Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hva bør vi få med oss i Berlin?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-10, 18:16   #1
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva bør vi få med oss i Berlin?

Jeg og mannen reiser til Berlin på langhelg nå i november (torsdag til søndag). Vi har en reiseguide vi har lest fra perm til perm, og vi har plukket ut en del ting vi vil se. Det er da gjerne ting som er relatert til øst/vest-problematikken.

Vi har et par spisesteder i boks, nemlig dette konditoriet:http://www.werkstatt-der-suesse.de/ og denne restauranten: http://www.monsieurvuong.de/, men ellers er ikke planene spikret.

Så, hva bør vi få med oss?
Og hvor skal vi spise?

Vi er ikke shoppingmennesker, og har null planer om å shoppe mer enn noen få julegaver. Vet dere av noen kule butikker der man kan finne julegaver? Gjerne da i form av godteri, kule gadgets e.l. Vi trenger IKKE tips om klesbutikker.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 18:42   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør vi få med oss i Berlin?

KaDeWe har, som jeg vel nevnte for deg, en fantastisk godteriavdelin i øverste etasje. Det er jo ellers et stort og flott kjøpesenter, så om dere skal kjøpe noe annet, finner dere sikkert det også der, så slipper dere å gå flere steder. Og så var vi forresten på en veldig kul liten gadgetbutikk like ved Alexanderplatz. Vi gikk i en slags hovedgate fra Museumsinsel retning fjernsynstårnet, og da kom vi forbi, på venstre side, én butikk med bare Ampelmann-ting ("Ampelmann" er det kjærlige navnet på de gamle østtyske fotgjenger-trafikklysene, altså grønn og rød mann), én med masse tregreier (og en stor Pinocchio-figur på en benk utenfor) og én butikk med masse kule gadgets - kjøkkenutstyr og andre ting med flotte farger og mønstre. Jeg husker ikke rekkefølgen på disse tre butikkene, men de var ganske like før vi kom til fjernsynstårnet.

Vi spiste middag på Heising på 70-årsdagen til moren min, og det var en flott opplevelse! Veldig fin restaurant, og vi kom da de åpnet for kvelden og var de eneste gjestene i halvannen time. Jeg var redd vi var for lite pent kledd (jeg hadde jeans og bluse), men det så ikke ut til å plage den gamle, pertentlige og veldig hyggelige innehaveren i det hele tatt. De hadde bare "set menus", enten tre eller fire retter, der man hadde et par valg på hver rett. Kan definitivt anbefales.

Vi bodde på et hotell like ved Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche, som igjen ligger like ved Zoologischer Garten. Den kirken er verdt en kikk, kanskje særlig på kveldstid. (Vi kom oss aldri inn i den, men den gjør seg godt fra utsiden også.)

Ellers antar jeg at dere har Haus am Checkpoint Charlie på listen deres.

Gammel 02-11-10, 18:44   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for tips, Skilp. Både den Ampelmann-butikken, kirken og Haus AM Checkpoint Charlie står på listen vår allerede.

Gammel 02-11-10, 18:47   #4
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ville tatt utgangspunkt i Potzdammer Platz (her er det shoppingmuligheter hvis du vil) og gått langs Tiergarten til Brandenburder Tor (maks 10 minutter). Like ved Brandenburger Tor ligger riksdagsbygningen. Det er nok flott utsikft fra toppen av kuppelen på Riksdagsbygningen, men de to gangene vi har vært der har køen vært kjempelang. Spasertur opp Unter den Linden - gjerne med en avstikker ned Friedrichstrasse (da kommer du vel etterhvert til Checkpoint Charlie) og opp Fransøsicherstrasse og julemarkedet på Gendarmenmarkt. Videre over Museumsøya og opp til Alexanderplatz

Gammel 02-11-10, 18:48   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Er det julemarked så tidlig som midten av november?

Gammel 02-11-10, 18:52   #6
Tranquil
Erfaren

Tranquil sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

http://www.berlin.de/international/c...s/index.en.php her står det om julemarkedene. Og nå så jeg at markedene åpner 22 november.

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 18:55   #7
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Ah, vi drar hjem den 21.

Gammel 02-11-10, 19:11   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har laget et googlekart med masse kule butikker, spisesteder og gallerier jeg kan dele med deg i kveld.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 19:14   #9
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Kult! Gjerne, Tallulah.

Men, lage et kart, altså. Akkurat der skranter nok forberedelsene mine litt. Jeg gjør det på gammelmåten og merker av med blyant på kart laget av papir, jeg. :knirk:

Gammel 02-11-10, 19:17   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ellers flere flotte museer på Museumsinsel; Pergamonmuseet er vel det som gjerne kommer øverst på "must see"-lister. Jeg var der, og på det egyptiske museet, i 1993, og begge var flotte. (Nå sist reiste jeg med Poden og gjorde mer barnevennlige ting som dyrehagen og teknisk museum. Begge de to er veldig gode eksempler på sine respektive genre, men kanskje ikke det jeg ville prioritert på en voksentur.)

Gammel 02-11-10, 19:17   #11
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg elsker Monsieur Wong. Regner med at du har faatt stedet anbefalt og konseptet forklart siden du skal dit. Gled deg.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 19:34   #12
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Mannen vil til Pergamonmuseet. Jeg kjenner at jeg ikke er helt der.

Sitat:

Jeg elsker Monsieur Wong. Regner med at du har faatt stedet anbefalt og konseptet forklart siden du skal dit.

Blitt anbefalt, ja (både av venninne og guidebok). Men jeg har ikke fått med meg annet enn at det ofte er kø og at man ikke må sitte og henge etter at man er ferdig. Men er det noe mer jeg må vite, altså?

Gammel 02-11-10, 21:04   #13
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Vi var på Pergamon i slutten av september. Museet er storslagent og fasinerende og vel verdt et besøk. Dersom du bare vil ha med deg de største attraksjonene og ikke finstudere alle detaljene, så får du med deg mye på en times tid

Synd at julemarkedene åpner akkurat når dere dra hjem. Gendarmenmarkt er uansett vel verdt en besøk! Flere koselige kafeer og flotte kirker.

Gammel 02-11-10, 21:51   #14
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her kan du se litt om min Berlin tur i år

http://ninabakke.blogspot.com/2010/08/berlin.html

SPA var veldig deilig!

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 22:32   #15
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Blitt anbefalt, ja (både av venninne og guidebok). Men jeg har ikke fått med meg annet enn at det ofte er kø og at man ikke må sitte og henge etter at man er ferdig. Men er det noe mer jeg må vite, altså?

-Ikke bli skremt av kö: Det blir fort en ledig plass.
-Vaer forberedt paa at dere maa dele bord med andre.
-Menyen (dagens ene forrett og dagens to retter) staar skrevet (bare paa tysk, tror jeg) paa den tavlen de har. Det er dette man spiser (er dere to, kan dere bestille den ene forretten og de to hovedrettene ogsaa deler dere - alt er godt), selve den skriftlige menyen er heller begrenset. Du kan finne drikkevarene og et par andre ting der.
- Hovedrettene er stort sett en ris eller noodle-rett og en salat (men ogsaa den gjerne med masser av noodles). Man kan faa dem vegetarisk eller med kjött. Det er mye mat. Forretter er stort sett vietnamesiske vaarruller eller noe annet spröstekt som dyppes i en saus
-Det er ikke sikkert at dere faar maten helt samtidig, men det er vanligvis ikke lenge aa vente.
-Stolene er bare trekrakker, dette er et spis kjapt og gaa sted.
-Gaten restauranten ligger i og den gaten som kommer för (Alte og Neue Schönhauser strasse) er fulle av koselige smaa butikker. Beregn litt tid her til aa kikke. Mest klaer, men ogsaa andre spennende ting.

Gammel 03-11-10, 10:35   #16
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Takk for info. Selv om jeg ble litt skremt. Fikk litt "soup nazi"-vibber, jo.

Gammel 03-11-10, 11:23   #17
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Takk for info. Selv om jeg ble litt skremt. Fikk litt "soup nazi"-vibber, jo.

Neida, gled deg. Det er kjempebra der og veldig god mat. Vi maa alltid dit naar vi er i Berlin.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:54.