|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() NøkkelhullmerketNøkkelhullmerket mat er rådyr - VG |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NøkkelhullmerketNøkkelhullmerkede varer sier ikke noe om en vare er sunn, men om den er sunnerer enn en bestemt annen vare. Det er derfor som sagt ganske villedende. Vi kjøper varer uavhengig av om de er nøkkelhullmerket eller ikke, vi velger varer ut fra smak og ut fra sunnhet (dvs innholdsfortegnelse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: NøkkelhullmerketJeg trodde først at nøkkelhullmerking var sunne produkter, helt til jeg oppdaget at de var sunneste innefor sin kategori. Jeg velger ikke Grandis fremfor hjemmelaget pizza fordi den er nøkkelhullmerket, men det kan være jeg velger frokostblandingen som er nøkkelhullmerket fremfor Chocopops, liksom.
Guttene 02 og 05. On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier. Sist redigert av Karamell : 19-10-10 kl 13:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Nøkkelhullmerket
Definisjonen av sunn er nødvendigvis et poeng her. Nøkkelhullmerkingen forutsetter f.eks. at magert er sunnere enn ikke-fullt-så-magert. Dette er jeg ikke nødvendigvis enig i. Jeg bryr meg ikke om nøkkelhullmerking, jeg velger ut fra innholdsfortegnelse og det jeg vet om mat og hvilken oppfatning jeg har av hva som er sunt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, samme trodde jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: NøkkelhullmerketJeg leser alltid innholdsfortegnelsen på varer jeg ikke kjenner, og kjøper nesten bare sunn mat. Selvsagt er det unntak, men jeg tror ikke det er særlig mange. Tenker aldri på om varen har nøkkelhull eller ikke, og synes vanligvis ikke at sunn mat er dyrere enn usunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: NøkkelhullmerketJeg syns merkingen er helt coco bananas, og er sur for at man ikke har klart å utvikle et bedre hjelpemiddel for at folk kan ta bedre valg.
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
![]() Sv: NøkkelhullmerketDet er utrolig vittig å lese denne tråden nå, hvor alle mener det samme som jeg gjorde sist. Da jeg følte at jeg og et par til var de eneste som mente at det var skikkelig koko. *Alle andre* mente at det var sååå logisk og lett å forstå.
![]() |
#13 |
Eklektisk
|
De ble overbevist i den andre tråden da, regner jeg med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
Nuvel, det var vel bare Kirsebær, Olympia og en til som mente det var en grei ordning.
![]() |
#16 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: NøkkelhullmerketDette var facinerende; jeg ante ikke hva dette nøkkelhulmerket var i det hele tatt før jeg leste denne tråden, og jeg både handler og leser varedeklarasjon og anser meg engentlig for å være sånn rimelig godt informert om litt av hvert. (Og er, etter å ha lest om det her, enig i at det hele virker komplett idiotisk.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Rockesøster
|
Jeg mener det var Ica som innførte det for noen år siden. Myndighetene syntes det var så grensesprengende smart at de adopterte det og lagde et nordisk merkesystem ut av det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: NøkkelhullmerketJeg mener fremdeles at nøkkelhullmerkingen er det den gir seg ut for å være, og sånn sett ikke villedende. Nøkkelhullene viser sunnere alternativer innen sin kategori.
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: NøkkelhullmerketJeg leser alltid innholdsfortegnelsen og pleier ikke se på nøkkelhullmerket. Noe mat er merket med nøkkelhull her (helseklibrød for eklsempel), men det er langt ifra det meste.
Jeg også.
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
Du tror som vanlig for godt om folk.
![]() |
|
|