Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Vixens første jul

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-10, 10:38   #1
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Vixens første jul

Vi skal i år for første gang lage jul helt selv. Vi har brukt å være hos familie, men har nå bestemt oss for at vi skal begynne å feire hjemme hos oss og så får den som vil komme hit. Dette betyr jo blanke ark og alskens muligheter for nye tradisjoner.

Har dere lyst til å bidra? Første diskusjonen er jo så klart maten på julaften. Jeg er vant til ribbe med sossiser, medisterkaker, julepølse o.l. Mannen er ikke vant til en spesielt rett på julaften for de har brukt å ha forskjellig

Jeg er ikke så glad i selve ribba egentlig og vi lurer nå på om vi skal begynne med hjort på julaften. Da kan man ha litt medisterkaker osv til og så synes jeg at hjort er mye bedre og litt mer eksklusivt en ribbe. Som dessert har jeg lagt inn forslag om hjemmelaget karamellpudding. Og ikke minst hjemmelaget (dritgodt om jeg skal si det selv) nøtte/fruktbrød med ost og portvin når barna er i seng.

Når begynner dere middagen på julaften og når åpner dere gaver? Jeg er vokst opp på gård og feiret dermed etter fjøstid som liten. Det er jo egentlig litt sent for små barn når man ikke må.

Mange flere spørsmål kommer etterhvert som vi nærmer oss jul. Juhuu!

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 10:42   #2
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Medlem siden: Sep 2006
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vixens første jul

Vi spiser middag på julaften når Sølvguttene synger julen inn kl 17 og når bordet er ryddet, kaffen og snop satt frem, da åpner vi pakkene som regel kl 18- 18,30.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 10:44   #3
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er vokst opp med pinnekjøtt og mannen med både pinnekjøtt og svineribbe på julaften. Vi spiser pinnekjøtt rundt kl 17. Etter middag ryddes deg av bordet og så er det tid for gaveåpning.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 10:44   #4
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Vi ha pinnekjøtt. Dessert er riskrem og multekrem eller mandelpudding. Middagen starter klokken 5, etter at julen er ringt inn på NRK. Gaver er etter middag, men ikke før kaffen er klar. Pleier vel å bli sånn i 7-8 tiden. Også åpner vi gaver resten av kvelden, og julekakene står på bordet. Julenissen kommer en liten stund etter at vi har begynt med gavene.

Disney tegneserier om morgenen, grøt med mandel i til lunsj. Marsipangris i premie, men sjokolade i bakhånd til ungene som ikke liker marsipan. Og siden de alltid får mandel får jeg alltid spise grisen.

I fjor var første året vi hadde tilfeldig mandel i grøten, jeg har jukset og gitt mandelen til eldste før - og jaggu fikk hun den i år igjen!

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 10:45   #5
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Vi har hatt andebryst til julemiddag en gang. Det var nydelig! Ellers har jeg vokst opp med ryper, ribbe og medisterpølser til julemiddag. Rype er veldig godt, og litt tørt kjøtt, og passer faktisk utmerket sammen med ribbe. Men det er mye arbeid å lage til alt sammen da.

Hjemmejul er det fineste som fins! Vi har familie svært nær så vi feirer vanligvis sammen med dem, og det er veldig koselig, men jeg må innrømme at de to årene da de andre har vært bortreist og vi har feiret bare med oss selv har vært herlige.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 10:53   #6
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kaffe, ja. Vi har bare feiret kjernefamiliejul to ganger og da har vi ikke ventet på at kaffen skal bli ferdig før gaveåpningen begynner. Det er bare mannen min som drikker kaffe.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 11:11   #7
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Så koselig med egen jul !
Jeg er så sær at jeg har insistert på det helt fra vi fikk første ungen, synes det er viktig å skape sine egne tradisjoner. De som vil av foreldre, besteforeldre, tanter osv. er velkomne og det er alltid fullt hus.
Jeg kommer fra en familie som spiser ovnsbakt ørret på julaften, noe min mann bare fnyser av. Han er vokst opp med både ribbe og pinnekjøtt. Noe jeg bare fnyser av (liker ikke ribbe) men når jeg får viljen min på å kun feire jul hjemme, får han viljen med julematen og det er både og. Pinnekjøttet gjør jo seg selv igrunn.
Julaften her er som følger:
kl 5-6 strømper og kalender i foreldresenga hele hurven, gjeeesp. Prøver å drøye hvert år, men det nytter ikke.
kl 11 Mor og barn til oldemor for å se på Askepott og spise riskrem. Far hjemme og drikker en øl mens han skreller poteter.
13-17 Hektisk matlagning, ungene får åpne en gave hver, gjerne noe vi vet hva er sånn at vi kan plukke ut en pakke som vil gi underholdning en stund, ikke et par votter. Desserten har jeg laget dagen før og slipper å tenke på den. Om mamma er hos oss tar hun med ungene ut på tur. Ett år var det knallvær og de var på stranda og grillet pølser. I fjor var det så mye snø, da laget de snøboorg i hagen i flere timer.
kl 17 Gjester kommer, vi spiser når alt er klart.
Når maten er spist er det kjøkkenrydding, alle hjelper til. Kaffen settes på. Når bordet er ryddet er det pakkeåpning. Ungene har ansvar for å dele ut gaver og vi venter alltid for å se hva andre får før vi åpner ny.
Ca. kl 20 kommer julenissen, hvem det er overrasker hvert år, vi har byttering med naboer og ett år kom en kar fra Peru som sang og spilte for oss ! Han har sett med en pakke til hver både små og store.
Etter nissen spiser vi dessert. Den varierer fra år til år, i år tror jeg det blir Oreokake.
Kaffe,kaker og likør står på bordet hele kvelden. Om farmor er hos oss er julerebusen i avisa fast innslag litt utpå kvelden.
Det aller beste med å feire hjemme er at ungene koser seg med lekene og kan tusle i seng når de er klare for det.

Gammel 27-10-10, 11:14   #8
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi har pinnekjøtt hos mine foreldre og om vi feirer jul hjemme her(da har vi ribbe også), vi spiser kl 17.
Pakkene åpnes rundt 19.30.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 11:20   #9
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Det er koselig å starte egne tradisjoner. Det har vi såvidt begynt å gjøre vi også.
Maten har vært det vanskligste; jeg er vant med pinnekjøtt og spiser ikke svineribbe, mannen omvendt. Så her blir det begge deler.
Dessert har jeg tradisjon med karamellpudding og mannen riskrem. Der har vi bestemt oss for å gå andre veier og i stedet for 2 desserter, lager vi hjemmelaget sjokolademousse.

Vi pleier å spise kl 17 når julen ringes inn.

Pakker har vanligvis blitt åpnet etter at maten er spist og alt er ryddet opp. Men med småunger i hus er det litt kjipt. De legger seg gjerne tidlig. Så i år har vi bestemt at ungenes pakker vil bli fordelt utover hele dagen.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 11:40   #10
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Vi skal i år for første gang lage jul helt selv. Vi har brukt å være hos familie, men har nå bestemt oss for at vi skal begynne å feire hjemme hos oss og så får den som vil komme hit. Dette betyr jo blanke ark og alskens muligheter for nye tradisjoner.

Har dere lyst til å bidra? Første diskusjonen er jo så klart maten på julaften. Jeg er vant til ribbe med sossiser, medisterkaker, julepølse o.l. Mannen er ikke vant til en spesielt rett på julaften for de har brukt å ha forskjellig

Jeg er ikke så glad i selve ribba egentlig og vi lurer nå på om vi skal begynne med hjort på julaften. Da kan man ha litt medisterkaker osv til og så synes jeg at hjort er mye bedre og litt mer eksklusivt en ribbe. Som dessert har jeg lagt inn forslag om hjemmelaget karamellpudding. Og ikke minst hjemmelaget (dritgodt om jeg skal si det selv) nøtte/fruktbrød med ost og portvin når barna er i seng.

Når begynner dere middagen på julaften og når åpner dere gaver? Jeg er vokst opp på gård og feiret dermed etter fjøstid som liten. Det er jo egentlig litt sent for små barn når man ikke må.

Mange flere spørsmål kommer etterhvert som vi nærmer oss jul. Juhuu!

Ikke hjort. Men elg.

Vi startet med "egen" jul for fire år siden, og det er deilig å kunne styre dagen selv. Lykke til!

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 12:00   #11
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hjort høres jo deilig ut! Vi har kalkun. Etter en runde med hel kalkunstek har vi imidlertid bestemt at det er for mye styr, så vi skal fra nå lage kalkunbrystfileter.

Vi skal også feire jul hjemme for første gang.

Mht gaver og barn så åpnes en om morgen, en rett etter middag og deretter plukkes et selektivt utvalg ut. Resten åpner faktisk vi voksne etter barna har lagt seg, også barnas. Vi ønsker ikke at de skal fordeles utover romjulen - julaften er én kveld. Noe gjemmes vekk hvis de foreløpig er for små (feks for vanskelig puslespill). Vi gjør det slik fordi 10 gaver til Junior faktisk er nok, han drukner ellers i inntrykk og klarer ikke lenger glede seg. Vi passer også på at det er et klesplagg eller to blant gavene han åpner, samt at vi voksne også får en gave hver som han må vente på at vi åpner før han får en ny.

Gammel 27-10-10, 12:00   #12
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har hatt jul selv i mange, mange år. Synes det er så behagelig å slippe og reise ut med unger og fullstappet bil på julaften. Pakker inn i bil, pakker ut av bil, pakker pakke opp, pakker pakke ned, pakker ut i bil, pakker inn fra bil, pakker rydde opp. :svett:
Og trøtte unger og hele pakka, det er så mye mer enkelt å være hjemme, så kan de skifte til pysjen når de vil, legge seg når de vil og styre helt selv uten å måtte pakkes på for å kjøre sent på kvelden.

Vi pleier å ha julefrokost, for de som ikke feirer med oss på kvelden. Snuppa og kjæresten feirer hos hans foreldre annenhvert år, vi har bonusunge og en ekstra unge annenhvert år, og pappa med frue feirer hos oss annenhvert år. Disse er fordelt, så de som ikke kommer på kvelden i år de kommer til julefrokost klokka ni så får vi vært litt sammen.

Middag spiser vi når sølvguttene synger julen inn, altså klokka fem, da står tv på på full guffe så vi hører den vakre sangen inn på kjøkkenet.
Middag består av :gammeldags og kjedelig men glad i tradisjoner: ribbe, medisterkaker, julepølse, surkål og poteter. Riskrem til dessert.

Vi har ikke noe spesielt klokkeslett vi åpner pakker på. Vi spiser middag og dessert og koser oss lenge. Når maten er ryddet og kjøkkenet shinet, kaffen ferdig og kakene på fat, ja da begynner vi å dele ut og åpne pakker, og det holder vi på med resten av kvelden. Vi bruker lang, lang, tid. Åpner en og en pakke, får en unge et lite byggesett (lego) bygger vi gjerne opp det før vi åpner neste pakke. Så lenge runden tar så lang tid, vi åpner på tur, så får hver og en massevis av tid til å se på det de har pakket opp, og ikke minst finne ut hvem pakke som skal åpnes neste gang deres tur kommer.

Når gjester er gått og unger er lagt så er mor og far totalt pumpa, alikevel har vi alltid en julefilm på lur som vi setter på når stillheten har senket seg i heimen, selv om vi absolutt burde gått og lagt oss.
Også våkner vi i hver vår ende av sofaen, utpå natta, fordi vi som alle andre år har sovnet fra julefilmen vår så fort den er satt på. Praktisk, for da ser vi den sammen med ungene første juledag.

Gammel 27-10-10, 12:17   #13
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Me skal feira jul heima for første gong. Muligens med mine foreldre. Eg er talentlaus når det gjelder norsk tradisjonsmat og eg likar korkje jul eller julemat. Dessutan skal eg jobbe nattskift i dagane før. Flinke mannen har tatt på seg oppgåva med maten denne dagen.

Kålrabistappe kan eg lage. Dessert, riskrem, kan lagast ferdig dagen før. Den raude sausen kjøper me. Småkaker og evnt. ei rund kake lagar eg også på forhånd.

Me må satse på ein prøvemiddag eller to i forkant. Det mest trøblete med dette opplegget er jo timingen. At alt helst skal vere ferdig samtidig og helst til avtalt tid.

Eg er mest skeptisk til korleis formen min er etter tre nattskift og minimalt med soving. Formen kjennes som oftast ut som om eg har fått ein seriøs bakrus.

Gammel 29-10-10, 09:22   #14
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Det høres deilig ut å feire hjemmejul! Ikke at jeg ikke koser meg masse både hos min egen familie og mannens, men det virker så deilig å slippe å reise og drasse med seg alt mulig. Tror vi kommer til å prøve oss på det etterhvert når vi får barn, vi også.

Jeg er vant til pinnekjøtt og rullepølse (varm lammerull, lokal sunnmørsk rett), så jeg tror vi kommer til å ha det hvis vi skal lage jul selv også. Men det er jo mange muligheter! Da jeg var sammen med eksmannen min og feiret i Danmark hadde vi and eller gås, en jul har jeg feiret i Tanzania med villsvin, og en gang i Nicaragua med pasta. Det fine er jo at en kan velge selv! Vilt er jo kjempegodt. Så lenge jeg slipper ribbe er jeg glad - ikke er jeg glad i det, og ikke tåler jeg det.

Vi pleier å spise fem hos min familie, med Sølvguttene i bakgrunnen. Gaver fra halv sju-sju tenker jeg, med kaffe- og kakepause fulgt av mer åpning. Nå er det en stund siden vi har hatt små barn i familien, men da niesen min var liten ble noen av gavene åpnet etter at hun hadde lagt seg, det ble rett og slett for mye. Samme med lille nevø hos svigers i fjor - der hadde vi forresten nisse også. I min familie har vi vært nøye på at alle skal få åpne gaver og alle skal se hva alle får, så åpningen tar laaang tid, men det er veldig koselig. De små pleier å få en gave på formiddagen også, så blir ikke dagen så lang.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 09:42   #15
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjemmejul!

Jeg elsker å feire jul hjemme hos oss selv. Jeg er oppvokst på gård som Vixen, og det blir veldig sent for små barn å begynne middag i 19-20-tiden og mine barnløse søsken er så gamle at de synes at maten og akevitten er mer stas enn gaver og bruker laaaang tid på middagen. Det skal bli fint å feire jul på ungenes premisser. Med baby og toåring er det greit å komme i gang litt før.

Vi har pinnekjøtt, selv om jeg er oppvokst med ribbe og pølser. Pinnekjøtt lager seg selv, er veldig greit å lage til mange og mannen kan ta over kontrollen på kjøkkenet hvis julaften tilfeldigvis faller på et økedøgn. Til dessert tror jeg det blir karamellpudding eller hjemmelaget is med varme multer eller hjemmelaget iskake. Vi må se og ellemelle. Etter middag er det juletregang, nisse og gaver. Kaffe og julekaker underveis i gavene. Så drar gjestene hjem og mannen og jeg kan åpne en skikkelig god flaske vin og sitte i joggedress foran peisen og snakke om hvor deilig det er å feire jul i eget hus.

Gammel 29-10-10, 09:52   #16
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gleder meg til hjemmejul etterhvert. Vi sover alltid over hvis vi feirer borte, det er godt å slippe å pakke alle inn i bilen om kvelden.

Er det ingen som går rundt juletre? Vi gjør alltid det mellom maten og gavene, da trenger vi å få ristet litt løs før nissen kommer.

Gammel 29-10-10, 10:15   #17
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi gikk rundt treet da vi var små, og noen år da niesen min var liten. Nå er det så stappfullt i den lille stuen til foreldrene mine når alle er hjemme til jul at det er umulig.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 10:19   #18
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da blir heimejul på oss og i år, etter å ha vært i frå kvarandre dei siste 3 åra. Om nokon vil feira jul med oss er da kjempekoselig, men me skal klara å kosa oss åleina og.
Planen er vel pinnakjøtt kl 17, så rydding og gaver. Me ender som regel med å ha desserten til kaffi etter gaver, for me er alt for mette etter middagen. Me går ikkje rundt julatre, men me har rett og slett ikkje plass til da.

Lillejulafta har me hatt som tradisjon å spisa kvelds hos mamma. Då er da 3 søsken som samles, og me blir vel rundt 15 stk. Da er usikkert frå år til år om mamma orker styret, men eg står klar til å ta over i så fall. Koldtbord og gavebytte, før alle stormer heim til pynting av tre og Grevinnen og hovmesteren.

Gammel 29-10-10, 10:23   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hatt egen jul i noen år nå, men i år har vi invitert oss bort.

Vi spiser pinnekjøtt og dette serveres mens sølvguttene synger julen inn. Pakkeåpning finner sted når maten er fortært. Det blir sent for de minste, men mine unger takler det fint.

Dessert spiser vi ikke på julaften, for ingen har plass til det etter maten uansett.

Gammel 01-11-10, 19:49   #20
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Mange her som spiser når sølvguttene synger jula inn ser jeg. Det er koselig og det skal vi jammen også begynne med.

Noen som har en god oppskrift på hjemmelaget karamellpudding?

Jeg er ikke så glad i tradisjonelle småkaker, men synes det er stas med hjemmelaget konfekt/godteri. Hva lager dere og hva er de store hitene?

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:11.