|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Det norske
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Barn og dødslekSer på VGnett nå om barn som ligger i veibanen i mørket og leker "Chicken out" (om å ligge lengst mulig før bilene kommer).
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn og dødslekJeg husker enkelte i min oppvekst hadde en lek med å hyperventilere til de besvimte eller noe sånn. (Jeg husker egenltig bedre at de gkk ned trappa til kjelleren på skolen, der var det ikke lov å være. man kom seg ikke inn i kjelleren, men litt sånn skjult fra de fleste var man. Og ja, vi visste at ned trappa på den sida av bygget, der drev de med sånn hyperventilering. På ande sida av bygget satt de som bare sløvet av andre grunner.
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15 Sist redigert av Malama : 11-10-10 kl 15:12. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Barn og dødslekJeg har aldri deltat i den type lek selv, og gud forby at mine barn skulle finne på noe slikt. Jeg synes det er helt forferdelig trist at barn gjør sånt og gjerne presser hverandre til det.
|
|
|
#4 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Barn og dødslekJeg tror ikke dagens barn er spesielle her altså. Men skikkelig skummelt er det uansett.
|
|
|
#5 |
|
Originala
|
Sv: Barn og dødslekSkremmende! Så voldsomme ting gjorde vi ikke da jeg var barn, men den besvimelsesleken er kjent, ja. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Borte
|
Sv: Barn og dødslekDet er ikke noe nytt at barn finner på slikt altså. Jeg tror faktisk det er mindre av sånt nå siden barnas hverdag er mye mer institusjonalisert enn tidligere. Da vi var små var vi jo ute alene i timesvis uten tilsyn av voksne. Iallefall her hvor jeg bor er det sjelden å se sånne gjenger av barn som leker ute som var vanlig overalt da jeg var liten. Forskjellen nå er vel snarere at alt havner i mediene fremfor at barn finner på farligere ting for å øke spenningen i hverdagen.
|
|
|
#7 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Barn og dødslekVi hadde også potetkrig en gang utpå høsten, sprang over rekker av garasjetak og kastet poteter på en annen gjeng. Ikke like risikofyllt, men ikke spesielt oppbyggende og smart heller.
|
|
|
#8 |
|
Originala
|
Sv: Barn og dødslek
Du har nok et poeng der. Om tiåringer klatret i stilas og hang etter hendene 10 meter over bakken, kunne det fort havnet i avisa under overskriften "Dødslek på skolegård". |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Populærkulturjunkie
|
Sv: Barn og dødslekVi drev med "enkling", og henge etter støtfangeren på biler om vinteren. Isbilen fra Hjem-Is var en favoritt, det kunne fint henge 5-10 unger bakpå den om ikke sjåføren var oppmerksom. Det var vel ikke verden farligste lek, men en gang enklet jeg med en bil i 2-3 kilometer og det gikk nok i 50-60 km/t på det forteste så helt ufarlig var det definitivt ikke. Sålene på Cherroxene mine var helt blankslipt på den tiden husker jeg. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Tror du virkelig det er verre "i dag" enn før? har du f.eks. sett Grease (1978) og Rebel without a cause (1955)?
Jepp, der har du nok grunnen tenker jeg.
|
|
|
#11 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Sv: Barn og dødslekJeg husker at min far (68 år) fortalte meg om slik "besvimelseslek" for en tid tilbake - det hadde visst vært veldig populært da han var barn - så det er ikke noe nytt med farlige leker, iallfall.
|
|
|
#12 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Barn og dødslekJoda, jeg har vært vitne til og vært med på min del farlige leker. Hekte på biler husker jeg veldig godt, med glattslipte cherrox, diverse eksprimenter med kinaputter og krutt fra raketter, surfing på t-bane tak (kun de galeste guttene gjorde dette), klatre opp takrennene til fjerde etasje, klatre ut loftsvindu på den høyeste blokka og dertil stikke når politiet kom og sikkert et par ting jeg ikke husker også. Jeg synes selvsagt ikke noe om noe av dette nå, men jeg skal ikke dømme dagens barn for dumskap som dette, vi var ikke det spor bedre. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Det er ikke så veldig sjokkerende. Denne saken kan være godt å ha i minne når pårørende i trafikkulykker står gråtkvalt med lys i hånden og skylder på politikerne og manglende overføringer til veiutbygging. Modenhet på veien ser ut til å være et særdeles lite prioritert felt i kjøreopplæringen her til lands. Mye kunne vært unngått ved å heve aldersgrensa for å kjøre opp til 25 år. Er vel omtrent den alderen folk må komme opp i før det blir kjedelig å legge seg selv ut på facebook bak et ratt i 160 km/t.
|
|
|
#14 |
|
Epikur
|
Sv: Barn og dødslekJeg er vokst opp på gård, say no more. Det er et under at jeg og søsknene mine er i live. Uten tilsyn i timesvis hver eneste dag med vann, bekker, dype låvegolv, kjellere og mange muligheter for å falle langt, klemmes flat, havne under alt fra store dyr til tunge maskiner.
|
|
|
#15 |
|
maler
|
Re: Barn og dødslekKlatret og balanserte på taket, klatret i bergskrenter uten sykling, sykling på bilvei ned bratte bakker uten å holde seg i styret, leke i silo-området, leke med dertil uegnet gårdsutstyr, bade i elva og nær-bli tatt av strømmen, gå inn i inhengninger til ukjente hester og ri på dem uten seletøy... Joda. Litt drev vi jo på med, og vi forsto ikke eller tenkte ikke på hvor farlig det var. Det vil si hvor fatalt det kom til å gå om det gikk galt. Vi fokuserte jo kun på at det var moro og at sannsynligheten for at det gikk galt var rimelig lav.
|
|
|
#16 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Barn og dødslekMor mi var barn ytterst i havgapet på 1940-tallet - hun og vennene "terget båra" - dvs. at de løp etter bølga på vei ut, og så var det om å gjøre å stå lengst mulig, for så å løpe alt man maktet på veien inn. Og der er det ikke snakk om varmt vann og kosebølger, men en temmelig sikker drukninsdød om man ble tatt.
|
|
|
#17 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: Barn og dødslekJa, jøss. Henge/skli etter bussen om vinteren, klatre opp på tak, konkurrere om hvem som kunne holde lengst i strømgjerdet. Noen ganger var likevel leken mye mer farlig for andre enn for oss, som f.eks. grøfteleken. Da gjemte vi oss i grøfter langs veien etter at det var blitt mørkt, og så snart det kom en forbipasserende gammel dame -på den tida rekte det støtt gamle damer langs veien som skulle i misjonsforening o.l.) spratt vi hylende opp fra grøfta og skremte vannet av dem. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
Sv: Barn og dødslekHar aldri deltatt på noen "dødslek", takk og pris for det. Og jeg håper inderlig at mine barn aldri finner på noe sånt/blir presset til noe sånt noen gang. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
Sv: Barn og dødslekhttp://www.abcnyheter.no/101011/elever-sniffer-dospray |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Barn og dødslekI antall dødsfall så er det vel barn på gård som "leder" den statistikken, jeg husker vi hoppet i høyet fra de øverset bjelkene på låven hos tante og onkel, bortsett fra et og annet brudd gikk det jo bra, men jeg er sikker på at det er fryktelig mye som kan gå skikkelig galt på en gård når man får frie tøyler. |
|
|
|
![]() |
|
|