2!4!)

SE&O

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 22:22   #7
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mattehjelp - sannsynlighetsregning (kombinatorikk)

Hmmmmmmm.


Siden dere nevner regnemåter jeg fortsatt ikke har hørt om tror jeg at jeg venter med hele oppgava til vi har gjennomgått mer i timene. Men kan slå opp her igjen neste gang jeg setter meg med oppgavene.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 22:28   #8
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mattehjelp - sannsynlighetsregning (kombinatorikk)

Ok, skal ha det i minnet. Tror jeg takker nei, foreløpig iallfall.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no