Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det bare kvinnen som skal bestemme om man skal beholde når man blir gravid?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-10, 19:26   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det bare kvinnen som skal bestemme om man skal beholde når man blir gravid?

Jeg tenker da på om man har hatt uproblematiske graviditeter, fødsler og barseltider tidligere.

Har virkelig ikke mannen noe å si i denne sammenhengen? Om han stiller opp og både under graviditet og barseltid (og selvsagt fødsel) og gjør en ekstra innsats, bør han ikke også lyttes på når man tar avgjørelsen på om man skal beholde et uplanlagt svangerskap?

Jeg mener at kvinnens ord teller mer, men jeg mener også at hun ikke enerådende skal bestemme om ovenstående forutsetninger finnes.

Hva syns du? Man er jo to om å være forelder og et barn er jo ikke bare graviditet, fødsel og barseltid uten mange år etter det.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 19:28   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare kvinnen som skal bestemme om man skal beholde når man blir gravid?

Jeg syns hun selvsagt kan høre på innspill fra mannen, men til syvende og sist er det hun som må gå gravid og er den som bør ha siste ord i saken.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 19:31   #3
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare kvinnen som skal bestemme om man skal beholde når man blir gravid?

Det går ikke an å ta en halv abort, så er man uenige så må den ene "vinne", og det må være den som skal ta belastningen med svangerskapet.

De fleste veier vel både egne ønsker, partnerens ønsker og ytre omstendigheter mot hverandre. Lever man i et godt forhold lytter man til partneren, men det kan jo ikke pålegges.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 19:34   #4
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sånn rent rettslig er det kvinnen som bestemmer slikt, ingen kan jo tvinge noen til å gjennomføre en abort, eller nekte en abort for den saks skyld.

Sånn rent moralsk tenker jeg at kvinnen absolutt bør ha mest å si, men at mannen selvfølgelig bør høres. Mener han sterkt den ene eller andre veien bør det jo veie tungt det også.

Men siden det er slik at menn kan stikke fra ansvaret sitt underveis i graviditeten, og kvinner ikke kan det så sier det for meg ihvertfall at kvinnen sitter med et mye større ansvar for barnet enn hva mannen gjør.

Gammel 21-10-10, 19:34   #5
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Selvsagt skal kvinnen ha alt å si i den saken. Det er hennes kropp som risikerer plage, skade og død - uansett hvor harmonisk eventuelle fødsler tidligere har vært. I og med at hverken tvangsabort (hun vil beholde, far vil ikke) eller tvangsfødsel (hun vil ikke beholde, far vil) er særlig beundringsverdige tiltak kan ikke løsningen bli annet enn at hun bestemmer 100 %.

Moralsk mener jeg at hun bør lytte til barnefar før hun fatter en beslutning.

Gammel 21-10-10, 19:37   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke å se for meg at noen som helst andre enn meg skal ha noe bestemmelsesrett om hvorvidt jeg skal bære fram et barn eller ikke. Hvis jeg ikke ønsker å ta meg av et barn bør jeg ikke få det fordi noen andre ønsker det. Og hvis jeg er helt imot abort så bør ingen andre kunne bestemme at jeg skal ta en.

Men man må jo snakke sammen.

Gammel 21-10-10, 19:37   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vanskelig det der. Jeg kan ikke engang begynne å forestille meg det å være en far som ønsker barnet mens dama vil fjerne det, jeg hadde fått traumer og blitt helt ødelagt.
Men samtidig - får far rettigheter her, kan han jo teoretisk sett også tvinge dama til å ta abort om han IKKE ønsker seg barnet, og den tanken er jo enda mer skremmende.

Gammel 21-10-10, 19:38   #8
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Om man ikke greier å bli enige om noe, så ja - det er selvfølgelig den gravide som må ta avgjørelsen. Tvangsgraviditet ville være groteskt.

Gammel 21-10-10, 19:41   #9
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Om man ikke greier å bli enige om noe, så ja - det er selvfølgelig den gravide som må ta avgjørelsen. Tvangsgraviditet ville være groteskt.

Du sa det bedre enn meg. Klart at hun har siste ordet. Men noen ganger føler jeg at mange mener at man nesten ikke skal lytte på den andre parten og det mener jeg er feil.

Gammel 21-10-10, 19:46   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Men noen ganger føler jeg at mange mener at man nesten ikke skal lytte på den andre parten og det mener jeg er feil.

Jeg tror det er veldig få som er i gode forhold basert på respekt som mener det altså. Men som flere har nevnt, å tvinge noen enten til å ta abort eller gå gravid er fullstendig urimelig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 19:47   #11
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror det er veldig få som er i gode forhold basert på respekt som mener det altså.

Ja, jeg håper virkelig det, for i mine øyner blir det for ille.

Om det ikke er graviditeten, fødsel eller barseltiden som er det som gjør at hun ikke vil ha flere barn, uten tanken på at det er et barn til som skal følges opp og tas hånd om etc., da mener jeg at man burde diskutere saken på et mer likverdig nivå.

Gammel 21-10-10, 19:48   #12
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det Kirsebær sa.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 19:48   #13
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke så mange mener at man ikke skal høre på partneren sin i slike spørsmål, altså. Jeg tror egentlig de aller fleste mener at man skal snakke med og lytte til partneren sin uavhenig av hva slags problemstilling det er snakk om.

Gammel 21-10-10, 19:49   #14
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Og Glitter sa det før meg.

Gammel 21-10-10, 19:50   #15
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig i at den som faktisk er gravid har siste ordet. Men er man i et langvarig stabilt forhold må det kunne gå an å høre på den andre partens ønsker, diskutere det og bli enige om noe. Ved uplanlagt graviditet etter one night stand eller i et mindre seriøst forhold blir det noe annet.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 19:50   #16
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man bestemmer over egen kropp - så ja, det er den gravide som har det siste ordet.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 19:54   #17
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker da på om man har hatt uproblematiske graviditeter, fødsler og barseltider tidligere.

Har virkelig ikke mannen noe å si i denne sammenhengen? Om han stiller opp og både under graviditet og barseltid (og selvsagt fødsel) og gjør en ekstra innsats, bør han ikke også lyttes på når man tar avgjørelsen på om man skal beholde et uplanlagt svangerskap?

Helt enig, mannen bør ha masse å si. Han bør lyttes til, det er jo hans barn også.

Jeg mener at kvinnens ord teller mer, men jeg mener også at hun ikke enerådende skal bestemme om ovenstående forutsetninger finnes.

Vel abort eller ikke er jo en enten-eller variabel. Man kan ikke finne en mellomting der, og siden det er to stykker inn i bildet. så kan det jo ikke være på noen annen måte enn at kvinnen er enerådende. Eller foreslår du at ved uenighet så skal det til nemnd eller noe?

Gammel 21-10-10, 19:57   #18
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Det bør diskuteres og den gravid skal lytte til partneren sin, men til syvende og sist så er det kvinnen som skal gjennom en graviditet med sin kropp og det må hun få bestemme selv. Det å skulle gå gjennom en graviditet uten å være motivert må være forferdelig slitsomt.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 19:59   #19
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Vel abort eller ikke er jo en enten-eller variabel. Man kan ikke finne en mellomting der, og siden det er to stykker inn i bildet. så kan det jo ikke være på noen annen måte enn at kvinnen er enerådende. Eller foreslår du at ved uenighet så skal det til nemnd eller noe?

Jeg ser at jeg ikke skrev det så bra. Kan man ikke bli enig så må selvsagt kvinnen bestemme, men jeg syns at mannen bør få være med tungt i diskusjonen og at man om man har tid, bruker den tiden for å la ting sette seg litt og få mulighet til å tenke godt på saken.

Gammel 21-10-10, 20:04   #20
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

...og at man om man har tid, bruker den tiden for å la ting sette seg litt og få mulighet til å tenke godt på saken.

Men tror du ikke de fleste gjør det? Jeg har liksom vanskelig for å forestille meg at det er voldsomt utbredt at folk tar abort på en innskytelse.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:55.