|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Enkel lapskausoppskrift?Jeg har aldri laget lapskaus, og tror jammen det er på tide å få gjort noe med det. Også skjønner jeg ikke helt hvordan man får konsistensen slik den er...
![]() |
#2 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Enkel lapskausoppskrift?Jeg vet ikke om du vil ha min.
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Enkel lapskausoppskrift?Ta noe oksekjøtt og skjær det i biter. Brun disse i panne i skikkelig smør. Sleng alt sammen, kraft, kjøtt og smør i en svær gryte. I samme gryta har du potetbiter, kålrotbiter og gulrotbiter. Gjerne også purre. Ha på vann så det kommer sånn halvveis opp på greiene i gryta omtrent. La koke mange timer. |
![]() |
![]() |
#5 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Enkel lapskausoppskrift?
DEN vil jeg ha oppskrift på.
![]() |
#6 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Enkel lapskausoppskrift?Jeg bruker det kjøttet jeg evt måtte ha i frysen. Svin, kylling, storfe. Gjerne alt på en gang. Skjærer i biter og koker en stund. Fjerner evt "skum" og bruker kokevannet i lapskausen (jeg bruker ofte marinert kjøtt også, og det legger igjen en del krydder i vannet).
- 06 og 07 - Sist redigert av jolie : 03-10-10 kl 11:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Enkel lapskausoppskrift?Husmortriks: Dersom lapskausen blir for suppete, tilsett potetmospulver til ønsket konsistens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Enkel lapskausoppskrift?Fikk lyst på god gammeldags pølselappskaus... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Epikur
|
![]() Sv: Enkel lapskausoppskrift?Jeg bruker ikke snobbekjøtt i lapskaus, men feks billige ting som røkt svineknoke, oksebog eller annet du finner merket som "grytekjøtt med ben". Også beregner du 300 g.
![]() |
#10 |
Epikur
|
Eller to raspete poteter. :har aldri eid en potetmospulverpose: Men å ta av lokket og koke vekk suppekonsistensen funker også bra. Samt å ikke begynne med for mye væske.
![]() |
#11 |
Off the map.
|
![]() Sv: Enkel lapskausoppskrift?Vi hadde nydelig 'lapskaus' i går. En litt mer luksuriøs variant, men deilig høstmat -søndagsmat.
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Enkel lapskausoppskrift?Hvorfor skal man ikke koke kjøttet sammen med grønnsakene? |
![]() |
![]() |
#13 |
Epikur
|
![]() Sv: Enkel lapskausoppskrift?Beregning:
![]() |
#14 |
superbruker
|
![]() Sv: Enkel lapskausoppskrift?Jeg bryner kjøttet som er skjært i små biter i panna. Legger kjøttet til side og heller kjøttsafta over i en kjele med litt buljongvann. Så har jeg oppi potetbiter (noen små og noen store), kålrot, purre og løk. Grønnsakerne koker til begynner å bli myke og så har jeg oppi kjøttet. Så får det stå og koke en stund.
![]() |
#16 |
Protonterapeut
|
Fordi kjøttet tar mye lengre tid.
![]() |
#17 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Enkel lapskausoppskrift?Oi, visste ikkeat lapskaus var en "vitenskap"!
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Enkel lapskausoppskrift?Jeg lager det somregel av rester jeg... steik til middag på søndag, medfører lapskaus på søndag. Med resten av kjøttet og sausen fra steika, resten grønnsakene, litt nye grønnsaker avhengig av hva vi har, eller har lyst på, og evt potetmos dersom det blir for løst. Enkel restemiddag, ikke noen kunstverk...
![]() |
#19 |
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Enkel lapskausoppskrift?Lapskaus er noe av det aller beste jeg spiser. Men den må være laget på min familie sitt vis, selvsagt.
![]() |
#20 |
Kom ut av tellinga.
|
Er ikke potet og gulrot rotgrønnsaker?
![]() |
|
|