Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Klassiske favoritter

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-06, 23:09   #1
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.982
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Klassiske favoritter

Det lurer jeg på - hvordan er forholdet mellom FPF-brukerne og klassisk musikk.

Selv har jeg vokst opp med, studert og sunget klassisk, og har et relativt sterkt forhold til mye. Det var en periode etter endte studier at jeg hørte på alt annet enn, men har funnet tilbake til mye nå og koser meg med å lytte innimellom.

Favoritter endres litt etter som stadig nye innspillinger kommer til, og den ene fantastiske tolkningen tar den andre. Likevel er det visse ting jeg ikke kommer utenom

Samuel Barber: Adagio for Strings
Rachmaninov: Vocalise (Sunget av Anna Muffa)
Mozart: Don Giovanni, Tryllefløyten
Mozart: Grosse Messe
Carl Orff: Carmina Burana
Brahms: Ein Deutsches Requiem

Det kunne stått masse andre titler her også, men dette er noe av det jeg er aller mest glad i.

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 23:41   #2
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klassisk er ikke min greie, men Pachelbels Kanon blir jeg seriøst religiøs av å høre.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 05:10   #3
Siggi
håpløs
 
Siggi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 166
Siggi har et hav av muligheter foran seg
Standard

klassisk er ikke noe for meg

__________________
- Galskap er arvelig. En får det av sine barn. -

Siggi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 07:17   #4
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Carl Orff: Carmina Burana er noe av det vakreste jeg vet.

I løpet av min sønns tid i Domkirkekoret har lært meg å sette pris på klassiske korverk. Listen kommer jeg tilbake med.

Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 09:43   #5
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.853
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg lytter og nyter, men er ganske så dårlig til å finne ut av hva det er jeg hører på.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 09:52   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å ramse opp mine "klassiske favoritter" er ikke akkurat noe jeg gjør på et blunk, men jeg kan jo gjøre et tappert forsøk på å liste opp noen av dem i alle fall.


Verdi – La Traviata
Mozart – Requiem
Mahler – 5. symfoni
Tchaikovskij – 5. symfoni og pianokonserten
Sibelius – 5. symfoni, fiolinkonserten og Kalevala
Mendelssohn – fiolinkonsert
Penderecki – Threnos
Bartók – Konsert for orkester
Strawinskij – Vårofferet
Debussy – Claire de lune
Dvořák – 9. symfoni

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 10:02   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sunget i Stavanger Symfonikor (måtte slutte pga. halsproblemer som aldri har gitt seg, har vært inn og ut av sykehuset men de finner ingenting, og jeg som har sunget siden jeg var 2 år, gått på sangundervisning på musikkskolen i Stavanger i 9 år, syns dette er helt grusomt), og jeg elsker mye av den musikken vi var innom. Jeg var første-sopran. Gud som jeg savner det!

Noe av det fineste jeg hører, og som vi også har sunget sammen med symfoniorkesteret, er Faure - Requiem. Helt utrolig nydelig!

Händel - Messias er også fantastisk, men litt kjedelig innimellom.

Vi sang også en symfoni av Mendelssohn, men jeg husker ikke hva den het, den var iallefall fantastisk nydelig.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 10:04   #8
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Signerer

Her kommer noen av mine:
Mahler – 6. symfoni
Bartók – Konsert for orkester
Dvořák – 9. symfoni
Bizet - Carmen
Mascagni - Cavaleria Rusticana
Musorgskij- Bilder fra en utstilling
Handel - Messias
Bach - Juleoratoriet
Ravel - Bolero


Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Å ramse opp mine "klassiske favoritter" er ikke akkurat noe jeg gjør på et blunk, men jeg kan jo gjøre et tappert forsøk på å liste opp noen av dem i alle fall.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 10:08   #9
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hører på ganske mye klassisk musikk, men som med all musikk er jeg en monoman, usystematisk periodelytter. Noen ting jeg har hørt masse på:

Bach! Fiolinkonsertene (dobbeltkonserten i a-moll!), Goldberg-variasjonene med Glenn Gould, cellosuitene, Juleoratoriet og i det hele tatt det meste av kormusikken. Mye av det som er transkribert for klassisk gitar. (Gjett hvem som har en nedstøvet klassisk gitar i skapet.) Jeg er generelt veldig glad i barokkmusikk, og renessansemusikk også.
Mozart. Pianokonsert 23 og 24.
Schuberts kvintett i C-dur.

Og siden jeg altså har spilt klassisk gitar, har jeg hørt på masse gitarmusikk. Det er mye flott latinamerikansk. Villa-Lobos!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)

Sist redigert av Toffskij : 27-09-06 kl 10:32.
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 10:09   #10
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Jeg har elsket klassisk musikk siden jeg var liten. Og har en forkjærlighet for opera. Fra jeg var ca 10 år begynte jeg å synge klassisk hos en sangpedagog og gjorde det i endel år. Ved musikkskolen fikk jeg også lære mye av en svært flink pedagog som også var sanger. Glemmer ikke første lp platen jeg fikk som var av Maria Callas hvor hun b.la sang: "O mio bambino caro" Mine venner som jeg vokste opp med trodde nok det hadde klikket da jeg prøvde å indoktrinere dem til å like sånn musikk. Spilte kun opera i lang tid
Å nevne mine favoritter er vanskelig her og nå da det er så mange men ser flere nevnt her fra før.
Er glad for at eldstejenta har arvet musikkinteressen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 10:11   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glemte Tjsakovski (det skrivers nok ikke sånn altså) - Nøtteknekkeren. Den har jeg elsket fra jeg var liten.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 10:28   #12
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Åh, ENDELIG en tråd om klassisk musikk! Jeg kan ikke ramse opp alt her, det blir for mye. Men jeg er fryktelig glad i disse:

Bartok: Konsert for orkester
Stravinskij: Alle tre ballettene
Beethoven: ALT, men særlig hans senere verk
Sjostakovitsj: Det meste
Orrf: Carmina Burana (Den digger jeg, vi har fremført den flere ganger)

Jeg har ikke tid til å skrive ned flere, men jeg er mest glad i musikk fra slutten av 1800-tallet og begynnelsen på 1900-tallet.

  Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 10:30   #13
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Åh, ENDELIG en tråd om klassisk musikk! Jeg kan ikke ramse opp alt her, det blir for mye. Men jeg er fryktelig glad i disse:

Bartok: Konsert for orkester
Stravinskij: Alle tre ballettene
Beethoven: ALT, men særlig hans senere verk
Sjostakovitsj: Det meste
Orrf: Carmina Burana (Den digger jeg, vi har fremført den flere ganger)

Jeg har ikke tid til å skrive ned flere, men jeg er mest glad i musikk fra slutten av 1800-tallet og begynnelsen på 1900-tallet.


Vet du har bodd her i byen. Kjenner du ei som heter Anne K. Piro?
Kan forrresten godt like ltt barokkmusikk.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 10:36   #14
Myggstukket
sjelden
 
Myggstukket sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.303
Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Nå er ikke jeg en sånn utpreget glad i alle former for klassisk musikk . Men Pucchini og Grieg har en deilig melodiøs form for musikk, som klanger godt i mine ører og beveger min sjel.

Myggstukket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 10:41   #15
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.982
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal synge Carmina Burana med Oslo Filharmonisk kor nå i oktober og før påske skal vi synge Faurés Requiem. Det er en skikkelig flott korsesong i år.

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 10:46   #16
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelle, her.

Vet du har bodd her i byen. Kjenner du ei som heter Anne K. Piro?

Sanglærer, ikke sant? Har aldri møtt henne, men har hørt om henne.

  Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 10:51   #17
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Sanglærer, ikke sant? Har aldri møtt henne, men har hørt om henne.

Ja men hun "var" også utøvende sanger.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 20:16   #18
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.308
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker klassisk musikk, det gir meg sjelefred. "Air" har gått på repeat under mine to svangerskap og fødsler, og jeg synes ikke den er mindre vakker etter at den ble brukt i min elskede mormors begravelse.

Ellers er jeg veldig glad i Beethoven, både å høre og å spille.

(Spiller piano.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 20:25   #19
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Skal vi se...

Som flere andre her har også jeg Carl Orfs Carmina Burana som favoritt.

Andre favoritter er:

Ravel: Bolero
Albinoni: Adagio i G-moll
Pucini: Turandot (Nessun dorma (eller hvordan det nå staves) er noe av det nydeligste jeg vet) og Madame Butterfly
Grieg: Solveigs sang
Händel: Messias

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 17:48   #20
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klassiske favoritter

Hvorfor har jeg ikke sett denne tråden før?

Jeg er en gammel korsanger, og er veldig glad i de store tunge verkene. Bachs juleoratorium, H-mollmessen, Händels Messias, Haydns Skapelsen, Mozarts Requiem og Grosse Messe, Vivaldis Gloria, Verdis Requiem, Faures Requiem, Ariel Ramirez' Misa Criolla osv.osv.

Det er vel så nær man kommer lykke når man står i en varm fullsatt kirke, og åpningstonene til Mozarts Requiem lyder, og bassen, teoren og alten setter inn før sopranen legger seg på toppen. Og å synge koralene til Bach, så enkelt og så genialt!

Jeg er fryktelig glad i Sjostakovitsj' symfonier, Tsjaikovskijs ballettmusikk og Mozarts operaer. Jeg har noen operainnspillinger av hhv Figaros bryllup (Deutsche grammofon,James Levine) og Tryllefløyten (L'oiseau-Lyré, Arnold Östman) som er strålende. I den tryllefløyteinnspillingen er det noen fantastisk flinke gutter som synger de tre guttene. Jeg kan forstå at noen tenkte tanken på å snipp-snipp for å bevare de vakre stemmene. Ikke at jeg mener det er bra.

Jeg spiller, eller, dvs spilte før, fløyte, og har spilt mye. Jeg var på et nærprofesjonelt nivå for lenge siden. Nå har jeg ikke tatt i fløyta på flere år. Det er et savn, men jeg ser ikke at jeg har tid til det nå. Kanskje jeg burde begynne å synge igjen istedet?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no