Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Arving av sko

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-10, 11:29   #1
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Arving av sko

Vi har ryddet i skoene nå, og jeg ser at de første overgangsskoene og vinterskoene til Storebror er ekstremt lite brukt. De ser ikke slitt ut.

Hvordan er det å la Lillesøster arve dem?

Og støver, er det OK å arve?

Jeg blir ikke klok på det med sko og arving..

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 11:32   #2
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Arving av sko..

Jeg mener ekspertene gikk tilbake på det med skoarving for et par år tilbake. At det nå er ok å arve sko. Er skoene lite brukt ser jeg i alle fall ikke problemet. Alternativt kan man jo bytte ut sålen.

Jeg lar mine arve støvler, pensko og dillesko. Joggesko og vintersko får de nye av, siden de sliter såpass mye på dem. Arvede vintersko får ny såle og brukes som ekstrasko.

Gammel 04-10-10, 11:33   #3
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

I utgangspunktet skal man ikke arve skøtøy. Men jeg tenker som så at er skoene ekstremt lite brukt så kan de fint gå i arv. Støvler også.

Fysioene sier jo absolutt ikke arve sko, men altså...

Gammel 04-10-10, 11:36   #4
Serafin

Serafin sin avatar

Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Høstskoene er brukt fra august - oktober, og vintersko fra oktober - mars. Og ikke var han i barnehage, så det er liksom leking i snøen utfor huset og tur/retur bilen som er bruken.

Jeg har vært superstreng på sko, men når jeg sto med nesten ubrukte sko som tilsammen kostet 1200-1300 kr, så tenkte jeg "uh".

Lillesøster 09
Gammel 04-10-10, 11:44   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

jeg hadde brukt dem!

De er ikke mye brukt og vil sikkert ikke bli brukt så lenge heller.

Jeg kjøper også nye joggesko og vintersko, mens andre sko som ikke brukes like hyppig og lenge har jeg ingen problemer med å arve.

Gammel 04-10-10, 11:48   #6
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Sjansen for at de passer i rett sesong er muligens ikke å stor, men vi lar de stå inntil videre.

Lillesøster 09
Gammel 04-10-10, 11:54   #7
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tror frykten for arving er sterkt overdrevet. Jeg lar mine arve det som ikke er veldig utgått og nedslitt.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 12:03   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arving av sko

Ekspertene sier nå at det ikke er farlig med billigsko. Det sto en artikkel i BT her tidlig i høst om dette. Jeg tipper at lite brukte sko kan arves uten problemer. Jeg lar lillesøster skamløst arve bunadsko, skisko, pensko og andre sko som ikke er synlig skjevslitt.

Jeg antar at dette med at dyrt er best og at sko for all del ikke må arves er en ond konspirasjon fra skoprodusentene.

Gammel 04-10-10, 12:07   #9
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Jeg har vært kjempe streng på det å arve sko, og ikke villet at noen av mine skulle gjøre det.
Men nå ser jeg jo også at mange støvlene, de første vinterskoene ( når han ikke gikk noe særlig ) skisko, pensko de kan fint arves av lillebror altså.

Men joggesko og vintersko det arves ikke!

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 12:15   #10
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sko som ikke er utgått eller skikkelig slitene arves.
Ungene er kjappe til å si i fra om de ikke sitter godt på eller er vonde i bruk.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 12:17   #11
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Pensko arver vi uten skrupler. De er brukt noen få ganger før de vokser fra dem, pensko str 22, hvor mange ganger bruker man pensko når man er str 22?

Sånn ellers er jeg veldig nazi på dette med arv, men jeg ser at jeg sliter med å skulle kaste de første vinterskoene til Knerten, han fikk dem vel i september eller noe sånn, fikk nye i juleferien, han var knapt halvannet år, og gikk lite (og gikk ikke i barnehage) de er rett og slett ikke synlig brukt i et hele. så dersom lillesøster, født et halvt år "skeivt" i forhold til storebror, passer inn i størrelse 20 når det er kaldt ute, så tror jeg hun skal få bruke dem. De han hadde fra nyttår til det ble vår skal vurderes ved nærmere ettersyn. Skoene han har hatt etter det derimot, de er brukt, godt brukt (og gutte-blå, må vite...) så der ser jeg det som naturlig at hun får nye.

Gammel 04-10-10, 12:23   #12
Sola

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mine arver sko hvis de er lite brukt, som feks pensko, skisko, slalomstøvler osv.

Gammel 04-10-10, 13:21   #13
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Her arves det ofte, kjøpes brukt etc. Sett i historisk lys er dette med å ikke kunne arve sko veldig nytt og selv er jeg usikker på om jeg skal la meg styre av dette. Jeg har til nå valgt å la være, og barna mine har ikke klaget over skoene eller fått noen som helst problemer med føtter, rygg etc.

Gammel 04-10-10, 13:26   #14
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Her arves alt som ikke er utslitt, dvs joggesko og andre slitesko kastes etter at Størsten har vokst fra de eller slitt de ut, alt ettersom hva som kommer først. Vintersko (goretex og andre dyre varianter), pensko og sånn arves uten skrupler.

Gammel 04-10-10, 13:31   #15
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Her går sko som ikke er slitt i arv. Jeg kan ikke tenke meg å gjøre noe noe annet - en ting er det økonomiske aspektet, men for meg ville det grense til det umoralske å skulle kaste helt brukbare sko.

Gammel 04-10-10, 14:07   #16
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Siden Tiril er noen str større enn tvillingbroren, går også skotøy i arv her i huset. Nå har jeg endelig fått besteforeldre til å skjønne at yttertøy og skotøy skal kjøpes i nøytrale fargen, nettopp på grunn av dette.
Og nå snakker jeg i hovedsak om vinterskotøy, som knapt rekker å bli slitte.
hmmmm, når jeg tenker meg om, så gikk faktisk Sander halve vinteren i fjor med rosa vintersko......

Gammel 04-10-10, 16:50   #17
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lillebror arver det som er veldig lite brukt (type pensko) av storebror. Han har også arvet noen joggesko og vintersko, men det har vært sko som har blitt veldig lite brukt.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 16:55   #18
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her har ungene arvet de minste skoa etter hverandre.
Ettåringer sliter ikke stort. Vi arver litt skotøy fra andre også.
Jeg ser om sålen er synlig slitt, om skoen virker mye brukt osv. Ser den ok ut, bruker vi den. Er jeg i tvil, kaster vi dem.
Jeg har faktisk greid å rote frem goretexstøvler til alle sammen fra lageret som de kan bruke i vinter. Har aldri skjedd før. Et av parene fikk mellomsten helt på tampen av sesongen, og rakk aldri bruke dem så mye. Jeg har ingen problemer med å la dem bruke disse.
Vanligvis sliter de noe enormt på skoa, og jeg er heldig om de varer en hel sesong. Særlig joggesko/sommersko som blir brukt hardere.

Gammel 04-10-10, 17:00   #19
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Her går sko som ikke er slitt i arv. Jeg kan ikke tenke meg å gjøre noe noe annet - en ting er det økonomiske aspektet, men for meg ville det grense til det umoralske å skulle kaste helt brukbare sko.

Samme her. Så lenge de ikke er synlig slitt arver lillebror.

Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 17:06   #20
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det noen av dere som har prøvd å gå i andres sko? Det er jo ikke behagelig, og selv om de ikke ser slitt ut så kan de være "inngått" inni. Men det er klart, finsko har man gjerne knapt gått på i det hele tatt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:03.