|
|||||||
| Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Superbasinella
|
Morellas nødhjelpstrådFor å ikke spame hele forumet med dumme spørsmål lager jeg heller denne. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
St(r)ikkeplante
|
Sv: Morellas nødhjelpstrådDu trenger ikke smøre den med noe. Men jeg pleier å legge fiskestykkene på en liten smørkladd, da får jeg den litt gode smørsmaken og det setter seg ikke så godt fast i formen.
|
|
|
#3 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Morellas nødhjelpstrådDet er alltid greit å smøre formene litt, så er du sikker på at ting ikke setter seg fast.
|
|
|
#5 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Morellas nødhjelpstrådJeg pleier ikke smøre formen. Det setter seg ikke nevneverdig fast. Steker stort sett laks med skinn på den måten.
|
|
|
#6 |
|
Superbasinella
|
Sv: Morellas nødhjelpstrådSist uke skulle jeg nemlig koke fisk. På pakken sto det at jeg kunne koke den med plasten på, jeg gjorde nøyaktig som det sto, men fisken var rå inni. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
I mål
|
Sv: Morellas nødhjelpstrådHva slags fisk da? Med plast på? Fisk trenger jo egentlig ikke kokes, det holder å la den trekke. Men det er ikke alltid slike tider som er oppgitt gir ferdig fisk, man må se på den og se om den ser ut til å "falle fra hverandre". |
|
|
|
|
|
#8 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Morellas nødhjelpstrådHvis det var mager fisk så hadde det sikkert vært lurt med litt smøring. Om ikke annet så for den gode smaken.
|
|
|
#9 |
|
Superbasinella
|
Sv: Morellas nødhjelpstråd
Det var laksefilé. Jeg trakk den ja, med plasten på. Så det var jo ikke så greit å se om den var ferdig eller ikke heller da. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Morellas nødhjelpstrådEt tips når det gjelder fastbrenning i stekepanne, spesielt med fisk og kylling, er å la stykket ligge i panna til det har blitt en ordentlig stekeskorpe før du snur. Hvis du begynner å snu for tidlig, setter det seg oftere fast.
|
|
|
#11 |
|
maler
|
Neste gang trekker du den uten plast, da er det enklere. Når den villig skiver seg og slipper skinnet, er den ferdig. Og den skal ikke koke, bare trekke. Det innebærer dog ofte at man må ha gryta på plata litt til hvis man hiver oppi mye fisk i forhold til mengden vann fordi temperaturen utjevner seg og det blir for kaldt til å få ferdig fisk hvis man har en ganske liten gryte og tar den av plata når man putter kald/frossen fisk oppi der.
|
|
|
#15 |
|
Make it count!
Det kommer jo litt an på hvor store filetene er, men en halvtimes tid, kanskje?
|
|
|
#16 |
|
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
Det pleier også å stå på pakka hvor lenge fisken trenger å være i ovnen.
|
|
|
|
#17 |
|
Make it count!
Det er sjelden jeg kjøper frosne fileter i pakke. Som oftest kjøper jeg de som er plastpakket, og der står det ikke noe om tilberedning.
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Sv: Morellas nødhjelpstrådMen sånne frosne fileter (sånne som er lenka sammen 4 og 4) fungerer veldig greit med 30 minutter på 200 grader på bakepapir. Da er de gode og ferdige. Jeg vil tro de blir ferdige på den tiden også når de ligger litt tettere i en form. Det er forressten en av mine barns favorittretter, laks stekt i ovnen krydret med urtekrydder og litt pepper, servert med ris eller poteter, agurksalat og rømme. Kyllingfilet lider samme sjebne, krydres med dertil egnet krydder og puttes i ovnen på 175 grader-ish i 30 minutter.
|
|
|
#19 |
|
Superbasinella
|
Jeg har stolt på den pakken en gang for mye.
Hva jeg lærer i dag. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Morellas nødhjelpstrådForøvrig kan fisk fint kokes i mikro. 2 minutter på og to minutter av helt til den er ferdig. Har en superkokkekollega som sverger til den måten å lage fisk på.
|
![]() |
|
|