Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Når sitte i forsetet?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-10, 09:14   #1
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Når sitte i forsetet?

Fins sikkert en tråd om dette fra før, men har ikke tid å lete. Fant heller ikke svar på Trygg Trafikk sine sider, i farten. Når (høyde/vekt) kan et barn sitte i forsetet? I bilstol selvfølgelig, med støtte ved hodet.

Vi skal kjøre langt i dag, og om det går vurderer jeg å sette snart-5-åringen foran slik at man enklere får underholdt bråkmaker-2-åringen i baksetet.

Gammel 08-10-10, 09:17   #2
Albertine
Passiv

Standard

Sv: Når sitte i forsetet?

Selv med bilstol vil vel ikke en femåring komme høyt nok med tanke på airbagen. Jeg ville ikke ha gjort det.

Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 09:26   #3
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Med avskrudd airbag har det hendt at A har sittet i forsetet (i beltestolen sin).

Gammel 08-10-10, 09:44   #4
Albertine
Passiv

Standard

Det der med avskrudd airbag er jeg ikke noe for, altså. Det har vist seg at airbager likevel har løst seg ut selv om den er utkoblet. Nå brøler jeg høyt uten belegg, jeg skal se om jeg finner linker som underbygger det jeg sier.

Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 09:47   #5
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg mener det er en anbefalt høydegrense på 150 cm.
Store diskusjoner med mellomste frøkna her på 145 cm, hun får ikke lov til å sitte foran.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 09:48   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Personlig hadde jeg aldri satt en nesten 5 åring foran. Ikke en gang 8 åringen min får øiv til det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 09:48   #7
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Det der med avskrudd airbag er jeg ikke noe for, altså. Det har vist seg at airbager likevel har løst seg ut selv om den er utkoblet. Nå brøler jeg høyt uten belegg, jeg skal se om jeg finner linker som underbygger det jeg sier.

Jeg har også hørt om det (på forum) men aldri sett dokumentasjon.
Så jeg velger å stole på bilen min.

Gammel 08-10-10, 09:50   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Dette er bare tull og tøys, og det er Trygg Trafikk helt enige i. Det har skjedd feil, men det har ført til tilbakekalling av hele bilserier, og det er lenge siden. Jeg har fått det skriftlig bekreftet fra dem.

Faremomentet består i at man glemmer å skru av airbagen.

Til HI: Kan dere skru av airbagen foran passasjersetet?

Hvis nei, så kan ikke barnet sitte foran før det kan sitte der uten bilsikring (135-150 cm).

Hvis ja, så sitter barnet like trygt foran som bak. Også dette er skriftlig bekreftet fra Trygg Trafikk. Du kan også få dette ved å sende e-post til barnibil@tryggtrafikk.no. Hvis jeg skal kjøre langt med ungene, så sitter snuppa foran. Selvfølgelig med avslått airbag og i beltestolen sin. Da får vi skravlet litt mens knerten sover.

Gammel 08-10-10, 12:29   #9
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ok, da blir det bak siden vi ikke kan skru av airbagen.

Gammel 08-10-10, 12:30   #10
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det har ikke vært mange tilfeller av feil med airbagen. Mener det er snakk om ett tilfelle i Tyskland engang på 90-tallet, mener kanskje at Autofil hadde en link til informasjon om dette.

Om ikke airbagen kan skrues av så sett barnet bak, slik som du har bestemt deg for

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 12:31   #11
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror også 1.50 er grensen, men jeg nekter likevel 11-åringen (1.60) å sitte foran.

Gammel 08-10-10, 12:33   #12
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror grensen er 140 jeg. Min 8åring får lov AV og til hvis det er fullt i bilen. Hun er ca 143. Men hun sitter på pute foran også.

Gammel 08-10-10, 12:34   #13
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

http://www.tryggtrafikk.no/Kollisjon...b7C_wljU4d.ips

Gammel 08-10-10, 12:57   #14
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg tror også 1.50 er grensen, men jeg nekter likevel 11-åringen (1.60) å sitte foran.

I artikken Vimsen linker til står det barn under 1,40 ikke skal sitte foran med kollisjonspute.

Bør jeg på 1,59 ikke sitte foran?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 13:02   #15
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

I artikken Vimsen linker til står det barn under 1,40 ikke skal sitte foran med kollisjonspute.

Hm. 140 - 159 ... Det blir 19 cm over grensen, så det går bra!

(Sorry, kunne ikke dy meg. )

Gammel 08-10-10, 13:04   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Hm. 140 - 159 ... Det blir 19 cm over grensen, så det går bra!

(Sorry, kunne ikke dy meg. )

Litt fjas fra min side.

Jeg så bare Blondie nektet 11-åringen som er en halv cm over meg sitte i forsetet. Men, selvfølgelig forskjell på en voksen kropp og en mer uferdig en.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 13:04   #17
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Huh???

Gammel 08-10-10, 16:50   #18
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Forhåpentligvis er skjelettet ditt noe sterkere enn et barns og tåler trøkken fra airbagen noe bedre

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 16:59   #19
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vår 5 åring får sitte i forsetet med bilstol og avstengt airbag når vi har med flere barn hjem fra barnehagen. Det går automatikk i å skru av airbagen når vi setter setet inn. Glemmer ofte å skru den på igjen

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 19:43   #20
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

De sier at med avskrudd airbag så går det helt fint. Det er vist utrolig skjeldent at den kan løse seg ut. skal være tilnærmet 0 sjangse for at det skjer.

Men med airbag bør de være over 12år.

ser nå at jeg er sent ute.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:58.