|
|||||||
| Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
I tenkeboksen
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() |
Dusjvegger, enkel form for rengjøring?Vi har dusj vegger, og vasker dem jevnlig. Men... Det virker som om jeg ikke klarer å få de helt blanke, sånn vidus-blanke hvis noen skjønner hva jeg mener.
|
|
|
#2 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dusj vegger, enkel form for rengjøring?Tørk over med nal hver gang dere har dusjet. Da tar mikrofiberklut det aller meste.
|
|
|
#4 |
|
Inhabil
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dusj vegger, enkel form for rengjøring?Vi har borevann (ergo mye kalk i vannet) og dusjveggene blir bare ikke rene. Nal etter hver dusj er rett og slett noe jeg ikke engang kunne vurdert å begynne med.
|
|
|
#5 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Sv: Dusj vegger, enkel form for rengjøring?Vanleg Jif skurekrem. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
I tenkeboksen
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() |
Sv: Dusj vegger, enkel form for rengjøring?Nja... Det med nal etter hver dusj? Tror ikke det funker her i huset, da må dusjevanene endres. Har sett disse engeske "vaskedamene" på TVN som har brukt en kombinasjon med sitron men kan for mitt bare liv ikke komme på hvilket blandingsforhold de brukte. Men det så iallfall ut til å virke.
|
|
|
#7 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Dusj vegger, enkel form for rengjøring?Jeg bruker en såpe som jeg kjøper i rørleggerforretninger som jeg smører over hele kabinettet. Lar det virke en stund og skyller av. Går over med en glassklut. Like fint som nytt. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Sv: Dusjvegger, enkel form for rengjøring?Jeg hadde samme problemet, men nå er det CityMaid som rengjør dem, og da blir de aldeles "vindusblanke". Jeg aner ikke hva de vasker dem med, så det er vel ikke til noe videre hjelp, men jeg kan sikkert sende dem en e-post å høre, for jeg har egentlig lurt på det samme selv. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bedreviter
|
Sv: Dusj vegger, enkel form for rengjøring?
Det høres ut som svaret, for jeg har observert at det av og til ligger rester av såpe i hjørnet, som ikke var der før de vasket. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Dusjvegger, enkel form for rengjøring?Det er en hvit flaske med blå kork, heter shower clean. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Pen. Så det så.
Sv: Dusjvegger, enkel form for rengjøring?Hvor lenge holder det seg da?
|
|
|
#13 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Dusjvegger, enkel form for rengjøring?Jeg synes at det blir såpass rent at det er enkelt med en "kjappvask" innimellom. Jeg vasker ordentlig ca en gang i mnd. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
stille
Hvor: Tønsberg
Sv: Dusjvegger, enkel form for rengjøring?Når du er ferdig med å dusje; skyll dusjveggen i lunkent vann og dra bort vannet som ligger der med en nal.
|
|
|
#15 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Dusjvegger, enkel form for rengjøring?Jeg bruker også egen spray fra rørlegger, men egentlig er holder det med eddik, for det er som oftest kalk som sitter fast. Dersom jeg rengjør grundig med eddik-rørleggersprayen så kan jeg vedlikeholde ganske lenge med jif-vinduspray og mikroklut. Men det er det sjelden jeg gjør.
|
|
|
#16 |
|
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dusjvegger, enkel form for rengjøring?Bland vann og kloring på en spruteflaske. Spray på dusjveggene å la stå noen minutter, vask veggene med svamp, skyll og vips blanke dusjvegger
|
|
|
|
#17 |
|
Bedreviter
|
Sv: Dusjvegger, enkel form for rengjøring?
Men seriøst, å bruke klor som en del av det vanlige renholdet er vel ikke helt ok? Det er et miljøperspektiv her også. Det er en grunn til at produsentene ikke tilsetter klor i allverdens renholdsprodukter, selv om renholdsresultatet kunne blitt bedre hvis de hadde gjort det. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Dusjvegger, enkel form for rengjøring?Nylonvask er det jeg syns har fungert best.
|
|
|
|
#20 |
|
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dusjvegger, enkel form for rengjøring?
Hvis du er opptatt av miljøet kan du vel prøve det andre forslaget som var eddik
|
|
![]() |
|
|