Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Enkel lapskausoppskrift?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-10, 10:57   #1
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enkel lapskausoppskrift?

Jeg har aldri laget lapskaus, og tror jammen det er på tide å få gjort noe med det. Også skjønner jeg ikke helt hvordan man får konsistensen slik den er...

Gi meg en helt enkel grunnoppskrift.

Gammel 03-10-10, 11:05   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkel lapskausoppskrift?

Jeg vet ikke om du vil ha min.
Men jeg kjøper en sånn frossenpose - som kan brukes til lapskaus eller suppe.
Og så har jeg i karbonadeig og/eller pølsebiter, litt ekstra potet kanskje og det jeg har liggende i kjøleskapet. Noen gang lager jeg brunsaus og blander ut i istedet for kun vann og buljong.

Enkelt penkelt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 11:05   #3
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svigermor bruker 3 typer kjøtt og bruker 2 dager på å lage sin.
Men den er sykt god da.

Gammel 03-10-10, 11:14   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ta noe oksekjøtt og skjær det i biter. Brun disse i panne i skikkelig smør. Sleng alt sammen, kraft, kjøtt og smør i en svær gryte. I samme gryta har du potetbiter, kålrotbiter og gulrotbiter. Gjerne også purre. Ha på vann så det kommer sånn halvveis opp på greiene i gryta omtrent. La koke mange timer.

Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 11:16   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Svigermor bruker 3 typer kjøtt og bruker 2 dager på å lage sin.
Men den er sykt god da.

DEN vil jeg ha oppskrift på.

Gammel 03-10-10, 11:21   #6
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker det kjøttet jeg evt måtte ha i frysen. Svin, kylling, storfe. Gjerne alt på en gang. Skjærer i biter og koker en stund. Fjerner evt "skum" og bruker kokevannet i lapskausen (jeg bruker ofte marinert kjøtt også, og det legger igjen en del krydder i vannet).

Så koker jeg grønnsaker i buljongvann; potet, gulrot, kålrot (i biter). Har i kjøttet. Og når det har putret en stund har jeg i de grønnsakene jeg finner i frysen: erter, gulrøtter, brokkoli, diverse blandinger etc. Og pølsebiter.

Slenger en god klatt smør i panna, smelter, blander ut med mel og bruner det. Når det er passe brunt hiver jeg det i gryta - obs! Slikkepott i varm stekepanne er ikke så smart Som regel er jeg pyse på bruninga, så jeg jukser med litt sukkerkulør for å få en fin farge.

Tar et par timer.

Sist redigert av jolie : 03-10-10 kl 11:33.
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 11:25   #7
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Husmortriks: Dersom lapskausen blir for suppete, tilsett potetmospulver til ønsket konsistens.

Jeg bruker å lage lapskaus ut av frossenpose med pølser og buljong/pepper. Det er sjelden jeg må jukse med potetmospulver.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 11:26   #8
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fikk lyst på god gammeldags pølselappskaus...

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 11:38   #9
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker ikke snobbekjøtt i lapskaus, men feks billige ting som røkt svineknoke, oksebog eller annet du finner merket som "grytekjøtt med ben". Også beregner du 300 g.

Dette kjøttet bruner jeg i en stor tykkbunnet kjele og heller over vann til det dekker og koker mens jeg tenker på noe annet. Kvelden før. Eller om morgenen en lørdag eller søndag.

Jeg lar hele herligheten bli kald i kokevannet (=kraft) og dagen etter renser jeg kjøttet og skjærer vekk slintrer, hinner og bein. Kraften skal du SELVSAGT IKKE KASTE.

Så skjærer du løk, purre, gulrøtter, sellerirot, kålrot i biter og poteter og surrer i den store kjelen i litt smør, spe med kraften, kanskje så det står 2/3 opp i grønnsakene og kok til det er mørt. Rotfruktene bruker lengre tid på å bli møre enn poteter, så ha litt større potetbiter og mindre rotfruktbiter . Evt ikke del de opp noe særlig i det hele tatt hvis de er små. Pass på at det ikke koker tørt, og ha i mer kraft, dersom det ikke er mørt. For bløt konsistens: ta av lokket og kok så fukten damper vekk.

Ha i kjøttbitene etterhvert og evt helt mot slutten av koketiden, når alt er mørt, så har du i pølsebiter. Smak til med salt og pepper.

Jeg liker å ha byggryn (kan legges i bløt natten over eller dagen gjennom i litt av kraften) eller byggris oppi. Byggryn må koke lenge og bør koke for seg selv, mens byggrisen er kjapt klar og kan bare has oppi litt etter grønnsakene.

Flatbrød er godt til.

Gammel 03-10-10, 11:40   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

Husmortriks: Dersom lapskausen blir for suppete, tilsett potetmospulver til ønsket konsistens.

Eller to raspete poteter. :har aldri eid en potetmospulverpose: Men å ta av lokket og koke vekk suppekonsistensen funker også bra. Samt å ikke begynne med for mye væske.

Gammel 03-10-10, 11:41   #11
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde nydelig 'lapskaus' i går. En litt mer luksuriøs variant, men deilig høstmat -søndagsmat.

Vi brukte indrefilet av okse, men man kan gjerne bruke høyrygg også.

Brunet kjøttet i godt smør med sjalottløk og gulrøtter i flere omganger - koker ut panna med rødvin. Has over i gryte og der kan det stå ganske lenge å putre. Ha i hvitløk, og purre etterhvert. Og litt tomatpure.

Brun potetterninger, disse er best å ha i etterhvert, ellers koker de bort.

Forspiste oss på dette i går. Servert med godt brød og smør.

Gammel 03-10-10, 11:42   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hvorfor skal man ikke koke kjøttet sammen med grønnsakene?

Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 11:43   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Beregning:

200 g kjøtt uten ben pr. pers (inkl evt. pølse)
eller
300 g kjøtt med ben
1 gulrot (litt stor) pr pers
1/4 stor kålrot pr pers
1/4 sellerirot
1/4 purre
1/4 løk

Gammel 03-10-10, 11:49   #14
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg bryner kjøttet som er skjært i små biter i panna. Legger kjøttet til side og heller kjøttsafta over i en kjele med litt buljongvann. Så har jeg oppi potetbiter (noen små og noen store), kålrot, purre og løk. Grønnsakerne koker til begynner å bli myke og så har jeg oppi kjøttet. Så får det stå og koke en stund.

Gammel 03-10-10, 13:41   #15
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

DEN vil jeg ha oppskrift på.

Jeg kan godt få henne til å skrive den ned. Så jeg jo late som om det er jeg som skal ha den.

Gammel 03-10-10, 13:43   #16
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hvorfor skal man ikke koke kjøttet sammen med grønnsakene?

Fordi kjøttet tar mye lengre tid.

Jeg lager aldri lapskaus. Jeg er dog en racer på å kjøpe spann med Småmat fra Hallingdal når vi er der. :lat:

Gammel 03-10-10, 13:44   #17
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Oi, visste ikkeat lapskaus var en "vitenskap"! Jeg har bare lagd det en gang, men da brunet jeg grytekjøtt av storfe, helte over vann, lot koke en stund, helte oppi en pose lapskausblanding, og lot koke enda litt til. Det var vel ca 2-3 timers koketid tilsammen. Det ble veldig godt.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 14:12   #18
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg lager det somregel av rester jeg... steik til middag på søndag, medfører lapskaus på søndag. Med resten av kjøttet og sausen fra steika, resten grønnsakene, litt nye grønnsaker avhengig av hva vi har, eller har lyst på, og evt potetmos dersom det blir for løst. Enkel restemiddag, ikke noen kunstverk...

Siden kjøttet er ferdig er det grønnsakene som trenger lengst koketid her, kjøttet puttes oppi etterhvert, sammen med evt pølsebiter.

Gammel 03-10-10, 14:21   #19
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lapskaus er noe av det aller beste jeg spiser. Men den må være laget på min familie sitt vis, selvsagt. I min verden hører ikke rotgrønnsaker til.

Grytekjøtt av storfe skjæres i passe biter, og brunes godt i ei gryte.
Jeg bruner grundig. De skal ikke bli brente, men heller for mye enn for lite.
Så heller jeg på vann til det dekker kjøttet og litt til, og slenger gjerne oppi en kjøttbuljong-terning. Så koker det. Jo lenger jo bedre synes jeg, jeg er glad i mørt kjøtt. Jeg skreller gulrot og potet i passende biter og har i mot slutten av koketiden. Salt og pepper. Fint om det får kokt så litt av potetene kokes i stykker, slik at lapskausen blir tjukk og god. Når det er ca 15 minutter igjen har jeg oppi oppskjært purre. Smak til.
Den er enda bedre dagen etter.

Nå fikk jeg fryktelig lyst på lapskaus... men jeg tror ikke jeg har kjøtt, og dessuten er jeg for uggen til å orke å tenke på å lage mat.

Gammel 03-10-10, 15:16   #20
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mamaria, her.

Lapskaus er noe av det aller beste jeg spiser. Men den må være laget på min familie sitt vis, selvsagt. I min verden hører ikke rotgrønnsaker til.

Grytekjøtt av storfe skjæres i passe biter, og brunes godt i ei gryte.
Jeg bruner grundig. De skal ikke bli brente, men heller for mye enn for lite.
Så heller jeg på vann til det dekker kjøttet og litt til, og slenger gjerne oppi en kjøttbuljong-terning. Så koker det. Jo lenger jo bedre synes jeg, jeg er glad i mørt kjøtt. Jeg skreller gulrot og potet i passende biter og har i mot slutten av koketiden. Salt og pepper. Fint om det får kokt så litt av potetene kokes i stykker, slik at lapskausen blir tjukk og god. Når det er ca 15 minutter igjen har jeg oppi oppskjært purre. Smak til.
Den er enda bedre dagen etter.

Nå fikk jeg fryktelig lyst på lapskaus... men jeg tror ikke jeg har kjøtt, og dessuten er jeg for uggen til å orke å tenke på å lage mat.

Er ikke potet og gulrot rotgrønnsaker?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:59.