|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Superbasinella
|
Hva kalte dere læreren på barneskolen?Når jeg gikk på barneskolen kalte vi læreren vår for "frøken". Vi flyttet til en annen by når jeg gikk det siste året og jeg fant fort ut at her sa ingen "frøken" til læreren, men brukte navnet hennes. Det gjorde vi også på ungdomsskolen. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva kalte dere læreren på barneskolen?Vi brukte fornavnet tror jeg. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva kalte dere læreren på barneskolen?Me kalte læraren med navn. Har aldri høyrt nokon her i området som har kalla læraren frøken.
|
|
|
#4 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Sv: Hva kalte dere læreren på barneskolen?Frøken eller lærer. Aldri ved fornavn. Etter hvert ved etternavn. : olding:
|
|
|
#5 |
|
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
Sv: Hva kalte dere læreren på barneskolen?På barneskolen fikk vi ikke lov å kalle læreren for noe annet enn frøken. Vi visste vel knapt hva hun het de første årene.
|
|
|
|
#6 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Hva kalte dere læreren på barneskolen?Vi sa frøken. :71-modell:
|
|
|
#7 |
|
superbruker
|
Sv: Hva kalte dere læreren på barneskolen?På barneskolen kalte vi læreren for frøken eller lærer. I 6 klasse fikk vi en ny lærer som ble kalt ved navn. På ungdomsskolen kalte vi lærerene ved navn.
|
|
|
#8 |
|
kamerat
|
Sv: Hva kalte dere læreren på barneskolen?Fru <Etternavn>, faktisk. Hun var over 60.
|
|
|
#9 |
|
Textrovert
|
Sv: Hva kalte dere læreren på barneskolen?På barneskolen var det bare "frøken". De mannlige lærerne ble kalt med etternavn. På ungdomsskolen og videregående, ble kvinnelige lærere kalt med fornavn og mannlige med etternavn.
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hva kalte dere læreren på barneskolen?I første sa vi frøken. Men hun hadde da vært lærer siden femtitallet. Fra fjerde fikk vi en yngre, mer moderne lærer og hun og alle andre lærere etter det kalte vi ved fornavn.
|
|
|
#11 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hva kalte dere læreren på barneskolen?Ved etternavn. Både damer og menn gikk ved etternavn. Eller "lærer". Har i grunnen hatt bare mannlige klasseforstandere (som gikk igjen i mange fag), ville vært pussig å kalle dem frøken. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Sv: Hva kalte dere læreren på barneskolen?Jeg gikk på katolsk barneskole, og hadde nonner som lærere de første fem årene. De kalte vi Søster <navn>. De som hadde lærer som ikke var nonne, kalte henne for frøken. Jeg tror ikke det var noen andre menn ansatt på den skolen enn vaktmesteren, men det har endret seg fra jeg gikk der vet jeg. (gikk på barneskolen på 70-tallet)
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva kalte dere læreren på barneskolen?Husker ikke, med navn tror jeg. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Sv: Hva kalte dere læreren på barneskolen?Lærer og Frøken. Noen av Frøknene ønsket å bli tittulert Frøken Ditt og Frøken Datt. De var ugifte, og steingamle. Ihvert fall i våre barneøyne.
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Sv: Hva kalte dere læreren på barneskolen?Frøken. |
|
|
|
#17 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Det glade Sunnmøre
![]() ![]() |
Sv: Hva kalte dere læreren på barneskolen?I 1. til 3. klasse kalla me læraren for frøken og dei andre åra kalla vi vel læraren ved fornavnet. ( tidsrom: frå 1987)
|
|
|
|
#18 |
|
i vesterled
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Sv: Hva kalte dere læreren på barneskolen?Jeg gikk på 2 barneskoler; på den første kalte vi læreren (mann) med fornavn, på den andre kalte vi læreren (kvinne) "frøken". På ungdomsskolen brukte vi fornavn. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Lett rørt
|
Sv: Hva kalte dere læreren på barneskolen?Frøken på barneskolen. På ungdomskolen så srukte vi fornavnet til den ene hovedlæreren og etternavnet til den andre.
|
|
|
#20 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hva kalte dere læreren på barneskolen?Frøken på barneskolen, fru xxx på ungdomsskolen. De mannlige lærerene ved etternavn. På vgs ved fornavn. |
|
|
|
![]() |
|
|