|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
TilretteleggingDet er stadig debatter i samfunnet, avisinnlegg og innlegg på forumet her angående tilrettelegging av et eller annet slag. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: TilretteleggingInanfor rimelegheita sine grenser så synest eg det, ja. Kulturelle opplevingar (opplevingar i det heile tatt) er viktig for livskvalitet og tilhørigheit, så å stenge ute individ frå fellesskapet meiner eg er forkasteleg. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
geskjeftig
|
Sv: TilretteleggingJeg lurer litt på hvor du vil med innlegget ditt? Mener du at allergikere ikke skal få mat? At hørselshemmede ikke skal få gå på kino?
I like big books and I cannot lie. Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11 Sist redigert av Luftslottet : 25-10-10 kl 10:38. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
stille
Hvor: Tønsberg
Sv: TilretteleggingTilrettelegging for alle burde ikke være noe problem.
|
|
|
#5 |
|
Fjellpiper
|
Sv: TilretteleggingUniversell utforming, ikke tilrettelegging! Da jeg fikk barn første gang og skulle prøve å komme meg rundt i byen med barnevogn skjønte jeg litt av hvordan det må være å skulle bevege seg med rullestol. Vi er alle sammen bare en bekkenløsning eller en påkjørsel unna rullestolen. Universell utforming er et gode for alle i samfunnet, ikke et privilegium eller spesialbehandling for de få. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: TilretteleggingUniversell utforming er en gode som gagner oss alle. Skulle bare ønsket at vi i Norge kunne vært et foregangsland, vi er dessverre et godt stykke etter på mange områder. Ser ut som det satses mer nå, så håpet er der. Hadde for eksempel vært fint for blinde å kunne kjenne fysisk hvor fotgjengeroverganger er. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Sv: Tilrettelegging
Det kom beklageligvis ikke helt frem hva jeg vil med innlegget mitt. Jeg er lite flink å sette meg inn i de forskjelliges behov og blir litt irritert når det er for eksempel en avisartikkel om at en med hørselshemmelse får en dårlig kinoopplevelse og da kan jeg fort komme med at alle kan jo ikke kreve å få være med på alt, vi er forskjellige og har forskjellige utganspunkt og da kan en ikke forvente at alle aktiviteter skal være tilrettelagt for alle. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Det er vel krav til at offentlige bygg skal være slikt utformet at feks. bevegelseshemmede greit kan komme seg ut/inn av dem, for eksempel.
|
|
|
#9 |
|
Rockesøster
|
Sv: TilretteleggingNår det gjelder det offentlige rom, offentlige tjenester o.l bør det være så tilgjengelig og tilrettelagt at tilnærmet alle skal kunne bevege seg/benytte seg av det. Sist redigert av Nextlife : 25-10-10 kl 17:27. Årsak: Lagt til link |
|
|
|
|
|
#10 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: TilretteleggingVi snakket om dette på jobben i dag.
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: TilretteleggingSelvfølgelig skal det finnes grenser, og det vil alltid være ubehagelig å si "hit men ikke lenger". De fleste vil være enige i at det ikke trenger å være en menneskerett å komme seg på Galdhøpiggen med den elektriske rullestolen sin, men hva med rundt Sognsvann?
|
|
|
#12 |
|
Sv: TilretteleggingPolyanna, du er akkurat inne på det jeg tenker på. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Sv: TilretteleggingI private hjem tenker jeg at all tilrettelegging er på frivillig basis. Men man ønsker jo som regel at gjestene sine skal føle seg vel og dermed ønsker man å lage noe som faller i smak. Og det ville føles rimelig dumt hvis mange av gjestene ikke kan spise hovedrett og halve desserten, da vil jeg heller ha den retten en annen dag. Men at alle gjestene i konfirmasjonsselskapet skal tåle og like alle kakene er ikke nødvendig. Men ikke lett å bestemme seg for et nivå for tilrettelegging i matveien når det er flere som er sære i matveien. Eller når besøket ikke er planlagt (for eksempel plutselig besøk av en muslim, en med cøliaki og en med egg- og melkeallergi etter skoletid).
|
|
|
#14 |
|
Rockesøster
|
Så lenge det finnes alternativer for rullestolbrukerne burde dette ikke vært et tema i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Rockesøster
|
Hvis du er lærer for at barn som er hyperallergisk mot parfymen eller shampoen du bruker, ja da bør du enten bytte shampo eller få en annen klasse. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Borte
|
Sv: TilretteleggingJeg kom til å tenke på en radiodokumentar jeg hørte i sommer om en kvinne i 40-åra som var en suksessfull forretningskvinne med eget firma, mange styreverv, vellykket familieliv og mange jern i ilden. Sprek og sunn som man jo skal være for å nå høyest opp på vellykkethets-skalaen. Så ble hun pluselig ut av det blå veldig syk av kreft. Så syk at hun nesten døde, og med varige mèn som hindret henne 100% i å oppta det gamle livet sitt. Det programmet traff meg midt i magen i forhold til hvordan samfunnet på de aller, aller fleste nivå er bygget opp rundt at man er normal, vellykket og har god helse. Hun fortalte altså om en utestengelse fra alt normalt liv fordi hun hadde vært uheldig og blitt syk. I tillegg kom alle de kritiske spørsmålene "Har du røyket?", "Drakk du mye?" osv. fordi folk har et stort behov for å få forklart det logiske i at en frisk, sunn kvinne blir syk ut av det blå. Litt skyld måtte hun da ha selv.
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: TilretteleggingDet var et fint innlegg, Kasia, og jeg ser med gru at mitt innlegg kan leses som det motsatte.
|
|
|
#18 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: TilretteleggingJeg synes Kasia skrev et fabelaktig innlegg.
|
|
|
#19 |
|
stille
Hvor: Tønsberg
Sv: TilretteleggingÅ få være selvstendig i det offentlige rom er en selvfølge for meg som kan gå på mine egne ben og har syn og hørsel i behold. Men det er så store begrensninger i hverdagssamfunnet at det for en rullestolbruker er det meterhøye dørstokker å bestige, for å kjøpe sko, gå på et offentlig kontor eller å komme til en frisør eller lege.
|
|
|
#20 |
|
Protonterapeut
|
Sv: TilretteleggingJeg tenkte mye på dette da jeg tok Bergensbanen med barnevogn. Vi hadde reservert barnevongsplass i familievognen, og alt skulle være såre vel. Jeg fikk hjelp av konduktør i Bergen til å komme meg inn i familievognen, for der er jo trapper opp må vite, men konduktøren var en smule kjapp. Hun hjalp meg inn i feil ende av vognen ifht. plassen jeg hadde fått, og barnevognen gikk bare akkurat forbi midtgangen i vognen (jeg måtte løfte styret over seteryggene). Og jeg har en smal barnevogn. En annen kom motsatt vei, hun måtte demontere vognen og bære den del for del gjennom. Og det kan man jo gjøre med en barnevogn. Rullestoler har man jo gjerne fordi man har problemer med å gå ...
|
![]() |
|
|