Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Jåleforumet

Å lage eget badesalt (julegavetips). Men hva med farge?

Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-10, 11:15   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å lage eget badesalt (julegavetips). Men hva med farge?

Jeg og lillegutt skal lage badesalt av Epsomsalt i julegaver i pene glass, og så lurte jeg på fargetilsetning? Det skal lages etter denne oppskriften:

1 kop epsom salt
1 kop mandel olie/jojobaolie/ferskenkjerneolie
1-2 ss rørsukker/honning
2-3 dråper eterisk olie som lavendel, sitron eller hva man liker (kan undlades hvis man ønsker en mer neutral skrubb)
Noen dråper konditorfarge.

Spørsmålet er om jeg burde bruke de "vanlige" norske konditorfargene for å unngå at huden tar farge, eller om jeg kan bruke Wilton-fargene...?

Info om Epsomsalt:

Lillegutt bader i dette daglig og jeg ser stor effekt!

Dette står det om Epsom Salt hos helseogkost.no:

Epsom Salt – også kjent som engelsk salt – er oppkalt etter den engelske byen Epsom, hvor saltet i sin tid ble framstilt ved å koke det spesielle, mineralrike vannet som finnes i nærheten av denne byen. De spesielle egenskapene til dette saltet har vært kjent i mange år – spesielt brukes det på grunn av sin muskelavslappende effekt.

En oppløsning av Epsomsalt i vann er en naturlig og enkel form for detox, som trekker ut avfallsstoffer fra kroppen, beroliger nervesystemet og får musklene til å slappe av. I tillegg er det et naturlig mykgjørende middel for huden, som samtidig fjerner døde hudceller.

Du kan tilsette Epsom Salt i badevannet – enten som fotbad eller karbad. Epsom Salt som badesalt vil rense ut flere avfallsstoffer enn en hel fastekur kan gjøre. I motsetning til vanlig salt har nemlig Epsom Salt en fantastisk evne til å trekke ut giftstoffer fra kroppen uten å suge ut vannet.

I boka ”Kjernesunn familie” anbefales Epsom Salt nettopp som et avgiftende bad, for hele familien. Den danske jordmorforeningen anbefaler for øvrig også Epsom Salt til barn som et krampestillende middel. Det er spesielt godt for hyperaktive barn, autistiske barn og barn med andre krevende atferdsmønstre.

Dessuten kan du bruke Epsom Salt som en saltskrubb – det er et flott, naturlig skrubbemiddel for å bli kvitt tørre partier i huden. Det virker også avstressende for huden og etterlater huden myk og smidig.

Jeg kjøper det billig i sekk fra Felleskjøpet (Magnesiumsulfat), det koster 300 elns for en sekk.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 11:18   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage eget badesalt (julegavetips). Men hva med farge?

Du kan jo prøve å dryppe litt på fingeren, og se hva som går av? Noen av konditorfargene er vannløselige, mens andre er oljebaserte. Jeg ville gått for de vannløselige, og i veldig små mengder.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 11:19   #3
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg VET jo at wiltonfargene sitter som bare det
Tenkte kanskje det ville vært bedre når det var blandet med et helt badekar - men klart, får man det på fingrene vil jo problemet være der...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 11:21   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke brukt noe man vet sitter, selv om det blir blandet ut i et digert bad. Skrekken er jo å komme opp med blå eller grønnskjær i huden.

Gammel 13-10-10, 11:25   #5
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg ville ikke brukt noe man vet sitter, selv om det blir blandet ut i et digert bad. Skrekken er jo å komme opp med blå eller grønnskjær i huden.

Det ville jo vært en minneverdig gave da. Koble av med et avslappende bad før /insert stor begivenhet/ og så stige opp av vannet Hulken-grønn.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 11:27   #6
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av cuyahoga, her.

Det ville jo vært en minneverdig gave da. Koble av med et avslappende bad før /insert stor begivenhet/ og så stige opp av vannet Hulken-grønn.

Gammel 13-10-10, 11:33   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så ville jeg kanskje ikke brukt lavendel. Leste en skremmende artikkel om små gutter som hadde utviklet bryster etter å ha blitt smurt med lavendelkremer. Hvor den artikkelen sto har jeg såklart glemt, men det var nå nylig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 11:34   #8
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Og så ville jeg kanskje ikke brukt lavendel. Leste en skremmende artikkel om små gutter som hadde utviklet bryster etter å ha blitt smurt med lavendelkremer. Hvor den artikkelen sto har jeg såklart glemt, men det var nå nylig.

Gammel 13-10-10, 11:35   #9
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Kanskje jeg kan smøre brystene mine med lavendel?

Gammel 13-10-10, 11:37   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her står det noe om det, men den artikkelen jeg leste var mer omfattende. Kan det ha vært i D2?

http://www.dinside.no/367408/sjampo-kan-gi-guttepupper

Gammel 13-10-10, 11:41   #11
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Takk for lenken. Jøye meg, naturlig er ikke alltid så naturlig skjønner jeg ...

Gammel 13-10-10, 11:42   #12
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Bare et spm på siden av det du spørr om, men blir ikke dette en "klissete" greie?

De badesaltene jeg har vært borti har vært i pulverform?

(og ja, jeg ville gått for vannløselige farger som man vet IKKE sitter...)

Gammel 13-10-10, 11:43   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Det er jo mye i naturen som er giftig og ikke bør spises eller smøres på kroppen.
Var ikke meningen å ødelegge badesalttråden med dette, jeg bare husket det da jeg så lavendelolje. Bortsett fra det så syns jeg det er en veldig hyggelig julegave.

Gammel 13-10-10, 11:44   #14
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Takk for lenken. Jøye meg, naturlig er ikke alltid så naturlig skjønner jeg ...

Naturlig er naturlig, men ikke derved alltid godt for alle i alle situasjoner. Naturlig er ikke det samme som sunt heller.

*hilsen hun som rister på hodet av de mange "Det er naturlig/helsekost så det er ikke farlig"-rådene enkelte sprer om seg, særlig til gravide. for naturlegemidler er ufarlig for gravide, pr. def, de er jo nturlige. Myyyyye mer fornuftig enn legemidler som er testet og anses som trygge, ja...*

Gammel 13-10-10, 11:51   #15
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Ha ha, ja dette hadde vært noe. Det er nesten verdt et forsøk.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 11:52   #16
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Botox, f eks, er jo naturlig, i hvert fall hovedingrediensen. Man kan ha mye moro med botulinumtoksin. Men det setter vel neppe farge på badesalt.

Gammel 13-10-10, 11:52   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

*hilsen hun som rister på hodet av de mange "Det er naturlig/helsekost så det er ikke farlig"-rådene enkelte sprer om seg, særlig til gravide. for naturlegemidler er ufarlig for gravide, pr. def, de er jo nturlige. Myyyyye mer fornuftig enn legemidler som er testet og anses som trygge, ja...*

Enig. Jeg og en venninne fikk tips om noen "blomsterdråper" vi kunne ta før oppkjøringen slik at vi ikke ble nervøse, og vedkommende som anbefalte det sa "Det er jo ikke farlig, det er jo bare blomster" og venninnen min og meg repliserte omtrent i kor: "har du hørt om opium eller? Sikkert ikke farlig, det er jo bare blomster!"

Gammel 13-10-10, 11:58   #18
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

På panduro selger de farge til såpelaging. Det må kunne brukes.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 11:59   #19
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av cuyahoga, her.

Si fra hvis det funker da!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 12:11   #20
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

På panduro selger de farge til såpelaging. Det må kunne brukes.

den er sikkert ikke så dum nei.

Sikkert trygg mot hulken-fargede juleselskaper

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:37.