Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Morellas nødhjelpstråd

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-10, 12:22   #1
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Spørsmål

Morellas nødhjelpstråd

For å ikke spame hele forumet med dumme spørsmål lager jeg heller denne.
Jeg hater virkelig å lage mat, det står helt nederst på ikke-liker-listen. Ikke bare misliker jeg det, jeg kan det heller ikke.
Det har liksom vært så greit hos oss, mannen lager middag. Han liker det og kan det. Men når han ikke er hjemme mer enn 4-5 dager i mnd så faller jo alt ansvaret på meg.

Problemene mine generelt er to kresne unger. Det den ene liker liker ikke den andre. Det er ikke særlig motiverende.
Jeg har også en lei tendens til å ødelegge maten.

Jeg lager om og om igjen det jeg vet barna liker, det blir ganske ensformig.

Meningen med denne tråden er at jeg skal spørre om ting jeg ikke har peiling på, men som sikkert virker innlysende for andre.

Til mitt forsvar så er jeg faktisk dritgod til å bake.

Dagens idiotspørsmål er følgende:

Må jeg smøre formen med noe når jeg skal steike fisk i ovnen?

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 12:24   #2
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Morellas nødhjelpstråd

Du trenger ikke smøre den med noe. Men jeg pleier å legge fiskestykkene på en liten smørkladd, da får jeg den litt gode smørsmaken og det setter seg ikke så godt fast i formen.

Gammel 26-10-10, 12:25   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er alltid greit å smøre formene litt, så er du sikker på at ting ikke setter seg fast.
:har glemt det en gang:

Gammel 26-10-10, 12:26   #4
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier å smøre litt, men det er sikkert ikke nødvendig.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 12:34   #5
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg pleier ikke smøre formen. Det setter seg ikke nevneverdig fast. Steker stort sett laks med skinn på den måten.

Du kan smøre med smør eller olje.

Gammel 26-10-10, 12:35   #6
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sist uke skulle jeg nemlig koke fisk. På pakken sto det at jeg kunne koke den med plasten på, jeg gjorde nøyaktig som det sto, men fisken var rå inni. Vannet var helt ut og jeg tenkte jeg skulle steke den litt i panna for å gjøre den ferdig. Da brukte jeg godt med olje, men fisken satt jo bom fast.
Nå vil jeg ikke gå i samme fella når jeg skal steke i ovnen.

Det er kanskje det som irriterer meg mest, når jeg følger oppskriften til punkt og prikke også blir det bare rot.

Det er helt klart greit å både humre og himle i denne tråden. Jeg ser at jeg er et håpløst tilfelle. Men jeg prøver iallefall...

Gammel 26-10-10, 12:37   #7
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva slags fisk da? Med plast på? Fisk trenger jo egentlig ikke kokes, det holder å la den trekke. Men det er ikke alltid slike tider som er oppgitt gir ferdig fisk, man må se på den og se om den ser ut til å "falle fra hverandre".

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 12:37   #8
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Hvis det var mager fisk så hadde det sikkert vært lurt med litt smøring. Om ikke annet så for den gode smaken.

Det er ikke alltid oppskriftene stemmer, er min erfaring. Jeg tror jeg pleier steke laksefiletene litt lenger enn det som står på pakka.

Gammel 26-10-10, 12:40   #9
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Hva slags fisk da? Med plast på? Fisk trenger jo egentlig ikke kokes, det holder å la den trekke. Men det er ikke alltid slike tider som er oppgitt gir ferdig fisk, man må se på den og se om den ser ut til å "falle fra hverandre".

Det var laksefilé. Jeg trakk den ja, med plasten på. Så det var jo ikke så greit å se om den var ferdig eller ikke heller da.

Gammel 26-10-10, 12:41   #10
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Et tips når det gjelder fastbrenning i stekepanne, spesielt med fisk og kylling, er å la stykket ligge i panna til det har blitt en ordentlig stekeskorpe før du snur. Hvis du begynner å snu for tidlig, setter det seg oftere fast.

Gammel 26-10-10, 14:07   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Det var laksefilé. Jeg trakk den ja, med plasten på. Så det var jo ikke så greit å se om den var ferdig eller ikke heller da.

Neste gang trekker du den uten plast, da er det enklere. Når den villig skiver seg og slipper skinnet, er den ferdig. Og den skal ikke koke, bare trekke. Det innebærer dog ofte at man må ha gryta på plata litt til hvis man hiver oppi mye fisk i forhold til mengden vann fordi temperaturen utjevner seg og det blir for kaldt til å få ferdig fisk hvis man har en ganske liten gryte og tar den av plata når man putter kald/frossen fisk oppi der.

Gammel 26-10-10, 14:09   #12
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg pleier ikke å smøre former, jeg hiver av og til en smørklatt oppi i steden.

Gammel 26-10-10, 14:23   #13
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Standard

Jeg føler meg klokerer allerede. Tusen takk for mange gode tips.

Hvor lenge skal jeg la fisken stå i ovnen når jeg tar den rett opp fra fryseren?

Gammel 26-10-10, 14:30   #14
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Denne tråden må jeg abbonerer på.
her føler jeg at jeg kan lære mye.

Gammel 26-10-10, 14:56   #15
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Jeg føler meg klokerer allerede. Tusen takk for mange gode tips.

Hvor lenge skal jeg la fisken stå i ovnen når jeg tar den rett opp fra fryseren?

Det kommer jo litt an på hvor store filetene er, men en halvtimes tid, kanskje?

Jeg pleier å se på den når den er ferdig. Jeg pirker litt i fileten med en kniv, og da skal den flake seg fint. Hvis det er rød fisk, skal den være lyserosa hele veien gjennom (kanskje en anelse mørkere i midten), hvis det er hvit fisk, skal den være blakk hvit (i motsetning til blankere, halvgjennomsiktig når den er rå).

Gammel 26-10-10, 15:35   #16
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Det kommer jo litt an på hvor store filetene er, men en halvtimes tid, kanskje?

Jeg pleier å se på den når den er ferdig. Jeg pirker litt i fileten med en kniv, og da skal den flake seg fint. Hvis det er rød fisk, skal den være lyserosa hele veien gjennom (kanskje en anelse mørkere i midten), hvis det er hvit fisk, skal den være blakk hvit (i motsetning til blankere, halvgjennomsiktig når den er rå).

Det pleier også å stå på pakka hvor lenge fisken trenger å være i ovnen.

Gammel 26-10-10, 15:41   #17
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Det er sjelden jeg kjøper frosne fileter i pakke. Som oftest kjøper jeg de som er plastpakket, og der står det ikke noe om tilberedning.

Gammel 26-10-10, 15:56   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men sånne frosne fileter (sånne som er lenka sammen 4 og 4) fungerer veldig greit med 30 minutter på 200 grader på bakepapir. Da er de gode og ferdige. Jeg vil tro de blir ferdige på den tiden også når de ligger litt tettere i en form. Det er forressten en av mine barns favorittretter, laks stekt i ovnen krydret med urtekrydder og litt pepper, servert med ris eller poteter, agurksalat og rømme. Kyllingfilet lider samme sjebne, krydres med dertil egnet krydder og puttes i ovnen på 175 grader-ish i 30 minutter.

Gammel 26-10-10, 17:48   #19
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Jeg har stolt på den pakken en gang for mye. (Se lengre opp i tråden)

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men sånne frosne fileter (sånne som er lenka sammen 4 og 4) fungerer veldig greit med 30 minutter på 200 grader på bakepapir. Da er de gode og ferdige. Jeg vil tro de blir ferdige på den tiden også når de ligger litt tettere i en form. Det er forressten en av mine barns favorittretter, laks stekt i ovnen krydret med urtekrydder og litt pepper, servert med ris eller poteter, agurksalat og rømme. Kyllingfilet lider samme sjebne, krydres med dertil egnet krydder og puttes i ovnen på 175 grader-ish i 30 minutter.

Hva jeg lærer i dag. De har aldri falt meg inn at jeg kan tilberede kylling og fisk på denne måten.

Gammel 26-10-10, 18:20   #20
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forøvrig kan fisk fint kokes i mikro. 2 minutter på og to minutter av helt til den er ferdig. Har en superkokkekollega som sverger til den måten å lage fisk på.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:50.