Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Relish? Chutney?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-10, 12:40   #1
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Relish? Chutney?

Finnes det noe godt norsk ord for "relish"? (Matretten, ikke verbet. ) Er det en vesentlig forskjell på "relish" og "chutney", eller kan man eventuelt bruke "chutney" som oversettelse av "relish" i et oppskriftnavn? Ja, jeg vet at chutney heller ikke er et norsk ord, men det er i alle fall mer brukt og bedre kjent, innbiller jeg meg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 12:50   #2
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Relish? Chutney?

Nå ble jeg også nysgjerrig. Dette fant jeg da jeg googlet kjapt (fra Arla.dk):

Opprinnelig lagt inn av fra arla.dk

Jeg har kigget lidt rundt på nettet og i forskellige leksika. Jeg har fx fundet denne betegnelse for chutney i Gastronomisk Leksikon fra Gyldendal: Chutney; krydret blanding af frugter i eddike, oprindeligt tropiske frugter som mango, papaya og lignende med chili-peber. Anvendes på samme måde som pickles. Bruges sammen med karryretter og til varmt og koldt kød og fisk.
Og så må du også lige få nogle kloge ord om pickles; blandede grønsager fx agurk, blomkål, gulerod, perleløg syltet i sursød vet. krydret eddikelage eller i sursød sennep (sidstnævnte betegnes piccalilli).
I samme bog findes også kompot; frugt kogt med sukker og evt. lidt vand, til tider tilsat vanilje.
Relish er så en tilvirkning af grønsager eller frugt med eddike, sukker og krydderier med henblik på at bevare råvarernes oprindelige smag og konsistens - du kan læse mere om det på MeyersMad.
Måske du også kan prøve at lede i nogle bøger eller på nettet og finde mere - men ud fra dette vil jeg konkludere, at kompot og chutney er oftest lavet af frugt. Kompotten er dansk, mens chutneyen er engelsk (oprindelig fra Indien). Relish kan laves af både frugt og grønsager og pickles mest på grønsager. Flere af betegnelserne er også kommet fra engelske udtryk, da vi efterhånden er blevet mere internationale i vores madlavning, men mange af dem er sikkert også blevet "fordansket", så det bedre passer ind i det danske køkken.
Lige meget hvad det hedder, håber jeg, at du vil bruge nogle af de lækre opskrifter, du finder på vores hjemmeside.
Med venlig hilsen
Arla Forum
Louise Nielsen
arlaforum@arlafoods.com

Mistenkelig likt sylting?

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon

Sist redigert av Eia : 13-10-10 kl 12:56.
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 12:57   #3
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Relish? Chutney?

Chutney er vel en slags relish, bare at det er indisk type, med fruktbase og mye krydder, og jeg tenker litt større biter. Relish er alle slags typer.

Men hva på norsk? Chutney er jo et ord som man skjønner. Men norsk ord for type syltet gresskar, rognebærgele, syltede grønne tomater etc.

Konserver? Som i et substantiv?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 13:12   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Relish? Chutney?

"Konserver" høres riktig, men gammeldags, ut.

"Noe som ligner pickles" er vel det jeg fant om "relish" i ordboken min. Jeg tror den konkrete oppskriften jeg har kan hete kompott (takk, Eia!), selv om jeg ikke ville brukt det i en generell sammenheng, kanskje.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no