Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Får dagens unge feil seksualundervisning?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-10, 12:20   #1
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Intreressant tema i Aftenposten i dag ! Link i neste innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...ece#xtor=RSS-3

Jeg leste først med skepsis, men etter å ha kommet gjennom slår det meg at det stemmer på en prikk med mitt inntrykk og hva jeg selv kan huske fra seksualundervisningen på skolen.
Etter å ha overhørt svært unge jenter på buss, i garderobe ol. har jeg jo også forstått at grensene nå for hva som forventes og er normalt i endel miljøer er langt, langt unna hva det var for bare 10 år siden.

Sist redigert av torsk : 29-10-10 kl 14:07. Årsak: http://foreldreportalen.no/forum/showthread.php?t=65908
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 12:28   #2
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Får dagens unge feil seksualundervisning ?

Kva klassetrinn har dei seksualundervisning i dag? Når eg gjekk på ungdomsskulen, var da ein skuletime i 9. klasse, og da var da. For seint og for dårlig.

Eg trur at seksualundervisning er noko som helsesøster burde tatt seg av. Lærarane i skulen har ikkje god nok utdannelse i dette, og dessuten trur eg settinga blir meir avslappa om da kjem nokon utanfrå og tar seg av det. Erfaringa eg har gjort, er i alle fall at det er alt for overflatisk, flaut og elevane sitter igjen med inntrykket at dei allerede veit meir enn læraren. Seksualundervisning burde vært i 6.- 7. trinn, før dei kommer i puberteten.

Gammel 29-10-10, 12:32   #3
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg håper virkelig seksualundervisningen er bedre i dag enn den jeg fikk av en rødmende stotrende lærer når jeg gikk i femteklasse.

Gammel 29-10-10, 12:35   #4
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det stemmer ganske godt, jeg. Jeg var konfirmantleder for humanistisk konfirmasjon for noen år siden, og de kunne det meste om prevensjon og det "tekniske". Det de lurte på var nettopp hva som var vanlig, hvordan en kunne vite om en var klar, osv.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 12:40   #5
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av SiriP, her.

Kva klassetrinn har dei seksualundervisning i dag? Når eg gjekk på ungdomsskulen, var da ein skuletime i 9. klasse, og da var da. For seint og for dårlig.

Eg trur at seksualundervisning er noko som helsesøster burde tatt seg av. Lærarane i skulen har ikkje god nok utdannelse i dette, og dessuten trur eg settinga blir meir avslappa om da kjem nokon utanfrå og tar seg av det. Erfaringa eg har gjort, er i alle fall at det er alt for overflatisk, flaut og elevane sitter igjen med inntrykket at dei allerede veit meir enn læraren. Seksualundervisning burde vært i 6.- 7. trinn, før dei kommer i puberteten.

På vår skole begynner de så smått på 6 trinn med en pubertetssamtale i grupper sånn jeg har forstått det. Det er helsesøster som tar jobben.
Vi fikk servert en film vi, mens læreren rødmende forsvant ut, det var i 9.klasse og alt for seint.

Gammel 29-10-10, 12:42   #6
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åse Røthing og Stine Helena Bang Svendsen har skrevet ei veldig bra bok som heter Seksualitet i skolen, og noe av de skriver om her er også det sterke fokuset på "forplantningslære" og ikke seksualitet i skolens seksualundervisning. Joda, ungdommene har sikkert fått med seg at kondomer er lurt, men det ikke helt nok.

Gammel 29-10-10, 12:51   #7
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg underviser i temaet seksualitet på ungdomstrinnet og det er kjempegøy. I RLE snakker vi om etikk og moral knyttet til seksualitet, i naturfag går det mest på anatomi og prevensjon og i klassens time snakker vi om det å være trygg, det å si nei, det å si ja, å ta kloke valg osv. I norsken gir jeg stiloppgaver knyttet til seksualitet, alt fra temaer som omhandler graviditet, abort, utroskap, forelskelse og begjær.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 12:53   #8
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bør vel nevne at jeg føler jeg har hørt og svart på det meste og at det skal ganske mye til før jeg rødmer.

Og dere aner ikke hvor detaljert de spør. Det er ingenting som er for pinlig å spørre om.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 13:01   #9
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Det høres veldig bra ut, 007. Tviler ikke på at de spør om mye rart, men det er jo fantastisk å ha en lærer som takler det! Da føler de jo at det er trygt å spørre. Heldige elevene dine.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 13:02   #10
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Så bra, 007!

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Og dere aner ikke hvor detaljert de spør. Det er ingenting som er for pinlig å spørre om.

Jeg har hatt jentegrupper med sjetteklasser, og det var et helt fantastisk detaljnivå over spørsmålene.
I sjetteklasse var tydeligvis det meste ukjent terreng (særlig mtp. anatomi og pubertet) - jeg regner med mye endrer seg på kort tid i den alderen, og at det man gir av undervisning og støtte kan få stor betydning for tanker om temaet seinere.

Gammel 29-10-10, 14:03   #11
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får dagens unge feil seksualundervisning?

På min skole foregår det på samme måte som hos agenten virker det som. Temaet kommer ikke før i 10. klasse å våre pensumbøker, men vi legger ofte inn litt i både 8. og 9. klasse. Jeg har naturfag, og det går mest på anatomi og sånt. Men jeg lar egentlig elevene styre hva vi skal snakke om. De spør og jeg svarer. Jeg rødmer sjeldent, og jeg tror elevene får noe ut av det. Det varierer fra år til år hva som kommer ut av det, klassene er så ulike.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:13.